مشاهدة النسخة كاملة : لسة فيه حد عاوز يكمل حياته فى مصر؟!

dr.saeed
20-06-2008, 03:19 PM
السلام عليكم
كل الناس عرفت امتحان الفيزياء
وفيه ناس طبعا بيقولوا الامتحان عجبنا وانا بقولهم
مفروض ان الطالب الى جايب من 202 الى 205 دة فوق النابغ كمان
فلما يطلع يعيط من اللجنة يبقى مش معقول كل العيب منه
ثانيا
الامتحان ممكن افكر فى سؤال ماشى اتنين ماشى تلاتة يبقى ربنا بقى يسهل ليا شوية
انما اقعد افكر فى كل مسالة
فى اللزوجة حتى؟
فى القوة والوزن؟
فى الرسومات والاثباتات الغريبة؟
ولا فى التجارب الى ماجاتشى؟
ولا فى الدينامو والمولد الى ماشفتش عنهم حاجة؟
انا بقولها صريحة
انا حليت فى الفيزياء الكتب الاتية
الوزارة ودليل التقويم و المثالى العادى والمثالى المراجعة النهائية والامتحان اسئلة ومسائل والماسى 1200 مسالة وحلها بالاضافة الى الثانوية العامة السابقة ومذكرات وورق لا يقدر
وفى الاخر حتى مش موضوع الامتحان
كفاية بس نموذج الاجابة
انا خلاص عرفت طريقى دخلت طب ودة باحتمال 1% لانهم قالوا احنا مش بنصعب الامتحانات عشان ننزل التنسيق دة لان الكليات وبالذات الطب من الاخر (مش عاوزين عدد اضافى من الدكاترة)
ومن الاخر
كلكم مثلا امتحنتم امتحان النابغين تقريبا بتاع الدكتور هشام فى الاحياء والى اعلى واحد فينا الكروان 204.5 جاب فيه 49 من 60 والى انا جبت فيه 40 من 60 انا لا اقدر ان امتحان الاحياء هايجى اسهل منه
بل مقارنة بالفيزياء هايكون على نفس المنوال
وماعتش عاوز اشوف كلمة تفاؤل فى الثانوية العامة
لان املى الان فى ربنا فقط
وانا خلاص قررت كالاتى
النتيجة جات مع التنسيق كان بها
ماجاتشى مش هاوجع دماغى وابعت شكاوى لناس مش بتحس غير بالكرسى الى قاعدة عليه فقط!!
هاسافر ايطاليا واشتغل هناك مع كل اقاربى واسيب البلد بالى فيها
يا سلااااااام
ارتفاع اسعار وسكتنا!!!
حرب لدين الله امام الجميع وللاخوان ولانصار السنة علانية فى امن الدولة والنيابات العامة ومش قادرين نعمل حاجة!!!
احتكار السلع بواسطة احمد عز وكمان بقى بيغير القوانين الخاصة بالاقتصاد بمزاجه وبردة بنتفرج!!!
وزراء ورجال اعمال بيمسكوا البلد ومش هامهم الى فيها ومش عافين نغيرهم!!!
انقلاب عسكرى نسميه الثورة يحطوا الى عاوزينه فى الحكم ونقول نعمل انتخابات والى يترشح اما الرئيس مالوش غير السجن؟!!!!!!!!
لو اتصورت بلحيتك فى البطاقة الاقى ظابط امن دولة بيستدعينى (انت من اتباع محمد حسان ولا ابو اسحاق الحوينى ولا محمد النقيب) وطبعا الرد الاحسن لما تقوله انا من اتباع النبى يرد عليك ويقولك زى ما حصل لاحد الظباط (خلى ربنا ودينك ينفعوك) ولا حول ولا قوة الا بالله
نفتح التليفزيون فلا نرى الا صور المجون والذنوب
اسمع مفتى الجمهورية يتسال عن الشغل فى الخمارات الاوروبية يقول طبعا حلال الناس تهاجمه يقول انتوا هاتعرفوا اكتر من ابى حنيفة؟
ابقى قاعد فى اللجنة كل شوية عربية اسعاف لان طالبة من الثانوية بنات اغمى عليها؟
اخويا خريج 2004 هندسة لسة شغال الشهر دة؟
يبقى لازمتها ايه اقعد فى البلد دى؟

SENDRILLA
20-06-2008, 03:26 PM
اقولك انا عايزه اعد في مصر ليه
لما انا ماعدش في مصر
يتحرق دم مين؟
لما انا ماعدش في مصر
ريسنا ينهب مين
لما انا ماعدش في مصر
مين يخرج من الامتحانات منهار
لما انا ماعدش في مصر
مين مستقبله يضيع
لما انا ماعدش في مصر
مين والديه يبكو عليه بدل الدموع دم
للاسباب السابقه لازم ننعد في مص
ر متستغربش من الي بيحصل ده شيء عادي
ريسنا حسني وابنه جمال ومفتينا جمعه و و و و حاجات ملهاش اخر
الدنيا دي مبقتش تفرق معايا
خلاص قرفت وتعبت وزهقت
مبقاش في حاجه ابكي عليها كله راح
حتي الكليه اللي كان عندي امل ادخلها راحت
بتقول هتخش طب بنسبة 1% انا بقوللك انا هدخل صيدله بنسبة -200%
يدوب كده خلاص
والله تعبت زهقت طهقت عايزه اغور من البلد دي مبقتش قادره استحمل
سياسه فاشله في كل حاجه حتي التعليم
حسبي الله ونعم الوكي
ل اسفه ع الاطاله بس وجهة نظري مكانش ينفع تتضغط اكتر من كده
انا لو وضحتها اوي ممكن اعد لحد النتيجه في رعاية الله

dr.saeed
20-06-2008, 03:28 PM
اقولك انا عايزه اعد في مصر ليه
لما انا ماعدش في مصر
يتحرق دم مين؟
لما انا ماعدش في مصر
ريسنا ينهب مين
لما انا ماعدش في مصر
مين يخخرد من الامتحانات منهار
لما انا ماعدش في مصر
مين مستقبله يضيع
لما انا ماعدش في مصر
مين والديه يبكو عليه بدل الدموع دم
للاسباب السابقه
لازم ننعد في مصر
متستغربش من الي بيحصل
ده شيء عادي
ريسنا حسني وابنه جمال ومفتينا جمعه و و و و حاجات ملهاش اخر
الدنيا دي مبقتش تفرق معايا
خلاص قرفت وتعبت وزهقت
مبقاش في حاجه ابكي عليها
كله راح حتي الكليه اللي كان عندي امل ادخلها
رت بتقول هتخش طب بنسبة 1% انا بقوللك انا هدخل صيدله بنسبة -200%
يدوب كده
خلاص والله تعبت زهقت طهقت عايزه اغور من البلد دي
مبقتش قادره استحمل
سياسه فاشله في كل حاجه
حتي التعليم
حسبي الله ونعم الوكيل
اسفه ع الاطاله
بس وجهة نظري مكانش ينفع تتضغط اكتر من كده
انا لو وضحتها اوي
ممكن اعد لحد النتيجه
في رعاية الله

وبقول للمشرفين
ان كانوا هايحذفوا الموضوع نظرا بردة ان امن الدولة متابع النت
يبقى حد يبعتلى بدل الهاك (الجراءة قد تم حذفها)
وشكرا

Dr. akram
20-06-2008, 03:32 PM
كلنا زهقانين
كلنا قرفانين
كلنا فاشلين حتى اللى جايب 200 و 202
كلنا ضايعين
كلنا عايشين علشان نتعذب و نشوف النصابين
يسرقوا فى بلدنا و يقولوا عليهم مصلحين
ربنا يخرب بيوتهم و يفضلوا من الضالين

egmixer
20-06-2008, 03:33 PM
ياسندريلا انا عارف الكلام متكرر بس بجد ركزي فى الباقى اوي اوى والتنسيق هينزل بإذن الله المهم تركزي فى اللي جاي وتنسي اللى فات ده لانه كان على كله وهم كل سنة اساسي بياخدو عدد من الناس فى كلية الطب مثلا مش ممكن ينقص عن حد معين وطالما على كله الصعوبة دى لازم يقللو التنسيق عشان يكملو العدد ,, يعنى اطمنى التنسيق نازل نازل ان شاء الله المهم ركزي انتى في الباقي وهتوصلي ان شاء الله للي انتي عايزاه

from_sinai
20-06-2008, 03:34 PM
والله انا من رأيى ان الامتحانات تتلغى السنادى كلها وندخل الكليات على مجموع السنه اللى فاتت
ولا وجع دماغ

محمود صلاح هاشم
20-06-2008, 03:36 PM
ربنا يستر

الحمد لله ربنا من علي اني أزهري

وانا والله ملتمس لكم العذر

الحل الآن

كله يدخل الأزهر

وربنا يهدي يسري وعياله

dr.saeed
20-06-2008, 03:37 PM
يعنى اطمنى التنسيق نازل نازل ان شاء الله المهم ركزي انتى في الباقي وهتوصلي ان شاء الله للي انتي عايزاه
حلوة
جميل جدا
دة 2004 ذات نفسها التنسيق نزل كام؟
درجتين؟
تقولى احنا اصعب من 2004
هاقولك بس ما فيش اوحش من درجات 2004
التلاتينات بتاعت الفرنساوى كانت كفاية اصلا

SENDRILLA
20-06-2008, 03:40 PM
ياسندريلا انا عارف الكلام متكرر بس بجد ركزي فى الباقى اوي اوى والتنسيق هينزل بإذن الله المهم تركزي فى اللي جاي وتنسي اللى فات ده لانه كان على كله وهم كل سنة اساسي بياخدو عدد من الناس فى كلية الطب مثلا مش ممكن ينقص عن حد معين وطالما على كله الصعوبة دى لازم يقللو التنسيق عشان يكملو العدد ,, يعنى اطمنى التنسيق نازل نازل ان شاء الله المهم ركزي انتى في الباقي وهتوصلي ان شاء الله للي انتي عايزاه
اتمني يكون كلام حضرتك صح
وساعتها هيبقي توفيق ربنا بس
الحمد لله علي كل شيء
انا بذاكر الحمد لله
دعواتكم بس

from_sinai
20-06-2008, 03:41 PM
والله انا من رأيى ان الامتحانات تتلغى السنادى كلها وندخل الكليات على مجموع السنه اللى فاتت
ولا وجع دماغ علشان اصلا المجاميع الكبيره مش هتزيد والقليله مش هتتغير برده

dr YARA_RG
20-06-2008, 03:41 PM
انا هاقول ايه اكتر من اللي مصطفي كامل قاله
لو لم اكن مصريا لوددت الا اكون مصريا
انا معنديش اي حاجه اقولها بعد اللي قولتوه انت قولتم كل حاجه
في حاجه واحده بس هقولها
رباه ان هذا قدري وهو قضاؤك فرضني بقدري كي يهون قضاؤك

from_sinai
20-06-2008, 03:46 PM
يا جماعه الحمدلله اننا كلنا من مصر ده فضل كبير اوى
بلاش كده حرام عليكو

egmixer
20-06-2008, 03:46 PM
حلوة
جميل جدا
دة 2004 ذات نفسها التنسيق نزل كام؟
درجتين؟
تقولى احنا اصعب من 2004
هاقولك بس ما فيش اوحش من درجات 2004
التلاتينات بتاعت الفرنساوى كانت كفاية اصلا

على حد علمي انهم مش بينزلو التنسيق بالبركة كدة يعنى يقولو حلوة درجتين شكلها عاجبنا

لا هم بيشوفو هم عايزين كام طالب فى كلية س مثلا .... وفى الاخر يحسبو عدد الطلاب اللى يقدر يخش الكلية لو طلع اقل ينزلو التنسيق لو طلع اكتر يرفعو التنسيق لحد ماالكليات يدخلها العدد اللى هم عايزينه ..

والله اعلى واعلم

from_sinai
20-06-2008, 03:51 PM
ولا وجع دماغ علشان اصلا المجاميع الكبيره مش هتزيد والقليله مش هتتغير برده

midohika
20-06-2008, 04:31 PM
انا كان نفسى هندسه المنصوره وراحن والحمد لله
لو جالى هندسه اسرائيل هروح
انا مش احسن من احمد زويل ولا اكثر وطنيه منه
مخدش نوبل الا ما زار اسرائيل

dr.saeed
20-06-2008, 04:42 PM
انا كان نفسى هندسه المنصوره وراحن والحمد لله
لو جالى هندسه اسرائيل هروح
انا مش احسن من احمد زويل ولا اكثر وطنيه منه
مخدش نوبل الا ما زار اسرائيل

مش للدرجادى يعنى

الفتاة الحائرة
20-06-2008, 05:03 PM
معنديش حاجة اقولها بعد اللى تقال غير حسبى الله ونعم الوكيل

بس المهم انم تركزوا فى اللى جاى

يعنى درجة الاقتصاد والاحصاء هى نفس درجة الفيزياء يبقى لازم نهتم بيها علشان نعوض اللى فاتت

وكمان مش لازم نفكر فى التنسيق ونسيبها على الله

انا عن نفسى عيط اول يوم وخلاص ان شاء الله هبدأ اذاكر وانسى اللى فات

lily2222
20-06-2008, 05:15 PM
انا بابا مش عايزنه نسافر عنده غير بعد الثانوى يجى يشوف الثانوى التعجيزى اللى عاملينه ده الi g ارحم بمناهجه الكتيرة دى على الاقل متطورة و احنا عندنا مناهج من ايام جدودنا ومش فاهمنها برضة

المحب لرسول الله
20-06-2008, 05:16 PM
حقا يا سعيد ما قلت
بالنسبه للعلم رفعوا شعار نعم للتعليم الخاص عشان تدخل صيدله تدفع كل سنه 20 الف جنيه
بالنسبه للدين اصبح الان المتدين ارهابي في زمن العولمه والرده والملتحي مش زي الاسيس ياما شوفنا قسيسين بلحاهم ولكن هل رايت مسلما بلحيته يسلم من اذى الدوله انه زمن الغربه الذي قال فيه النبي طوبى للغرباء
بالنسبه للدين صعبوا الحياه من ارتفاع اسعار وبلاوي
منتظرين ان الشباب ينتبه لا للعلم ولا للدين ولكن
للانحرف والادمان
للافلام والمجون والاغاني وكلابه ( عمرو ونانسي والهايفه واقذر بشريه ) ومعصية الله بكل الذنوب
فعلا احنا هنقعد في مصر ليه
انا برضو ممكن اسافر دوله عربيه لكن ايطاليا مع ان معظم اقاربي فيها الا اني خايف من الفتنه واسيب لهم البلد تولع

rora_rora
20-06-2008, 05:21 PM
انا عن نفسى بحب مصر جدا مهما كان اللى بتعمله فيها و عمرى ما هسبها بإرادتى خاااااااالص لأن دى بلدى و أنا بموت فيها و لازم أصلحها بدل ما أسبها و أمشى

EnG.BeLaL
20-06-2008, 05:30 PM
لو لم اكن مصريا لرتحت نفسيا

dr.saeed
20-06-2008, 05:43 PM
لازم أصلحها بدل ما أسبها و أمشى
فعلاااااااااا
نصلحها بالمسمار والشاكوش
جامدة
حقا يا سعيد ما قلت
بالنسبه للعلم رفعوا شعار نعم للتعليم الخاص عشان تدخل صيدله تدفع كل سنه 20 الف جنيه
بالنسبه للدين اصبح الان المتدين ارهابي في زمن العولمه والرده والملتحي مش زي الاسيس ياما شوفنا قسيسين بلحاهم ولكن هل رايت مسلما بلحيته يسلم من اذى الدوله انه زمن الغربه الذي قال فيه النبي طوبى للغرباء
بالنسبه للدين صعبوا الحياه من ارتفاع اسعار وبلاوي
منتظرين ان الشباب ينتبه لا للعلم ولا للدين ولكن
للانحرف والادمان
للافلام والمجون والاغاني وكلابه ( عمرو ونانسي والهايفه واقذر بشريه ) ومعصية الله بكل الذنوب
فعلا احنا هنقعد في مصر ليه
انا برضو ممكن اسافر دوله عربيه لكن ايطاليا مع ان معظم اقاربي فيها الا اني خايف من الفتنه واسيب لهم البلد تولع
كلامك كله صح

المحب لرسول الله
20-06-2008, 05:50 PM
لا يا جماعه مصر من افضل البلاد العربيه كفاها فقط ذكرها في القران
اما نحن فنحن ننتمي للاسلام ودين الرحمن
ومما زادني فخرا وتيها.......................................... وكدت بأخمصي أطأ الثريا
دخولي تحت قولك يا عبادي ...................................وان سيرت احمد لي نبيا
على فكره يا نبيل انت الظاهر انسان محترم واضع فوق راسي تدينك

hex13
20-06-2008, 06:03 PM
انا عن نفسى بحب مصر جدا مهما كان اللى بتعمله فيها و عمرى ما هسبها بإرادتى خاااااااالص لأن دى بلدى و أنا بموت فيها و لازم أصلحها بدل ما أسبها و أمشى

يا ريت نبطل افتكاسات بقئة
خلاص الواحد ودنة طولت من الكلام الفاضى دة
وكلة بيقول مصلحتى ثم مصلحتى ثم مصلحتى
....دة الطفل اللى خارج من بطن امة بيقول انا عاوز اخلع من البلد دى
على العموم كل واحد لية وجهة نظر او بمعنى اصح انتى ليكى وجهة نظر وباقى الشباب لية وجهة نظر اخرى

dr.saeed
20-06-2008, 07:08 PM
ليس هناك تعليمات بصعوبة الأسئلة‏..‏ ولانهدف لـ تعقيد الطلاب‏!‏
أشرفت بنفسي علي إعادة توزيع درجات التفاضل والتكامل‏..
‏ وأوراق العينة العشوائية أعيد تصحيحها
نتائج العينات العشوائية تؤكد أن الامتحانات متوازنة‏..
‏ وهناك طلاب حصلوا علي الدرجات النهائية في التفاضل
حوار أجراه‏:‏ هـاني يونـس
يوم الأربعاء الماضي انتظرت الدكتور رضا أبوسريع مساعد أول وزير التربية والتعليم‏,‏ ورئيس عام امتحانات الثانوية العامة‏,‏ لإجراء هذا الحوار‏,‏ ولكن بعد أن ينتهي من متابعة امتحان الفيزياء للثانوية العامة بغرفة العمليات‏,‏ وما أن انتهي الامتحان حتي بدأ مساعد الوزير في استقبال بعض أولياء الأمور‏,‏ والطلاب الذين جاءوا للشكوي من صعوبة الأسئلة وعبثا حاول الرجل ان يفهمهم أنه سينتظر حتي الانتهاء من تصحيح العينة العشوائية‏,‏ للتأكد من مستوي الأسئلة‏,‏ الا انهم أصروا علي ضرورة اعادة توزيع الدرجات‏,‏ وأن هناك من يحاول تحويل حلم عمرهم بدخول كلية الطب الي كابوس‏!..‏ أشفقت علي الدكتور أبوسريع‏,‏ وهو يقسم لهم بأغلظ الإيمان بأنه لاتوجد تعليمات صدرت بصعوبة الأسئلة هذا العام‏,‏ أو أنهم يتعمدون تعقيد الطلاب‏,‏ ولكنهم تركوا مكتبه في انتظار نتائج العينة العشوائية‏,‏ وما ستسفر عنه‏,‏ فهذا ماتملكه أيديهم‏,‏ بينما أخذ الدكتور رضا أبوسريع نفسا عميقا‏,‏ وبادرني بسؤال‏:‏ هل الحل ان نأتي بامتحان يحصل فيه جميع الطلاب علي الدرجة النهائية؟ قلت له‏:‏ لقد حضرت لأواجهك بتساؤلات الناس‏,‏ وليس العكس‏..‏ ومن هنا بدأ الحوار‏:‏

مارأيك بداية في شكاوي أولياء الأمور والطلاب من صعوبة امتحان الفيزياء ؟
أريد أن أؤكد لجميع أولياء أمور وطلاب الثانوية العامة أنه لايوجد لدينا هدف لتعقيدهم‏,‏ فماذا سنكسب من ذلك؟‏..‏ أنا أقدر شعور الجميع‏,‏ ولكن هذه امتحانات‏,‏ يجب ان يكون هناك طالب متميز فيحصل علي أعلي الدرجات‏,‏ وآخر متوسط‏,‏ وثالث ضعيف المستوي لايستطيع الاجابة‏,‏ فهل الحل أن نأتي بامتحان يحصل فيه جميع الطلاب علي‏100%‏ ؟‏..‏

أما بخصوص الفيزياء فسوف يبدأ التصحيح‏,‏ وسنري نتيجة العينة العشوائية‏,‏وبعدها سنحدد طريقة التصرف‏,‏ ونحن نمتلك الشجاعة لاعادة توزيع الدرجات في حالة ثبوت صعوبة الامتحان جدا‏,‏ مثلما حدث في التفاضل والتكامل‏,‏ فكل طلاب الثانوية العامة أولادنا‏!‏

وماردك علي مايثيره الكثيرون من أن هناك تعليمات بصعوبة الأسئلة‏,‏ خدمة للجامعات الخاصة‏,‏ وحتي لايكون هناك ضغط علي الجامعات الحكومية؟
هذا الكلام غير سليم جملة وتفصيلا‏,‏ فمن المستحيل ان يحدث ذلك‏,‏ كما ان نتائج العينات العشوائية التي تم تصحيحها كلها تؤكد ان الامتحانات متوازنة‏,‏ فالعربي‏96%,‏ والانجليزي‏94.7%,‏ فهل المطلوب أن نأتي بامتحان لايميز بين الطلاب‏..‏ فهل هذا ساعتها سيسمي امتحانا؟‏!‏

الناس تريد ان تعرف من هم واضعو الامتحانات؟
لكل امتحان لجنة مشكلة من أساتذة الجامعة‏,‏ ومكتب مستشار المادة‏,‏ وخبراء من الميدان‏,‏ وهؤلاء هم من يضعون الأسئلة كل عام‏,‏ فنحن لم نأت بأساتذة جدد ليضعوا أسئلة تعقد الطلاب‏,‏ ثم لماذا لانسمع صوت أحد عندما يأتي الامتحان سهلا‏,‏ مثلما حدث في الجبر‏,‏ أليس هؤلاء أنفسهم هم واضعو الامتحانات الأخري؟‏!‏

د‏.‏ رضا‏..‏ هناك من يشككك في قرار الوزارة الأخير باعادة توزيع درجات مادة التفاضل والتكامل‏,‏ بالاضافة الي أن هناك تساؤلات أخري عن مصير العينة العشوائية التي سبق تصحيحها قبل اعادة توزيع الدرجات؟‏!‏
لقد تم اعادة توزيع الدرجات في التفاضل والتكامل‏,‏ وأشرفت علي ذلك بنفسي‏,‏ حيث تم عمل نموذج اجابة جديد‏,‏ وفقا لتوزيع الدرجات الجديد‏,‏ الذي أعطينا فيه درجة كبيرة للسؤال الذي أجاب عنه معظم الطلاب‏,‏ أما بالنسبة للعينة العشوائية فمن الطبيعي ان يتم اعادة تصحيحها‏,‏ وفق نموذج الاجابة الجديد‏,‏ فهذه أمانة ومسئولية وسنعطي كل طالب حقه‏..‏ والذي أريد ان يعلمه الجميع أن هناك عددا من الطلاب حصلوا علي الدرجة النهائية في التفاضل والتكامل في العينة العشوائية التي تم تصحيحها‏,‏ وهذا يؤكد ان الامتحان يمكن الحصول فيه علي الدرجة النهائية‏,‏ ولكننا لجأنا الي اعادة توزيع الدرجات نظرا لانخفاض نسبة الحاصلين علي‏90%‏ فأكثر‏,‏ بالعينة العشوائية‏.‏

بعد وقائع تسريب الأسئلة في محافظة المنيا‏,‏ هل ستلجأ الوزارة الي طرق أخري لتأمين وصولها‏,‏ أو طباعتها؟
بداية فإن تحقيقات النيابة العامة هي التي ستحدد ثغرة تسريب الأسئلة‏,‏ وبناء عليه ستتخذ الوزارة الاجراءات الكفيلة بعدم تكرار هذه الأحداث مرة أخري‏,‏ علما بأن طريقة تأمين أسئلة امتحانات الثانوية العامة هي المتبعة منذ سنوات‏,‏ حيث توضع خطة مشتركة بين وزارة التعليم‏,‏ ووزارة الداخلية‏,‏ في كل المراحل حتي تصل الأسئلة الي اللجان‏.‏

وهل هناك نية لاعادة الامتحان علي ضوء ماحدث من تسريب؟
سيتم اتخاذ هذا القرار في ضوء ماستصل اليه تحقيقات النيابة‏.‏ وهل تم التسريب في مكان محدود‏,‏ أم في المحافظة كلها‏,‏ بعدها ستتخذ الوزارة قرارها في هذه القضية‏.‏

وكيف ستحاسب الوزارة موظفيها اذا ثبت تورطهم؟
من يثبت تورطه هناك عقوبات محددة في القانون‏,‏ فالنيابة العامة هي التي تتولي التحقيق الآن‏,‏ واذا اثبت التحقيق تورط أحد ستكون هناك عقوبات جنائية‏..‏ الموضوع مش هزار‏!‏

بعد وصول ورقة الإجابة الي الكنترول‏,‏ ماهي المراحل التي تمر بها حتي الانتهاء من التصحيح؟
كل ورقة إجابة تراجع علي كشف يسمي كشف المناداة بالاسم ورقم الجلوس‏,‏ الموجود باللجنة‏,‏ ثم يتم فرز ورقة الإجابة‏,‏ وعدد الأسئلة‏,‏ للتأكد من عدم وجود علامات مميزة‏,‏ أو أي شئ آخر‏,‏ ثم تدخل مرحلة المراجعة‏,‏ والسلسلة‏,‏ ثم الحجرة السرية‏,‏ لإعطاء الورقة رقما سريا‏,‏ ونزع رقم الجلوس‏,‏ ويتم التعامل بعد ذلك مع كل ورقة بالرقم السري‏.‏

وماهي مراحل التصحيح؟
بعد أن يوضع الرقم السري لورقة الإجابة توزع الأوراق علي ترابيزات المصححين‏,‏ وكل مصحح يأخذ سؤالا‏,‏ ويراجع عليه مصحح آخر‏,‏ ثم هناك مراجعان علي كل ترابيزة مهمتهما المراجعة النهائية لكل ورقة اجابة للتأكد من أن كل جزئية أجاب عنها الطالب تم تصحيحها‏,‏ وكذلك التأكد من جمع درجات كل سؤال وهناك عدد كبير من المصححين تم الاستعانة بهم في كل مادة‏,‏ ويقوم كل مصحح بتصحيح نحو‏16‏ ورقة إجابة يوميا‏,‏ حتي لانثقل عليهم‏,‏ ويعطي كل طالب حقه كاملا‏.‏

هل هناك رسالة أخيرة تطمئن بها أولياء الأمور والطلاب؟
أريد ان يعلم الجميع أننا لسنا ضدهم‏,‏ فجميع طلاب الثانوية العامة أبناؤنا‏,‏ ولكن الامتحان لابد ان يميز بين الطلاب‏,‏ يؤكد أن هناك طلابا متفوقين‏,‏ وآخرين أقل تفوقا‏,‏ وبالتالي لابد ان تكون هناك نسبة من الأسئلة للطالب المتميز‏,‏ ولكن المشكلة ان طالب الثانوية العامة عندما تضيع منه درجة يشعر أنه فقد حلمه‏,‏ ومستقبله‏,‏ فهذه مسابقة عامة‏..‏ وأؤكد أخيرا اننا دائما نقف في مصلحة الطلاب‏.‏

ايه رايكم؟؟؟؟؟؟

egmixer
20-06-2008, 07:09 PM

اساسي :D.........

Dr.diamond
20-06-2008, 07:13 PM
ايه رايكم؟؟؟؟؟؟

مين هيقرا كل ده اساسا بس الى فهمته انهم عايزين يشلونا بطرق مختلفه

egmixer
20-06-2008, 07:15 PM
وللى انا فهمته انهم طلبت معاهم السنادي يقلبو نظام التعليم ويخلو محدش يجيب النهائيات الا العباقرة المتميزين بحق والكلام ده ولله يمشي معانا بس كانو ينبهو فى اول السنة ,,

gonog
20-06-2008, 07:20 PM
لم اعد أثق فيهم

EnG.BeLaL
20-06-2008, 07:39 PM
هو عم ابو بطئ ده لو ابنه بيمتحن كان هايسكت لو الامتحانات صعبة . اه صحيح كنت هنسى ماهم هيعملوله لجنة خاصة عشان ابن الباشا . حسبي الله و نعم الوكيل

Dr.Nobel
20-06-2008, 07:51 PM
انا ردي هو توقيعي
الكلمة اللي قالها فاروق الباز
اللي بيفضل في مصر بيموت
لا واحلي حاجة لما واحد ينجح بره مصر ويبقي مشهور
يجي الريس يقولك هو مينكرش فضل امه مصر عليه اللي وصله لكده

What aFunny Thing

Ra2oF
20-06-2008, 08:34 PM
بس و الله يا جماعة مصر غلبانة انا بحسس انها نفسها تتكلم و تقولنا انا ماليش ذنب في كل ده انا ربي خلقني أرض لكي احملكم و لكن حكمتكم هي السبب و كانها بتقولي كل حاجة مصر مصر مصر فيييين حكومة مصر :: بجد يا جماعة المفروض منجبش اللوم عليها ::: لانها مليانة بالخيرات بس الغلطان ::الشعب ثم الحكومة ::::::::::::::::: علشان طالما هو شعب بيتكيف من الضرب علي القفة و الة الادي خلاص يستحمل بقة اليجرالوا ::: شعب ب 30 % بيسكت و بعديها بكام يوم تعلي الاسعار ::::: :::: بقلك ايه يا سعيد لو هتسافر اتطاليا معاك انا :D شوفلي بس عروسة من هناك و انا هخلص وقتي :D :D :D

makram555
20-06-2008, 10:51 PM
انا بحب مصر وهافضل احبها مهما كانت الظروف

شموخ مسلمة
21-06-2008, 01:45 AM
بس و الله يا جماعة مصر غلبانة انا بحسس انها نفسها تتكلم و تقولنا انا ماليش ذنب في كل ده انا ربي خلقني أرض لكي احملكم و لكن حكمتكم هي السبب و كانها بتقولي كل حاجة مصر مصر مصر فيييين حكومة مصر :: بجد يا جماعة المفروض منجبش اللوم عليها ::: لانها مليانة بالخيرات بس الغلطان ::الشعب ثم الحكومة ::::::::::::::::: علشان طالما هو شعب بيتكيف من الضرب علي القفة و الة الادي خلاص يستحمل بقة اليجرالوا ::: شعب ب 30 % بيسكت و بعديها بكام يوم تعلي الاسعار ::::: :::: :D :D :D

ع فكرة انا متفقة مع رؤوف جداااااااااااااااااااااا
يعنى ايه نكره البلد لمجرد امتحان صعب؟؟؟؟؟؟؟؟؟امتحان مايتحلش

ناس ماعندهاش ضمير

حكومة فاشلة بجميع المقاييس

وبعدين
احنا الشعب و هما الحكومة و فى جملة بتجمعنا جميلة اوى(كما انتم و لى عليكم)

مصر بلدى و هتفضل بلدى و انا اصلا كنت عايزة و ما زلت ابقى دكتورة عشان اخدم دينى و بلدى مافيش طب يبقى فى علوم يبقى فى اى محال تانى
الدنيا ماوقفتش يمكن احنا الامتحان خلانا مصدومين .......يمكن لسة ماقدرناش نتحمل كل حاجة تواجهنا ........امال هنعمل ايه لو دخلنا كلية و من حقك تبقى معيد و ماتبقاش كده لمجرد ان واحد شايل مواد اد كده بس ميزته انه ابن العميد لازم يبقى هو المعيد

مش انتم رجالة ورونا هتعملوا ايه لدينكم و للبلد

بعدين ده الرسول _ص_ع اد ماشاف من كفرة مكة و ع اد مااتعذب فيها و هو طالع منها مجبر ......متهيالى عارفين قال ايه

يا جماعة احنا مشكلتنا اننا مش بنحط احلامنا فى ضوء احلم الكبير ايه يا شباب خلاص يعنى ماحدش فيكم هيخترع و و اخترع هيبقى لبلد تستخدم اختراعه عشان تضرب مصر!!!!!!!!!

رؤوف قالها مصر ماهى الا ارض و وطن انتم شباب كائنتات حية ليها قوة و ليها عزيمة يبقى مين مسئول ع التانى؟!

ربنا معاكم و مع الدين اوا و البلد ثانيا

DR.Neuro
21-06-2008, 02:04 AM
انا ردي هو توقيعي

الكلمة اللي قالها فاروق الباز
اللي بيفضل في مصر بيموت
لا واحلي حاجة لما واحد ينجح بره مصر ويبقي مشهور
يجي الريس يقولك هو مينكرش فضل امه مصر عليه اللي وصله لكده

What aFunny Thing

خدنى معاك يا بنى مليش عيش فيها تانى :(

عاطف خليفة
21-06-2008, 02:18 AM
دي بلدنا نسيبها لهم ليه

لازم هما يمشوا

dr.saeed
21-06-2008, 06:29 AM
دي بلدنا نسيبها لهم ليه

لازم هما يمشوا
خلاص ورونوا هما يمشوا ازاى؟
مش انتم رجالة ورونا هتعملوا ايه لدينكم و للبلد

وهما سايبين اى حد يعمل حاجة
الدنيا ماوقفتش يمكن احنا الامتحان خلانا مصدومين .......يمكن لسة ماقدرناش نتحمل كل حاجة تواجهنا ........امال هنعمل ايه لو دخلنا كلية و من حقك تبقى معيد و ماتبقاش كده لمجرد ان واحد شايل مواد اد كده بس ميزته انه ابن العميد لازم يبقى هو المعيد
يعنى كمان الجامعة بردوا هانشوف فيها الظلم
بعدين ده الرسول _ص_ع اد ماشاف من كفرة مكة و ع اد مااتعذب فيها و هو طالع منها مجبر ......متهيالى عارفين قال ايه
اديكى قولتى دة الرسول ودى مكة
ماحدش فيكم هيخترع و و اخترع هيبقى لبلد تستخدم اختراعه عشان تضرب مصر
والى هايخترع والله لو عمل ايه ماهيعرف يخدم بلده وماحدش فينا شاف الى زويل شافه فى مصر او حتى اسامه الباز امال هما سابونا ليه؟
مين مسئول ع التانى؟!
كل مرة كنت انا بقول احنا مسئولين لغاية لما وقعت فى المشكلة بنفسى وكمان بدينى معاهم

dr.saeed
21-06-2008, 07:35 AM
ويري الدكتور حسام الدين محمود أستاذ جامعي أن مشكلة الدروس الخصوصية مستمرة استمرار الأزل وبدلاً من تعقيد الامتحانات الذي يدمر أعصاب الطلاب بل والأسرة جميعها يجب التبسيط وجلب الامتحانات من كتاب الوزارة المقرر ونماذج الامتحانات والابتعاد عن نظام التقويم الفاشل في تقييم الطلاب.
يضيف لا أعتقد أن صعوبة الامتحان ستؤدي إلي منع الدروس الخصوصية بل ستؤدي إلي م***ة أسرية علي يد سفاحي الدروس الخصوصية حيث إن الدروس الخصوصية تزداد بتوحش.
أوضح أن هناك حداً أدني للقبول بالجامعات يرتفع كل عام وسيتم ادخال العدد المطلوب والباقي يتم توزيعه علي المعاهد والكليات الخاصة فهذه سياسة الدولة في التعليم.
مطالبين الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم باتخاذ موقف حاسم وفوري لإعادة حقوق الطلاب الذين تعرضوا لظلم بين نتيجة حصول حفنة قليلة من زملائهم ومعظمهم من ضعيفي المستوي العلمي والدراسي علي النص الكامل لامتحان الفيزياء عن طريق المدرسين الذين يفتقدون كل معاني التربية والتعليم.

عملية وصول الأسئلة بالنص الي أيدي المدرسين قبل الامتحان مؤكدين ان جميع طلاب المدارس تأكدوا من التسريب عقب الانتهاء مباشرة عندما بدأ زملاؤهم اظهار ما لديهم من أوراق للتأكد من صحة اجاباتهم دون ان ينتظروا حتي العودة الي منازلهم.

أما الطلاب الذين حصلوا علي الأسئلة فهم أبناء مصر الجديدة ومدينة نصر ومدينة السلام وعين شمس الذين يحصلوا علي دروسهم من مراكز مجموعة تبارك.
ويؤكد طلاب مدرسة سلمان الفارسي التجريبية بمدينة السلام أن زملاء لهم حصلوا علي درجات ضعيفة في الصف الثاني الثانوي خرجوا من لجنة الفيزياء والسعادة تغمرهم ويتكتمون خبر حصولهم علي الأسئلة.
أوضح حكيم : لجأت إلي توزيع الملزمة بعدما جاء امتحان التفاضل والتكامل صعباً للغاية وتوقعت أن تكون الأسئلة الخاصة بالفيزياء من الاختبار النهائي لأولمبياد الفيزياء التي حصلت عليها من صديقي علاء منير مدرس الفيزياء.
قال إن مستشارة العلوم أكدت أن هذه الأسئلة هي التي سيؤدي المدرسون الامتحان فيها للترقية ضمن امتحانات الكادر الخاص
الله الله
وهذا ايضا حدث بالنص ايضا فى لجان خالد الطوخى
للأسف أنا أؤدي امتحانات المرحلة الثانية بنفس المدرسة وللعلم أنا طالب متوفق ومن الأوائل دائما ومشكلتنا ان الامتحانات في مدرستنا شيء مثير للريبة فاللجنة كما يقولون وصاية واسم رئيس اللجنة وبلده كانا معروفين للجميع قبل فترة طويلة من بداية الامتحان.
ناهيك ان مدرستنا في منطقة نائية وسط صحراء بلا أي لجان للتفتيش عليها وللعلم هذه ثاني سنة فقط تقام بها لجنة لامتحان الثانوية العامة.
ان ما يحدث أثناء الامتحان كارثة بكل المقاييس فقبل الامتحان وعند فض المظاريف يحضر أحد مدرسي المادة بالمدرسة ويقوم بحل الورقة الامتحانية وبعد بداية الامتحانات بخمس دقائق يطلع الورق المحلول لأصحابه ويفضل بعض أولياء الأمور أن يقوموا باملاء الامتحان لأولادهم داخل اللجان باستخدام هواتفهم المحمولة والتي لا يتم التفتيش عليها مع الطلبة اطلاقا بل ان بعض الطلاب يدخل بمحمولين واحد للتمويه والآخر للغش.
أما الموقف الأغرب فهو من السادة المراقبين الذين يرون الورق الداخل للطلبة الوصاية والغش بالمحمول فيؤنبهم ضميرهم فيتركون اللجنة سايبة ليتساوي الجميع مما ينتج عنه "دوشة وشوشرة" تؤثر علي الطالب اللي عايز يحل وحده ويركز.

وياسلام على الخبر
صدرت تعليمات إلي لجان تقدير درجات العينة العشوائية باحتساب كل خطوة صحيحة
هههههههههههه
حلوة

dr YARA_RG
21-06-2008, 07:36 AM
ايه رايكم؟؟؟؟؟؟

تصدق يا دكتور حفظت اسطواناتهم دي
مش الاحسن يبقوا يجددوا في كلامهم
حسبي الله ونعم الوكيل

dr.saeed
21-06-2008, 07:39 AM
يا دكتور
دكتور مين؟
انا؟!
ومن ناحيته يعلن اليوم الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم نتيجة العينة العشوائية العاجلة لمادة الفيزياء والتي أصدر توجيهاته باتخاذها بعد شكوي طلاب المرحلة الثانية من صعوبة المادة وان الامتحان يتضمن اسئلة تعجيزية ومن خارج المنهج‏.‏

وقال الوزير إن هدفنا أولا وأخيرا مصلحة الطالب وان العينة العشوائية والتي تمثل‏5%‏ من أوراق اجابات الطلاب وبناء علي نتيجتها سيتحدد ما إذا كان الامر يحتاج إلي إعادة توزيع الدرجات كما حدث في التفاضل والتكامل أم لا‏.‏

وأضاف اننا نطمئن ابناءنا الطلاب بأننا علي استعداد لعمل أي شئ إذا كان في مصلحة الطالب‏.‏

وأشار الي أن من يضع الامتحانات هم مستشارون في المواد ولديهم خبرة كبيرة في وضع الامتحانات وليس هي المرة الأولي التي يقومون بوضع‏,‏ امتحانات الثانوية العامة وأن هناك مراجعين ولجنة كاملة من الوزارة والمركز القومي للتقويم التربوي والامتحانات‏.‏ وأوضح أن الطلبة المتميزين هم الذين يخرجون من اللجان في حالة انهيار وبكاء لأنهم لم يتمكنوا من الاجابة عن نقطة في سؤال أو جزئية قد تضيع لهم درجة أو نصف درجة قد لا تمكنهم من اللحاق بمارثون دخول كليات القمة‏.‏
فعلا فعلاا

انا طالب مفروض كنت كويس وفعلا زعلت اوى على ال6 درجات

مانتوا يا تجيبوا امتحان سهل اوى ما يميزشى
يا غبى اوى بردة ما يميزشى

sh2awa _ 91
21-06-2008, 07:44 AM
أنا لسة 2 ثانوي بس عندي يوم 29 معركة كبرى مع البيولوجي الي عارفة انه هيجي طحححححححححححححححححححححححححححن مش امتحان
بس خلاص انا تعبت نفسيا من كل حاجة ومصر دي بلد عايزة الحرق ( مع ان خسارة الجاز والكبريت )
وبيقولوا انتماء للوطن
وطن اية دة ؟
وانا مش ينفع اسافر بحكم ان انا بنت , بس والله غير كدة انا كان زماني سافرت من زمااااااااااااان
هنعمل اية هنا انا عايزة اعرف !! ولا في ضمير ولا مسئولية ولا في اييييي حاجة .
الي معاه فلوس بيعيش الي مش معاه فلوس بيتضرب بال .....
الفقير خلاص انتهى واليحالتهم المادية متوسطة في طريقهم الي الهلاك :D
ومش باقي في البلد غير حبة ناس كدة واكلينها والعة وناهبين البلد و سارقينها ..
منهم لله والله حسبي الله ونعم الوكيل فيهم

بس السؤال الي نفسييييييييي اعرف اجابته :
هما دول لما بيجو يناموا بيعرفوا يناموا كدة عادي ؟ ضميرة مش بيانبهم مثلا؟ مش بيفكروا في الي بيعملوه ..

ولا صحيح طبعا كل بيه من دول عايز ينام ويريح الجمجمة عشان يعرف يخطط تاني يوم هيدمر الشعب ازاي ... :D

dr.saeed
21-06-2008, 07:48 AM
هيدمر
ها
ها
هو لسة ها يدمر؟

وما زاد الطين بلة, اعتراف الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم أمام لجنة التعليم بمجلس الشورى بواقعة تسريب الامتحانات، وأكد أنها ليست المرة الأولى التي يتم فيها تسريب الامتحانات، وأن عمليات تسريب الامتحانات تتم منذ عشرين عامًا.

وأقرَّ الوزير أيضًا بصعوبة الامتحانات في مادتَي التفاضل والتكامل والفيزياء، وقال: إن ما حدث من تسريبٍ سوف يتم مواجهته بكل حزم؛ حفاظًا على استقرار العملية التعليمية؛ لإعادة الثقة في العملية التعليمية, مضيفاً أنه لا نيةَ لإعادة الامتحانات في مادة التفاضل والتكامل في المحافظة (المنيا) التي تم تسريب الامتحان بها.

وليت الأمور توقفت عند هذا الحد, بل وصلت إلى درجة اختفاء 49 كراسة إجابة في مادة "الجبر" من داخل كنترول مدرسة "السنية" بالقاهرة، فيما تتواصل عملية البحث عن الأوراق الخاصة بطلاب لجنة امتحان ببني سويف (جنوب مصر)، في وقت تواصلت فيه شكوى طلاب الثانوية العامة من صعوبة الامتحانات، كان آخرها أمس في مادة الفيزياء لطلبة المرحلة الثانية.

sh2awa _ 91
21-06-2008, 07:52 AM
ها
ها
هو لسة ها يدمر؟

هوا مش انتا وانا وناس كتيير اوي لسة عايشين وبناكل وبنشرب وساعات كتيير بنضحك وبنتفسح ..وعندك كمبيوتر وتليفزيون ودش كمان ( اللهم امالا حسد ) , ومروحة وبتنام في بيتكم .
يبقى في حاجات لسة مش دمروها ولا لأ ؟!!! ;););)
دي سياسة !!!

dr.saeed
21-06-2008, 07:53 AM
هوا مش انتا وانا وناس كتيير اوي لسة عايشين وبناكل وبنشرب وساعات كتيير بنضحك وبنتفسح ..وعندك كمبيوتر وتليفزيون ودش كمان ( اللهم امالا حسد ) , ومروحة وبتنام في بيتكم .
يبقى في حاجات لسة مش دمروها ولا لأ ؟!!!
دي سياسة !!!
كان فيه منه وخلص!!!!!!!!!

dr YARA_RG
21-06-2008, 07:57 AM
اه حضرتك
على فكره مهما تكون حضرتك محبط مش هيبقى زي احباطي
ولا عمر حضرتك باذن الله هتنقص زيي
وبرغم كده مش هتنازل باذن الله عن طب

dr.saeed
21-06-2008, 08:02 AM
اه حضرتك
على فكره مهما تكون حضرتك محبط مش هيبقى زي احباطي
ولا عمر حضرتك باذن الله هتنقص زيي
وبرغم كده مش هتنازل باذن الله عن طب

فعلا مافيش تنازل
التنسيق هو الى هايقولى يالا شوفك لعبة تانية

dr YARA_RG
21-06-2008, 08:13 AM
فعلا مافيش تنازل

التنسيق هو الى هايقولى يالا شوفك لعبة تانية

على فكرة ربنا وحده اللي يعلم انا حالى ايه والاحباط اللي انا عليه ازاي
وكل اما اشوف حد محبط باحبط اكتر
يا جماعه نفسي اشوف حد مش محبط بقى
انا قفلت الايميل ومش فتحته علشان محدش يقولي على الفيزيا
لان كل اللي هيتكلم هيقول تعوضيها اعوضها هتنقصي هانقص
يعني كلام تعزيه من الاخر
المفروض نحاول ننسي بعض مش نحبط نفسنا واللي حولينا كمان
خصوصا انتم يا رجاله المفروض انت اللي تقولوا كده وتعملوا كده
مش انا

dr.saeed
21-06-2008, 08:17 AM
على فكرة ربنا وحده اللي يعلم انا حالى ايه والاحباط اللي انا عليه ازاي
وكل اما اشوف حد محبط باحبط اكتر
يا جماعه نفسي اشوف حد مش محبط بقى
انا قفلت الايميل ومش فتحته علشان محدش يقولي على الفيزيا
لان كل اللي هيتكلم هيقول تعوضيها اعوضها هتنقصي هانقص
يعني كلام تعزيه من الاخر
المفروض نحاول ننسي بعض مش نحبط نفسنا واللي حولينا كمان
خصوصا انتم يا رجاله المفروض انت اللي تقولوا كده وتعملوا كده
مش انا
صلى على النبى
انا كنت كدة فعلا وخلاص نسيت
اسال ناس جايبين تمانينات وشوية فوق التسعين عملتوا ايه؟
يقولى يا ابنى المراقب قفل الباب وقالنا الى عاوز يتصل بالمدرس يتصل

وواحد تانى جايلى من كليتى الى كنت عاوز ادخلها
يقولى هايقللوا العدد بنسبة عشرين فى المائة فى الجامعة بتاعتنا

dr YARA_RG
21-06-2008, 08:17 AM
SENDRILLA (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=31717)
وادي ام الاحباط شرفت اهي
تهدي في الناس وهي نفسيتها زي الزفت

SENDRILLA
21-06-2008, 08:25 AM
مانكرش ان احنا رمانا همومنا علي مصر
مانكرش برده ان احنا ظالمين مصر
بس مانكرش برده ان ظلم اهل مصر لينا اكتر من ظلمنا لمصر
مصر مش وحشه كده لوحدها
مصر وحشه بالظالمين اللي فيها
مصر وحشه بعديمي الضمير اللي فيها
بس احنا لسه شباب صغير
حرام لما نشوف كل ده امال لما نكبر شويه
ودلوقتي بقوللك يا مصر
ظلمناكي؟ سامحينا
افسدناكي ؟ اصلحينا
مش لاقيه كلام اقولهولك غير ربنا يهدي
اهلك الظالمين علينا
ويحنن قلوبهم علينا
بجد ظلمناكي بس ظلم اللي شفناه خلانا مش حاسين من الظالم والمظلوم
وفي النهايه قوموا ذاكروا اقتصاد واحصاء وربنا يستر

SENDRILLA
21-06-2008, 08:29 AM
SENDRILLA (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=31717)
وادي ام الاحباط شرفت اهي
تهدي في الناس وهي نفسيتها زي الزفت
طب بالله عليكي يا يارا اجيب التفاؤل منين
لو تعرفي حد بيبيعه قوليلي انا محتاجاه بجد
وبعدين مالحال من بعضه حوشي تفاؤلك اللي هيبهت علينا حوشي

dr YARA_RG
21-06-2008, 08:29 AM
مانكرش ان احنا رمانا همومنا علي مصر
مانكرش برده ان احنا ظالمين مصر
بس مانكرش برده ان ظلم اهل مصر لينا اكتر من ظلمنا لمصر
مصر مش وحشه كده لوحدها
مصر وحشه بالظالمين اللي فيها
مصر وحشه بعديمي الضمير اللي فيها
بس احنا لسه شباب صغير
حرام لما نشوف كل ده امال لما نكبر شويه
ودلوقتي بقوللك يا مصر
ظلمناكي؟ سامحينا
افسدناكي ؟ اصلحينا
مش لاقيه كلام اقولهولك غير ربنا يهدي
اهلك الظالمين علينا
ويحنن قلوبهم علينا
بجد ظلمناكي بس ظلم اللي شفناه خلانا مش حاسين من الظالم والمظلوم
وفي النهايه قوموا ذاكروا اقتصاد واحصاء وربنا يستر

انت بتكتبي شعر من امتى
من ورايا!!!!
الصدمه ان انا عندي امتحان بكرة علم نفس
ولم اذاكر كلمه!!!!
وعايزة ادخل طب قال!!

SENDRILLA
21-06-2008, 08:32 AM
انت بتكتبي شعر من امتى
من ورايا!!!!
الصدمه ان انا عندي امتحان بكرة علم نفس
ولم اذاكر كلمه!!!!
وعايزة ادخل طب قال!!
لا يايارا بالله عليكي قومي
قومي ذاكري بجد
بلاش المصيبه تبقي مصيبتين
ع فكره انا عايزه اكلمك من امبارح والاقكي ع المنتدي ومش ع الايميل
اقول يمكن هتقوم تذاكر
بالله عليكي تقومي انا اي نعم لسه مش ذاكرت غير 4 فصول احياء و 2 احصاء
بس انتي لسه في امل انا الامل ضاع فمبقتش فارقه كتير
بلاش ابقي انا وانتي كفايه انا
هذا المنتدى يتطلّب بأنّ تنتظر 200 بين المشاركات. الرجاء حاول ثانية بعد 1ثواني
شلل هي مش ناقصه اصلا

hayaaa
21-06-2008, 08:36 AM
انا طبعا فيزياء وات***ت فى الامتحان كنت جايبة 97.5 ودلوقتى هاجيب فى الفيزياء 42
لو ماجاتش الكلية اللى انتو عاوزينها ممكن تدخلو خاص؟؟

dr YARA_RG
21-06-2008, 08:45 AM
لا يايارا بالله عليكي قومي
قومي ذاكري بجد
بلاش المصيبه تبقي مصيبتين
ع فكره انا عايزه اكلمك من امبارح والاقكي ع المنتدي ومش ع الايميل
اقول يمكن هتقوم تذاكر
بالله عليكي تقومي انا اي نعم لسه مش ذاكرت غير 4 فصول احياء و 2 احصاء
بس انتي لسه في امل انا الامل ضاع فمبقتش فارقه كتير
بلاش ابقي انا وانتي كفايه انا

حاضر يا سكر انا هقوم
بس بستحلفكم بالله تدعولي
وهبقى افتح الميل علشانك يا عسل
بس ادعى ان نفسيتي تتحسن شويه

SENDRILLA
21-06-2008, 08:45 AM
انا طبعا فيزياء وات***ت فى الامتحان كنت جايبة 97.5 ودلوقتى هاجيب فى الفيزياء 42
لو ماجاتش الكلية اللى انتو عاوزينها ممكن تدخلو خاص؟؟
خاص ؟ !!!!
تصدقي ياله لو بابا قاللي ادخلي انا مش هقبل
فلوي ايه دي الي ارميها في الارض
حرام عليهم
انا عندي اعد في البيت ولا ادخل خاص
الفلوس اللي هدفعها ف يالخخاص
ممكن اخويا اللي لسه متخرج يجيب شقه ويتجوز بيها
ممكن اوي بابا يجهزني انا بيها
ممكن كمان و و و و و

حرام بجد الخاص ده
لو هتدخلي خاص يبقي بالتوفيق

ahmed fahmi
21-06-2008, 08:49 AM
مصر مش وحشة الناس اللى فيها هما اللى موحشين صورتها امامنا وامام العالم
واى مكان فى العالم لو فيه ظلم محدش هيحب يعيش فيه

**تسابيح**
21-06-2008, 09:15 AM
بص انا عارفة ان امتحان الفيزياء جية صعب
وفية ناس كثير طلعت منه بس اللي
هيسير عليك ويسبر عليهم
خليك عندك ثقة ف ربنا اكثر
وان ربنا عمره ما هيضيعلك تعب مهما كان
وكل شيء ف ايدنا احنا لو استسلمت للياس
صدقني البلد هتفضل ذي ما هي
ما يمكن تدخل كليه كويسة وتقدر تدافع عن البلد
وتحمية محدش عارف ويمكن تبقي ف يوم
رمز كبير تفتخر بيه مصر
مش معني انك مدخلتش طب ولا صيدلة تبقي
الحياة انتهت لا لا مليون لا
شوف كما مليون واحد بيتخرج من طب
بس شوف كام دكتور عرف ينفع البلد
يتعدوا ع الاصابع
هو دا اللي انت لازم تفكر فيه
خلي عندك عزيمة انك لازم
تعمل حاجة للبلد
العيب من ف البلد
العيب فينا اننا شعب
ضعيف بنستسلم بسهولة
لاي شيء احنا مش مفروض كل
شوية نشوف عيوبها احنا لازم نفكر هعمل ايه بكرة
ايه هيكون مصير البلد دي هو دا التفكير الصح
انا اسفة ع الاطالة
بس بجد كلنا لازم نقف واقفة امام كل شيء ماشي ف البلد
ربنا معانا كلنا

dr.saeed
21-06-2008, 04:37 PM
اي نعم لسه مش ذاكرت غير 4 فصول احياء و 2 احصاء
انا مازلت ابيض

SENDRILLA
21-06-2008, 04:45 PM
انا مازلت ابيض
معلش
لازم نستحمل شويه
رغم ان مصيبتي اتقل منك شويه
بس حاولت
طيب انا من ساعة ماقلت كده وانا مش ذاكرت غير 3 فصول احصاء
مع ان الاحصاء كلها اصلا تخلص في 3 ساعات
بس بجد انا ارتحت شويه من موضوع توزيع الدرجات دي حاجه
الحاجه التانيه اني خلاص رضت بقضاء ربنا
ده اختبار منه لينا
معقوله في اول اختبار نقع كده
لا لازم نفوق لنفسنا
اللي ضاع ايه 10 درجات؟ ( ده بالنسبالي يمكن ليك انت وغيرك اقل )
قدامنا 105 درجه في ايدينا نجيبهم كلهم بارادتنا وعزيمتنا وثقتنا بربنا واملنا فيه
بدعواتنا لبعض هتمشي العمليه بجد
فياريت ندعي لبعض بظهر الغيب وان شاء الله نحقق اللي بنتمناه يارب

dr.saeed
21-06-2008, 04:46 PM
معلش
لازم نستحمل شويه
رغم ان مصيبتي اتقل منك شويه
بس حاولت
طيب انا من ساعة ماقلت كده وانا مش ذاكرت غير 3 فصول احصاء
مع ان الاحصاء كلها اصلا تخلص في 3 ساعات
بس بجد انا ارتحت شويه من موضوع توزيع الدرجات دي حاجه
الحاجه التانيه اني خلاص رضت بقضاء ربنا
ده اختبار منه لينا
معقوله في اول اختبار نقع كده
لا لازم نفوق لنفسنا
اللي ضاع ايه 10 درجات؟ ( ده بالنسبالي يمكن ليك انت وغيرك اقل )
قدامنا 105 درجه في ايدينا نجيبهم كلهم بارادتنا وعزيمتنا وثقتنا بربنا واملنا فيه
بدعواتنا لبعض هتمشي العمليه بجد
فياريت ندعي لبعض بظهر الغيب وان شاء الله نحقق اللي بنتمناه يارب

ربنا يوفقك

SENDRILLA
21-06-2008, 04:48 PM
ربنا يوفقك
مش عارفه الردود دي مش بتريحني ليه
بس ع العموم بالتوفيق للجميع
ربنا يسهل في الباقي

dr.saeed
21-06-2008, 04:57 PM
مش عارفه الردود دي مش بتريحني ليه
اوكيشّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!

dr.saeed
21-06-2008, 05:01 PM
:rolleyes: بسم الله الرحمن الرحيم:

مصدر مسئول: اعادة توزيع درجات مادة الفيزياء لصعوبة بعض الاسئلة

دموع الثانوية

القاهرة - صرح مصدر مسئول بوزراة التربية والتعليم بأنه سيتم إعادة توزيع درجات مادة الفيزياء للمرحلة الثانية للثانوية العامة مرة أخرى ، وذلك بعد التأكد من صعوبة بعض الاسئلة وتدني نسبة النجاح عن العام الماضي
بنحو 5% ، عقب الانتهاء من تصحيح العينة العشوائية لمادة الفيزياء .

وأوضح المصدر - في تصريح نشرته صحيفة الاهرام المسائي السبت ونقلته وكالة أنباء الشرق الأوسط - أن تلك العينة العشوائية لمادة الفيزياء شملت تصحيح 5 آلاف ورقة إجابة من العدد الكلي والذي يقدر بنحو 110 آلاف ورقة.

وأضاف أنه بالرغم من صعوبة الاسئلة إلا أن هناك بعض الطلبة حصلوا على الدرجة النهائية في المادة مع إنخفاض كبير جدا في شريحة الحاصلين على أكثر من 90% إلى 100% ، عكس العام الماضي الذي كان هناك فيه أكثر من 150 ألف طالب وطالبة قد حصلوا على الدرجات النهائية في مادة الفيزياء .

وأشار المصدر إلى أن جميع الكنترولات في مختلف القطاعات أنتهت من تصحيح مادة اللغة العربية المرحلة الأولى والثانية والتربية الدينية ، وسينتهي خلال هذا الاسبوع تصحيح اللغة الاجنبية والجيولوجيا والعلوم البيئية ، وتم تأجيل تصحيح الجغرافيا إلى الاربعاء المقبل مع مادة الاحصاء لقلة عدد الطلبة الذين أختاروا المادة ، والذي وصل إلى 650 طالبا وطالبة فقط .

المصدر: وكالة أنباء الشرق الأوسط

ربنا يسهل .

شموخ مسلمة
21-06-2008, 05:15 PM
وهما سايبين اى حد يعمل حاجة

وانتم سايبينهم يعملو ليه
يعنى كمان الجامعة بردوا هانشوف فيها الظلم
اكيد فى كل مكان و فى كل وقت زى الناس بالضبط احنا طول ما احنا عايشين بنقابل ناس منهم بنحبهم و منهم لا و منهم بنعجب بيهم ومنهم لا و منهم بقى اللى بنتصدم فيهم
واللى بنتصدم فيهم دول بيكتروا و كل مكان بيبقى فيه النوعية دى مش معنى كده انى اول ما اتصدم فى حد اقول خلاص انا عايزة اسيب الناس و اقعد لوحدى

اديكى قولتى دة الرسول ودى مكة
اولا الرسول_ص_لازم نقتدى بيه
ثانيا مكة الرسول_ص_قالها كده عشان هيا بلده و احنا دى بلدنا
والى هايخترع والله لو عمل ايه ماهيعرف يخدم بلده وماحدش فينا شاف الى زويل شافه فى مصر او حتى اسامه الباز امال هما سابونا ليه؟
الله اعلم هما سابونا ليه
كل واحد ليه اسبابه
بس اللى انا اعرفه كويس ان اللى يحب بلده عمره ما يبخل عليها بعلمه و انا مش اقصدهم هما انا اقصد احنا يعنى لما نحب نخترع يبقى للبلد مش لغيرها
كل مرة كنت انا بقول احنا مسئولين لغاية لما وقعت فى المشكلة بنفسى وكمان بدينى معاهم
وقعت فى المشكلة؟
انهى مشكلة امتحان اقل ما يقال عليه غبلا

امال الاب اللى شايف عياله بيموتو من الجوع و المرض ومش معاه فلوس يعمل ايه
احنا لسة يا جماعة ماشفناش حاجة و لا اتعذبنا زى ما بتقولو

احنا عشان اعتمدنا ع بابا و ماما خلاص مش قادرين نتعلم الصعب
لسة يا جماعة الصعب جاى مش قصدى الامتحانات بس لا كل حاجة فى الحياة
لازم نتعلم نبقى اقوياء

ما زال رايى زى ما هو مشكلة معظم الشعب المصرى انه لحد دلوقتى مش عارف يحب بلده لانه مش قادر يفرق بين البلد و الحكومة

Dr.diamond
21-06-2008, 05:19 PM
ما زال رايى زى ما هو مشكلة معظم الشعب المصرى انه لحد دلوقتى مش عارف يحب بلده لانه مش قادر يفرق بين البلد و الحكومة[/quote]

متفقه معاكى

dr.saeed
21-06-2008, 05:45 PM
وانتم سايبينهم يعملو ليه

لان كل حاجة فى ايديهم ولو ماكانشى كدة ماكناش زمانا بنتفرج على تغيير قانون شاهد الملك عشان احمد باشا عز
و منهم بقى اللى بنتصدم فيهم

فعلا فعلاا بس انا عمرى ما اتصدمت مع حد لانى عارف كل واحد بيعمل ايه من قبل ما يعمل
مكة الرسول_ص_قالها كده

لو قريتى الحديث كويس تعرفى ان الرسول قبل ما يتكلم عن محبته ليها قال كلمة اهم
(والله انك لااحب البلاد الى الله)
ومكة بالفعل احب البلاد لقلبى لانها الاحب الى الله وللنبى ابراهيم عليه السلام ولخاتم المرسلين صلى الله عليه وسلم
الله اعلم هما سابونا ليه
ماناعارف ان الله اعلم منى ومنك
بس كله عارف ايه الى حصل مع زويل واسامة الباز والمهندس المصرى العالمى بس احنا بنعمل نفسنا مش عارفين ايه الى بيحصل
وقعت فى المشكلة؟
انهى مشكلة امتحان
لو على الامتحان كانت هانت

عشان اعتمدنا ع بابا و ماما
انا عمرى ماكنت من دول
ما زال رايى زى ما هو مشكلة معظم الشعب المصرى انه لحد دلوقتى مش عارف يحب بلده لانه مش قادر يفرق بين البلد و الحكومة

مش لما الواحد يلاقى حد حتى يعامله من الشعب كمسلم يبقى احب مين؟
خلاص انا نازل ابوس الارض!!!!!!!

dr.saeed
21-06-2008, 05:49 PM
على العموم يا اختى سيبك من الحوارات دى وخلاص كل واحد يعمل الى شايفه صح

شموخ مسلمة
21-06-2008, 05:58 PM
لان كل حاجة فى ايديهم ولو ماكانشى كدة ماكناش زمانا بنتفرج على تغيير قانون شاهد الملك عشان احمد باشا عز
تمام انا فاهمة ده كويس بس احنا اللى عيناهم

فعلا فعلاا بس انا عمرى ما اتصدمت مع حد لانى عارف كل واحد بيعمل ايه من قبل ما يعمل

لو قريتى الحديث كويس تعرفى ان الرسول قبل ما يتكلم عن محبته ليها قال كلمة اهم
(والله انك لااحب البلاد الى الله)
ومكة بالفعل احب البلاد لقلبى لانها الاحب الى الله وللنبى ابراهيم عليه السلام ولخاتم المرسلين صلى الله عليه وسلم
و مكة احب البلاد لينا كلنا دى حاجة اكيدة

بس انا بتكلم عن وطنى عن البلد اللى انا منها اللى انا المفروض اديها حقها عليا
ماناعارف ان الله اعلم منى ومنك
بس كله عارف ايه الى حصل مع زويل واسامة الباز والمهندس المصرى العالمى بس احنا بنعمل نفسنا مش عارفين ايه الى بيحصل
احنا عارفين بس ساكتين
لو على الامتحان كانت هانت

انا عمرى ماكنت من دول

انا ما اقصدكش و مافيش اى كلمة قلتها اقصد بيها حد معين انا بتكلم عامة

معظمنا او كلنا بيعتمد ع الحاجت الاساسية ع بابا و ماما لان كل سن و ليه احكامه فلسة مش شفنا هم الدنيا بجد
مش لما الواحد يلاقى حد حتى يعامله من الشعب كمسلم يبقى احب مين؟
خلاص انا نازل ابوس الارض!!!!!!!
اكيد انا مش اقصد كده انا اقصد البلد حبنا لبلدنا مش بوس للارض

ده تعب و جهد و سهر عشان تعلى بالبلد دى مش بغيرها

شموخ مسلمة
21-06-2008, 06:02 PM
على العموم يا اختى سيبك من الحوارات دى وخلاص كل واحد يعمل الى شايفه صح

اه طبعا انا عارفة ان الكلام ده مش وقته بس انا يمكن فوجئت ان معظم الردود عايزة تسيب البلد

واكيد كل واحد حر
بالتوفيق للجميع

thehoodlum
21-06-2008, 06:06 PM
الحمد لله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء
انا والحمد لله عملت أحلي شغل وأحلي حل وسلمتها بيضاء بغير سوء على الرغم انني ماكنش عندي غير غلطه واحده لما راجعت لأن اعصابي تعبت أول ماشفت الامتحان

dr.saeed
21-06-2008, 06:07 PM
بس احنا اللى عيناهم

والله ضحكتينى
انا هاموت من الضحك
عينا مين؟
احنا عينا حد
انت بتكلمى بجد؟
ولا على بلد تانية؟
يا حاجة انتى بنت
فلو حتى ما اشتغلتيش هاتعيشى زى بنات تانية كتير
انما حتى اصحاب اخواتى كلهم بيقولوا
بس نسيب البلد ومانرجعهاش تانى
فوجئت ان معظم الردود عايزة تسيب البلد

مش بقولك انتى مش واخدة بالك من الى حوليكى

شموخ مسلمة
21-06-2008, 06:20 PM
والله ضحكتينى
انا هاموت من الضحك
عينا مين؟
احنا عينا حد
انت بتكلمى بجد؟
ولا على بلد تانية؟
يا حاجة انتى بنت
فلو حتى ما اشتغلتيش هاتعيشى زى بنات تانية كتير
انما حتى اصحاب اخواتى كلهم بيقولوا
بس نسيب البلد ومانرجعهاش تانى

مش بقولك انتى مش واخدة بالك من الى حوليكى

طب الحمد لله انى قدرت اضحك حد من بعد الفيزيا............

اما بقى بالنسبة اننا اللى عيناهم
انا مابحبش اتكلم بلغة الياس اه يعنى عايزينى اقول هما اللى اتعينو و هما اللى ماسكين البلد و احنا و لا حاجة و هنعملهم ايه يعنى
صراحة مابحبش اقول الكلام ده.........
اما انى بنت انا اه بنت بس يمكن شايلة هموم كتير من الشباب مش شايلاهم
انا اه بنت بس فى خدمة الدين و البلد مافيش فرق بين البنت و الولد

اما بالنسبة انى مش واخدة بالى من اللى حواليا لا انا واخدة بالى من كل حد كويس جدااااااااااااااااااااااااااااا بس ما احبش انى اكون زي اللى حواليا لمجرد ان دول هما اللى حواليا

dr.saeed
21-06-2008, 06:28 PM
صراحة مابحبش اقول الكلام ده.........
صح
ممكن اقول زيك بس انا مش بعيش نفسى فى الوهم
انقلاب عسكرى وجات الثورة
ومن بعدهم واحد ورا واحد
اما انى بنت انا اه بنت بس يمكن شايلة هموم كتير من الشباب مش شايلاهم
والله كل واحد بيحس كدة لان الى بيشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته
انا واخدة بالى من كل حد كويس
لو كنتى كدة فعلا ماكنتيش فوجئتى لانى عن نفسى عارف الكلام دة من وانا فى خامسة ابتدائى
هما اللى ماسكين البلد و احنا و لا حاجة و هنعملهم ايه يعنى

كويس انك عارفه دة

يعنى مثلا انا عارف انك منقبة
هل حد قالك انتى لابساه ليه
اكيد فيه ناس
بس عمرها ماوصلتلك لامن الدولة زيى لما التحيت؟
ولو شفتى بنت زيك راحت امن الدولة يبقى قوليلى

انا مابحبش اتكلم بلغة الياس
مش انتى بتقولى الرسول هو القدوة
وطبعا كلنا عارفين الكلام دة
النبى ماخرجشى بسبب انهم منعوه
انما خرج بامر من الله له وللصحابة بالخروج منها
بس مش قصدى ان الرسول بيتكلم بلغة الياس
انما الرسول بيتكلم بواقعية

ودة المفروض
ان الواحد مش يخدع نفسه بتفاهات الامانى

EnG.BeLaL
21-06-2008, 06:41 PM
بص انا عارفة ان امتحان الفيزياء جية صعب
وفية ناس كثير طلعت منه بس اللي
هيسير عليك ويسبر عليهم
خليك عندك ثقة ف ربنا اكثر
وان ربنا عمره ما هيضيعلك تعب مهما كان
وكل شيء ف ايدنا احنا لو استسلمت للياس
صدقني البلد هتفضل ذي ما هي
ما يمكن تدخل كليه كويسة وتقدر تدافع عن البلد
وتحمية محدش عارف ويمكن تبقي ف يوم
رمز كبير تفتخر بيه مصر
مش معني انك مدخلتش طب ولا صيدلة تبقي
الحياة انتهت لا لا مليون لا
شوف كما مليون واحد بيتخرج من طب
بس شوف كام دكتور عرف ينفع البلد
يتعدوا ع الاصابع
هو دا اللي انت لازم تفكر فيه
خلي عندك عزيمة انك لازم
تعمل حاجة للبلد
العيب من ف البلد
العيب فينا اننا شعب
ضعيف بنستسلم بسهولة
لاي شيء احنا مش مفروض كل
شوية نشوف عيوبها احنا لازم نفكر هعمل ايه بكرة
ايه هيكون مصير البلد دي هو دا التفكير الصح
انا اسفة ع الاطالة
بس بجد كلنا لازم نقف واقفة امام كل شيء ماشي ف البلد
ربنا معانا كلنا

هو ده اللي انا عامله .مسلم امري لله و عشان كده انا مرتاح ( ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا )

darsh gabr
21-06-2008, 08:40 PM
يا mysterious91 أنا شايف إن انت من اكفأ طلبة المنتدى كله سيبك من الفيزياء قوم شوف الأحياء و الاقتصاد و ذاكرهم

عشان النتيجة متبقاش وحشة فى الفيزياء بس
إن شاء الله ربنا هيكرمك إن مكانش بطب أو أسنان يبقى بصيدلة أو علاج طبيعى

على فكرة الكلام ده لأننى متأكد من نبوغك و سيبها على الله
الكلام ده حبا منى لك والله فى الله

dr.saeed
21-06-2008, 10:00 PM
يا mysterious91 أنا شايف إن انت من اكفأ طلبة المنتدى كله سيبك من الفيزياء قوم شوف الأحياء و الاقتصاد و ذاكرهم

عشان النتيجة متبقاش وحشة فى الفيزياء بس
إن شاء الله ربنا هيكرمك إن مكانش بطب أو أسنان يبقى بصيدلة أو علاج طبيعى

على فكرة الكلام ده لأننى متأكد من نبوغك و سيبها على الله
الكلام ده حبا منى لك والله فى الله

شكرا جزيلا لكلامك
دة بس من ذوقك
انا صراحة ضيعت 3 ايام كاملة
بس اقدر الم الى انا كنت هالمه فى الستة بمشيئة الله تعالى
وعلى فكرة انا اكتر مادة طبعا اخاف منها الفيزياء
وربنا يكرم

Dr.diamond
21-06-2008, 10:04 PM
شكرا جزيلا لكلامك
دة بس من ذوقك
انا صراحة ضيعت 3 ايام كاملة
بس اقدر الم الى انا كنت هالمه فى الستة بمشيئة الله تعالى
وعلى فكرة انا اكتر مادة طبعا اخاف منها الفيزياء
وربنا يكرم

ازاى اكتر ماده تخاف منها الفيزياء دانت ما شاء الله عليك مستواك عالى وان شاء الله تجيب درجه حلوه امال انا اعمل ايه بقى دانا عكيت للصبح اساسا يلا ربنا يستر ها معانا فى الاقتصاد والاحصاء والاحياء

dr.saeed
21-06-2008, 10:25 PM
ازاى اكتر ماده تخاف منها الفيزياء دانت ما شاء الله عليك مستواك عالى وان شاء الله تجيب درجه حلوه امال انا اعمل ايه بقى دانا عكيت للصبح اساسا يلا ربنا يستر ها معانا فى الاقتصاد والاحصاء والاحياء
شكرا جزيلا
دة والله بس من ذوقكم
مستوى مين
ماهو بان فى الامتحان

thehero2007
22-06-2008, 02:39 AM
السلام عليكم

اسمحولى اشارك معاكم

انا من رأيى اى حد يزعل ويتعب صحته على الثانويه العامه يبقه بيفكر غلط!!

يا جماعه لازم نفوق ونشوف الدنيا ماشيه ازاى ورايحه بينا على فين ...

دلوقتى التعليم فى مصر ليس له اى قيمه وشوفوا اللى اتخرجوا عملوا ايه وظروفهم عامله ازاى وحالتهم الماديه عامله ازاى وعارفين يشتغلوا اى حاجه والا مش عارفين علشان نفسيتهم تعبانه بعد قضاء 17 سنه فى التعليم واحيانا توصل الى 20 سنه بيتعلم ويصرف يواخد من جيب والده ووالدته وفى الاخر هيبقه ايه !!!!!! ولا حاجه

يا اخوانى واخواتى لازم فكرنا يتغير وكل واحد يعرف قدراته وحدوده وبناءا عليه يبدأ يفكر صح ويبص للمستقبل

المستقبل مش فى التعليم والثانويه والكليه وبس ...لالالالالالالا

ممكن واحد يدخل صنايع ويتعلم صنعه تأمن له مستقبله ويكون احسن من الاف المتخرجين من الكليات وينصدموا بالواقع لما يلاقوا البلد مقفوله والحاله زى الزفت ( معذرة فى اللفظ ) وهيفضل ياخد مصروف من والده ووالدته

الخلاصه يا جماعه

الثانويه العامه مش نهاية العالم ولا الجامعه كمان على العكس تماما سوق العمل ونهايتك من التعليم هى بداية حياتك وكل واحد لازم يأقلم نفسه ويعرف امكانياته كويس ومبيصش لصاحبه او قريبه او جاره ويقول اشمعنه ده واشمعنه ده لالا صدقونى بعد كده انته هتبقه احسن منه لانك وظفت امكانياتك كويس وفكرت صح ومشيت فى الطريق الصح وان شاء الله ربنا يكرمنا ويكرمك جميعا

بالنسبه لمصر يا جماعه انا اتفقه معاكم ان فيه فساد وفيه نصب وفيه سوء تخطيط وفى غلاء وفيه كل حاجه وحشه

بس هل تفتكروا ان الهجره هيه الحل ؟؟؟ وانك تسيب بلدك للنصابين والفاسدين ده هيحل القضيه ؟؟

لالالالالالالا

هفكركم بآيتين هم سبب ما نحن فيه

"ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت ايدى الناس"

"ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

كل واحد فينا لازم يغير من نفسه ويشيث ببلده ووطنه ويحاول يصلح فيه ولو لقيت حاجه غلط حاول تصلحها وتنصح اى حد تشوفه يعمل حاجه غلط ولما كلنا نصلح من انفسنا ونصلح من حوالينا هنلاقى المجتمع كله بقه كويس ومصر هيرجع فيها خير وبركه من تانى

والله يا جماعه برغم الصعاب والمشاكل اللى بنشوفها بس الواحد عنده أمل ان الحال ينصلح من جديد

بلاش نظرة التشائم والبؤس ونخلى عندنا أمل وعزيمه وبالتفكير السليم والتخطيط والتقرب الى الله عز وجل ربنا هيصلح حالنا كلنا "فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا"

وبلاش ننظر لنصف كوب الماء الفارغ فهناك نصف اخر ممتلئ!!!

كلامى ده بقوله من القلب وان شاء الله يصل الى القلب وربنا يصلح حالنا وحال البلد ويحفظ مصر من شر الفاسدين وكيهلك كل من اراد بها سوء يارب العالمين

وشكرا لكم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dama
22-06-2008, 03:55 AM
انانا برده رأيي زي thehero
مينفعش ابدا كلنا نهاجر
وكل واحد بياخد نصيبه
وخلينا نبص لأدام
وبدل ما نعد ننقم ع الوضع الحالي لمصر نفكر احسن ازاي نبقي احسن عشان احنا اللي هنصلحها

المسئولين اللي ماسكينها بكره يغوروا في الف داهيه واحنا اللي نصلحها
خليكوا متفا ئلين والله وكل حاجه ان شاء الله هتبقي احسن بعزيمتنا

S_M
22-06-2008, 03:59 AM
حسبي الله ونعم الوكيل

dr.saeed
22-06-2008, 09:49 AM
اوكييييييييييييييش!!!!!!!!!!

y o m n a
22-06-2008, 11:06 AM
لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
حسبى الله ونعم الوكيل

dr.saeed
22-06-2008, 01:09 PM
لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
حسبى الله ونعم الوكيل

darsh gabr
26-06-2008, 05:27 AM
أوكيش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rora_rora
26-06-2008, 09:02 AM
يا ريت نبطل افتكاسات بقئة
خلاص الواحد ودنة طولت من الكلام الفاضى دة
وكلة بيقول مصلحتى ثم مصلحتى ثم مصلحتى
....دة الطفل اللى خارج من بطن امة بيقول انا عاوز اخلع من البلد دى
على العموم كل واحد لية وجهة نظر او بمعنى اصح انتى ليكى وجهة نظر وباقى الشباب لية وجهة نظر اخرى

انا بتكلم جد أنا كنت رحت عمرة من سنين و صدقونى محستش بانى بعيدة عن مصر غير لما رجعت و ساعتها حسيت بان مصر احسن من غيرها انا مقصدتش السعودية وحشة لا مقدرش بس الشعوب بتختلف و انا رأيى ان الشعب المصرى احلى شعب

Abdulrhman E-Lbbad
30-06-2008, 03:26 PM
دي بلدنا و مش هنسيبها و هنحارب الفاسدين فيها لحد ما ينصلح حالها

dr.saeed
17-07-2008, 01:15 AM
دي بلدنا و مش هنسيبها و هنحارب الفاسدين فيها لحد ما ينصلح حالها
ربنا يوفقنا!

md-cairo
17-07-2008, 05:00 AM

وانا كمان معاكى يا rora ولازم نتطهر بيتنا بدل مانستعر منه واقول للجبناء
- اللى ودانهم طويلة - ان الدول المتقدمة هى من صنع ولادها و لاتقبل نفايات - شباب - الدول المتخلفة إلا لو كانو محتاجين عبيد للإعمال المهينة
- رحم الله شهدائنا الابرار الذين ضحوا بدمائهم لعزتنا وكرامة بلادنا .

dr.saeed
18-07-2008, 02:10 AM
- رحم الله شهدائنا الابرار الذين ضحوا بدمائهم لعزتنا وكرامة بلادنا .
ايام ما كانت بلد