مشاهدة النسخة كاملة : ممكن مساعدة

شهد اليوسف
18-01-2013, 09:45 PM
السلام عليكم ممكن يا جماعة طلب لو سمحتو يعني ممكن طريقة اذاكر بيها الاحياء خاااااااايفة خالص منها ومش عارفة ابدا منين كتيرة خالص ومش عارفة اخلص فيها انا في تانية ثانوي وهمتحن يوم الثلاثاء القادم احياء والغاية دلوقتي لسة هبدا بكرا والمفروض اني اخلصها بكرا قال يعني ومشكلتي حتي لو ذكرتها بيتبخرو في ثواني وحتي اللي بذاكرو اجي اراجع علية والاكاني شفتة قبل كدا ;)مش عارفة اعمل ايه بس زهقت والله :mad:مساااااااااااااعدة من فضلكم وشكرا مقدما

احمد٥٦٧
18-01-2013, 09:50 PM
انا لسه ما اعرفش احياء ولا غيره انا لسه في 3 اعدادي بس نصيحتي في المذاكرة استعيني بالله وذاكري با كتر من حاسة يعني ذاكري كتابة وبصوت عالي

احمد٥٦٧
18-01-2013, 09:51 PM
وعموما في المنتدى اكتر من موضوع بيتكلم عن طريقة المذاكرة

..: Pink rose :..
18-01-2013, 11:36 PM
كل درس تذاكريه حلي عليه في كتاب الامتحان لان الحل بيثبت المعلومة ..

amothman123
19-01-2013, 12:41 PM
مادة مضمووووووووووووووووونة بعون الله للى بيذاكرها بضمير
و الامتحان مابيبقاش فيه غير سؤال أو أثنين بس للتفكير البسيييييييييييييييييييييييييط جداً
و الباقى كله تسميع على السريع
لو انت فاهمة المواد .. هاتلاقيها بتتحفظ و سهلة جداً .. إنما حفظ بس هاتنسيها كل شوية
و لازم تتراجع بصفة دورية و تتذاكر كل يوم و كل يوم تفتحى حاجة قديمة تراجعى عليها
تقريباً أنتم واخدين لحد الهرمونات و دة فصل سهل و تافه بس الأسماء فيه رخمة شوية .. يبقى المنهج مافيهوش عندكم تقريباً الفصلين الأول و الثانى .. الثانى لذيذ لما بيتفهم و عمره ما هايتنسى إلا جزيئات بسيطة .. إنما الأول دة كنت بكرهه أوى .. مملللللللللللللللللللل و رخم فى مذاكرته
بخصوص إنه بيتنسى عااااااااااااااااااااااااااااااااااااادى خالص .. لو انت فاهمة المنهج عيدى عليه تاني و تالت و رابع و عمره ما هايتنسى بإذن الله

soosoo_kotp2000
19-01-2013, 07:24 PM
انتى قدامك يومين بس

نصيحتى ليكى اقرى المنهج كله ع السريع خااااااااااالص

وبعدين افتحى الامتحانات

طبعا وابدأى حلى ومش هتعرفى ولا سؤال ف الاول بس دورى على اجابة السؤال واحفظيه وفهميه لنفسك

بعد كده هتتكرر الأسئلة وهتتحفظ

انا اما كنت ببقى مزنوقة كنت بعمل كده وكانت بتجيب نتيجة ( طبعا ده فى اولى ثانوى مش فى الشهادات )

بس اقعدى على الامتحانات ومتزهقيش بسرعه

واستعينى بالله قبل كل شىء

وربنا معاكى يارب