مشاهدة النسخة كاملة : ساعدوني ارجوووووووووووووووووووووووووووووووكم

yaso ali
29-01-2013, 07:54 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بيكم كلكم

انا مخنووووووووووووووووووووووووووووووووووقه اخر حاجه يا جماعه ومش عارفه بجد اعمل ايه ؟؟؟
انا طالبه ف 3 ثانوي ولحد الان مفتحتش كتاب اه انا باخد دروس بس مش بذاكر انا اه بدات اذاكر الشهر دا وكده بس انا مش محتاجه حد يقعد يقولي كلام ويحطمني اكتر ما انا
انا حاسه بالذنب اوي اوي اوي اوي وبجد انا مستعده اموت نفسي من المذاكره والله العظيم
هوا سؤال واحد اللي عاوزه اساله لحضراتكم
هوا انا ممكن الحق هندسه انا هموووووووووووووووووووووووت ودخل هندسه وحيات ربنا وندمانه ع كل اللي عملته
وانا بدات اذاكر دلوقتي بس حاسه اني ضايعه ومش هلحق اعمل حاجه خالص
انا مش عاوزه مجامله من اي حد لو سمحتم
انا عاوزه اللي يقولي يقولي بصراحه انا ممكن لو بدات دلوقتي الحق اخلص المنهج واحل واقفل المواد؟؟؟؟؟؟؟
فيه مدرس حلف وقلنا ان لو واحد من دلوقتي مستواه صفر وبدات من دلوقتي بس بجد هيوصل في اخر السنه الي 100 في 100 وحلف وانا بجد من كلامه اتبسطت اوي وحسيت ان لسه قدامي فرصه
ولا حضراتكم ايه رايكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو سمحتم مش تبخلو عليا باي حاجه
انا بجد محتاجه ان اعرف رايكم ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومعلهش طولت علكم

ahmad khalid
29-01-2013, 08:00 PM
انا فى رأيى ان كلام المدرس ده صح بس لازم تشتغل بجد و متضيعش وقتك فى اى يوم مهما تكون الظروف
بس برده ده على حسب مجموع سنة تانية

yaso ali
29-01-2013, 08:04 PM
انا كنت جايبه 90 في الميه

yaso ali
29-01-2013, 08:12 PM
يا جماعه لو سمحتم حد يرد عليا ويقولي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مريم السباعى.
29-01-2013, 08:16 PM
بصى يا قمر اسمعينى كووويس قووووووووى
1_سيبى هندسة دلوقتى على جنب انى دلوقتى هدفك الحقيى السنادى تجيبى 100 فى المية وبس هو دة هدفك انك تجى ليلة الامتحان مش سايبة امتحان ولا ورقة امتحان ولو ورقة شرح الا لما تكونى مفصصها
2-بنسبة لتلحقى ولالا فطبعا وبقلهم بوحدة مرت قبيلكى اه تلاحقى اينعم الرياضة هى الى حتكون تقيلة عشان شوية محتاجة لفهم براحة وحل كتير بس بجتهادك انتى تقدرى تعوضى اى شئ
وبقوللهك تجربىة قدامى واله العظيم وعلى اخر شهر
وحدة زميلة اختى كانت جايبة 75 فى تانية وهى اسا شاطرة بس محدش خالص بيشجعها وعلطلو انتى فاشلة ومش عارف ايه وجات فى تالتة بتقول والله لحد نص اربعة المنهج سبرته حست بجد نفسية متحطمة من كل ناحية بس اقسم بالله بتقول منتمش كنت على اخر شهر دة حياة او موت معهد او كلية محترمة تخيلى جابت كام وانا شفت لنتيجة بعنيه لانى مكنتش مصدقة
99فى المية اينعم كانت ادبى بس انها تجبي المجموع دة فى شهر ونص بس ايه مكنتش بتسيب دققية مفهاش مذاكر حتى فى العربية معاها كلمات انجليزةى المنهج كله وتعيد وتزيد فيها
والبنت دى لها فضل كبير اعى من ازمة النفسية الى جتلى فى ثانوى وقلت خلااص مفيش فايدة والكلية
هما كام شهر قسما بربى لو فضلتى بالهمة والطاقة دى ومرجعتيش عند اول شئ صعب وهمدتى انا اقدر اقوللك حتعدى حاجز 95 بسهووووولة قوى وحتخلصى وترجعى كمان ان شاء الله بس اهم شئ
1_استعينى بالله وتصلى كتير وتلجئى لله
2_تنظيم كويس لان القوت بيلعب دور مهم
3_همة بجد جاااااااااااااااااامدة اخر حاجة
وانا تحت امرك فى اى شئ
وربنا يوفقك يارب
ولو مش عارفه تقسمى جدول للمذاكرةة مستعدة انظم معاكى وحتى فى موضوع مثبت برضه خاص بى اى حد مش عارف ينظم نفسه فى المذاكرة او كدة اسمه(انا والمذاكرة وهواك)

yaso ali
29-01-2013, 08:24 PM
واقسم بالله وحيات ربنا انت زي العسل
وحيات ربنا متعرفيش كلامك دا عمل فيا ايه
يعني هيا مذاكرتش الا اخر شهر ونص وجابت 99 في الميه يعني انا بجد والله لو بدات من دلوقتي وبجد والله وهموت نفسي من المذاكره
ممكن اجيب 100 في الميه؟؟؟؟
انا اه عاوزه 100 في الميه ولما المدرس قال كده وحلف انا بجد بقيت خارجه من الدرس مبسوطه اوي وحسيت بجد اني حلمي لسه مضعش

مريم السباعى.
29-01-2013, 08:32 PM
واقسم بالله وحيات ربنا انت زي العسل
وحيات ربنا متعرفيش كلامك دا عمل فيا ايه
يعني هيا مذاكرتش الا اخر شهر ونص وجابت 99 في الميه يعني انا بجد والله لو بدات من دلوقتي وبجد والله وهموت نفسي من المذاكره
ممكن اجيب 100 في الميه؟؟؟؟
انا اه عاوزه 100 في الميه ولما المدرس قال كده وحلف انا بجد بقيت خارجه من الدرس مبسوطه اوي وحسيت بجد اني حلمي لسه مضعش

وانتى زى السكر مع انى حضربك على كلمة (انت ) انا مريم يختى:p
ايوة والله العظيم تلحقى بس بشرط واحد وشرط مش سهال انك تضمنى تكونى بالهمة دى بجد لان لازم تعرفى الشيطان مش حيسيبك حيجى عند مسالة صعبة وقت نفسيتك مش عارف ايه ويقلبلك الدنيا بلاك منتى لازم سعتها تكونى عارفه سلاحك عليكى وعلى ربنا عدل وادعيله وشيدى حيللك قوووووووووووووى وربنا معاكى يارب:)

yaso ali
29-01-2013, 08:45 PM
وانتى زى السكر مع انى حضربك على كلمة (انت ) انا مريم يختى:p
ايوة والله العظيم تلحقى بس بشرط واحد وشرط مش سهال انك تضمنى تكونى بالهمة دى بجد لان لازم تعرفى الشيطان مش حيسيبك حيجى عند مسالة صعبة وقت نفسيتك مش عارف ايه ويقلبلك الدنيا بلاك منتى لازم سعتها تكونى عارفه سلاحك عليكى وعلى ربنا عدل وادعيله وشيدى حيللك قوووووووووووووى وربنا معاكى يارب:)
والله العظيم انا عارفه انك مريم بس غلطه والله وانا بكتب بس كتبت انتي بس مش عارفه والله مش اتكتب الياء ليه
سوري بقي
لا انا مستعده لاي حاجه اهم حاجه ال100 في الميه وانا مستعده انا اتغلب علي اي حاجه تقف قدامي
وربنا انتي متعرفي انتي عملتي فيا ايه والله
ربنا يوفقك يارب ويفرحك يارب زي ما فرحتيني يارب يا قمر

المتفائله...
29-01-2013, 09:36 PM
لسة فى وقت
لو انتى مستعدة يبقى هتجيبى 100% متفكريش غير فى المذاكرة وهدفك اللى انتى عايزة توصليله سيبك من المشاكل وكل حاجة بعيدة عن المذاكرة مش صعب انك تجيبر الدرجة النهائية بالمذاكرة كله هيجى
افتكرى ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
وانك طالما مبتذاكرى هتوصلى ذاكرى واللى يقف معاكى اسالى فيه اساتذتك والرياضة والفيزيا حلى كتير واسئلة الامتحانات متسبيهاش حليها كلها وادعى ربنا كتير
قومى اتوضى وصلى ركعتين لله واطلبى منه انه يعينك على المذاكرة
خلى عندك عزيمة قوية وافتكرى يوم النتيجة يوم م تلاقى ناس مستنية تفرح لك زى بابا وماما اللى نفسهم فى حاجة تفرحهم ومنتظرينك تفرحيهم وترفى راسهم واملهم فيكى كبير
وقبل بابا وماما فكرى فى نفسك وان الانسان مش بيبقى له قيمة غير بشهاته وان ناس تانى مستنية تفرح فيكى
وان شاء الله هتوصلى للى انتى عايزاه وتدخلى هندسة
لو احتجتى اى حاجة انا موجودة وتحت امرك
ربنا معاكى ويوفقك

ابانوب ايليا
29-01-2013, 10:50 PM
انا بجد رغم انى فى 2 ثانوى الا ان الموضوع زودنى بجرعة تفاؤل كبيرة للسنة الجاية وربنا مايحرمنا من الاخوة الاعضاء الكرام وانا برضه بقول ان كلام استاذك صح لأن احنا حاليا لسه مبتداش شهر 2 يعنى فاضل 4 شهور وشوية. وانا اعرف واحد هو حاليا فى طب ده فى تانية ثانوى مكانش بيذاكر بجد زى مالمفروض يذاكر اى طالب ثانوى وفى اخر شهرين ابتدى يذاكر بجد وجاب 98% وفى سنة تالتة مكانش بيذاكر اصلا وفى اخر شهرين برضه بدأ يذاكر وجاب 97.5%
المسألة مش مسألة وقت وبس دى كمان مسألة نفسية لأن ممكن يكون فيه طالب بيذاكر من اول يوم لأخر يوم ويجيب 80% مع ان الناس تتوقع لواحد بيذاكر ليل نهار يجيب 99% ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأنه بيكون متوتر وخايف وده غلط وممكن طالب يذاكر فى اخر شهر ونص زى ماقالت الاخت مريم ويجيب 99% لأنه طرد التوتر وده مش كلامى ده كلام علماء النفس اللى قالوا ان 50% من نسبة التفوق لطالب الثانوية العامة هى حالته النفسية.

وربنا معاكى ويوفقك وان شاء الله هندسة

Yes We Can
29-01-2013, 11:08 PM
شىء جميـل جدا انك عاوزه تكونـى احسن مـ الاول و تعوضى اللى فاتكـ

مجموعكـ جميل جدا و لو اتجدعنتـى شويه السنه دى هتدخلى هندسه رجل على رجل

انتِ قدامكـ دلوقت 4 شهور و شويه صغنتتين .. يعنى تقلبى المنهج من اول و جديد

اى مدرس بيكون ليه مراجعه .. امشى على مراجعته و مع مراجعتك انتِ كمان هتظبطى الدنيـا

طالمـا عندك الاراده يبقى تقدرى تكسرى الجبال

لان لما اليأس يجيلك الاراده هتحاربه بقوه و هتشيله من حياتك

و اوعى تقوليى لنفسك انك مش قدامك فرصه

ده فيه ناس بيجيبوا اقل منك بكتيـر و عندهم امل ف ربنا و بيجبوا ف 3 اكتر بكتيـر

اعملى اللى عليكى و اقصى جهدك و ثقى ثقه عمياء ان ربنـا عادل مش هيضيع تعبك

ربنـا بيشوف تعبكـ و بيشوف حلمكـ و بيحـكم و هيحقق حلمكـ بأذن الله

يلا عاوزين نشوفكـ بعد كام شهر مهندسه قد الدنيـا و تترسمى علينا كمان

و تثبتـى للناس كلها انكـ على قد تعبكـ ربنا اداكـى

و اوعى تندمـى على اى حاجه ... الندم عمره ماهيجيب حاجه

ده انا استغل وقت الندم ده .. اخليه وقت اشجع نفسى مش اضيع نفسى

و كلام اللى قبـل منـى يشجعكـ 500 % كماااااااان

ربنــا يوفقكـِ ,, و يحقق حلمكـ بأذن الله .. :)

ĦAĜОo
30-01-2013, 09:20 AM
و لو بدأتى من دلوقتى بس مذاكرة من نار
هاتجيبى مجموع كبير
هاتكونى احسن من حد كان بيذاكر من اول السنة و جيه من شهر 2 و تعب و مبقى عنده ملل و بطل مذاكرة
انتى مجموعك مش وحش
انتى اهم حاجة تشدى حيلك السنة ديه و ان شاء الله نشوفك مهندسة قد الدنيا