بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   جروب 3 ثانوى ( علمى علوم ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=465591)

amothman123 29-11-2012 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل (المشاركة 4992500)
يا جماعه السؤال ده في الادب حد يجاوبه لو سمحت والا لوسمحت ليه اللي عارفه يجاوبه غصبا عنه اجباري عل فكره

يقال ان البارودي كان مقلدا في تجديده

لا طبعاً
و ذلك لأن ما قام به من معارضة كان محاكاة لا تقليد لإظهار تفوقه على الشعراء القدامى فى الأسلوب و العاطفة و المعانى و الخيال و لإظهار أن ضعف الشعر فى العصور العثمانية و المماليك كان بسبب ضحالة اللغة عند الشعراء و الظروف الغريبة التى حلت على اللغة العربية
و كمل بقى من الكتاب و حط الأمثلة الشعر و عيش :cool:
واحد رجع تانى لليأس من الفيزياء

lolo nice 29-11-2012 05:15 PM

انت قصدك السؤال اللى هو تحدث عن مظاهر التقليد و المحاكاة عند تلاميد البارودى؟؟
1) البدء بالغزل
2) وصف الاطلال
3) كما طغت المناسبات لانشغالهم بقضايا عصرهم
مع كتابة الامثلة

a7med bondok 30-11-2012 02:25 PM

يا دي النيله جبت درجة زي الزفت في امتحان النصوص والادب عشان ملحقتش اراجع اوي وغلطات تافهة خالص

amothman123 30-11-2012 02:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل (المشاركة 4994118)
يا دي النيله جبت درجة زي الزفت في امتحان النصوص والادب عشان ملحقتش اراجع اوي وغلطات تافهة خالص

امتحانات الدروس دى مش مقياس
دى للتعلم فقط من أى أخطاء وقعت فيها
شوفنى أنا .. السنة الى فاتت ماكملتش غير امتحانين إنجليزى طول السنة من 20 أو 30 امتحان و الأثنين ضربة حظ و أصلاً كنت مكبر للمادة طول السنة و ماذكرتهاش بضمير غبر شهر واحد الى هو شهر 5
و الحمدلله دخلت قفلتها :cool:

a7med bondok 30-11-2012 02:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 4994139)
امتحانات الدروس دى مش مقياس
دى للتعلم فقط من أى أخطاء وقعت فيها
شوفنى أنا .. السنة الى فاتت ماكملتش غير امتحانين إنجليزى طول السنة من 20 أو 30 امتحان و الأثنين ضربة حظ و أصلاً كنت مكبر للمادة طول السنة و ماذكرتهاش بضمير غبر شهر واحد الى هو شهر 5
و الحمدلله دخلت قفلتها :cool:

فعلا للتعلم عشان انا غلطت غلطات مكنتش واخد بالي منها زى جمع وحي وكم جمله هبله كده والى اي اتجاهات ادب الرافعي ينتمي نص الصغيران رغم انها مش محتاجه بس هبلت فيها المهم الاخر بقولك انت بتذاكر العربي ازاي لانى بالذات النصوص مبعرفش اجمعها واللي بحفظه بنساه مش عارف ليه بالذات العربي وعلم النفس بتراجعهه كتير والا عادي لانى بنساه بس مش زي العربي

amothman123 30-11-2012 03:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل (المشاركة 4994159)
فعلا للتعلم عشان انا غلطت غلطات مكنتش واخد بالي منها زى جمع وحي وكم جمله هبله كده والى اي اتجاهات ادب الرافعي ينتمي نص الصغيران رغم انها مش محتاجه بس هبلت فيها المهم الاخر بقولك انت بتذاكر العربي ازاي لانى بالذات النصوص مبعرفش اجمعها واللي بحفظه بنساه مش عارف ليه بالذات العربي وعلم النفس بتراجعهه كتير والا عادي لانى بنساه بس مش زي العربي

علم النفس دة خدلك ساعة بس فى اليوم لتسميعه و الله أكثر من كااااااااااااافية لتجميع المنهج
و شوف مدرس بيرجع للوراء كتير و بيمتحن على الى فات
النصوص الغلاسة فيها إن معظمها حفظ عكس السنة الى فاتت
أصلاً الى حايط المنهج واحد الظاهر مزاجه مكانش فى التمام
بس هاتعمل يعنى هاتحفظ هاتحفظ مالوش حل تانى دة ولا طريقة
حفظ دش صم و بس
و الأدب راجعه كل يوم جمعة هايفيدك كتير و كذلك النصوص الحفظ
من الآخر علشان الحاجة تثبت لازم تراجعها بطريقة منتظمة و هى هاتثبت ماتقلقش
أصلاً النصوص الغلاسة فيها زى ما قلت الحفظ بس إنما غير كدة الباقى ممكن تشتغل فيه انت معانى كلمات بلاغة .. المهم التعليق الى وراء كل نص دة الى مهم أوى أوى أوى

lally adel 02-12-2012 12:26 AM

ها يا شباب قولولنا وصلتو لفين كده فى المنهج ؟؟؟ طمنونا :)

Marry Sam 02-12-2012 04:58 PM

الفيزياء : الفصل السادس ..حصة واحدة
الاحياء : الاحساس تبقلنا كده حصة ان شاء الله

a7med bondok 02-12-2012 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 4994210)
علم النفس دة خدلك ساعة بس فى اليوم لتسميعه و الله أكثر من كااااااااااااافية لتجميع المنهج
و شوف مدرس بيرجع للوراء كتير و بيمتحن على الى فات
النصوص الغلاسة فيها إن معظمها حفظ عكس السنة الى فاتت
أصلاً الى حايط المنهج واحد الظاهر مزاجه مكانش فى التمام
بس هاتعمل يعنى هاتحفظ هاتحفظ مالوش حل تانى دة ولا طريقة
حفظ دش صم و بس
و الأدب راجعه كل يوم جمعة هايفيدك كتير و كذلك النصوص الحفظ
من الآخر علشان الحاجة تثبت لازم تراجعها بطريقة منتظمة و هى هاتثبت ماتقلقش
أصلاً النصوص الغلاسة فيها زى ما قلت الحفظ بس إنما غير كدة الباقى ممكن تشتغل فيه انت معانى كلمات بلاغة .. المهم التعليق الى وراء كل نص دة الى مهم أوى أوى أوى

شكرا جزيلا والادب شكلي هعمل زي مانت بتقول وكمان ممكن اعملها في تعليق النصوص لاني بنساها بسرعه

Marry Sam 03-12-2012 12:49 AM

فينكم ي جماعة ؟؟ ايه النشاط ده ؟

انا عايزة اعرف وصلتوا لفين بقه ؟؟

Marry Sam 03-12-2012 02:13 AM

ي جماعة
انا مش عارفة صراحة النحو ده اذاكره منين
يعني احنا علينا كل النحو الى ف الدنيا و لا ايه ؟^^!
اصل الاستاذ عطانا شوية دروس كده
و بعدين عطانا نحل الامتحانات ..بس انا مش فاكرة كل النحو ده
و كمان هوا المستوى الرفيع ف العربي ايه نظامه بالضبط ؟
و النحو الي فيه صعب و لا عادى ؟
و حد بدأه ؟؟!!*

ahmedmohsena 03-12-2012 04:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marry sam (المشاركة 4998352)
ي جماعة
انا مش عارفة صراحة النحو ده اذاكره منين
يعني احنا علينا كل النحو الى ف الدنيا و لا ايه ؟^^!
اصل الاستاذ عطانا شوية دروس كده
و بعدين عطانا نحل الامتحانات ..بس انا مش فاكرة كل النحو ده
و كمان هوا المستوى الرفيع ف العربي ايه نظامه بالضبط ؟
و النحو الي فيه صعب و لا عادى ؟
و حد بدأه ؟؟!!*

النحو سهل جدا بس حتي لو ذاكرتيه كله مفيش حاجه بتجي منه في الامتحانات ف الاحسن اي كتاب خارجي كده و اقري وحده كده و حلي النماذج بتاعت الوزاره عليها في كتاب المدرسه
و بعد ما يخلص علي طول حلي امتحانات اول تلات اربع امتحانات هتبصي من الاجابه و بعدين الباقي هيبقي سهل انا عن نفسي بقرا الدروس من كتاب الوسام

اما المستوي الرفيع هو انا لسه مبدئتوش بس معايا الكتاب بتاع الاضواء بتاعه هو عباره عن 15 درس قراءه كل درس حوالي 3 صفحات
هو بيجي في الامتحان درسين قراءه و قطعه بلاغه و سؤال اسمه موازنه شعريه

النحو بيبقي من اي حاجه في الاسله دي ممكن يجيبوا في البلاغه او القراءه عادي
هما حوالي 3 او اربع كلمات اعراب و نصهم يا خبر يا مضاف اليه :]

Marry Sam 03-12-2012 12:11 PM

اهااااا الله يطمنك
طيب ان شاء الله و انا الحمد لله بدأت اعمل كده فعلا
بس من كتاب الامتحان ..هوا عامل ملخص بس كويس اوى ما شاء الله
و ربنا يستر ي ريب
انا برده عندى الاضواء بتاع المستوي بس 2009
مش عارفة اتغير فيه حاجة بقي و لا لا
و جزاك الله خيراً

Dr.moamen 04-12-2012 04:33 PM

انا طالب علمى علوم تلته ثنوى والاحياء ماده شيقه جدا وبتفيد الواحد فى الحياه العامه والشخصيه فى رأى بس مشكلتى فى الفيزيا لسه مش عارف افك طلاسم الماده دى وحاسس انى ****** فيها يريت لو حده من اخوانى هنا يقدر يفيدنى

Dr.moamen 04-12-2012 04:36 PM

انا بدأت وراثه على فكره وخلصت الفصل الاول واخدت حصه فى الفصل التانى ما شاء الله الاستاذ مركبنا طياره ههههه
غير اننا خلصنا التكاثر ويعتبر خلصنا التنسيق الهرمونى

فاروقندى 04-12-2012 04:59 PM

كيف يمكننى مذاكرة الفيزياء لانى اشعر انى ضائع و الامتحانات قريبة ارجو طريقة للمذاكرة نفسها

Dr.moamen 04-12-2012 05:16 PM

فاروقندى انا بشاركك نفس المشكله ونفس الشعور بس مازلت متيقن ان الله يخرجنا من هذا المأزق واتمنى ان حد فى الموقع الممتاز ده يفيدنا زى متعودنا

حسن زيرو 04-12-2012 05:50 PM

حاول تجيب كتاب زى الماسى فيه مسائل جميلة اوى حلها واتدرب عليها وعلى فكرة فيه اجابات وواى حاجة تقف عليك اطلع عليها من الحلول واضمنلك ان اصعب مسائل لايمكن تخرجج عنه مهما كانت دماغ واضع الامتحان وان شاء الله نشوفك جايب الفول مارك ...تحياتى ...

Dr.moamen 04-12-2012 06:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن زيرو (المشاركة 5000405)
حاول تجيب كتاب زى الماسى فيه مسائل جميلة اوى حلها واتدرب عليها وعلى فكرة فيه اجابات وواى حاجة تقف عليك اطلع عليها من الحلول واضمنلك ان اصعب مسائل لايمكن تخرجج عنه مهما كانت دماغ واضع الامتحان وان شاء الله نشوفك جايب الفول مارك ...تحياتى ...

شكرا جزيلا على الرد وهجرب وادعيلى

amothman123 05-12-2012 03:49 PM

عاملين أية فى الفيزياء ؟!
أنا هابدأ الكهربية بكرة سترك يا رب :)

ahmedmohsena 06-12-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5001650)

اوووف انتي شارخ جامد كويس والله انا خلصت السادس انهارده
بس قلقان شويه من النظري انا بحل المسائل حلو

To Be Is To Do 06-12-2012 10:16 PM

اقتباس:

متخافش متخافش والله

التاسع سهل اوى واصغر الكهربيه
العاشر لذيذ برده كله اجهزه وحاجات لذيذه سهله
ال 11 ده بقى اللى كبير اوى وبييجى منه كتير اوى فى الامتحان وكله حاجات متشابهه

ربنا معاك :d

حسن زيرو 06-12-2012 10:26 PM

اقتباس:

متخافش من الكهربية دا فصل لذيذ وشيق اخر حاجة ولو فهمته كويس هتحب الفيزياء ودا عليه جزء كبير من الامتحان والله الفيزياء مادة لذيذة جدا ولها جاذبية كبيرة لو عرفنا نتعامل معاها صح

Bahy_Ahmed 07-12-2012 01:50 PM

:028ja7: يا جماعة شوفوا السؤال ده حلو جالنا في مسابقة اوائل الطلبة

احسب عدد جزيئات ATP الناتجة عن الفسفرة التاكسدية ل 2 جزي من سكر المالتوز

منه 96 08-12-2012 03:11 PM

هو جزى سكر المالتوز فيه 2جزى جلوكوز
وجزى الجلوكوز الواحدبيدى 38atp
يعنى الاجابة هتبقى 4×38بتساوى 152atp
بس مش متاكدة بصراحة

a7med bondok 08-12-2012 05:38 PM

دعواتكم يا رجاله عشان مخنوق اليومين دول شويه

Muslim&proud 08-12-2012 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاروقندى (المشاركة 5000353)
كيف يمكننى مذاكرة الفيزياء لانى اشعر انى ضائع و الامتحانات قريبة ارجو طريقة للمذاكرة نفسها

اتفـــــــضل .......
اقتباس:

الســــلام عليكم
بص يا جميل الفيـزياء الى انت متعقـد منها دى مش فيـها حـاجة صعبة ومش كـل واحد يقولك الفيزياء صعبـة خلاص تصدقة وتوهم نفسك انك مش هتنفع فيها .انت عـارف الفيزياء عباره عن اية ؟؟ فيزياء يعنى طبيعـة يعنـى حياتنا الى احنا بنعيشها .تـجارب بتحفـظها زى اسمـك لان لازم هتجيلك تجـربة فى الامتحـان ولو مش حافظهـا مش هتعرف تكتب حـاجة والتجارب دى مش فيها حاجة صعبة .ومسـائل واخد عليها قوانين والقوانين دى بتحفظهـا زى اسمك وتقــرأ المسألة كويس وتحط القانـون الى انت حافظـة وتستنتج معطياتك وتطبقهـا فى القانون وتطلـع الناتج بالالـة الحاسبة اية الصعب فى كده نفسى افهـم .بس مش كـل المسائل بتبقـى كده .فى مسائل لازم تفهمـها كويس وتشغل مخك فيها عشان تعـرف تحلهـا . وركـز فى المسائل لان كل درس هيتشرح هتـلاقى علية مسائل كتير وهيجيلك 6 مسائل فى الامتحـان لازم تحلهم .وعندك قوانين الغازات مش فيها حاجة .تجـربة بتتشرح وفى الاخـر بتستنتج قانون منها والقانون ده بيكـون علية مسائل ونفس الوضع تقرا المسألة وتستنتج المعطيات وتطبقها فى القانـون .بس اهــم حاجة تفهم استنتاج القانون نفسة وتعرف القانون ده جـة ازاى ؟؟؟ لان هيجيلك فى الامتحان يقولك استنتج قانون كذا ..؟ . وعندك يا سيدى الموائع اية الى فيها ؟؟ بتدرس الضغط والكثافة و...الخ فيها اى دى الضغط وتعريفة واستنتاج قانونة ومسائل علية وتطبيقاتة والبارومتر والمانومتر واستخدامتهم وبتحفظ كل واحد وتطبقة فى المسائل .اية الصعب فى كده ؟؟ . وخـلى بالك الفيزياء الكـهربية دى اهـم حـاجة ومحتاجة تركيز جامد وعليها مسألة هتلاقيها مشرفـة فى ورقـة الامتحـان والباب ده علية 22 درجـة فى الامتحـان يعنـى من الاخـر كده ركز فية .اكيد انت لسة مش وصلتها بس انا حبيت انبهك ليها قبل ما تدرسها عشان تبدأها صح .وفــى اخـر الامتحـان بيكون فى مسألة رسم بيانى سهـلة ومضمـونة فى الامتحان . وعندك تعريفات وتعليلات بتحفظهـا بس قبل ما تحفظها لازم تفهمها وبرضو بتيجى فى الامتحـان .. وكذلك الفيزياء الحديثة كلهـــــــــا حفظ ومش فيها مسائل كتير زى باقى الوحدات وقوانينها مش كتير ..تقريبا هما اربع قوانين الى بتستنتجهم ومعظمها حاجات عارفها قبل كده يعنى مش عارف رزفـورد وبويل وبور وشرودنجر والحاجات دى الى انت اخدتها قبل كده فى الكيمياء ؟

هــــو ده بعبع الفيزياء الى معقـدك ومخليك متزاكـرش باقى المواد عشانها .فيها اية نفسى اعرف .

بالتـوفيق:d

rana rory 09-12-2012 09:11 AM

ازيكم يا جماعه ابه اخبار الدراسه معاكوا
انا ناو قربت اخلص الغصل السادس فيزيا نظرى
و بدات الفصل السابع احياء( الحركه
وانتوا؟

حسن زيرو 09-12-2012 09:58 AM

ربنا يوفق كل طلبة الثانوية العامة

Bahy_Ahmed 09-12-2012 11:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منه 96 (المشاركة 5006028)
هو جزى سكر المالتوز فيه 2جزى جلوكوز
وجزى الجلوكوز الواحدبيدى 38atp
يعنى الاجابة هتبقى 4×38بتساوى 152atp
بس مش متاكدة بصراحة

ما احنا عملناها كده ونقصنا درجتين للاسف

انتي مركزتيش علي كلمة الفسفرة التاكسدية معناها هوا عايز ال atp اللي نتج من nadh fadh بس مش كلو يعني جزئ الجلوكوز بيطلع 10 ناد و2 وبعدين حضربهم في 4 عشان هما 2 مالتوز والناد بيطلع 3 والفاد 2

Bahy_Ahmed 09-12-2012 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rana rory (المشاركة 5006847)
ازيكم يا جماعه ابه اخبار الدراسه معاكوا
انا ناو قربت اخلص الغصل السادس فيزيا نظرى
و بدات الفصل السابع احياء( الحركه
وانتوا؟

الفيزياء في السادس بردو بس الاحياء لسه حندخل علي الغدد الصماء

amothman123 13-12-2012 03:51 PM

الكهربية هاتجننى يا جدعان مش قادر افهم خالص موضوع الدوائر دة ولا اعرف احل حتى سؤال على أى دائرة كهربية !!
أنا حاسس إن هايجيلى عقدة فيزيائية :))

To Be Is To Do 13-12-2012 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5011903)
الكهربية هاتجننى يا جدعان مش قادر افهم خالص موضوع الدوائر دة ولا اعرف احل حتى سؤال على أى دائرة كهربية !!
أنا حاسس إن هايجيلى عقدة فيزيائية :))

والله ا دكتور الموضوع فى أوله كده صعب
لكن مع كتر الحل حتلاقى الكلام بدأ يبقى أسهل عن كل مره
الكهربيه عايزه حل كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييير أوى
بس التاسع ده أسهلهم بس بيلعب ساعات فى الدواير الكهربيه ركز انت بس توصيل توالى ولا توازى واعرف خواص الاتنين حتلاقى الكلام بقى سهل إن شاء الله

تانى بقولك والله الموضوع عايز كتر حل مش أكتر :d

amothman123 13-12-2012 04:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic ! (المشاركة 5011924)
والله ا دكتور الموضوع فى أوله كده صعب

لكن مع كتر الحل حتلاقى الكلام بدأ يبقى أسهل عن كل مره
الكهربيه عايزه حل كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييير أوى
بس التاسع ده أسهلهم بس بيلعب ساعات فى الدواير الكهربيه ركز انت بس توصيل توالى ولا توازى واعرف خواص الاتنين حتلاقى الكلام بقى سهل إن شاء الله

تانى بقولك والله الموضوع عايز كتر حل مش أكتر :d

مش عارف اشمعنى الفيزياء بالذات بحس كأنى بذاكر حاجة و بحل على حاجة تانية ؟!
كل فصل لازم يبدأ بالمنظر ألاقى نفسى مش عارف احل أى حاجة و ارمى الكتب و اقوم اشوف مادة تانية و بصعوبة اعرف اجمع الفصل و احل عليه
مادة غريبة
و كل مرة بفتحها بتنكد على بقية المواد
على العموم هانحاول تانى

To Be Is To Do 13-12-2012 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5011926)
مش عارف اشمعنى الفيزياء بالذات بحس كأنى بذاكر حاجة و بحل على حاجة تانية ؟!
كل فصل لازم يبدأ بالمنظر ألاقى نفسى مش عارف احل أى حاجة و ارمى الكتب و اقوم اشوف مادة تانية و بصعوبة اعرف اجمع الفصل و احل عليه
مادة غريبة
و كل مرة بفتحها بتنكد على بقية المواد
على العموم هانحاول تانى

باشا ... الموضوع عايز صبر شويه والله
انا كنت كده والله فى الكهربيه متعقد منها خالص فى الازل لكن مع كتر الحل الحاجات بتتكرر معاك وبتبقى سهله بعد كده ان شاء الله ... متعقدش نفسك بدرى كده ( التاسع اسهلهم واصغرهم ) ... ربنا معاك

amothman123 13-12-2012 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic ! (المشاركة 5011931)
باشا ... الموضوع عايز صبر شويه والله

انا كنت كده والله فى الكهربيه متعقد منها خالص فى الازل لكن مع كتر الحل الحاجات بتتكرر معاك وبتبقى سهله بعد كده ان شاء الله ... متعقدش نفسك بدرى كده ( التاسع اسهلهم واصغرهم ) ... ربنا معاك

متأكد إن دة طبيعى يعنى الواحد يمسك الفصل فى الأول مابيبقاش عارف راسه من رجليه :)

To Be Is To Do 13-12-2012 04:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5011936)
متأكد إن دة طبيعى يعنى الواحد يمسك الفصل فى الأول مابيبقاش عارف راسه من رجليه :)

بص انت طالما عارف توصيل المقاومات توالى وتوازى وخواص الاتنين يعنى مثلا التيار بيتجزئ فى التوازى اما التوالى بيبقى ثابت والعكس فى فرق الجهد يبقى بعون الله بمجرد تتبعك للتيار طالع منين ورايح فين ومعاك قوانينك تقدر تحل مسائل كتير من النوع ده

amothman123 13-12-2012 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic ! (المشاركة 5011942)
بص انت طالما عارف توصيل المقاومات توالى وتوازى وخواص الاتنين يعنى مثلا التيار بيتجزئ فى التوازى اما التوالى بيبقى ثابت والعكس فى فرق الجهد يبقى بعون الله بمجرد تتبعك للتيار طالع منين ورايح فين ومعاك قوانينك تقدر تحل مسائل كتير من النوع ده

على البركة
احاول تانى بالليل بإذن الله
بس على الله مارميش الكتب و اروح اذاكر مادة تانية زى ما بيحصل كالعادة :)

To Be Is To Do 13-12-2012 04:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5011947)
على البركة
احاول تانى بالليل بإذن الله
بس على الله مارميش الكتب و اروح اذاكر مادة تانية زى ما بيحصل كالعادة :)

لا ب الله عليك ( الصبر يا انشراح ) :d
أهم حاجه تصبر عشان تعرف تحل :)
ربنا يوفقك

amothman123 13-12-2012 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic ! (المشاركة 5011953)
لا ب الله عليك ( الصبر يا انشراح ) :d

أهم حاجه تصبر عشان تعرف تحل :)

ربنا يوفقك

نصبر نصبر حد قال حاجة :)

.MOHAMED SAMY. 14-12-2012 10:11 AM

انا عندى سؤال وارجو مساعدتى فيه :

فى الفيزياء الفصل السادس قوانين الغازات ..

تجربة جهاز جولى اولا ليه بنرفع الفرع الحر عند التسخين مش مفروض نحركه لاسفل علشان يتساوى مع x ???

وليه بنحركه لاسفل عند التبريد مش مفروض نرفعه لاعلى علشان يتساوى مع x ؟؟؟

وليه حطينا ف الدورق 1/7 زئبق ؟؟ ارجو المساعدة

رونق الهدوء 14-12-2012 10:13 AM

ربنا يعينكوو
اميييييييييييين

Muslim&proud 14-12-2012 02:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .MOHAMED SAMY. (المشاركة 5013178)
انا عندى سؤال وارجو مساعدتى فيه :

فى الفيزياء الفصل السادس قوانين الغازات ..

تجربة جهاز جولى اولا ليه بنرفع الفرع الحر عند التسخين مش مفروض نحركه لاسفل علشان يتساوى مع x ???

وليه بنحركه لاسفل عند التبريد مش مفروض نرفعه لاعلى علشان يتساوى مع x ؟؟؟

وليه حطينا ف الدورق 1/7 زئبق ؟؟ ارجو المساعدة

الصـراحـة ..انا مش فاكـر تجربـة جولـي ...:d

بص يا جميـل ...
احنا حطينا ف الدورق 1/7 من حجـمة زئبق ..حتي يتعادل تمدد الزئبق مع التمدد الحادث في حجم الانـاء لان معامل التمدد الحجـمي للزئبق سبعـة امثال معامل التمدد الحجمي للزجاج ..وبالتالي يظل حجم الغاز ثابت اثناء التجربة ..

بالنوفيق يا بتوع الثانوية ;)

NeVeR CoMe BacK 15-12-2012 11:09 AM

انتو وصلتو فين يا جماعة ؟
احنا خلصنا الدعامة
وفيزيا لسة فى السابع :(
انا مضايقة اووى حاسة اننا متأخرين جدااااااااااااااااااااااااااا حاسة ان هيجيلى شلل مدرسين بطيئين اووووووى انا بسأل ناس عند مدرسين تانيين وهما دلوقتى فى الوراثة بقالهم اسبوع بادئينها :( والفيزا فى التاسع وانا واقفة محلك سر ولا عارفة اجيب اللى فات ولاعارفة ازاكر انهى مادة والمدرس بتاع الاحياء هيجيبلى الضغط بسافرله مخصوص وبقالو حصتيييييييييييين مجاش اسافر وارجع علا الفاضى ومن اول السنة معلمناش امتحانات خااااااااااااااااالص غير عالفصل الاول وبعد كده يخلص فصل يقلب عاللى بعده وياريت حتى سابق دا بطييييييييييييييييييئ قلت اروحله انا و3 زمايلى خاص وبردو الحال كما هو ولا حاجة مش عارفة ايه نفسيتى تعبانة اووووووى وكل يوم اقعد اعيط واقول لنفسى انى هضيع السنة دى والفيزيا دى كمان متأخرين فيها اوووى والمدرس ده كويس اووى فى المسائل لكن نظرى مفيش قلت هروح لمدرس كمان يبقا معاه واحد نظرى والتانى مسائل بس الاستاذ التانى ده ابطأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ خلق الله بادئين من الرابع ولسسسسسسة فى الرابع مش عارفة ايه وكمان باخد عندو خاص :(
المدرسين دول هيجنننووووووووووووونى حد يطمنى يا جماعة هى المناهج كده ماشية كويس ولاانا متأخرة :(
انا حاسة بإحباط جامد اوووووووووووووووى :(

بإذن الله الأولي 16-12-2012 12:36 PM

معععععععععععاكوا

بإذن الله الأولي 16-12-2012 12:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back (المشاركة 5015543)
احنا خلصنا الدعامة
انا مضايقة اووى حاسة اننا متأخرين جدااااااااااااااااااااااااااا حاسة ان هيجيلى شلل مدرسين بطيئين اووووووى انا بسأل ناس عند مدرسين تانيين وهما دلوقتى فى الوراثة بقالهم اسبوع بادئينها :( والفيزا فى التاسع وانا واقفة محلك سر ولا عارفة اجيب اللى فات ولاعارفة ازاكر انهى مادة والمدرس بتاع الاحياء هيجيبلى الضغط بسافرله مخصوص وبقالو حصتيييييييييييين مجاش اسافر وارجع علا الفاضى ومن اول السنة معلمناش امتحانات خااااااااااااااااالص غير عالفصل الاول وبعد كده يخلص فصل يقلب عاللى بعده وياريت حتى سابق دا بطييييييييييييييييييئ قلت اروحله انا و3 زمايلى خاص وبردو الحال كما هو ولا حاجة مش عارفة ايه نفسيتى تعبانة اووووووى وكل يوم اقعد اعيط واقول لنفسى انى هضيع السنة دى والفيزيا دى كمان متأخرين فيها اوووى والمدرس ده كويس اووى فى المسائل لكن نظرى مفيش قلت هروح لمدرس كمان يبقا معاه واحد نظرى والتانى مسائل بس الاستاذ التانى ده ابطأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ خلق الله بادئين من الرابع ولسسسسسسة فى الرابع مش عارفة ايه وكمان باخد عندو خاص :(
المدرسين دول هيجنننووووووووووووونى حد يطمنى يا جماعة هى المناهج كده ماشية كويس ولاانا متأخرة :(

لا يا بنتي مش متأخرة و لا حاجة
أنا التكاثر و السابع بردو
مفيش فرق

2( ESRAA ) 17-12-2012 01:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK (المشاركة 5015543)
احنا خلصنا الدعامة

طيب ده انتي اديكي في السابع في الفيزيا
احنا بقي لسة هندخل فيه الحصة الجاية:(
احنا المدرسين عندنا كمان يجيبوا الشلل مش لوحدك:bosyht9:

rana rory 17-12-2012 09:59 AM

و انا هبدا السابع فبزيا و التكاثر
انتى كده مش متاخره

amothman123 18-12-2012 02:35 PM

يا جماعة كل مدرس عارف هو ماشى أزاى
و عارف هايخلص امتى بدرى ولا متأخر
ماتشغلوش نفسكم بالمواضيع
و الله و الله و الله
السنة الى فاتت خلصت الفرنساوى أول شهر 3 !!
المهم المحصول :
العربى : خلصت الأدب الشعرى بنصوصه .. نص الأدب النثرى .. الصغيران .. أول 6 دروس قراءة .. خلصت قطع النحو بتاعت السنين السابقة و الرسالة .. البلاغة برضة خلصتها من أول السنة
الإنجليزى .. خلصت القصة و فاضل 6 وحدات .. دى أول مادة هاخلصها بإذن الله زى السنة الى فاتت
الكيمياء .. خلصت أول 7 فصول و ماشى فى الثامن
الفيزياء .. خلصت الفصل التاسع و الواحد بدأ يمشى فيه الفصل الغلس دة بعد ما قفلت الامتحان و الوسام عليه .. مادة معاناة مش عايزة كلام :) ماينفعش معاها أحياء خالص الحقيقة :) عايزلها قعدة لوحده دى
علم النفس : أول وحدتين من كل فرع و ماشيين فى الوحدة الثالثة علم نفس .. بناخد وحدة نفس و نخلصها بعدين وحدة اجتماع و هكذا
المستوى الرفيع :)) خلصت أول وحدة بتاعت هاواى ( إنجليزى على فكرة :) ) و كام تدريب من الـ vocab
بس نصيحة محتاج skills جااااااااااااامد و حاجات من برة المنهج الصراحة :) دة لو كان في منهج أصلاً :)

rana rory 26-12-2012 09:00 AM

ازيكم يا اصدقائى ؟
ايه اخبار المذاكره معاكوا ؟
اقولكم الحصيله
الفيزياء : هبدا التاسع ان شاء الله
الاحياء : هبدا تكاثر النبات
العربى : خلصت النحو و 3 دروس قراءه و فاضلى مدرسه ادب و النثر
الانجليزى: خلصنا 12 يونت و 2 قصه
الاقتصاد : هبدا الباب الخامس
الاحصاء : فى الباب التانى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:59 PM.