مشاهدة النسخة كاملة : استطلاع للرأىلية مفيش شفافية لية الى الان جدول وزارة المالية للحد الانى مش مفسرينه مح

machmach
14-01-2014, 11:00 PM
استطلاع للرأى
لية مفيش شفافية لية الى الان جدول وزارة المالية للحد الانى مش مفسرينه محدش فاهم هيخد كام سؤال محدش يفهمنى غلط

SAEEDS
14-01-2014, 11:49 PM
اقولك ليه علشان احنا متعودين على كده من زمان علشان يروح المديريات والمديريات تبعت استفسارات للوزارة وبعدين من المديريات للادارات تقوم الادارات تبعت استفسارات للمديريات وبعدين من الادارات للمدارس وهكذا
وليه برده يتأجل لشهر فبراير هو قرار الحد الادنى فوجئوا بيه امبارح علشان احنا متعودين يقولك بأثر رجعى مش كدا ولا ايه

ferofero
14-01-2014, 11:54 PM
بالعكس انا شايفه انه متفسر ومفيهوش اى غموض للاسف المعلمين اصحاب التعليقات الفاشله هم اللى بثوا التشكيك والغموض

ضيف علاوه الحد الادنى على حسب درجتك مخصوم منها العب التامينى وكذلك ضيف العلاوه مقابل الاعباء الوظيفيه على حسب درجتك مخصوم منها العبء التامينى وضيف العلاوتين مع بعض فى هتلاقى مقدار الزياده اللى هتزيدها وحطها على مرتبك اللى بتقبضى دلوقتى هيطلعلك المرتب الصافى اللى هتقبضه فى شهر فبراير

SAEEDS
15-01-2014, 12:28 AM
بالعكس انا شايفه انه متفسر ومفيهوش اى غموض للاسف المعلمين اصحاب التعليقات الفاشله هم اللى بثوا التشكيك والغموض

ضيف علاوه الحد الادنى على حسب درجتك مخصوم منها العب التامينى وكذلك ضيف العلاوه مقابل الاعباء الوظيفيه على حسب درجتك مخصوم منها العبء التامينى وضيف العلاوتين مع بعض فى هتلاقى مقدار الزياده اللى هتزيدها وحطها على مرتبك اللى بتقبضى دلوقتى هيطلعلك المرتب الصافى اللى هتقبضه فى شهر فبراير
بصراحة أنا اول مرة اعرف ان الزيادة هتبقى علاوتين بتاع الدرجات وبتاع الاعباء الوظيفية دا تفسير جديد أول مرة اسمعه

ferofero
15-01-2014, 01:15 AM
والله دى مشكلتك انت بص على الجدول فى اول خانه هتلاقى متوسط الاجر الشهرى الشامل حاليا هتلاقيه منضاف اليه العلاوه بتاعه الحد الادنى ده معناه ان دى زياده مكنتش بتاخدها قبل كده لان قبل ميجيبوا سيره الحد الادنى كان متوسط الاجر الشهرى الشامل لو كنت معلم مساعد هتلاقيه اقل من 1301 بكتير ولو كنت معلم هتلاقى متوسط الاجر الشهرى الشامل اقل من 1453 بكتير وقيس ذلك على باقى الدرجات

وده معناه ان فيه زيادتين .الحمد لله لينا عقل بنفكر بيه وكفايه بقه التعليقات بتاعتكم دى الناس قربت تتجنن

teacher120
15-01-2014, 01:47 AM
سيسى وافتخر وان مجابوش فلوس برده قلنا نعم للدستور ولا للخرفان لكن كلامك خطا يا فيروا هيا علاوه واحده بس الى فى الجدول واحسبى وانتى تعرفى

ferofero
15-01-2014, 01:58 AM
للاسف كلامك يا teacher هو اللى غلط وزاره الماليه حاطه فى الجدول زياده لينا موصلانا للحد الادنى والزياده التانيه اللى هيا علاوه مقابل الاعباء الوظيفيه اللى الوزير قالنا عليها والزيادتين دول موجودين فى الجدول انا مش هحسب لان لو زياده واحده زى محضرتك بتقول مكانش حط فى خانه الاجر الشامل المرتب ده كان زمانه حط المرتب الشامل القديم ياريت يكون كلامى وصل

ferofero
15-01-2014, 02:09 AM
الاجر الشامل للمعلم المساعد حاليا 900 قبل الخصم وبعد الخصم 640 وفى الجدول 1301 معنى كده ان العلاوه الاولى محطوطه

teacher120
15-01-2014, 02:24 AM
والله انا اتمنى وياريت يكون كلامك صح بس خدى بالك هو بيقولك متوسط المرتب يعنى يكون اقل او اكثر ثانيا الحسابات لا تخطىء ابدا امسكى الاله الحاسبه وشوفى فئه معلم مساعد كام الف واضربى عددهم فى المبلغ الموجود 425+70 يعنى 495 والناتج الى يطلع اضربيه فى 12 اى 12 شهر هيطلع الرقم الاجمالى الموجود فى التكلفه بالمليون جنيه جربى ولن تخسرى ويارب كلامى يكون غلط وكلامك يكون صح ونقبض علاوتين واجوز مرتين كمان

hany himada
15-01-2014, 02:38 AM
الاجر الشامل للمعلم المساعد حاليا 900 قبل الخصم وبعد الخصم 640 وفى الجدول 1301 معنى كده ان العلاوه الاولى محطوطه

يا استاذة كلام الاستاذ / teacher120 صح والفرق اللى محير حضرتك دا من 1301 الى 900 هو ناتج عن حساب مكافأة الامتحانات قبل الخصم عن طريق توزيعها على الشهور حتى وان كنتى تأخذينها على مرة واحدة فى شهر 6 الا انها تدخل فى حساب اجمالى الدخل الشهرى للمعلم .

لايف از اسكند
15-01-2014, 09:40 AM

نفسي اصدقك لاني هستفيد زيك بس للاسف الحقيقة مره وكلامك خطأ وبكره هنشوف

خالد فضل صادق
15-01-2014, 10:41 PM
يااخوة كلها ايام معدودة وكل واحد يعرف هايزيد مرتبة كامممممممممممممممممممم وتذكروا انها اذا حلت اوحلت واذا كست اوكست فهى دنيا (وما متاع الحياة الدنيا فى الاخرة الا قليل)