مشاهدة النسخة كاملة : بسرعه بسرعه تالته ثانوى فيزياااااااا

lally adel
25-12-2012, 01:36 PM
يا جماعه بالله عليكو لو حد قاعددلوقتى واشتغل كهربيه فيزيا يدخل بسرعه الله يكرمكوا :( :(

To Be Is To Do
25-12-2012, 01:58 PM
يا جماعه بالله عليكو لو حد قاعددلوقتى واشتغل كهربيه فيزيا يدخل بسرعه الله يكرمكوا :( :(

إتفضلى حضرتك قولى ايه المشكله وانا على فد ما افتكر حساعدك ان شاء الله

lally adel
25-12-2012, 02:00 PM
شكرا جدا يا optimistic ..

انا مشكلتى دلوقتى الاسئله بتاعت توصيل المقاومات اللى فى الفصل التاسع مش بعرف احدد المقاومات دى كدة متوصله توالى ولا توازى فبالتالى مش بعرف احسب المقاومة الكليه ولا اى حاجة بعد كده ..

لو حضرتك عندك كتاب الامتحان لسه ممكن اوريك المسائل اللى مش عاؤفة احلها لانها مرسومة كش هعرف اكتبها

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:05 PM
شكرا جدا يا optimistic ..

انا مشكلتى دلوقتى الاسئله بتاعت توصيل المقاومات اللى فى الفصل التاسع مش بعرف احدد المقاومات دى كدة متوصله توالى ولا توازى فبالتالى مش بعرف احسب المقاومة الكليه ولا اى حاجة بعد كده ..

لو حضرتك عندك كتاب الامتحان لسه ممكن اوريك المسائل اللى مش عاؤفة احلها لانها مرسومة كش هعرف اكتبها

بصى فى التوصيل توازى او توالى
انتى بتعملى ايه
انتى بتتبعى التيار من ساعه ما يبدأ وتفضلى ماشيه وراه واى مقازمه تقابلك على نفس المسار تبقى توالى لكن لو لقيتى نقطه طالع منها فرعين فى كل فرع مقاومه يبقى المقاومتين دول توازى

لو مفهمتيش الكلام ده انا ممكن اكتبهولك ب الرسم وانزلهولك

اه والله انا كتاب المدرسه اعتقد رميته بس ححاول ادور عليه تانى

lally adel
25-12-2012, 02:14 PM
انا فاهمة اللى حضرتك بتقوله بس المشكلة انى مش عارفة اطبقه على الرسومات عشان اجيب مثلا شدة تيار كل مقاومة ..

انا مش عايزة كتاب المدرسة هو لو ممكن كتاب الامتحان دة لو لقيته .. اسفه على تعبك بس ان شاء الله ربنا يجعله ف ميزان حسناتك

lally adel
25-12-2012, 02:18 PM
انا ممكن ابعت لحضرتك صورة من المسائل بس مش عاؤفه ارفعها هنا و معيش وقت اعملها على موقع رفع و كلام من دة

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:23 PM
انا فاهمة اللى حضرتك بتقوله بس المشكلة انى مش عارفة اطبقه على الرسومات عشان اجيب مثلا شدة تيار كل مقاومة ..

انا مش عايزة كتاب المدرسة هو لو ممكن كتاب الامتحان دة لو لقيته .. اسفه على تعبك بس ان شاء الله ربنا يجعله ف ميزان حسناتك

مهو لو التوصيبل توالى يبقى التيار ثابت لكل المقاومات ... اما لو توازى يبقى التيار حيتجزأ ويبقى القانون ... i1r1 =i2r2

وانتى عندى قيمه المقاومتين ... وعندك التيار بتاع التوالى مثلا 5 أمبير يبقى القانون i1r1=(5-i1)r2

انا مش عارف ده يرد على سؤالك ولا انتى تقصدى حاجه تانيه

وآسف جدا والله كتاب الامتحان انا قطعته بعد اللجنه علطول

lally adel
25-12-2012, 02:26 PM
لا انا اقصد حاجة تانيه :) :) .. اسفه على تعبك معايا بس هو الحل الوحيد ان حضرتك تبقي شايف الرسمة قدامك عشان تقدر ترد عليا :) .. و للاسف انا مش عارفه بتترفع ازاى :(

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:33 PM
لا انا اقصد حاجة تانيه :) :) .. اسفه على تعبك معايا بس هو الحل الوحيد ان حضرتك تبقي شايف الرسمة قدامك عشان تقدر ترد عليا :) .. و للاسف انا مش عارفه بتترفع ازاى :(

طيب بصى
انتى صورى السؤال ب الموبايل وبعد كده ابحثى عن ( العملاق لرفع الصور ) على جوجل بعدين دوسى اختيار ملف وخدى الصوره من الكمبيونر عندك وبعد كده دوسى رفع حيظهرلك 2 لينك الاول مكتوب عليه ( الرابط : ) والتانى مكتوب عليه (كود منتديات : ) حتاخدى الاولانى ( الرابط : ) كوبى
وتعالى فى المشاركه حتلاقى فوق مربع لونه اصفر شبه الاهرامات حطى فيه اللينك اللى انتى خدتيه كوبى
وكده يبقى انتى رفعتى السؤال وانا لو اعرف احله ححلهولك ان شاء الله

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:36 PM
وبرده لو الكلام ده صعب عليكى انتى ممكن تحطى رقم السؤال والصفحه فى جروب علمى علوم أو علمى رياضه وأى حد من الزملا هناك يشوف السؤال عنده فــ الكتاب ويحله
(( ده فى حاله إنك مش عارفه تنزلى السؤال فى مشاركه ))

lally adel
25-12-2012, 02:37 PM

amothman123
25-12-2012, 02:38 PM
كل فصل فيزياء بيجننى زيك كدة فى الأول و بعدين فى الآخر اكتشف إن المسألة فيها لفة واحدة بس لو عرفتها هاتحل كل المسائل
و دة بييجى من كتر الحل اطمن انت بس
أنا ماشى فى الفصل العاشر و بدايته سهلة جداً

lally adel
25-12-2012, 02:39 PM
انا نزلت الصورة اهيه .. مثلا اول واحدة اللى فيها a2 دى انا مش عارفه احسبها ازاى

lally adel
25-12-2012, 02:40 PM
طيب يا amothman انت معاك كتاب الامتحان لو ممكن تساعدنى فى الحاجات العجيبة دى دة لو معاك وقت يعنى لانى خلاااااااااص هطق و لو شفت المستر قدامى دلوقتى هولع فيه و ف نفسى :(

amothman123
25-12-2012, 02:41 PM
ياريت تصغر الصورة شوية
بص المقاومة تتناسب عكسياً مع شدة التيار
يعنى r1 على r2
=
I2 على I1
بس انتهى دور الفيزياء
جيب النسبة بين المقاومتين و منها هاتبقى النسبة بين شدة التيارين
هاتلاقى التيار الماشى فى 2 أوم = ضعف التيار الماشى فى الـ 2 + 2 أوم الى فوق
12 = شدة التيار الأول + شدة التيار الثانى
بس كمل بقى

amothman123
25-12-2012, 02:43 PM
طيب يا amothman انت معاك كتاب الامتحان لو ممكن تساعدنى فى الحاجات العجيبة دى دة لو معاك وقت يعنى لانى خلاااااااااص هطق و لو شفت المستر قدامى دلوقتى هولع فيه و ف نفسى :(

أنا خلصت مسائل الامتحان و المثالى و الوسام عندى فى كراسة
بس الامتحان يفضل تسيبه لما تتمكن من الفصل لأنه صعب إلى حد ما
لازم تبدأ بحاجة تفتح نفسك الأول
عموماً اتفضل

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:45 PM
أنا مش شايف كويس والله التصوير عن قرب مخلى المقاومات مش باين قيمهم ولا حتى الاميترات رقمهم كام ؟

lally adel
25-12-2012, 02:50 PM
طيب تمام كدة دى :) بص اللى هرفعهم دول عشان انا مش عارفه اطبق كلامك دة عليهم ..

lally adel
25-12-2012, 02:51 PM
ما انا مش عارفة ابعد او اضغر الصورة ازاى ..

amothman123
25-12-2012, 02:52 PM
ما انا مش عارفة ابعد او اضغر الصورة ازاى ..

طيب أدينى أنا رقم المسألة أفضل
أنا معاك أهو

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:53 PM
طيب أدينى أنا رقم المسألة أفضل
أنا معاك أهو

صح كده عشان تبقى شايف المسأله قدام عينيك

lally adel
25-12-2012, 02:54 PM
المشكله يا amothman ان المستر واجبه كله من المتحان .. و انا مخليه الوسام للمراجعه كل فترة امسكه اجيب منه كام فصل كدة .. و المثالى مش عندى .. لو كدة انت ممكن تجيب الامتحان هتلاقى المسائل اللى بفلك عليها دى ف ص 240 شويه الدوائر اللى مرسومة وهو عايز قيمة شجه التيار لو كدة تبقي وفرت عليا و على optimistic التعب

مش عارفة اشكركوا ازاى والله ربنا يجعله ف ميزان حسناتكو ان شاء الله : من فرج عن مسلم كربه من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامة :

lally adel
25-12-2012, 02:56 PM
فى ص 240 .. الاميتر رقم 5 و 6 و 7 و 8 دول لما اجى اطبق اللى انت قلته ف الاولانيه عليهم هتكلكع لان دول 3 اميترات ف ناحيه و واحد ف ناحيه فاظبطهم ازاى ؟؟

To Be Is To Do
25-12-2012, 02:59 PM
المشكله يا amothman ان المستر واجبه كله من المتحان .. و انا مخليه الوسام للمراجعه كل فترة امسكه اجيب منه كام فصل كدة .. و المثالى مش عندى .. لو كدة انت ممكن تجيب الامتحان هتلاقى المسائل اللى بفلك عليها دى ف ص 240 شويه الدوائر اللى مرسومة وهو عايز قيمة شجه التيار لو كدة تبقي وفرت عليا و على optimistic التعب

مش عارفة اشكركوا ازاى والله ربنا يجعله ف ميزان حسناتكو ان شاء الله : من فرج عن مسلم كربه من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامة :

والله م تعب ولا حاجه بس والله مش عارف اشوف المسائل كويس خالص
ولو amothman يعرف يساعدك يبقى أفضل لان قدامه الكتاب وشايف المسائل كويس
آسف والله بس إن شاء الله يحلهم

ربنا يوفقكم إن شاء الله

lally adel
25-12-2012, 03:00 PM
والله م تعب ولا حاجه بس والله مش عارف اشوف المسائل كويس خالص
ولو amothman يعرف يساعدك يبقى أفضل لان قدامه الكتاب وشايف المسائل كويس
آسف والله بس إن شاء الله يحلهم

ربنا يوفقكم إن شاء الله

و يوفقك انت كمان يا بشهندس :)

amothman123
25-12-2012, 03:03 PM

الدوائر كتيرة أى واحدة منهم ؟!
طيب
أنا هاختار أخر واحدة خالص على إيدك الشمال بتاعت a10
قبل ما ابص على المسألة أو أعمل أى حاجة
عندى شوية مقاومات مكلكعة متوصلة
احسب قيمة المقاومة المكافئة الأول حتى و لو لم يطلبها
إذا مر التيار بكاملة فى مقاومتين إذاً فهذا توصيل توالى و تصبح المقاومة الكلية مجموع جمع المقاومات
و إذا تجزء التيار إلى عدة أجزاء ثم اجتمع مرة أخرى فهذا توصيل توازى و يصبح المقاومة الكلية مقلوبها = جمع مقلوب المقاومات الموصلة
ننقل الدائرة فى ورقة خارجية بقلم رصاص
ناخد كل أثنين على حدة
20 و 40 دول متوصلين على التوالى لأن نفس التيار فيهم .. يبقوا 60 أوم
نمسحهم خالص و نكتب بدلهم مقاومة 6 أوم
و التيار تجزء إلى 3 أجزاء مرت في الـ 20 و 30 و 60 ثم تجمعوا مرة أخرى
يبقوا كلهم توازى .. مقلوب المقاومة الكلية = 1 / 10 .. المقاومة الكلية 10 أوم
نمسحهم كلهم و نكتب بدلهم 10 أوم .. متوصلة على التوالى مع 10 أوم اخرى لأن نفس التيار يمر فيهم
نمسحهم كلهم و نكتب 20 أوم

E1 و E2 دول متوصلين توصيل معاكس .. القطب الموجب مع السالب .. و السالب مع الموجب
يبقى EMF = جمعهم = 6+ 12 = 18فولت ( قانون يتحفظ )
و تبقى قراءة الأميتير = شدة التيار = فرق الجهد / المقاومة
= 18 / 20 = 0.9 أمبير

amothman123
25-12-2012, 03:08 PM
فى ص 240 .. الاميتر رقم 5 و 6 و 7 و 8 دول لما اجى اطبق اللى انت قلته ف الاولانيه عليهم هتكلكع لان دول 3 اميترات ف ناحيه و واحد ف ناحيه فاظبطهم ازاى ؟؟

مالناش دعوة بـ 7 و 8 دول .. نركنهم على جنب
نخلص بص من المقاومات المكلكعة المتوصلة دى
6 و 3 دول متوصلين على التوازى لأن التيار تجزء ثم تجمع .. يبقى نمسحهم و نكتب بدلهم 2 أوم بالقانون العادى .. و مع 4 متوصلين على التوالى يبقوا 6 أوم
يبقى نمسحهم كلهم و نحط 6 أوم
دة كدة المقاومة فوق 6 أوم و تحت 6 أوم .. زي بعض !! يبقى التيار الى ماشى فيهم زى بعض برضة = 12 / 2 = 6 أمبير .. التيار تجزء نصفين متساويين .. دول 5 و 6
طيب الـ 6 أمبير الى فوق دول هايتجزأوا جزئين .. جزء يمر فى 6 أوم و الآخر فى 3 أوم
6 / 3 = 2 .. التيار الى ماشى فى 3 أوم = ضعف التيار الى ماشى فى 6 أوم
و التيار الكلى 6 أمبير = التيار فى 3 أوم + التيار فى 6 أوم = 3 التيار فى 6 أوم
التيار فى 6 أوم = 2 أمبير .. دة رقم 7
التيار فى 3 أوم = 4 أمبير .. دة رقم 8

lally adel
25-12-2012, 03:15 PM
جزاك الله الف الف خير .. اصلا من المسالة اللى انت حليتها اول مرة انا فهمت .. مكنتش بس عارفة افصص المسالة ..

بص بقى ف اخر واحدة على اليمين بتاعت الاميتر 11 هل التيار هيمر اصلا فى المقاومات اللى ف النص دى اللى هى 2 اوم و 4 اوم و لا هيعدى فى السلك المستقيم على طول ؟؟؟

لان دى نفس مشكلتى ف السؤال اللى بعده بتاع اوجد المقاومة المكافئة :):)

amothman123
25-12-2012, 03:21 PM
جزاك الله الف الف خير .. اصلا من المسالة اللى انت حليتها اول مرة انا فهمت .. مكنتش بس عارفة افصص المسالة ..

بص بقى ف اخر واحدة على اليمين بتاعت الاميتر 11 هل التيار هيمر اصلا فى المقاومات اللى ف النص دى اللى هى 2 اوم و 4 اوم و لا هيعدى فى السلك المستقيم على طول ؟؟؟

لان دى نفس مشكلتى ف السؤال اللى بعده بتاع اوجد المقاومة المكافئة :):)

التيار بيطلع عموماً من القطب الموجب و امشى وراء التيار و على حسب .. لو في سلك مفيهوش أى مقاومة هايعدى عليه و يطنش أى سلك آخر به مقاومة .. إنما هنا طريقه مسدود و كله فيه مقاومات
التيار هايتجزء نصفين .. نص على هايدى على 2 و 4 و دول متوصلين على التوالى .. نمسحه و نكتب بدلهم 4 / 3 أوم .. و فى نفس الوقت الجزء الآخر سيمر فى 7 و 8 أوم و دول على التوازى يبقوا 15 أوم .. نمسحهم و نكتب بدلهم 15 أوم .. و بعد ما مسحنا الرسمة و فضل المقاومتين 4 / 3 و 15 .. هانلاقى الأثنين متوصلين توازى .. يبقى المقاومة الكلية 60 / 49 أوم
شدة التيار = ( 8 - 5 ) / الرقم الغريب دة ( لأن القطب الموجب للبطارية الأولى متوصل مع القطب الموجب للبطارية الثانية )
يطلع 2.45 أمبير .. هو دة قراءة الجهاز رقم 11

lally adel
25-12-2012, 03:28 PM
طيب بناء على الكلام دة ف السؤال بتاع اوجد المقاومة المكافئة ف أ مثلا التيار هيمشي ف ( 4 و 3 و 4 ) اوم بس و مش هيعدى فى المربع ده و كدة هيبقي كانهم متوصلين توالى لان التيار ما بيتجزاش و المقاومة الكليه تبقي 11 ؟؟؟ بس الاجابة 10 .. ازاى ؟؟

انا مش عايزة اطول عليك اكتر من كدة عشان معطلكش عن اللى وراك .. ربنا معاك و لو مشغول اتفضل .. انت كفيت و وفيت .. جزاك الله خير

amothman123
25-12-2012, 03:32 PM
طيب بناء على الكلام دة ف السؤال بتاع اوجد المقاومة المكافئة ف أ مثلا التيار هيمشي ف ( 4 و 3 و 4 ) اوم بس و مش هيعدى فى المربع ده و كدة هيبقي كانهم متوصلين توالى لان التيار ما بيتجزاش و المقاومة الكليه تبقي 11 ؟؟؟ بس الاجابة 10 .. ازاى ؟؟

انا مش عايزة اطول عليك اكتر من كدة عشان معطلكش عن اللى وراك .. ربنا معاك و لو مشغول اتفضل .. انت كفيت و وفيت .. جزاك الله خير

لية ما كل طريق ماشى فيه مسدود بالمقاومات و لازم هايعدى عليهم كلهم
التيار الماشى فى 4 أوم هايتجزء جزئين .. جزء يعدى على المربع .. و جزء على 3 أوم
لازم نخلص من المربع الغريب دة الأول .. 5 و 7 دول كل واحد فيهم متوصل توالى .. يبقوا 12 أوم و 12 أوم متوصلين على التوازى .. يبقوا كلهم 6 أوم
بالاستيكة بتاعتى آجى و امسح المربع دة و احط بداله مقاومة عادية 6 أوم .. هانلاقى إنها متوصلة توازى مع 3 .. يبقى كلهم 2 أوم بالقوانين العادية .. نمسحهم كلهم و نكتب 2 أوم بدالهم
فاضلنا أية بقى ؟! 4 و 4و 2 أوم كلهم متوصلين توالى .. تبقى المقاومة المكافئة 4 + 4 + 2 = 10 أوم

lally adel
25-12-2012, 03:43 PM
مفيش فايدة يا amothman بحاول اطبق ده على باقى المقاومات مش عارفه كل مرة بتطلع غلط .. مع انى فاهمة اللى انت بتعمله ..

انا اسفه على تعبك ومتشكرة مرة تانيه ربنا يجازيك خير :(

amothman123
25-12-2012, 03:59 PM
مفيش فايدة يا amothman بحاول اطبق ده على باقى المقاومات مش عارفه كل مرة بتطلع غلط .. مع انى فاهمة اللى انت بتعمله ..

انا اسفه على تعبك ومتشكرة مرة تانيه ربنا يجازيك خير :(

آسف كنت بعمل حاجة و جيت
اية الى مش مفهوم طيب ؟! رقم ب مثلاً
التيار هايمشى لحد ما يوصل لمفترق طرق .. طريق يعدى على الـ 1 و التانى على 15 ..و الطريق الى معدى على الـ 1 أوم نفسه هايتقاطع مرة أخرى .. مرة عند الـ 3 و التانى عند 6 .. و كلهم هايتقابلوا فى الآخر
هابدأ من آخر المسألة خالص .. 6 و 3 دول متوصلين على التوازى لأن التيار المار فى 1 أوم تجزء جزئين .. جزء مر بـ 6 و الآخر بـ 3 .. المجموع 2 أوم
نقوم ننقل الدائرة فى ورقة خارجية بقلم رصاص و اجيب الأستيكة و امسح الـ 6 و الـ 3 دول و ارسم بدلهم مقاومة 2 أوم
بتتبع مسار التيار بوضع أسهم نجد إن التيار المار فى 1 اوم هو نفسه المار فى 2 أوم .. يبقوا كلهم 3 أوم ..
كدة التيار تقاطع مرتين .. مرة على 3 و التانى على 15 ثم تجمعوا مرة أخرى .. يبقوا توازى
المجموع هايبقى 3*15 / 3 + 15 = 2.5 أوم
خدى بس كل أثنين على حدة ماتخديش كله فى بعض
المثال على مرور التيار فى سلك بلا أى مقاومة هو المسألة رقم 21 صفحة 250 .. الجزئية ج

lally adel
25-12-2012, 04:18 PM
6 و 3 دول متوصلين على التوازى

هى دى المشكله بقى مش عارفة ابدا منين ؟؟؟ انا لما حاولت احلها بدات بان 15 و 3 توازى و عشان كدة مطلعتش .. اعمل ايه بقى ؟؟

amothman123
25-12-2012, 04:22 PM
6 و 3 دول متوصلين على التوازى

هى دى المشكله بقى مش عارفة ابدا منين ؟؟؟ انا لما حاولت احلها بدات بان 15 و 3 توازى و عشان كدة مطلعتش .. اعمل ايه بقى ؟؟

أبدأى من آخر نقطة خالص حصل فيها انقسام للتيار
و هى هنا انقسام التيار المار فى 1 أوم إلى جزئين .. جزء عن 3 و الآخر عند 6

lally adel
25-12-2012, 04:27 PM
طيب يا amothman هو اللى انا فيه ده كدة طبيعي ولا انا مش فاهمة الدرس ولا غبيه ولا ايه ؟؟

و الله العظيم انا اتعقدت .. اصعب حاجة بالنسبالى كانت ارشميدس .. اتحلت مشكلته و الخامس والسادس والسابع والتامن زى الفل مفيش مشكله .. جيت هنا الدنيا زرجنت زى ما انت شايف .. تفتكر دة عادى ولا فى مشكله ؟؟

amothman123
25-12-2012, 04:30 PM
طيب يا amothman هو اللى انا فيه ده كدة طبيعي ولا انا مش فاهمة الدرس ولا غبيه ولا ايه ؟؟

و الله العظيم انا اتعقدت .. اصعب حاجة بالنسبالى كانت ارشميدس .. اتحلت مشكلته و الخامس والسادس والسابع والتامن زى الفل مفيش مشكله .. جيت هنا الدنيا زرجنت زى ما انت شايف .. تفتكر دة عادى ولا فى مشكله ؟؟

عاااااااااادى خالص و أصلاً الفصل التاسع دة جننى فى الأول و اتعذبت فيه على ما فهمت لعبته
و أول ما اتفهمت بقى كل حاجة مية مية و قفلت عليه 3 كتب
و أنا ماشى فى العاشر دلوقتى و بدايته ظريفة الحمدلله
هو بس عايز حل كتيررررررررر و حاولى تشوفي مسائل محلولة جاهزة الأول

lally adel
25-12-2012, 04:33 PM
طب فين المسائل المحلولة دى .. قلبت الكتب كلها مش لاقياها .. انا معايا الامتحان والوسام الاحمر والاصفر كلهم جايبين القوانين الاول و بعدين داخلين ف المسائل مش عارفه احلها ازاى ..

كويس انك طمنتنى من العاشر لانى هبدا ان شاء الله فيه الاسبوع ده .. و مش ناقصة اى صدمات تانى

ربنا يستر ويعديهالنا على خير

amothman123
25-12-2012, 04:35 PM
طب فين المسائل المحلولة دى .. قلبت الكتب كلها مش لاقياها .. انا معايا الامتحان والوسام الاحمر والاصفر كلهم جايبين القوانين الاول و بعدين داخلين ف المسائل مش عارفه احلها ازاى ..

كويس انك طمنتنى من العاشر لانى هبدا ان شاء الله فيه الاسبوع ده .. و مش ناقصة اى صدمات تانى

ربنا يستر ويعديهالنا على خير

مسائل الكتب نفسها شوفيها بيحلها أزاى فى كتاب الحلول
أو مدرسك يحللك كام مسألة فحسب بالورقة و القلم
معلش أصل مشكلة الفيزياء اللف و الدوران الى بيحصل فى المسائل بس بتييجى من كتر الحل

bright stars
25-12-2012, 04:57 PM
ياخلاثي :( انتو في الكهربيه وانا لسه في تبريد الغازات؟:o

lally adel
25-12-2012, 04:58 PM
طيب المساله 23 ف ص 251
مش الفروض احنا هنقول ان 5 و 10 دول توصيل توازى تبقى المقاومة بتاعتهم 10/3 و بعدين نمسحهم ونحط الناتج مكانهم
فنلاقيها توالى مع 8 نجمع تطلع 34/4

و نجيب فرق الجهد ف الاول من شدة التيار * المقاومة يطلع 30 .. فنجيب بقى شدة التيار من النواتج دى ؟؟

ليه بقى مش طالعة مظبوطة ؟؟

amothman123
26-12-2012, 04:25 PM
طيب المساله 23 ف ص 251
مش الفروض احنا هنقول ان 5 و 10 دول توصيل توازى تبقى المقاومة بتاعتهم 10/3 و بعدين نمسحهم ونحط الناتج مكانهم
فنلاقيها توالى مع 8 نجمع تطلع 34/4

و نجيب فرق الجهد ف الاول من شدة التيار * المقاومة يطلع 30 .. فنجيب بقى شدة التيار من النواتج دى ؟؟

ليه بقى مش طالعة مظبوطة ؟؟

المسألة هنا تختلف و لا تحتاج المقاومة الكلية إلا إذا طلبها
لأن الأميتر هنا مابيقرأش التيار كله .. دة بيقرأ التيار المار فى 5 أوم فقط

المقاومة تتناسب عكسياً مع شدة التيار إذا تجزء
يبقى r1 على r2 تساوى I2 على I 1
يعنى 5 / 10
=
3 / ؟

طرفين فى وسطيين و نجيب الناتج على طول = 6 أميتر
و تبقى شدة التيار الكلي 6 + 3 = 9 أميتر و هو المار فى المقاومة 8 أوم
و تصبح قراءة الفولتميتر = المقاومة * شدة التيار = 8 * 9 =72 فولت