مشاهدة النسخة كاملة : حترد علينا امتى يا حسين

امى عائشة
12-11-2012, 07:50 PM
النهاردة انا و زميلى رحنا بورق ضم المدة و الحمد لله قدمنا الورق و هناك سالنا على كادر 2009 اللى مخدناش فلوسة اتارى قرار التسكين كمعلمين نزل و موجود فين بقى فى الدرج ولما عملنا قلق طلع الحمد لله المهيات وسالنا طبعا حينفذ امتى البية بتاع المهيات يرد و يقول انتوا عمليين مظاهرة قولوا بقى يارب و حنقصكوا فى الفلوس كمان يعنى نقصنا الشهر الفات من 700 الى 630
عاوز ينقص كمان الكادر المفروض يزيد لا البية عاوز ينقص ازاى معرفش و يا ريت اللى يعرف الملفات بتترفع ازاى يقولى علشان عاوزة ارفع قرار صرف الكادر 2009

elswedy
12-11-2012, 08:23 PM
جزاك الله خيرا يأم عائشة
ممكن حضرتك ترفع الملف من خلال ايقونة ادراج صورة
والله الموفق

محمد وهب الله
12-11-2012, 08:51 PM
الاخت الفاضلة بخصوص ضم مدة العمل دة قرار مفروغ منه وجاى جاى رضوا ام لم يرضوا وده اللى حصل وفيه زملاء كثيرون جاهم قرار ومنشور بضم المده السابقة .... ولكن هنا السؤال ،، واحنا فين من ضم المده السابقة ؟ نرد ونقول .. سب تاخر ضم المدة يرجع للبشوات الاداريين اللى بالمعاهد والادارات والمناطقة اللى بيتاخروا فى جمع وفرز الاوراق وارسالها الى شئون العاملين بالمشيخة ،، وعلى ما تم الفحص الاوراق ونقص الاوراق من التامة وصدور قرار ،،، شوفوا بقى هياخد كام شهر ولكن المهم ضم المده جاى جاى

امى عائشة
12-11-2012, 09:09 PM
انا مش بكلم على ضم المدة وبس انا عارفة انى دة قرار مفروغ منة انا بكلم على صرف كادر اللى اجتازوا امتحان 2009 منطقة القاهرة مصرفتهوش و مش كدة وبس لما خدنا القرار و طلعنا المهيات بيقول لا انتو حتنقصوا كمان هو الكادر زيادة ولا نقصان وحسبى الله ونعم الوكيل

أ/مصطفى محمود
13-11-2012, 01:00 AM
معذرة اخواتي نعم قرار الضم سيطبق لكن ليس مفروغا منه فهناك شئ قانوني اسمه التقادم 5 سنوات بمعنى أكثر ..كمثال
لو عمل شخص ما بالازهر لمدة 5 سنوات بالتعاقد ثم جاء قرار التثبيت و لم يتم ضم المدة مباشرة
ثم مرت 6 سنوات على قرار التثبيت اذن قولوا على السنوات الخمس السابقة انها ضاعت هباءا لسقوطها بالتقادم 5 سنوات سابقة..
اذن الحل لو مر عام في الازهر و لو يتم ضم المدة كاملة بالتأكيد و عن نفسي - ان شاء الله- ساتجه للقضاء الاداري..
فالازهر علمنا ما أخذ بالقوة لا يسترد الا بالقوة
كما و أنه بخصوص مشكلة تجريد العلاوات و الخصم و مسألة عودتها لو تم ضم المدة فقد بدءت اجراءات مخاطبة التنظيم و الادارة و لو فلح الامر معي ، باذن الله سيعمم على الجميع
نسأل الله التوفيقـ

أ/ سعيد موسى
13-11-2012, 06:57 AM
معذرة اخواتي نعم قرار الضم سيطبق لكن ليس مفروغا منه فهناك شئ قانوني اسمه التقادم 5 سنوات بمعنى أكثر ..كمثال
لو عمل شخص ما بالازهر لمدة 5 سنوات بالتعاقد ثم جاء قرار التثبيت و لم يتم ضم المدة مباشرة
ثم مرت 6 سنوات على قرار التثبيت اذن قولوا على السنوات الخمس السابقة انها ضاعت هباءا لسقوطها بالتقادم 5 سنوات سابقة..
اذن الحل لو مر عام في الازهر و لو يتم ضم المدة كاملة بالتأكيد و عن نفسي - ان شاء الله- ساتجه للقضاء الاداري..
فالازهر علمنا ما أخذ بالقوة لا يسترد الا بالقوة
كما و أنه بخصوص مشكلة تجريد العلاوات و الخصم و مسألة عودتها لو تم ضم المدة فقد بدءت اجراءات مخاطبة التنظيم و الادارة و لو فلح الامر معي ، باذن الله سيعمم على الجميع
نسأل الله التوفيقـ
تقادم ايه بس يادرش هو احنا فى محكمة !!!!
لو زميل لك تم ضم المدة وانت لم تضم وعند خروجك على المعاش
وجدت هذه المشكلة امشى فى اجراءتك وفى الاخر سوف يتم الضم

teacher120
13-11-2012, 10:21 AM
الكل يصرف لكادر بالفعل يا اختى الفاضله وممكن تراجعى استماره الصرف الكارته يعنى

أ/مصطفى محمود
13-11-2012, 10:42 AM
تقادم ايه بس يادرش هو احنا فى محكمة !!!!
لو زميل لك تم ضم المدة وانت لم تضم وعند خروجك على المعاش
وجدت هذه المشكلة امشى فى اجراءتك وفى الاخر سوف يتم الضم
هذا ما علمته أ/سعيد ان كل شئ يسقط بالتقادم
و المحكمة تعمل على نفس النهج
حتى العلاوات مكتوب في منشور التنظيم و الادارة بحد أقصى خمس علاوات أي لو واحد له سنين لن يعطوا له الا فقط
بس المهم يضموا الاول

امى عائشة
13-11-2012, 04:13 PM
لا احنا مبنصرفش الكادر اللى امتحناة فى 2009 الكادر التانى و ليس الكادر اللى كل المدرسين بيصرفوة الكادر اللى امتحناة فى 20/11/2009

خالدابوخبازى
14-11-2012, 07:39 PM
انتى تصرفى كادر لان الكادر ضم حوافز 200%وانتى تاخذى هذه الحوافز فليس لكى الحق فى صرف اى مستحقات اخرى
الحمد لله تم تثبيتك غيرك مش لاقى الوظيفة ومش لاقى ياكل

teacher120
14-11-2012, 08:23 PM
والله العظيم بتصرفيه

امى عائشة
14-11-2012, 11:04 PM
غيرى مش لاقى ياكل و الله دة حاجة كويسة علشان اسكت عن حقى و غيرة بياخدة و بالنسبة اللى بيحلف بيتهيلى انا عارفة انا بقبض اية وانا مبقبضش كادر اللى امتحناة فى 2009

امى عائشة
14-11-2012, 11:06 PM
اة اهم حاجة انا بحمدربنا على كل حال بس حقى مبسبهوش

teacher120
14-11-2012, 11:54 PM
يا سيدى بلاش اثاره بلبله على الفاضى كل المثبتين فى الازهر حديثا او المتعاقدين بيصرفوا 200% كامله لو معلم مساعد بيبقى المسمى حافز اثابه ولو مثبت بيكون بدل اعتماد والمعلم المساعد بيكون مرتبه اكثر من المعلم لان راتبه على القديم علاوته على الاساسى الشامل اما المثبت حديثا على الاساسى المجرد 48 وبالتالى المرتب قل عن الاول