مشاهدة النسخة كاملة : الهندسة عذاب

حسن زيرو
22-10-2012, 10:03 PM
بعد تعب سنتين فى الصانوية العامة وتحقيق حلمى ودخولى كلية الهندسة وخلاص افتكرت انى كدة استريحت فاذا اصطدم بالواقع لاجد كل ما حولى غراب وعجائب من المواد العلمية والمناهج المعقدة والابداع والفهم وليس الحفظ والكويزات اللى الدكاترة بيصدمونا بيها ولا الرسومات ولا الشيتات وتعمد الدكاترة تعقيدنا فى الكلية والنظام الروتينى الذى جعلنا لانستطيع التنفس فاذا بى اقول الله يرحم ايام الثانوية العامة اذا رجع بيا الزمن الى الوراء لم اكن افكر فى دخول هذه الكليه حقا انها عذاب

حسن زيرو
22-10-2012, 10:06 PM
يالا ياحبايبى عايزين مشاركات يالا

Eng_Muhammed
22-10-2012, 10:14 PM
بعد تعب سنتين فى الصانوية العامة وتحقيق حلمى ودخولى كلية الهندسة وخلاص افتكرت انى كدة استريحت فاذا اصطدم بالواقع لاجد كل ما حولى غراب وعجائب من المواد العلمية والمناهج المعقدة والابداع والفهم وليس الحفظ والكويزات اللى الدكاترة بيصدمونا بيها ولا الرسومات ولا الشيتات وتعمد الدكاترة تعقيدنا فى الكلية والنظام الروتينى الذى جعلنا لانستطيع التنفس فاذا بى اقول الله يرحم ايام الثانوية العامة اذا رجع بيا الزمن الى الوراء لم اكن افكر فى دخول هذه الكليه حقا انها عذاب
هههههههههههههه....يا جماعة الهندسة سهلة جدا والله بس مشكلتنا ان احنا مش بنذاكر المحاضرات واعدين على قد نقول صعبة صعبة واحنا اساسا مش بنذاكر ..ومش تنسى انك ايام الصانوية:) كنت بتذاكر انما دلوقتى مش فاضيين نذاكر خالص :d

~ Smile 4 Life ~
22-10-2012, 10:16 PM
أمال أنا ابن عمي في هندسة ومش بيشتكي منها ليه؟؟

ولا هو اللي دحاح بقي زيادة عن اللزوم

حسن زيرو
22-10-2012, 10:20 PM
ههههههههههههههههههههه والله بنذاكر بس مبنفهمش حاجة هههههههههههههههههههههههههه

مريم السباعى.
23-10-2012, 12:47 AM
لا بصوا الصراحةتتقال احنا عاملين قول الجامعة صعبة ومش عارف ايه وحتى فى موضوع يلا جامعة بس يعنى برضه على قد الاستئياء شوية الوجود بس مش وحشة لدرجة يعنى انا حاسة ان مشكلنا اننا كنا فاكرينان الثانوية دى اخرنا فى المذاكرة ومصدقتنا خرجنا منها لكن الصراحة انا متاكدة لو ذكرت فى الكلية بتاعتى نص مذاكرة الثانوية العامة مش بعيد حطلع الاولى على الدفعةى وعلشان كدة ادعولى احاول استغل اجازة العيد الى بتعدى زى الطيارة دى علشان الحق الخص الكام كتاب الى لحقنا نستلمهم واخلص باقى الابحاث الى عليا ونسترجل بقا شووووووووووووووية
وعموما ربنا يعنكم يارب بس خدو كل شئ مهما كان صعب بطريقة فرى واكبر دليل موضوع يلا يا جماعة بيحسسك بالمثل الى بيقول من شاف بلوة غير ههانت ليه بلوته وبناخد كل شئ بروح مرحة علشان نقدر نكمل
وربنا يوفقكم :022yb4::022yb4:

Eng_Muhammed
23-10-2012, 12:53 AM
أمال أنا ابن عمي في هندسة ومش بيشتكي منها ليه؟؟

ولا هو اللي دحاح بقي زيادة عن اللزوم

لا تلاقية هو دحاح زيادة عن اللزوم ..... ادعيلنا نكون زي ابن عمك :)

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 12:58 AM
لا تلاقية هو دحاح زيادة عن اللزوم ..... ادعيلنا نكون زي ابن عمك :)

هو في هندسة خاص..بس بيموت في حاجة اسمها رياضة
يعني معقد شوية:d..
يلا ربنا يوفقكوا كلكوا يارب

Eng_Muhammed
23-10-2012, 01:03 AM

يلا ربنا يوفقكوا كلكوا يارب

تمـــــــــام ... لا انا هحول خاصة احسن لانى انا بالوضع ده مش هطلع من هندسة خالص
مفيش دكتور واحد بنفهم منة حاجة ولا حتى بنفهم فى السكاشن .. ... يلا ربنا يستر

مريم السباعى.
23-10-2012, 01:07 AM

امممم هو الى بيحب الرياضة يبقى معقد:excl: على كدة دنا تلاقينى ملاينة عقد على كدة لانى عاشقة لرياضة ويلولا ان عارفة ان الهندسة ليه كبنت مش حتكون مناسبة ولان برضه كنت حاطة عنيا على ان اكون علوم قسم فزياء لانى برضه عاشقة للفزياء كنت كملت على رياضة بس عموما لكل شئ نصيب بس بجد الرياضة دى او الفزياء من احلى المواد الى كنت بشعر بمتعه انا وبدرسها وبصراحة الفضل كل لفضل يرجع لاستاذى العظيم كان بيدلى من 4 ابتدائى لحد 3 اعدادى وبعدها ربنا فتح عليه وسافر بس بجد مفيش حد افتكر كان بياخد معاه غير لما خلا بيعشق شئ اسمه رياضة وبرضه بابا هو الى كان بيذكرلى انا صغيرة قوى لانه مهندس فخلنى عاشقة للهندسة والتصميم وعموما وربن ايارب يوفقهم ويكرمهم يارب :)

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 01:09 AM
تمـــــــــام ... لا انا هحول خاصة احسن لانى انا بالوضع ده مش هطلع من هندسة خالص
مفيش دكتور واحد بنفهم منة حاجة ولا حتى بنفهم فى السكاشن .. ... يلا ربنا يستر

هههههههههههه
هو لو العيب من الدكاترة يبقي ربنا معاكوا بقي لإن دي هندسة
ومش سهلة وعاوزة فهم كبير
أما لو العيب منكم فنصيحة تحولوا احسن:d

أنا بهذر علي فكرة;)

Eng_Muhammed
23-10-2012, 01:12 AM
هههههههههههه

هو لو العيب من الدكاترة يبقي ربنا معاكوا بقي لإن دي هندسة
ومش سهلة وعاوزة فهم كبير
أما لو العيب منكم فنصيحة تحولوا احسن:d

أنا بهذر علي فكرة;)

وهو كذلك ...خلاص انا هعمــــــــل بالنصيحة واحـــــــول ;)

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 01:13 AM
امممم هو الى بيحب الرياضة يبقى معقد:excl: على كدة دنا تلاقينى ملاينة عقد على كدة لانى عاشقة لرياضة ويلولا ان عارفة ان الهندسة ليه كبنت مش حتكون مناسبة ولان برضه كنت حاطة عنيا على ان اكون علوم قسم فزياء لانى برضه عاشقة للفزياء كنت كملت على رياضة بس عموما لكل شئ نصيب بس بجد الرياضة دى او الفزياء من احلى المواد الى كنت بشعر بمتعه انا وبدرسها وبصراحة الفضل كل لفضل يرجع لاستاذى العظيم كان بيدلى من 4 ابتدائى لحد 3 اعدادى وبعدها ربنا فتح عليه وسافر بس بجد مفيش حد افتكر كان بياخد معاه غير لما خلا بيعشق شئ اسمه رياضة وبرضه بابا هو الى كان بيذكرلى انا صغيرة قوى لانه مهندس فخلنى عاشقة للهندسة والتصميم وعموما وربن ايارب يوفقهم ويكرمهم يارب :)

بالنسبة للرياضة العادية اللي احنا درسناها قبل كده فدي سهلة جدا ومش محتاجة
أما رياضة2 أسمع عنها أجارك الله حاجة صعبة..وامتحاناتها بتبقي جاية رزلة جدا ده علي حسب ما بسمع من كلام الطلبة والاساتذة..
ربنا معاهم..

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 01:18 AM
وهو كذلك ...خلاص انا هعمــــــــل بالنصيحة واحـــــــول ;)

هتحول من الكلية خالص:o..ولا هتدخل خاص؟؟

Eng_Muhammed
23-10-2012, 01:25 AM
هتحول من الكلية خالص:o..ولا هتدخل خاص؟؟

مش انتى شايفة ان الخاص احسن ليا ....خلاص على بركة الله ؟
من بكرة ان شاء الله هعمل طلب تحويل ؟ نفسى اموت فى الرياضة :)

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 01:35 AM
مش انتى شايفة ان الخاص احسن ليا ....خلاص على بركة الله ؟
من بكرة ان شاء الله هعمل طلب تحويل ؟ نفسى اموت فى الرياضة :)

لا أنا مش شايفة حاجة..انت هتلبسني تهمة ولا ايه؟؟:o
هههههههههههه
اللي انت شايفه أفضل ليك اعمله
وخلي بالك انا ابن عمي دخل هندسة عشان هو بيحب الرياضة أصلا
مش عشان دخل هندسة خاص حب الرياضة
انت فهمتني؟؟

Eng_Muhammed
23-10-2012, 01:42 AM
لا أنا مش شايفة حاجة..انت هتلبسني تهمة ولا ايه؟؟:o

هههههههههههه
اللي انت شايفه أفضل ليك اعمله
وخلي بالك انا ابن عمي دخل هندسة عشان هو بيحب الرياضة أصلا
مش عشان دخل هندسة خاص حب الرياضة
انت فهمتني؟؟

هههههههههههههه...لا دا انا بهزر والله
خلاص انا هستمر وامـــــــرى لله :blush:
اهم حاجة دعواكم لينا وكلة هيبقى تمام ان شاء الله ......:)

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 01:46 AM
هههههههههههههه...لا دا انا بهزر والله
خلاص انا هستمر وامـــــــرى لله :blush:
اهم حاجة دعواكم لينا وكلة هيبقى تمام ان شاء الله ......:)

تــــمام..

ربنا معاكوا ..وبالتوفيق ان شاء الله

To Be Is To Do
23-10-2012, 05:11 AM
بالنسبه للمهندسين
إحنا بنموت كل يوم يا ريس ومحدش حاسس بينا
احنا طالع عينينا كل يوم ومحدش بيسأل فينا
إحنا مقضينا محاضرات وسكاشن وشيتات وكويزات ومحدش بيسأل فينا

لا أقول سوى
الحمد لله

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 05:20 AM
بالنسبه للمهندسين
إحنا بنموت كل يوم يا ريس ومحدش حاسس بينا
احنا طالع عينينا كل يوم ومحدش بيسأل فينا
إحنا مقضينا محاضرات وسكاشن وشيتات وكويزات ومحدش بيسأل فينا

يا حرااااااااااااااام:( ..انتوا كده حالكوا يصعب عالكافر
بس ايه ده..هو كان حد جبركوا يعني وقالكوا ادخلوها:p:p

To Be Is To Do
23-10-2012, 05:57 AM
يا حرااااااااااااااام:( ..انتوا كده حالكوا يصعب عالكافر
بس ايه ده..هو كان حد جبركوا يعني وقالكوا ادخلوها:p:p

ههههههههههههههههه
حال الدنيا
بس ربنا لما يكرمك بطب او صيدله او اسنان
اكيد حتعرفى المعاناه
وتفتكرى كلامى وتضحكى

safia mahmoud
23-10-2012, 06:00 AM
ربنا معاكووووووووووووووووووو

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 06:05 AM
ههههههههههههههههه
حال الدنيا
بس ربنا لما يكرمك بطب او صيدله او اسنان
اكيد حتعرفى المعاناه
وتفتكرى كلامى وتضحكى

صــــيدلة باذن الله..بس برده يا عم مهما كانت المعاناة
مش هتبقي زي هندسة:p
ولو حصل لقدر الله وشفت المعاناة اللي انتوا شايفينها
علي اي؟؟أنا آخدها من قصيرها وأقعد في البيت أنا صحتي بالدنيا:d

To Be Is To Do
23-10-2012, 06:08 AM
صــــيدلة باذن الله..بس برده يا عم مهما كانت المعاناة
مش هتبقي زي هندسة:p
ولو حصل لقدر الله وشفت المعاناة اللي انتوا شايفينها
علي اي؟؟أنا آخدها من قصيرها وأقعد في البيت أنا صحتي بالدنيا:d

ههههههههههههههه
منتى حتقعدى فى بيتك وحيجيلك ابن الحلال ويشيل الليله
انا برده حقعد لغايه ابن الحلال ما ييجى ؟!
لازم معاناه يا ستى
هى الحياه كده
ربنا يستر

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 06:14 AM
ههههههههههههههه
لازم معاناه يا ستى
هى الحياه كده
ربنا يستر

ههههههههههههههههههه
اقعد استني وماله :d
زي بعضه الكل لازم يعاني..متبقاش اسمها دنيا
ربنا يكون في عونكم
.....

في صمتي گلآم
23-10-2012, 05:12 PM
انا عايزة اقول لحضراتكم خلو عندكم امل وايمان بالله عز وجل وثقة بنفسكم .. واكيد كل الصعاب هتهون باذن الله . اما إذا فضلتوا تقولوا مش عارفين , مش فاهمين .كليتنا صعبه ..للاسف عمركم ما هتنجحوا .. بالعكس حاولوا ان يكون عندكم ثقة بالله اولا ثم بنفسكم .. وكل ما تزهقوا وتيأسوا . افتكروا فرحة امهتكم وآبائكم
وفرحتكم انتوا لما تنجحوا بتميز ..والله العظيم لو عملتوا كده بجد ربنا هيوفقكم وتطلعوا الاوائل ان شاء الله
ولازم تلتزموا بطاعة الله وتعملوا بالاسباب وتتوكلوا علي الله عز وجل ومش هتندموا ان شاء الله

اسفة لاني طولت في الكلام بس بجد نفسي اساعدكم بأي حاجة ... واتمني منكم انكم تدعولي واني اطلع الاولي في داستي واحقق حلمي وادخل طب .. واتمني التوفيق لكم جميعاآآآآآآآآ

واتمني اني اكون ساعدتكم ولو قليلا :blush:

Free Love
23-10-2012, 06:09 PM
هههههههه دا الطبيعي في البلد الي انت عايش فيها

مريم السباعى.
23-10-2012, 08:22 PM
ههههههههههههههه
لازم معاناه يا ستى
هى الحياه كده
ربنا يستر

وهو فى حد دلوقتى فى الزمن دة بيشيل اليلة :excl::excl::excl:
المعاناة بقت على الجميع سؤاء شباب او بنات اوك انتم اكتر طبعا بس يوم مبتقفل بتقفل فى الكل
وبيبقى شعار جميع جامعات مصر تربية وتهذيب واصلاح

To Be Is To Do
23-10-2012, 08:25 PM
وهو فى حد دلوقتى فى الزمن دة بيشيل اليلة :excl::excl::excl:
المعاناة بقت على الجميع سؤاء شباب او بنات اوك انتم اكتر طبعا بس يوم مبتقفل بتقفل فى الكل
وبيبقى شعار جميع جامعات مصر تربية وتهذيب واصلاح

اصعب كليات فى الجامعات
هى الكليات العملى
ومنهم هندسه وتربيه باين
وكليات كتير
لان احنا بيطلب مننا شغل غير بتاع المذاكره وكده
اللى هو ال لوح والشيتات عندنا
والحاجات بتاعتكم يا مريم اللى قلتى عليها فى اتوبيك بتاع يلا جامعه
والبتالى ده لووود زياده جدا علينا

وده بيخللينا ننام فى المسجد :p
مع اننا سهرانين طول الليل نخلص فيهم لكن للأسف مش بنسلمهم بنبقى نايمين ساعتها
ههههههههههه

الله المستعان

Engineer ..
23-10-2012, 08:58 PM
انا بس عايز أفهم الناس حاجه ... حتى لو انت دحيح وجبت امتياز كل سنة ... في معيدين وملهومش في الشغل ولا يعرفوا يشتغلوا خالص في تخصصهم لأنه نجح بالمذاكرة مش بدماغه ... الهندسة جانب الإبداع فيها كبير جداً بس مش هتشوفه الا لما تقطع شوط في التخصص شوية أو لما تتخرج كمان على حد قول اللي سبقونا :))
ملاحظة : أنا بذاكر قبل الإمتحان بإسبوعين بالظبط ...
بالتوفيق لينا وليكم ..

~ Smile 4 Life ~
23-10-2012, 11:40 PM
انا بس عايز أفهم الناس حاجه ... حتى لو انت دحيح وجبت امتياز كل سنة ... في معيدين وملهومش في الشغل ولا يعرفوا يشتغلوا خالص في تخصصهم لأنه نجح بالمذاكرة مش بدماغه ... الهندسة جانب الإبداع فيها كبير جداً بس مش هتشوفه الا لما تقطع شوط في التخصص شوية أو لما تتخرج كمان على حد قول اللي سبقونا :))
ملاحظة : أنا بذاكر قبل الإمتحان بإسبوعين بالظبط ...
بالتوفيق لينا وليكم ..

طب ايه رأي حضرتك أنا ابن عمي لسة مازال طالب في تالتة هندسة
ومع ذلك بيطلع مش عارفة حاجات اسمها تدريبات ولا ايه مش عافة تبع الكلية بتاعته بيقبض فيها كل اسبوعين 2200 جنيه
وكمان ناس كتيرة بيطلبوا منه انه يعمل تصاميم ورسومات للشقق وبيقبض منها كمان
يعني طالب وبيشتغل..

انتوا مصعبين ليه الحكاية كده خالص؟

حسن زيرو
24-10-2012, 07:20 PM
ماشاء الله الموضوع بقا مليان تعليقات كويس اوى انا غبت يومين وكان الموضوع مفهوش اى تعليق

د/نداء الجنة المصرية
25-10-2012, 06:01 AM
كل الكليات تعب انا اول ماالدراسة بدات كنت فاكرة ان طب بس اللى بيتعبوا ويتعذبوا بس لاقيت كل زمايلى اللى فى كليات تانية برده فى نفس العذاب امتحانات كل يوم وكلام بلغة تانية معذبهم وخصوصا ان معظمنا تخصصات بتستخدم انجليزى الطب اكيد بناخد لاتينى واللى دخلوا تجارة دخلوا انجلش والتربية اختاروا انجليزى فكله بيواجه نفس المشاكل فى اول سنة وطبيعى اننا نلاقى صعوبة فى البداية بس لازم نذاكر انا مثلا عندى امتحانات الميد تيرم بعد العيد على طول والدكاترة قالوالنا ذاكروا فى العيد وماتعيدوش وطبعا لاننا فى امتحانات اعمال السنة ماكناش عارفين حاجة واحتمال ننقص فيها كتير لازم نذاكر بس انا قلت هاخد النهارده وبكره اجازة واذاكر من تانى يوم العيد ان شاء الله طالما دخلنا كليات لازم نكون اد المسئولية ونذاكر حتى لو لقينا صعوبة ومافهمناش من اول مرة وكل حاجة هتبقى سهلة قدام ان شاء الله بس نذاكر ونتوكل على الله

حسن زيرو
25-10-2012, 08:28 PM
كل الكليات تعب انا اول ماالدراسة بدات كنت فاكرة ان طب بس اللى بيتعبوا ويتعذبوا بس لاقيت كل زمايلى اللى فى كليات تانية برده فى نفس العذاب امتحانات كل يوم وكلام بلغة تانية معذبهم وخصوصا ان معظمنا تخصصات بتستخدم انجليزى الطب اكيد بناخد لاتينى واللى دخلوا تجارة دخلوا انجلش والتربية اختاروا انجليزى فكله بيواجه نفس المشاكل فى اول سنة وطبيعى اننا نلاقى صعوبة فى البداية بس لازم نذاكر انا مثلا عندى امتحانات الميد تيرم بعد العيد على طول والدكاترة قالوالنا ذاكروا فى العيد وماتعيدوش وطبعا لاننا فى امتحانات اعمال السنة ماكناش عارفين حاجة واحتمال ننقص فيها كتير لازم نذاكر بس انا قلت هاخد النهارده وبكره اجازة واذاكر من تانى يوم العيد ان شاء الله طالما دخلنا كليات لازم نكون اد المسئولية ونذاكر حتى لو لقينا صعوبة ومافهمناش من اول مرة وكل حاجة هتبقى سهلة قدام ان شاء الله بس نذاكر ونتوكل على اللهانا معاكى فى كل كلامك بس للاسف فى تعقيد شديد من قبل الدكاترة عشان يكرهوا الطلبة فى الكلية يعنى اما يبقا واحد جايب 100% ويجيب صفر فى كويز وكمان يسقط يبقا اكي فىى حاجة غلط

د/نداء الجنة المصرية
25-10-2012, 11:34 PM
مش عارفة اذا كانوا قاصدين التعقيد ولالا بس كل حاجة فى اولها صعبة ويمكن بيشدوا علينا كده عشان نذاكر اكتر اما موضوع الدرجات ففى ناس كتير بتنقص كتير فى الاول وبعد كده بتكون كويسة والمذاكرة بتمشى معاها كويس احنا امتحننا بعد اسبوعين بس من الدراسة وكنا بنقرا بالعافية والدنيا صعبة على الاخر طبعا لاول مرة بخرج وانا حاسة انى ممكن اجيب فى امتحان اقل من درجة النجاح لسه هعيط طلعت لقيت الباقيين زيى وفى اسوا وبيضحكوا وعادى قلت وانا اللى هعيط ضحكت انا كمان ورجعت اذاكرجيت فى العملى ومش عارفة حصل ايه لان دى اول مرة امتحن عملى المرة دى بقى انا بس اللى عكيت لسه هعيط قابلت ناس اكبر منى قالوالى عادى الترم الاول هتلخبطى فيه كتير على ماتتعودى ومش هياثر معاكى كتير فى الدرجات فلازم ناخد وقتنا وننقص فى الاول شوية على مانتعود وربنا يستر

حسن زيرو
26-10-2012, 08:55 AM
مش عارفة اذا كانوا قاصدين التعقيد ولالا بس كل حاجة فى اولها صعبة ويمكن بيشدوا علينا كده عشان نذاكر اكتر اما موضوع الدرجات ففى ناس كتير بتنقص كتير فى الاول وبعد كده بتكون كويسة والمذاكرة بتمشى معاها كويس احنا امتحننا بعد اسبوعين بس من الدراسة وكنا بنقرا بالعافية والدنيا صعبة على الاخر طبعا لاول مرة بخرج وانا حاسة انى ممكن اجيب فى امتحان اقل من درجة النجاح لسه هعيط طلعت لقيت الباقيين زيى وفى اسوا وبيضحكوا وعادى قلت وانا اللى هعيط ضحكت انا كمان ورجعت اذاكرجيت فى العملى ومش عارفة حصل ايه لان دى اول مرة امتحن عملى المرة دى بقى انا بس اللى عكيت لسه هعيط قابلت ناس اكبر منى قالوالى عادى الترم الاول هتلخبطى فيه كتير على ماتتعودى ومش هياثر معاكى كتير فى الدرجات فلازم ناخد وقتنا وننقص فى الاول شوية على مانتعود وربنا يسترربنا معانا وان شاء الله نحقق التفوق

eng elsayed farag
26-10-2012, 06:08 PM
[ده هيدخل عليا
:p بردوا يا كريم ارحم نفسك شويه

eng elsayed farag
26-10-2012, 06:09 PM
و بعدين لسه بدرى على كلمة صعبه دى و لا ايه

حسن زيرو
26-10-2012, 06:17 PM
و بعدين لسه بدرى على كلمة صعبه دى و لا ايهازيك اساديكى منور المنتدى