مشاهدة النسخة كاملة : مشكلتى فى الثانوية العامة

omniahasan
22-02-2016, 09:51 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا انا فى ثانبة ثانوى علمى وداخلة علوم ان شاء الله بس نفسيتى متدمرة ومتوترة دايمة وخصوصا انى جايبة 86%السنة دى وكل ما اكلم حد من صحابى يقولو نفس مجموع السنة دى هتجيبية السنة الجاية وكمان انا مكنتش باخد دروس يعنى متاسستش كويس وكمان اللى بذاكرة بيبقى فى نطاق المنهج بس يعنى مفيس زيادات تنفعنى بتضايق اوى لما بااقى حد عارف معلومة زيادة بحاول اعرفهاوانا نفسي فى اسنان وكل ما افتكر المجموع بتاعى اتضايق واشيل هم سنة تالتة مع انى كنت بذاكر واجى ادخل الامتحان انسى كل شى وحتى لو افتكرت معرفش اجابة السؤال اية واكتب االاجابات الخطا فواحدة جايبة مجموع وحش كده زىى ممكن تحصل معجزة واجيب مجموع فى تالتة

ران نيتشان
22-02-2016, 11:34 PM
اولا ..ايه كمية التشاؤم دى ..انا كده بتضايق وممكن اجى ازعلك وانا حتى مش عارفاكى ..
ثانيا :لا علاقة بين سنة تانية وتالتة اطلاقا ..انتى بتتخصي في تالتة ..المذاكرة والجهد مختلف تماما ..الاسئلة والامتحانات في الدروس كانت او مدرسة بتخلى رهبة الامتحان تختفى من عندك ..بتدربي على حل اسءلة ما شوفتيهاش وتجبيها بردو .
ثالثا :انتى ليكى رب تدعيه ييسر ليكى امورك
رابعا:فيه ناس عندنا كانو اوائل وماجبوش برضو والعكس صحيح
من الاخر بيحصل حاجات مش تتوقعيها
*اعملى كل ال عليكى ومالكيش دعوة بحد وارمى كلام الناس وراكى واثبتيلهم انك تقدري تجيبى الل انتى عاوزاه
ــــــ

omniahasan
23-02-2016, 09:20 PM
اولا ..ايه كمية التشاؤم دى ..انا كده بتضايق وممكن اجى ازعلك وانا حتى مش عارفاكى ..
ثانيا :لا علاقة بين سنة تانية وتالتة اطلاقا ..انتى بتتخصي في تالتة ..المذاكرة والجهد مختلف تماما ..الاسئلة والامتحانات في الدروس كانت او مدرسة بتخلى رهبة الامتحان تختفى من عندك ..بتدربي على حل اسءلة ما شوفتيهاش وتجبيها بردو .
ثالثا :انتى ليكى رب تدعيه ييسر ليكى امورك
رابعا:فيه ناس عندنا كانو اوائل وماجبوش برضو والعكس صحيح
من الاخر بيحصل حاجات مش تتوقعيها
*اعملى كل ال عليكى ومالكيش دعوة بحد وارمى كلام الناس وراكى واثبتيلهم انك تقدري تجيبى الل انتى عاوزاه
ــــــ

المشكلة ان فية بنات معايا فى المدرسة بيقولو قواعد مثلا فى العربى ووالانجليزى انا معرفهاش ومش مكتوبة بالكتب فبتضايق وببقى مش عارفة الحاجات دى بيجيبوها منين وبحس انى لو اتنطط مش هقدر اوصل لتفوقهم ومبيرضوش يقولو كل حد عارف معلومة بيخبيها

ران نيتشان
23-02-2016, 09:45 PM
عادى خدى الامور ببساطة هما بس بيدوروا على معلومات جديدة على النت على الفيس حاجات من دى ..بس ممكن عشان يلفتوا الانظار او انهم فعلا عاوزين تفوق ..وبالنسبة لحكاية تخبي معلومة عن زميلتها فده بقي ظاهرة منتشرة دى انانية.."لايؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه "
استحملى يا حبيبتى دى بقي الزمان ال بنعيش فيه
بس ماتعمليش زيهم بردو ان جبتى معلومة كويسة وحد سالك قوليله ما سالكيش فخلاص معلومتك معاكى وخلاص .
ذاكرى اللى فى كتبك الاول كويس ..وانتى مش محتاجة تدورى من دلوقتى ..خليكى لما تدخلى تالتة وقلبي براحتك ..

دى برولى
23-02-2016, 11:21 PM
أيوة يعنى مقلتيش عاوزة ايه

omniahasan
24-02-2016, 09:38 PM
أيوة يعنى مقلتيش عاوزة ايه

انا عايزة اعرف ممكن واحدة زىى جايبة 86%اجيب فوق 95%فى تالتة ولا لا علشان لو كدة اقسمها عشان اعرف اركز

Mr. Bayoumy Ghreeb
24-02-2016, 09:48 PM
تفاءلي بالخيرتجديه