مشاهدة النسخة كاملة : اعتقد التاريخ دا غلط ... يا ريت حد من المدرسين يرد عليا !!!

SmSm Basha
05-10-2008, 05:33 AM
السلام عليكم ... اتمنى من الله ان يكون الجميع بخير

>>كان عندي سؤال للمدرسين لأن وانا بذاكر الدرس الاول في التاريخ لقيت بيقول ان من اهم ملوك الدولة الحديثة احمس الاول اللي بيعتبر مؤسس الدولة ولما جه يتكلم عنه قال انه : "بعد ان طرد احمس الهكسوس قفل راجعا الى البلاد سنة 1571 ق.م"**

>>و المفروض ان طرد احمس للهكسوس كان نهاية العصر الوسيط التاني اللي انتهى سنة 1570 ق.م يبقى لو احمس رجع البلاد بعدها بسنة المفروض يبقى تاريخ رجوعة 1569ق.م لان السنوات في التاريخ قبل ميلاد المسيح بتتناقص

يا ترى كلامي مظبوط وللا ؟؟؟

ويا ريت اي حد من مدرسين التاريخ الافاضل يرد عليا .... وشكرا مقدما للجميع

** : الكلام دا مكتوب في كتاب المدرسة صفحة 10 اول سطر بعد العنوان بتاع الدولة الحديثة

اشراقة
05-10-2008, 03:45 PM
السلام عليكم

اسلام اولا شكرا لمشاركتك معنا فى ثغرات المنهج حتى نستفيد جميعا:)

الجملة تقول

" عاد احمس الى البلاد بعد ان طرد الهكسوس من مصر عام 1571 ق . م
و تمكن من القضاء على ثورات النوبيين و اتجه الى الاصلاح الداخلى ،":078111rg3:

معنى هذا انه قضى على الهكسوس فى 71 ثم اتجه الى الاصلاح فى 70 و عام 1570 ق . م هو نهايةالعصر الوسيط و بدايه العصر الحديث

يعنى انه قضى على الهكسوس 71 ثم انتهى العصر الوسيط 70
وليس
انه انتهى العصر الوسيط فى 70 ثم عاد احمس فى عام 1569 ق . م

و الله و رسوله اعلم

SmSm Basha
05-10-2008, 03:57 PM
لا يا اشراقة .... الجملة بالظبط بتقول : بعد ان طرد احمس الهكسوس >>قفل راجعا الى البلاد سنة 1571 ق.م

يعني الطرد اولاً وبعدين الرجوع يبقى على كلامك الهكسوس تم طردهم 1572 ق.م

وبعدين المفروض طرد الهكسوس كان بنهاية العصر الوسيط التاني يعني في اخر عام فيه يعني 1570 ق.م

والرجوع و الاصلاحات بعده يبقى 1569 ق.م

بصي اللي يحدد اذا كان التاريخ دا صح او غلط هو تاريخ طرد الهكسوس المحدد على ما اعتقد

على العموم شكرا ليكي كتير على المشاركة

kwan
11-10-2008, 11:11 PM
الجملة اللي ف الكتاب صح
انا بردو اتلخبط فيها بس قريتها كويس الجتة دي و فهمتها ...

goda2
18-10-2008, 10:51 AM
انا برده لما قراتها اتلخبط جدا وبعدها حاولت افهمها كويس ولقيت ان كلام الكتاب صح يا اسلام انت واشراقه
وكمان انا سالت مستر الدراسات بتاعى فى المدرسه لانى انا وصاحبى كنا بنتشاكل على الجمله دى برده
وقالنا ان الكتاب صح اقرؤها كويس وانتم تفهموا هو قصده ايه
والله الموفق وشكرا على السؤال