مشاهدة النسخة كاملة : هل مرتبك بيكفيك؟ طب بتقضى الشهر ازاى؟

Militant
05-09-2013, 07:26 PM
معظمنا كمدرسين المرتب مش بيكفينا وبنضطر نحسن الدخل باى عمل اضافى زى الدروس الخصوصية مثلا او العمل فى المحلات والبعض بيكون فاتح مشروع خاص بيه مطعم او سايبر او مكتبة اومحل صغير او اى عمل اخر أياً كان نوعه ..

الشغل مش عيب ما دام حلال

الهدف من الموضوع هو النقاش فى نقطة العمل الاضافى وكل واحد يقول اذا كان مرتبه بيكفيه ولا بيحسن دخله بعمل اخر؟ وايه نوع العمل ده يمكن حد يستفيد بفكرة او مشروع يقدر ينفذه مع نفسه او مع حد من اصحابه وفى النهاية الفايدة تعم على الجميع .. عايزين الموضوع يبقى مرجع مهم ومفيد لكل الزملاء

وعن نفسى المرتب طبعا مبيكفيش اعباء الحياة اليومية وبدى كام مجموعة دروس بس ابتديت اتخنق او بالاصح اتخنقت من شغل الدروس الخصوصية وبدور حاليا على اى وسيلة او فكرة تانية تجيب فلوس كويسة فى الايام الصعبة دى .. وربنا يصلح الاحوال

عايزين تفاعل يا جماعة :friendsxs3:

Militant
05-09-2013, 10:03 PM
ايه يا جماعة كل دى مشاهدات ومفيش ولا حتى رد واحد ؟!

عبدة الحلو
05-09-2013, 11:48 PM
انا اعمل بالدروس من 2005 وحتى الان وصدقنى ممعيش اى فلوس تذكر ووصلت لمرحلة انى مش قادر ادى دروس تانى وبتعب من اول حصة بس هعمل ايه مش لاقى حل حاولت اسافر كوريا الجنوبية وفشلت ومضطر اكمل

عبدو عصر
06-09-2013, 12:31 AM
والله ما في حد هيحس بينا إلا لو إتخذنا موقف غير مسبوق حتي نستطيع العيش مثل الساعي في البنك أو ساعي البترول أو الضرائب

ام ياسمين$
06-09-2013, 01:16 AM
شكرا لك على الموضوع

عصام عريان
06-09-2013, 02:08 AM
بص يا حبيبى اى حكومة لاتعمل لصالح الشعب فهى حكومة فاشلة احنا عرفنا ان الحد الادنى هايوفر للدولة خمسين مليار جنية بشرط ان يكون الحد الاقصى ثلاثون الف جنية واحنا دلوقت فى اشد الحاجة لتوفير النفقات وكمان زيادة القوة الشرائية فى البلد ولكن لنم يحدث هذا لانة لا يوجد وقفة جادة من الموظفين لتحقيق هذا المطلب

بودى العبادى
06-09-2013, 08:30 AM
اساتذتى الافاضل السلام عليكم ف ظل انتظارنا للخمسين ف المائه الثانيه الصادره بقرار جمهورى فصلوا الخمسين الاولى عن المرتب من شهرين وكلما سالنا ف الاداره اجابوا عندما تتوفر ميزانيه وع الجانب الاخر من الشاطىء ف بلاد العجب يصرف لوزارة العدل شهور كامله ليست من الاساسى مرتب ثانى ع سبيل الحوافز لم اكره شىء ف حياتى غير انى عينت ف وزارة التعليم وكرهت مؤهلى العالى ليتنى ححصلت ع مؤهل متوسط وعينت موظف بسيط ف اى وزارة تهتم بموظيفها

إسماعيل قناوى
06-09-2013, 08:49 AM
أنا وقفت فدام مكنة البنك الاهلى عشان أصرف المرتب بتاعى كان قدامى عاملين نظافة الاول كبير السن قبض 1750 جنيه والثانى صغير السن لا يتجاوز 18 سنة قبض 1500 جنيه و ظن العامل الكبير أن له رصيد متبقى و حينها بدأت بالاستعلام عن الرصيد ونظرا لانى حديث التعيين 4-9-2011 فقد كان المرتب 650 وكان لى رصيد باقى 50 جنيه من الشهر الماضى فقبضت 700 بفضل الله فاستغرب عامل النظافة ربنا يزيدهم ويكرمهم وضحك عندما رأى المبلغ على الشاشة وللأسف استلمت المبلغ ومنظرى كان مش ولابد وربنا يعدلها أقول أيه؟
طبعا الحمد لله موجودة بس هى دى عدالة التوزيع ولا أهلنا غلطوا لما علمونا إلى الله المشتكى

توبة محمد
06-09-2013, 08:52 AM
يا اخي ليس لها حل عندنا الحل في اللجوء لله فادعو الله باخلاص
اما الدروس فهي مهانة وذل للمعلم اضاعت هيبته بين الناس
اما الحكومات مهما كان انتماؤها فلن تفيدكم بشئ لانكم غثاء السيل............
واما الاعمال الخاصة فغيركم يعاني منها فكيف انتم ؟:angry2:

ابراهيم70
06-09-2013, 09:54 AM
أما أنا فقد من الله على بمحل بقالة تموينية تنازل أبى عنه لى عندما وصل الى سن المعاش ولم أمارس الدروس الخصوصية طيلة حياتى والحمد لله وأنا معين من 1994 وحتى قبل أن يتنازل والدى لى كنت أمارس بعض أنواع التجارة الخفيفة ولكن اﻵن العمر تقدم بى والصحة لم تعد تساعد على العمل فى المدرسة صباحا ثم فى المحل إلى العاشرة مساءا ولله اﻷمر من قبل ومن بعد

شريف منير
06-09-2013, 10:15 AM
ذُل × ذُل !!

جابر عبد الرؤوف
06-09-2013, 11:12 AM
والله ما في حد هيحس بينا إلا لو إتخذنا موقف غير مسبوق حتي نستطيع العيش مثل الساعي في البنك أو ساعي البترول أو الضرائب
لا بد من الإضراب حتى نتساوى بوزارة العدل أو البترول أو الكهرباء أو المالية
لا تلم على الظالم الذى ظلم ، و لكن اولا يجب أن تلوم المظلوم الذى رضى بالظلم و سكت.

Militant
06-09-2013, 10:15 PM
انا اعمل بالدروس من 2005 وحتى الان وصدقنى ممعيش اى فلوس تذكر ووصلت لمرحلة انى مش قادر ادى دروس تانى وبتعب من اول حصة بس هعمل ايه مش لاقى حل حاولت اسافر كوريا الجنوبية وفشلت ومضطر اكمل

الله يعينك استاذ عبده وانا ليا زمايلى تعبوا جدا من الدروس واللف والمشاوير وفى منهم جاتله الامراض، المدرس بيدفع تمن الدروس من جسمه ووقته واعصابه وفلوسها مفيهاش بركة بشكل منقطع النظير، بس حضرتك حاولت تسافر كوريا الجنوبية كمدرس ولا عمل اخر؟ مسمعتش عن حد سافر هذا البلد !

Militant
06-09-2013, 10:16 PM

والى ان تتحقق هذه الوقفة اهو بندردش مع بعض ونتبادل الاراء

Militant
06-09-2013, 10:18 PM
شكرا لك على الموضوع

الله يكرمك ام ياسمين
ياريت حضرتك تشاركينا الراى فى هذا الموضوع

Nana_kh
06-09-2013, 10:30 PM
ربنا يعينكم
الموضوع جذبنى بس انا طالبة مش مدرسة
بس احترم اى مدرس ومكانه فوق راسى اللى مبيديش دروس خصوصية
هيا ذل فى ذل اصلا لينا وللمدرسين
بس لما بيدينا مستر كويس بندعيله بالخير علطووووووووووول وان شاء الله يلاقوه فى الدنيا والاخرة
لكن فى مدرسين بسم الله ماشاء الله بيطلعوا كل بلاهم علينا وطبعا الاغلب بيدعى عليهم
فذكرى كويسة فى نفوسنا منكن تغير حياتكم للاحسن
فى كتير مدرسين فى حياتنا علامات لا يمكن ان ننساها ابدا
وهناك اساتذة هم من زرعوا الامل فى قلوبنا
فوظيفة المعلم بمكانتها العظيمة ليها اجر كبير عند ربنا ان شاء الله

Militant
06-09-2013, 10:31 PM
بص يا حبيبى اى حكومة لاتعمل لصالح الشعب فهى حكومة فاشلة احنا عرفنا ان الحد الادنى هايوفر للدولة خمسين مليار جنية بشرط ان يكون الحد الاقصى ثلاثون الف جنية واحنا دلوقت فى اشد الحاجة لتوفير النفقات وكمان زيادة القوة الشرائية فى البلد ولكن لنم يحدث هذا لانة لا يوجد وقفة جادة من الموظفين لتحقيق هذا المطلب

اساتذتى الافاضل السلام عليكم ف ظل انتظارنا للخمسين ف المائه الثانيه الصادره بقرار جمهورى فصلوا الخمسين الاولى عن المرتب من شهرين وكلما سالنا ف الاداره اجابوا عندما تتوفر ميزانيه وع الجانب الاخر من الشاطىء ف بلاد العجب يصرف لوزارة العدل شهور كامله ليست من الاساسى مرتب ثانى ع سبيل الحوافز لم اكره شىء ف حياتى غير انى عينت ف وزارة التعليم وكرهت مؤهلى العالى ليتنى ححصلت ع مؤهل متوسط وعينت موظف بسيط ف اى وزارة تهتم بموظيفها

أنا وقفت فدام مكنة البنك الاهلى عشان أصرف المرتب بتاعى كان قدامى عاملين نظافة الاول كبير السن قبض 1750 جنيه والثانى صغير السن لا يتجاوز 18 سنة قبض 1500 جنيه و ظن العامل الكبير أن له رصيد متبقى و حينها بدأت بالاستعلام عن الرصيد ونظرا لانى حديث التعيين 4-9-2011 فقد كان المرتب 650 وكان لى رصيد باقى 50 جنيه من الشهر الماضى فقبضت 700 بفضل الله فاستغرب عامل النظافة ربنا يزيدهم ويكرمهم وضحك عندما رأى المبلغ على الشاشة وللأسف استلمت المبلغ ومنظرى كان مش ولابد وربنا يعدلها أقول أيه؟
طبعا الحمد لله موجودة بس هى دى عدالة التوزيع ولا أهلنا غلطوا لما علمونا إلى الله المشتكى

ذُل × ذُل !!

لا بد من الإضراب حتى نتساوى بوزارة العدل أو البترول أو الكهرباء أو المالية
لا تلم على الظالم الذى ظلم ، و لكن اولا يجب أن تلوم المظلوم الذى رضى بالظلم و سكت.

يا جماعة انتو سبتو الموضوع وبتتكلموا فى مشكلة تانية خالص وهى مشكلة التفاوت والظلم فى الاجور ودى طبعا مشكلة عويصة وغير مقبولة ومؤلمة جدا لكن هدف موضوعنا الاساسى هو ازاى انت عايش؟ مرتبك مكفيك ولا بتضطر تشتغل شغلانة تانية، والى ان ياذن الله بالعدل فى هذا البلد او نفوق من الغيبوبة اللى عايشين فيها ادينا بنبحث عن حل لمشكلاتنا وبنشوف هنعيش ازاى، وربنا يصلح الاحوال ..

Militant
06-09-2013, 10:34 PM
يا اخي ليس لها حل عندنا الحل في اللجوء لله فادعو الله باخلاص
اما الدروس فهي مهانة وذل للمعلم اضاعت هيبته بين الناس
اما الحكومات مهما كان انتماؤها فلن تفيدكم بشئ لانكم غثاء السيل............
واما الاعمال الخاصة فغيركم يعاني منها فكيف انتم ؟:angry2:

طب حضرتك شايف ان الراتب الحكومى كاف لحياة كريمة ولا بتضطر لامتهان عمل اخر بعد ساعات الدوام الرسمى؟

Militant
06-09-2013, 10:36 PM
أما أنا فقد من الله على بمحل بقالة تموينية تنازل أبى عنه لى عندما وصل الى سن المعاش ولم أمارس الدروس الخصوصية طيلة حياتى والحمد لله وأنا معين من 1994 وحتى قبل أن يتنازل والدى لى كنت أمارس بعض أنواع التجارة الخفيفة ولكن اﻵن العمر تقدم بى والصحة لم تعد تساعد على العمل فى المدرسة صباحا ثم فى المحل إلى العاشرة مساءا ولله اﻷمر من قبل ومن بعد

ربنا يكرمك يا استاذ ابراهيم ويفتحها عليك من وسع

Militant
06-09-2013, 10:46 PM
ربنا يعينكم
الموضوع جذبنى بس انا طالبة مش مدرسة
بس احترم اى مدرس ومكانه فوق راسى اللى مبيديش دروس خصوصية
هيا ذل فى ذل اصلا لينا وللمدرسين
بس لما بيدينا مستر كويس بندعيله بالخير علطووووووووووول وان شاء الله يلاقوه فى الدنيا والاخرة
لكن فى مدرسين بسم الله ماشاء الله بيطلعوا كل بلاهم علينا وطبعا الاغلب بيدعى عليهم
فذكرى كويسة فى نفوسنا منكن تغير حياتكم للاحسن
فى كتير مدرسين فى حياتنا علامات لا يمكن ان ننساها ابدا
وهناك اساتذة هم من زرعوا الامل فى قلوبنا
فوظيفة المعلم بمكانتها العظيمة ليها اجر كبير عند ربنا ان شاء الله

كلامك يا نانا جميل وياريت تكتبيه فى موضوع مستقل كرسالة من طالبة للمعلمين اظن هتلاقى صدى واسع وايجابى عند معظم الزملاء المدرسين. وموضوع الدروس الخصوصية موضوع كبير ومتشعب ومحتاج وقت عشان يتحل لكن اللى بيدفع المدرس انه يدى درس خصوصى هو العامل المادى بالاساس وعن نفسى معنديش مانع ومش شايف مشكلة ان مدرس يدى درس خصوصى (طالما) شايف شغله فى الفصل وبيراعى ضميره بكل اخلاص ومش بيتاخر عن طلابه فى اى سؤال، غير كدة يبقى بياكل حرام

وبرضه ارجع واقول ان ولى الامر له دور كبير فى انتشار الدروس الخصوصية بتصميمه ان ابنه ياخد دروس فى كل المواد. الموضوع ثقافة شعبية استهلاكية وتقليد وجشع من كتير من المدرسين وغياب قوى للضمير لدى قطاع كبير من المدرسين فى اداء عمله داخل الفصل

يمكن جزء كبير من المشكلة يتحل عند اعادة النظر بشكل جدى فى اجور المعلمين
تحياتى ..

أشـرف فتحى
06-09-2013, 11:01 PM
عمل خاص أو درس خصوصى
90% من المعلمين فى مصر كده للأسف

Mr: E.Elshair
07-09-2013, 01:22 AM
بص يا سيدى : لو لم أعمل بالدروس الخصوصية كان زمان حصلى حاجة م البيت ومصاريفه بس الحمد لله بتسند شويتين إلى الآن ولكنى أقسم لك لو وجدت فرصة أخرى غير الدروس فلن أضيعها وأنا أحاول منذ فترة أن أدير مبلغ من المال فى مشروع مقاولات بناء مع أحد التجار ولكن إلى الآن أفكر إلى أن يأتى حيز التنفيذ
وبارك الله فيك على طرحك لهذا الموضوع

توبة محمد
07-09-2013, 11:42 AM
يا اخي انا عملت بالدروس كتير ولكن بما اني براعي ضميري في الفصل ولا اجبر طالب على المجموعات ونحن بلد ريفي فقير فان العائد قليل زي قلته
بس حاولت شوية محاولات في الزراعة وتربية الارانب والدواجن وغيرها وكانت مرة تصيب ومرة تخيب
لو عندك فكرة تحسن الدخل ساعدنا بيها
وانا مستعد اساعد اي حد بمعلوماتي المتواضعة لوحد محتاجها

Militant
07-09-2013, 08:32 PM
عمل خاص أو درس خصوصى
90% من المعلمين فى مصر كده للأسف

دى حقيقة

بص يا سيدى : لو لم أعمل بالدروس الخصوصية كان زمان حصلى حاجة م البيت ومصاريفه بس الحمد لله بتسند شويتين إلى الآن ولكنى أقسم لك لو وجدت فرصة أخرى غير الدروس فلن أضيعها وأنا أحاول منذ فترة أن أدير مبلغ من المال فى مشروع مقاولات بناء مع أحد التجار ولكن إلى الآن أفكر إلى أن يأتى حيز التنفيذ
وبارك الله فيك على طرحك لهذا الموضوع

شكرا سيدى الفاضل ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

Militant
07-09-2013, 08:34 PM
يا اخي انا عملت بالدروس كتير ولكن بما اني براعي ضميري في الفصل ولا اجبر طالب على المجموعات ونحن بلد ريفي فقير فان العائد قليل زي قلته
بس حاولت شوية محاولات في الزراعة وتربية الارانب والدواجن وغيرها وكانت مرة تصيب ومرة تخيب
لو عندك فكرة تحسن الدخل ساعدنا بيها
وانا مستعد اساعد اي حد بمعلوماتي المتواضعة لوحد محتاجها

والله يا استاذ توبة انا مثلك بالظبط بحاول ادور على اى عمل اضافى او مشروع خاص غير الدروس الخصوصية ومش لاقى وياريت زملاءنا اللى عندهم فكرة يفيدونا وكله فى ميزان الحسنات

Nana_kh
08-09-2013, 05:02 PM
كلامك يا نانا جميل وياريت تكتبيه فى موضوع مستقل كرسالة من طالبة للمعلمين اظن هتلاقى صدى واسع وايجابى عند معظم الزملاء المدرسين. وموضوع الدروس الخصوصية موضوع كبير ومتشعب ومحتاج وقت عشان يتحل لكن اللى بيدفع المدرس انه يدى درس خصوصى هو العامل المادى بالاساس وعن نفسى معنديش مانع ومش شايف مشكلة ان مدرس يدى درس خصوصى (طالما) شايف شغله فى الفصل وبيراعى ضميره بكل اخلاص ومش بيتاخر عن طلابه فى اى سؤال، غير كدة يبقى بياكل حرام

وبرضه ارجع واقول ان ولى الامر له دور كبير فى انتشار الدروس الخصوصية بتصميمه ان ابنه ياخد دروس فى كل المواد. الموضوع ثقافة شعبية استهلاكية وتقليد وجشع من كتير من المدرسين وغياب قوى للضمير لدى قطاع كبير من المدرسين فى اداء عمله داخل الفصل

يمكن جزء كبير من المشكلة يتحل عند اعادة النظر بشكل جدى فى اجور المعلمين
تحياتى ..
هحاول الم الموضوع كده والكلام من الطلبة التانين واعمل موضوع ان شاء الله

فعلا المشكلة فى الاساتذة اللى مش بتراعى ضميرها للاسف
مع حضرتك فى كل كلمة

هوا فى فكرة بس من وجهة نظرى كطالبة شايفة ان احنا محتاجينها
والفكرة
هيا ان حضراتكم اساتذتنا تعملوا مشروع مركز تعليمى للدروس الخصوصية
بس تلأى بتساعد الطالب المحتاج فعلا
انا هنا فى محافظتى تلت مراكز اتعملوا فى سنة واحدة وبيوزعولنا ورق وبينشروه فى كل حتة
ما شاء الله الحجز عليهم كبير جدا وناجح جدا دلوقت المركز ده

اللى محتاجينه
الشقة اللى هيبأى فيها الدروس
سكرتير او اى حد ينوب يبأى معاه موبيل المركز والدعاية
بس اللى حببنا فى المراكز اللى هنا ان المجموعة يجب ان لا تزيد عن عشرة عشان الطالب يفهم
وبتبأى مدرسة بعد المدرسة
يعنى فى امتحانات تجريبية زى لجنة الامتحان بالظبط
وجوايز
وبيعلقوا اسامى الاوائل على المركز من برة
وابتدائى بيعلقوا صورهم وبيبقوا مبسوطين جدا
والسعر بتاعها رمزى جدا وده بيساعد الطلبة الغلابة اللى مش معاهم خمسين جنيه وغيره عشان كل حصة
وبيعملوا ساعات رحلات
وفى بروجوكتر بيعرضوا فيه اسطوانات تعليمية
وغيره وغيره وكلها حاجات بسيطة لو دققنا
فى المركز اللى عندنا معظم اصحابى بياخدوا عند وانا كنت باخد فيه السنة اللى فاتت
وبيعملوا فى حاجات تانى يعنى فى لوحات كمبيوتر وصيانة يعنى كذا حاجة مش دروس خصوصية بس
لوحات الكمبيوتر تصميمها سهل جدا والطلبة بيقبلوا عليها عشان يعلقوها فى المدرسة اللوحة على الاقل ب50 جنيه الفصل بتاعى بس اشترى من المركز ده ب400 جنيه فى شهر واحد طمدرستنا بس فيها فى كل مرحلة 13 فصل وجمبنا عشرين مدرسة تانى
بس التجديد هوا اهم حاجة والتعامل مع الطالب ومتابعته وطبعا توصيل الدرجات لولى االامر ومنع الغش والفهم مش الحفظ والحاجات اللى بتجذب الطلبة كتير
وبرده منكن يكون فى مكان للصلاة لأن فى طلبة مبتروحش عند مدرسين عشان الصلاة متفتوهمش فخدوا اجرهم واعملوا وقت ربع ساعة او عشر دقايق للصلاة
وطبعا يااااااااااريت الفصل بين الاولاد والبنات حتى لو ابتدائى مش عرفة اللى بيعمل كده بيعمل كده ليه
يباى المستر بيشرح ودول بيتريقوا ويتخانقوا وفى الاخر هيسيبوا الحصة عشان ميشوفوش بعض :)

وفى طلبة كل ما يروحوا عند مدرس يحسسهم ان مفيش امل فيهم فى ناس كتير كده منكن وبيضطروا ياخدو فى البيت درس اللو حديهم لان اى مجموعة بيحسوا كأنهم مش فاهمين حاجة وومش موجدين فيها
فنترجاكم بلاش تمييز بين الطلبة وبلاش اضطهاد الطلبة المنتقبات او التفريق بين المسيحين والمسلمين احنا اخوات وفى مدراس واحدة فبلاش تفرقونا واحنا عمرنا ما حسينا ان ديننا مختلف او الدخول فى مواضيع سياسية بتاتا

لو عجبت حضرتكم الفكرة منكن اجيبلكم معلومات اكتر عن الحاجات اللى منكن تجذبنا فى مركز كطلبة

شكلى زودتها شوية وطولت اوى اسفة :)
وربنا يوفقنا ويوفقكم لما يحبه ويرضاه

Militant
10-09-2013, 12:41 PM
هحاول الم الموضوع كده والكلام من الطلبة التانين واعمل موضوع ان شاء الله

فعلا المشكلة فى الاساتذة اللى مش بتراعى ضميرها للاسف
مع حضرتك فى كل كلمة

هوا فى فكرة بس من وجهة نظرى كطالبة شايفة ان احنا محتاجينها
والفكرة
هيا ان حضراتكم اساتذتنا تعملوا مشروع مركز تعليمى للدروس الخصوصية
بس تلأى بتساعد الطالب المحتاج فعلا
انا هنا فى محافظتى تلت مراكز اتعملوا فى سنة واحدة وبيوزعولنا ورق وبينشروه فى كل حتة
ما شاء الله الحجز عليهم كبير جدا وناجح جدا دلوقت المركز ده

اللى محتاجينه
الشقة اللى هيبأى فيها الدروس
سكرتير او اى حد ينوب يبأى معاه موبيل المركز والدعاية
بس اللى حببنا فى المراكز اللى هنا ان المجموعة يجب ان لا تزيد عن عشرة عشان الطالب يفهم
وبتبأى مدرسة بعد المدرسة
يعنى فى امتحانات تجريبية زى لجنة الامتحان بالظبط
وجوايز
وبيعلقوا اسامى الاوائل على المركز من برة
وابتدائى بيعلقوا صورهم وبيبقوا مبسوطين جدا
والسعر بتاعها رمزى جدا وده بيساعد الطلبة الغلابة اللى مش معاهم خمسين جنيه وغيره عشان كل حصة
وبيعملوا ساعات رحلات
وفى بروجوكتر بيعرضوا فيه اسطوانات تعليمية
وغيره وغيره وكلها حاجات بسيطة لو دققنا
فى المركز اللى عندنا معظم اصحابى بياخدوا عند وانا كنت باخد فيه السنة اللى فاتت
وبيعملوا فى حاجات تانى يعنى فى لوحات كمبيوتر وصيانة يعنى كذا حاجة مش دروس خصوصية بس
لوحات الكمبيوتر تصميمها سهل جدا والطلبة بيقبلوا عليها عشان يعلقوها فى المدرسة اللوحة على الاقل ب50 جنيه الفصل بتاعى بس اشترى من المركز ده ب400 جنيه فى شهر واحد طمدرستنا بس فيها فى كل مرحلة 13 فصل وجمبنا عشرين مدرسة تانى
بس التجديد هوا اهم حاجة والتعامل مع الطالب ومتابعته وطبعا توصيل الدرجات لولى االامر ومنع الغش والفهم مش الحفظ والحاجات اللى بتجذب الطلبة كتير
وبرده منكن يكون فى مكان للصلاة لأن فى طلبة مبتروحش عند مدرسين عشان الصلاة متفتوهمش فخدوا اجرهم واعملوا وقت ربع ساعة او عشر دقايق للصلاة
وطبعا يااااااااااريت الفصل بين الاولاد والبنات حتى لو ابتدائى مش عرفة اللى بيعمل كده بيعمل كده ليه
يباى المستر بيشرح ودول بيتريقوا ويتخانقوا وفى الاخر هيسيبوا الحصة عشان ميشوفوش بعض :)

وفى طلبة كل ما يروحوا عند مدرس يحسسهم ان مفيش امل فيهم فى ناس كتير كده منكن وبيضطروا ياخدو فى البيت درس اللو حديهم لان اى مجموعة بيحسوا كأنهم مش فاهمين حاجة وومش موجدين فيها
فنترجاكم بلاش تمييز بين الطلبة وبلاش اضطهاد الطلبة المنتقبات او التفريق بين المسيحين والمسلمين احنا اخوات وفى مدراس واحدة فبلاش تفرقونا واحنا عمرنا ما حسينا ان ديننا مختلف او الدخول فى مواضيع سياسية بتاتا

لو عجبت حضرتكم الفكرة منكن اجيبلكم معلومات اكتر عن الحاجات اللى منكن تجذبنا فى مركز كطلبة

شكلى زودتها شوية وطولت اوى اسفة :)
وربنا يوفقنا ويوفقكم لما يحبه ويرضاه

فكرة جميلة وممكن تعرضيها على ادارة المنتدى
ولا تنسى ان الافكار العظيمة كانت فى البداية مجرد احلام :)

مراد قنديل
10-09-2013, 05:19 PM
الواقع يقول هذا هو وقت العدالة الاجتماعية ونبدا بالعدالة في الاجور وفي رأيي إذا كنا نتفق ان الجميع يعمل من أجل وطنه وينتمي إليه ويحبه ويخلص لربه تكون كالتالي
العامل الذي مؤهله اعدادية أو محو امية يكون مرتبه الاول مايعادل خمسة جنيهات من الذهب عيار اربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية مايعادل ربع جنيه ذهب من نفس العيار .ايا كان عمله وفي اي وزارة كان
الذي مؤهله دبلوم تجارة أو مؤهل متوسط يكون أول مرتب له مايعادل ستة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل نصف جنيه من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله بكالوريس أو ليسانس يكون أول مرتب له ما يعادل سبعة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله دبلومة خاصة بعد البكالوريس او الليسانس يكون أول مرتب له ما يعادل سبعة جنيهات وربع الجنيه من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله درجة الماجستير يكون أول مرتب له ما يعادل ثمانية جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .

والذي مؤهله درجة الدكتوراه يكون أول مرتب له ما يعادل تسعة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .

والذي مؤهله درجة استاذ دكتور يكون أول مرتب له ما يعادل عشرة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي يزيد درجة علمية يزيد جنيها بعد ذلك كعلاوة مرة واحدة مستمرة
ولايوجد ازدوجية في المرتبات ولايجمع الموظف بين مرتب ومعاش تحت اي بند
ويكون المعاش اخر مرتب يحصل عليه العامل .
لايوجد اساسي وشامل هو مرتب واحد وتلتزم الدولة بتوفير المعاش بعد الخروج للجميع دون استقطاعات ولا ضرائب علي المرتبات .
عضو مجلس الشعب يكون له مرتب ويفرغ لعمله الجديد ولا يكون له بدلات ولا حصانة فالجميع سواسية و اذا كان عضو مجلس الشعب لايعمل يصرف له مرتب حسب مؤهله .و يعود الي عمله بعدانتهاء مدته
الوزير يكون مرتبه يعادل عشرة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ومساعد الوزير حسب مؤهله ودرجته
رئيس الوزراء يكون مرتبه يعادل خمسة عشرجنيها من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار .
واذا اردتم الزيادة يزيدة الجميع بنسبة متساوية وليكن جنيها مثلا .......و هكذا

نائب الرئيس يكون مرتبه كرئيس الوزراء والمحافظ كالوزير
رئيس الجمهورية عشرون جنيها من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار .
كل مايدخل من ايردات تدخل الي خزانة الدولة مباشرة ويصرف من خلاله علي مرافق الدولة ومتطلبات المواطن
هل يمكن لأهل العدل ان يحاولوا وضع ميزان كالميزان الثابت المقترح أو ايا كان بشرط العدالة بين الجميع

توبة محمد
10-09-2013, 06:59 PM
الواقع يقول هذا هو وقت العدالة الاجتماعية ونبدا بالعدالة في الاجور وفي رأيي إذا كنا نتفق ان الجميع يعمل من أجل وطنه وينتمي إليه ويحبه ويخلص لربه تكون كالتالي
العامل الذي مؤهله اعدادية أو محو امية يكون مرتبه الاول مايعادل خمسة جنيهات من الذهب عيار اربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية مايعادل ربع جنيه ذهب من نفس العيار .ايا كان عمله وفي اي وزارة كان
الذي مؤهله دبلوم تجارة أو مؤهل متوسط يكون أول مرتب له مايعادل ستة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل نصف جنيه من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله بكالوريس أو ليسانس يكون أول مرتب له ما يعادل سبعة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله دبلومة خاصة بعد البكالوريس او الليسانس يكون أول مرتب له ما يعادل سبعة جنيهات وربع الجنيه من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
والذي مؤهله درجة الماجستير يكون أول مرتب له ما يعادل ثمانية جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .

والذي مؤهله درجة الدكتوراه يكون أول مرتب له ما يعادل تسعة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .

والذي مؤهله درجة استاذ دكتور يكون أول مرتب له ما يعادل عشرة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار ايا كان عمله وفي اي وزارة كان .
لايوجد اساسي وشامل هو مرتب واحد وتلتزم الدولة بتوفير المعاش بعد الخروج للجميع دون استقطاعات ولا ضرائب علي المرتبات .
عضو مجلس الشعب يكون له مرتب ويفرغ لعمله الجديد ولا يكون له بدلات ولا حصانة فالجميع سواسية و اذا كان عضو مجلس الشعب لايعمل يصرف له مرتب حسب مؤهله .و يعود الي عمله بعدانتهاء مدته
الوزير يكون مرتبه يعادل عشرة جنيهات من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها إلا ربعا من الذهب من نفس العيار ومساعد الوزير حسب مؤهله ودرجته
رئيس الوزراء يكون مرتبه يعادل خمسة عشرجنيها من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار .

رئيس الجمهورية عشرون جنيها من الذهب عيار أربعة وعشرون ويزيد علاوة سنوية تعادل جنيها من الذهب من نفس العيار .
كل مايدخل من ايردات تدخل الي خزانة الدولة مباشرة ويصرف من خلاله علي مرافق الدولة ومتطلبات المواطن
هل يمكن لأهل العدل ان يحاولوا وضع ميزان كالميزان الثابت المقترح أو ايا كان بشرط العدالة بين الجميع

والله كلام حلو اوي بس مافيش حد هيسمعك وان سمع هيعمل مش واخد باله

Militant
14-09-2013, 01:27 PM

جزاك الله خيرا على هذه الرؤية المحترمة