بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   اقسام الحاسبات و المعلومات في كل الجامعات .. هنا المختصر المفيد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=151552)

EhabAmmar 17-08-2014 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى نادى مصطفى (المشاركة 5970469)
جزاك الله كل خير على هذا الموضوع الرائع

بالتوفيق يا بشمهندس

ahmed ud 07-09-2014 04:49 AM

انا محتار اوووى انى اخش حاسبات و معلومات خاص فى الاكادمية البحرية ولا لأ
(اولا) انا كنت عايز اعرف هل شهادتها كويسة ولا اى كلام ؟؟؟
(ثانيا) هل الكلية ليها مستقبل بجد مش كلام و بس يعنى عشان انا كل لما اخش هنا الكلية بتزيد فى نظرى و بحبها اكتر و بكون متحمس انى ادخلها لكن لما اكلم حد عليها او اهلى و على مستقبلها بحسسونى انها عادية و شغلها قليل فى الوقت دة و خصوصا فى المحافظة اللى ساكن فيها و هى اسوان .. و ان كلية نقل دولى و اللوجيستيات احسن منها من حيث الشغل و المستقبل خصوصا بعد انشاء قناة السويس و كدة !! انا عايز حد بس يفهمنى اكتر بعد الدراسة هعمل ايه ؟؟ و ممكن اشتغل فين ؟؟ و هل شغلها ليه مجال واسع ولا فى اماكن محددة او لازم يكون معايا واسطة او كدة ؟؟ محتاج حد يطمنى على انى هخش الكلية اللى حاببها و اللى هشتغل بيها بردو

=> ارجو الرد من شخص متخرج من الكلية و فاهم شغلها كويس اوووى .. شكرا جزيلا :)

Eng.Mo'men 07-09-2014 05:24 PM

انا رديت عليك فى الموضوع التاني :)

ahmed ud 08-09-2014 05:48 AM

شكرا جزيلا لحضرتك :)

zehoooo 31-10-2014 11:45 PM

طب انا فى علوم حاسب مودرن اكاديمى
كومبيوتر ساينس
ده يعتبر معهد برضو و معادل لتجارة ولا

O.Halawany 09-04-2015 03:32 PM

بعد اذن حضرتك انا لسى مبدأتش في 3 ثانوي اصلا بس عايز اعرف كم حاجة قبل ما اقرر رياضة ولا احياء
من الاول : انا في العموم مش بحب رياضة بس شكلي كدا هدخل رياضة عشان نفسي اخش هندسة برمجيات
انا حاليا لا افقه اي حاجة في البرمجة بس انا حاببها ونفسي ادخل هندسة برمجيات " ومخدتش اي كورس فيها لان مكنش بيبقى عندي وقت "
فعايز اعرف الاجازة الجايه دي قبل ما ابدأ في موال " 3 ثانوي " هل اخد كورسات في البرمجة ؟ عشان لو ربنا وفقني باذن الله ودخلتها هندسة برمجيات ابقى داخل فاهم حبتين ولا ايه ولو لازم اخد يبقى اخد كورسات في ايه ؟
ياريت اي حد يجاوبني

loodymoody 03-07-2015 03:44 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ##

loodymoody 03-07-2015 10:11 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ## ساعدوني .رجاء

loodymoody 03-07-2015 10:18 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ##

alireao 19-07-2015 04:23 AM

شكرا لك على مجهودك الرائع
انا عايز اسأل سؤال بس طويل شوية
انا بحب الكمبيوتر والانترنت وهوايتى كده ومن صغرى وانا بقعد على جهاز الكمبيوتر بس طبعا انا وصغير كنت بحب الالعاب وكده ولما كبرت شوية بقيت ادخل على النت واتصفح كتير وابحث عن برامج وبدأت اتعمق فى كده ورفع اشياء على الانترنت وغيرها وعندى معلومات كتير عن الكمبيوتر والانترنت وشبكات الاتصال عامة فلو سمحت ايه القسم المناسب لكلامى ده علما بإنى هدخل حاسبات ومعلومات خاص ان شاء الله فلو سمحت ممكن تقولى ايه القسم المناسب لكده وهتعبك معايا :d ممكن تقولى اماكن الجامعات الخاصة ومصاريفها لهذا العام 2015 علما بإن رغبتى انى اروح كلية فى القاهرة وشكرا لكم وارجو الرد
واسف على الاطالة :lol:

RAFDARI 20-07-2015 02:48 AM

انت بجد....................كوتــــــــــــــــش;)

asd khaled 25-07-2015 03:21 PM

طـب الكـلام دا مـن 2009 طـب ايه نظامهـا دلـوقت ؟؟

Ahmed _Tawfik 04-08-2015 01:25 PM

لو سمحت عايزين نعرف ايه هي اقسام كليه الحاسبات والمعلومات الموجوده في جامعه شبين الكوم؟؟؟ ....... وايه افضل قسم موجود بها؟؟؟......وايه هو لقب بعد التخرج؟؟؟..... والخريج له وجود في نقابه المهندسين ولا لأ؟؟ .... والتخصص في جامعه شبين يكون من سنه كام ؟؟؟ ....والاقسام الخاصه الموجوده بيها ومصروفاتها؟؟ ..... يرجي الرد ضروري

ebrcrysasf 05-09-2015 11:17 AM

انا جايب 52.5% وعايز اخش معهد اوكلية حاسبات ومعلومات ايه المتوفر بهذا المجموع

اسماعيل مجدى كفافى 09-09-2015 03:50 PM

ى لو سمحت انا جالى معهد القاهرة العالي للهندسة والتكنولوجيا اللى فى التجمع الأول شعبة علوم الحاسب عايز اعرف المعهد ده كويس ولا لا وهدرس ايه فيه وعايز اعرف الفرق بين نظم المعلومات وعلوم الحاسب وهل لو دخلت المعهد ده ايه الفرق بينى وبين خريج القاهرة وشكرا مقدما

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:21 PM.