مشاهدة النسخة كاملة : طلب مساعدة فى وضع خطة للدراسة

محمدابوعميرة
11-06-2015, 02:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو مساعدتى فى وضع خطة للمذاكرة بحيث اؤدى ما على من التزامات واروح عن نفسى بحيث لا امل وهل تنصحونى بالسهر او اخذ القسط الكافى من النوم يعنى مثلا 6 ساعات

احمد خالد اسماعيل
11-06-2015, 05:57 PM
السلام عليكم ورحمة الله

خطتي باختصار أني بأسجل في ورقة الواجب اللي عليا في كل مادة لحد اللحظة اللي كتبته فيها
بعد كدا أبدأ أصنف كل واجب فيهم حسب أولويته اما في دماغي او اعمل جنب كل واجب علامة مثلا ع (عالي الأهمية )
م (متوسط) / ض (ضعيف ) وهكذا وأبدأ الشغل لحد ما اخلص اللي اقدر عليه منه واللي ما لحقتش أخلصه باكمله تاني يوم

-بالنسبة لي بعد كل واجب باريح فترة معينة بعدين أرجع أكمل ولو مضغوط بيقل وقت الراحة .

-لاحظت دايما إن الواجب اما يكون اكبر من اللي اقدر اخلصه في اليوم بيخليني أضاعف مجهودي عشان أنجز فأنصحك بكدا هو صحيح ممكن تخليك تزهق بس لو عندك إرادة هتنجح معاك .

بالتوفيق لك ولي ولكل من هم مثلنا ^_^ أخوك أحمد

محمدابوعميرة
11-06-2015, 09:26 PM
شكرا يا اخى لكن انا ضغطت على نفسى الترم الثانى سنة تانية ولكن جيت مليت ايام الامتحانات مع انه الترم الاول كنت لما الاقى نفسى زهقان ممكن يوم بحالة مذاكرش لكن جبت مجموع مكنتش اتخيله الحمدلله لكن الترم الثانى لما ضغط قوى جيت مليت فى الاخر

Esraa Yousry
12-06-2015, 12:19 AM
شكرا يا اخى لكن انا ضغطت على نفسى الترم الثانى سنة تانية ولكن جيت مليت ايام الامتحانات مع انه الترم الاول كنت لما الاقى نفسى زهقان ممكن يوم بحالة مذاكرش لكن جبت مجموع مكنتش اتخيله الحمدلله لكن الترم الثانى لما ضغط قوى جيت مليت فى الاخر

بص حضرتك في تانيه طبيعي انك تزهق لانك هتحسها سنه ملهاش اللزمه انا كنت زهقانه السنه كلها اصلا :d
وعشان تحل ده ما تضغطش نفسك خدها واحده واحده وابدأ قليل بعدين زود ومتحاولش تاخد حاجه على اعصابك ويا ريت بقى لو حبه برووود بس مش زياده عن الحد يعني
هتبقى تمام التمام
وربنا معاك ويوفقنا باذن الله