مشاهدة النسخة كاملة : الثانوية القاتلة

عبقرينومان
23-06-2008, 10:51 PM
محاكمة الامتحانات في مجلس الوزراء غداً
الثانوية القاتلة
انتحار طالب وطالبة في الوراق وبورسعيد.. تشييع أحلام أبناء العلمي في جنازة الميكانيكا
حبس متهم جديد في تسريب المنيا والتحقيق في واقعة التوفيقية

المصدر : جريدة الجمهورية

يشهد اجتماع مجلس الوزراء غداً برئاسة الدكتور أحمد نظيف محاكمة شاملة لامتحانات الثانوية العامة..يستعرض المجلس كل المشاكل التي طرحت حول الامتحانات منذ بدايتها ويستمع إلي تقرير من الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم.
تحولت الامتحانات إلي وسيلة جبارة لقتل الطلاب نفسياً وعصبياً.. جاءت أسئلة الميكانيكا أمس في غاية الصعوبة وتسببت في انتحار الطالب حسن محمد يسري داخل مسكنه بالوراق حيث شنق نفسه بعد أن فشل في حل الأسئلة..وبذلك تسببت الميكانيكا في تشييع أحلام طلاب العلمي في جنازتها الحارة.
وألقت الطالبة مريهان هشام سالم بنفسها من الطابق السادس بمنزلها في بورسعيد بعد أن انتابتها حالة من الهياج العصبي والنفسي ليلة امتحان الميكانيكا.
وأمرت نيابة المنيا بحبس عزت حليم موظف بمجلس مدينة أبوقرقاص 4 أيام علي ذمة التحقيقات في قضية تسريب الامتحانات وقررت اخلاء سبيل وليد محمد المسيري ليسانس حقوق بعد سماع أقواله.
بينما قرر قاضي المعارضات تجديد حبس المتهمين الثلاثة أيمن ربيع وممدوح محمود عبدالعزيز ومصطفي خالد فصيحي 15 يوماً علي ذمة القضية.
وعلمت "الجمهورية" ان تحقيقات موسعة سيتم اجراؤها خلال ساعات في واقعة وصول مظروف أسئلة الجبر والهندسة الفراغية للصف الثالث الثانوي مفتوحا إلي لجنة مدرسة التوفيقية بشبرا ورفض رئيسها استلام هذا المظروف حيث تم استدعاء 12 مراقبا إلي النيابة العامة لسماع أقوالهم.
اعتمد الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم نتيجة العينة العشوائية للغة الفرنسية والتي وصلت 2.91% من إجمالي كراسات الاجابة البالغ .16475
نفي الوزير ما نشر علي لسانه في بعض الصحف من ان عمليات تسريب الامتحانات تتم منذ عشرين عاما.

hagar
23-06-2008, 11:00 PM
ينهار ابيض دا ايه الطحن دا
حسبي الله وعم الوكيل فيهم
وربنا يوفق طلاب العلمى

خالد عبده
23-06-2008, 11:01 PM
و أيــــــــــــــــــه النتيجه

خالد عبده
23-06-2008, 11:05 PM
القصــــه من وجهــه نظر بعـــض الطلبــــــه ان البلد مش محتاجــــــه مهندســين جدد علشان كده المفروض ان العلمى يختفى و اللى عاوز يعاكس الحقيقه يبقى ذنبه على السنه اللى جايـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــه

نرمين_ثانوية
23-06-2008, 11:07 PM
كاكان التعليم وسيلة لتنمية عقول الافراد الذين يبني عليهم المجتمع و لكني اري الان ان التعليم اصبح وسيلة تعذيب و اصبح من وسائل انهيار المجتمع بدلا من بناءه و نري الان نظام التعليم الفاشل في بلدنا يضيع حياة طالب و طالبة وربنا يستر و متحصلش خساير تانية .

حسبي الله ونعم الوكيل

خالد عبده
23-06-2008, 11:09 PM
انا اعرف ناس السنه اللى فاتت حصلت على 98% و الامس قطعت ورقه الميكانيكا جوه اللجنـــه ، وناس تانيه بعد امتحان التفاضل بطلت تروح الامتحانات وغيرهم السكينه سرقاهم وعملينه يضحكوا على الفاضيه والمليانه ........................و عجبى

Ahmed ELgoday
23-06-2008, 11:30 PM
لاتعليق على هذا الكلام مش لاقى كلام أقوله تانى

reda_mafia50
23-06-2008, 11:48 PM
حسبى الله ونعم الوكيل ومفيش تعليق

midohika
23-06-2008, 11:49 PM
كل واحد يدور على اب مهم عشان الامتحان يجيله قبل اللجنه ويظبط ويدخل الكليه ويجيله الامتحان قبل اللجنه ويطلع الاول ويمسك مكان مهم ومصر تبوظ :d هاهاهاهاهاهاهاهاهاها

**تسابيح**
24-06-2008, 12:45 AM
مفيش حاجة ف الدنيا
دي كلها تستاهل ان الواحد
بيكي ولو لفيمتو ثانية
لاننا بجد عملنا اللي علينا
والتوفيق بتاع ربنا
ومحدش عارف نصيبه هيكون ايه
ربنا معانا كلنا ونفوق ونعرف
الحقيقة اننا لازم نكون اد الصدمات
عشان نقدر ندافع عن البلد
المنهوبة حقها

حسن اتش
24-06-2008, 12:54 AM
زى كل سنة
انا مش عارف الطلبة بتعمل فى نفسها مع ان الدنيا كلها على بعضها مش مستاهلة بس هنقــــــــــــــــــول ايه
وعلى فكرة انا طالب اعدادى هندسة وبندم انى دخلت الهندسة
لـــــــــــو عرفتم ما فى الغيــــــــــــــب لاخترتم الواااااااااااااااااااااقـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع

الأستاذة أم معتصم
24-06-2008, 12:56 AM
لازم تكونو اقوياء العزيمة يا شباب

لازم الصدمات دى تقويكم

ربنا هينصركم

" ان الله لا يضيع أجر من احسن عملا "

ربنا هيعوضكم خير

متقلقوش

ده قدر ومكتوب للبشر فى اللوح المحفوظ قبل خلق السماوات والارض بخمسين الف سنة

طالبه فى ثانوى
24-06-2008, 01:10 AM
لا تعليق قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

M.Elgisr
24-06-2008, 02:00 AM
اي عبيط بيفكر ان اللي في مصر دا تعليم يبقي فعلا عبيط .

التعليم عندنا زي الزفت.

والعبيط اللي بيحط الامتحان لو فكر انه لما يصعب الامتحان هيرفع مستوي الطالب يبقي بيشتغل نفسه وبيشتغل الاهبل اللي عينه , لانه لو هيرفع مستواهم يبقي اثناء الدراسة وده بضو مش هيحصل لان المناهج غبية. واللي معارض رايي ارجو ان اعرف رايه هو.

medhat2007
24-06-2008, 02:21 AM
والله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

لأن دى حاجة بتاعة ربنا مش بأيدينا وأنت مش عارف الخير فين فى الهندسة والتجارة والعلوم يا سيدى الكلية اللى تدخلها

أجتهد فيها نص الثانوية وأنت أن شاء الله تبقى معيد وتحضر دكتوراة ودى أهم من مية مهندس ما المهندسين ماليين الدنيا

كان الشغل منتظرنى ولا منتظر غير بس ده نصيبى ولازم أحمد ربنا علية لأن الحمد والشكر والرضا بقضاء الله هم سبب الفرج والتوفيق

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمينوالله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

لأن دى حاجة بتاعة ربنا مش بأيدينا وأنت مش عارف الخير فين فى الهندسة والتجارة والعلوم يا سيدى الكلية اللى تدخلها

أجتهد فيها نص الثانوية وأنت أن شاء الله تبقى معيد وتحضر دكتوراة ودى أهم من مية مهندس ما المهندسين ماليين الدنيا

كان الشغل منتظرنى ولا منتظر غير بس ده نصيبى ولازم أحمد ربنا علية لأن الحمد والشكر والرضا بقضاء الله هم سبب الفرج والتوفيق

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمينوالله يا جماعة أنا فى هندسة شبرا ودخلتها والحمد لله من سنتين ولو كنت ما دخلتهاش كان عادى جداااااااااااااااااا

والنجاح وربنا يرحم المنتحرين وربنا يسامحهم ويغفر لهم اللهم أمين

محمد يسري خالد
24-06-2008, 04:40 AM
no comment

canary
24-06-2008, 05:49 AM
انا كنت هكون رقم 3 في الطلاب الى انتحروا

يارب الكيميا تيجى سهله

sh2awa _ 91
24-06-2008, 06:20 AM
no comment
but
7asbya alla w ne3m 2l wakyl

دكتور خشبة
24-06-2008, 06:32 AM
حسبى الله و نعم الوكيل

دودي33
24-06-2008, 06:32 AM
ربنا يحرق دمكوا زي ماحرقتوا دمنا وضيعتوا املنا في الفاضي زحسبي الله ونعم الوكيلز

dos santos
24-06-2008, 06:40 AM
""""لو اجتمعت الامة على ان ينفعوك بشىء. ما نفعوك بشىء الا ما كتبه الله لك
ولو اجتمعوا على ان يضروك بشىء ماضروك بشى الا بشىءقد كتبه الله عليك"""
يجماعه والله الواحد لازم يكون مؤمن انه مش هياخد نصيب غير نصيبه
ومفيش حد ممكن ياخد نصيبه "كل له رزقه"
قول يارب وادعى لنفسك وانت تلاقى ربنا يفتحها فى وشك
ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب ياحى يا قيوم انا عبدك المظلوم
كن معى ووفقنى لما انت كتبته لى

Solom_X
24-06-2008, 06:41 AM
ربنا هينصرنا عليهم وهدخل هندسة برده

dos santos
24-06-2008, 06:44 AM
""""لو اجتمعت الامة على ان ينفعوك بشىء. ما نفعوك بشىء الا ما كتبه الله لك
ولو اجتمعوا على ان يضروك بشىء ماضروك بشى الا بشىءقد كتبه الله عليك"""
يجماعه والله الواحد لازم يكون مؤمن انه مش هياخد نصيب غير نصيبه
ومفيش حد ممكن ياخد نصيبه "كل له رزقه"
قول يارب وادعى لنفسك وانت تلاقى ربنا يفتحها فى وشك
ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب ياحى يا قيوم انا عبدك المظلوم
كن معى ووفقنى لما انت كتبته لى

Nada848
24-06-2008, 07:14 AM
" ان الله لا يضيع أجر من احسن عملا "
no comment

prof.wessam
24-06-2008, 07:44 AM
مفيش غير ان ندعي لهم بالمغفرة
وكمان في طالب تانب انتحر

كما تخلص طالب بالصف الثاني الثانوي من حياته الى الأبد بعد أن فشل فى حل أحد الامتحانات فى الثانوية العامة .
كان حسين محمد يسرى عيد (18سنه) طالب قد تقدم ببلاغ إلى قسم شرطة الوراق بالعثور على جثة شقيقة حسن (16سنه) طالب بالصف الثانى الثانوى ملقى جثة هامدة داخل غرفته بمنطقة شارع الأحرار ببشتيل البلد .
تبين من التحريات أن الطالب فشل فى حل الامتحان فقرر الانتحار حيث قام بلف "توكة" حريمي حول رقبته وربطها فى باب الغرفة وانتحر .
وبسؤال عم الطالب المتوفى حاتم عيد محمد صاحب محل صيانة أجهزة تكييف قرر صحة الواقعة..تم نقل الجثة إلى المستشفى لتوقيع الكشف الطبي عليها وتبين أن لقى مصرعه متأثرا بهبوط حاد في الدورة الدموية ..تولت النيابة التحقيق وأمرت بدفن الجثة .

هند2006
24-06-2008, 07:59 AM
حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااام يعنى بعد انتحار سنتين فى المذاكره ده كله يروح على الارض
ضيعوا جيل كامل هو ده ينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طب يرضى مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟]

M.H.Seadawy
24-06-2008, 08:22 AM
ذنبها إيه البنت دي عشان آخرتها تبقى كده ؟؟؟؟؟
منه لله الي خلاها تعمل كده
اللهم أحسن خاتمتنا

profvip
24-06-2008, 08:22 AM
السلام عليكم ورحمة الله
قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا
مفيش حاجه فى الدنيا تستحق إنك تنتحر عشانها
المنتحر بعيد عن رحمه الله
وبعدين هل حل المشكله فى إنك تنتحر
ياجماعه إستهدوا بالله و هدوا من نفسيكم و ركزوا عشان خاطر المواد اللى جايه
إنت ممكن تبقى عضو مفيد للمجتمع و تغير من وجه البشريه فى أى كليه
مش لازم طب أو هندسه أو إعلام الخ
إنت ممكن تدخل علوم و تبقى زى أحمد زويل
أو تدخل أداب وتبقى دكتور أو معيد أو حتى باحث أو مدرس ينفع مجتمعه
عاوزكم تقروا عن أنشطه رساله
عشان تعرفوا إن لسه فيه خير فى مصر
بعد أما تخلصوا الامتحانات بخير حاولوا تقروا عن الأنشطه و تستفيدوا منها أو تفيدوا فيها
حاولوا تعملوا حاجه زيها
بإيديكم تغيروا المجتمع لو عايزين بس مش بالانتحاو و الاكتئاب
ديه سياسه دوله يا جماعه مش عارفين يقضوا على الزياده السكانيه عشان منكترش و نبقى أغلبيه ضد اليهود
مش عارفين يدمروا الشعب بأى أسلوب
فأنتوا متساهموش و تنفذوا اللى فى دماغهم
أنا مش حأقول إن الامتحانات ديه لذيذه و بتشجع الفهم لإنى كنت طالب فى ثانوى و عارف إنى مكنتش بإفكر بأسلوب كويس فى ثانوى -من وجهة نظرى الامتحانات صعبه لحد كبير -لكن لا تياس من رحمة الله

أخوكم فى الله

thescream
24-06-2008, 09:22 AM
لنا الله
هو العالم بكل شي

أسيل رزق
24-06-2008, 09:48 AM
يا جماعة اللى حصل حصل خلاص

واللى عايزه ربنا هو اللى هيكون

قولوا الحمد لله وقربوا من ربنا اكتر

وأكيد اللى اتظلم وليه حق ربناهيرجعهوله وهياخدله حقه

مش يمكن كل ده حصل علشان ربنا عايزكم تقربوا منه أكتر بدل ما تبعدوا عنه و تبقوا مُحبطين كده

سيبوها على الله ..وإذكروا الله (ألا بذكر لله تطمئن القلوب)

ولكن ضعف الايمان فى قلوبنا هو اللى وصل طالبة زى دى وطالب زى ده للانتحار والعياذ بالله

مهما كانت الظروف ولو وصلتك لضياع المستقبل لازم نقول الحمد لله على كل حال ونصبر

المستقبل ده بايد ربنا مش بايد حد تانى

ربنا يُمهل ولا يُهمل..استفادت إيه هى أو هو بالانتحار غير الكفر ودخول جهنم والعياذ بالله

وأخيراً..قدر الله وماشاء فعل ..إنا لله وإنا إليه لراجعون..وربنايسامحهم ويغفرلهم ذنوبهم.. ويصبر أهلهم وأقاربهم

وشكراً على الخبر

حسبنا الله ونعم والوكيل

Grand_Dreams
24-06-2008, 10:02 AM
بجد انا مش لقيه كلام علشان اقوله غير
حسبنا الله ونعم والوكيل

مهند الحديدى
24-06-2008, 10:24 AM
والله انا مش عارف ايه اللى بيحصل ده هم بيظلمونا ليه يعنى انا مردتش ادخل علمى علشان عارف ايه اللى بيحصل فيه وبيقولوا عايزين علماء فى بلدنا . ولما طالب فى اللجنة يشوف زملاءه بيدفعوا رشاوى للمراقب ويكتب فى ورقة الاجابة (حاكم ظالم وشعب مظلوم) ويتمنع من الامتحانات يبقى عيزنا نعمل ايه لما طالب عمال يدح فى المذاكرة ويجيبوا المتحان من خارج المنهج ويقولوا علشان الطالب يفكر ويشغل دماغه وهما فى المدارس اصلا بيقولوا الامتحان بييجى من المنهج وعمره ماييجى خارج المنهج ونتفاجىء بده فى الامتحانات يبقى حرام ولا مش حرام يارب ارحمنا برحمتك (اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمينات الاحياء منهم والاموات)

RaMoS
24-06-2008, 11:13 AM
والله مش مهم الميكانيكا كانت تيجي صعبه او سهله اصل خلاص الفيزياء والتفاضل قضوا علينا هيبقي ازعل ليه من امتحان الميكانيكا

وبعدين كفايه اننا فرحنا كام يوم بامتحان علم النفس والانجليزي كفايه علينا اوي ايه يعني لما جيل كامل يضيع وينضاف اللي رصيد مصر من البطاله والجلوس علي القهاوي يلا خلي الجامعات الخاصه تشوف شغلها شويه

ahmedelsayed11
24-06-2008, 01:28 PM
انا ام لطالبه في ثالثه ثانوي وجيبه السنه الي فاتت 97.3% وكان املي ان تدخل كليه الهندسه ولكن ضيعو ا لملها واملي وحسبي الله ونعم الوكيل الوكيل لانها شطره جدا جدا ورغم ذلك كانت الامتحانات صعبه جدا عليها وعلي العموم كل شيئ باذن الله ولاحول ولاقوه الا بالله وعلي فكره انا قلبي حزين جدا واتمني من الله ان يكون مع اهل الاولاد الي انتحروا ذنبهم في رقبه الجمل والي حط الامتحانات الي يوم الدين

FearMaster
24-06-2008, 01:38 PM
اقروا اللي في التوقيع وانتوا تفهموا الفولة
كله سياسه الكبير بينفع المستثمر علي حساب الطبقة الفقيرة و المتوسطه((المضمحلة حاليا))
برب

M.H.Seadawy
24-06-2008, 08:04 PM
حسبي الله ونعم الوكيل
يــمــهــل ولا يــهــمــل

Rocket
24-06-2008, 09:54 PM
اننى اناشد الرئيس محمد حسنى مبارك باسم ملايين اولياء الامور وطلبة الثانويه العامه عسى ان يسمعنا ويرق قلبه لمطلبنا وهو الاب الحنون والقائد ومن غيرك بعد الله يا سيدى نلجا اليه ونحس انك بامر الله ستنصفنا مطلبنا بسيط يا والدنا وهو ان تعطينا الفرصه هذا العام لمن اراد التحسين فى التيرم الثانى لان سيا د تكم تعلمون جيدا مدى الظلم الذى وقع علينا فى الامتحانات من اسئلة خارج المنهج المقرر بشهادة رجال الوزارة انفسهم وخصوصا مادة الفيزياء والميكا نيكا اننا نطمع فى كرمكم وانت الوالد والقائد هل يرضيك ان تتحطم احلامنا وانت القائد لبلدنا اننا نتوسل اليك بان تسمح لنا بالتحسين فى المواد التى تضررنا منها ويارب تصلك تلك الكلمات واننا نراهن على قلب مبارك الكبير انك ستنصفنا اننا نحبك حقيقة يا سيادة الرئيس واله نحبك فهل انت تحبنا

Elking Omar
25-06-2008, 06:03 PM
الله يبتلي واضع الامتحانات بالمصايب دي قولوا امييييييييين
ده راجل مفتري ومريض نفسيا