مشاهدة النسخة كاملة : نقيب المعلمين يريد افشال الاضراب

khaled1968
11-09-2012, 05:46 PM
نقيب المعلمين: الداعون للإضراب قلة لن تؤثر على بدء العام الدراسى

أكد الدكتور أحمد الحلوانى، نقيب المعلمين، أن حركات المعلمين المستقلة التى تدعو للإضراب العام قلة قليلة، لن تؤثر على سير العملية التعليمية، ولن تدفع لتأجيل العام الدراسى، معربا عن ثقته فى عموم المعلمين، وإيمانهم بواجبهم الوطنى.

وقال الحلوانى فى تصريحات لـ"اليوم السابع": "النقابات الفرعية بالمحافظات رصدت ارتياحاً كبيراً لدى المعلمين بعد قرار الرئيس محمد مرسى، بتطبيق كادر المعلم بنسبة 50%، مؤكداً أن كافة الجهات التنفيذية بالدولة استنفدت كل طاقاتها بهذا القرار، ولن تستطيع تقديم جديد فى الوقت الحالى، مراعاة لأوضاع البلاد الاقتصادية وعجز الموازنة".

وشدد الحلوانى على استمرار نقابته فى المطالبة بحقوق المعلمين فى المستقبل، من أجل كرامة المعلم وتحسين أوضاعه، لكن مع مراعاة الظروف التى تمر بها البلاد، مشيراً إلى أن النقابة العامة تسعى لعقد اجتماع عام مع ممثلى النقابات المستقلة ووزير التعليم.

كانت حركات المعلمين قد طالبت بوضع حد أدنى للأجور يقدر بـ3 آلاف جنيه، معربين عن رفضهم لكادر المعلم الذى أقره مرسى.

khaled1968
11-09-2012, 05:47 PM
الله يقل قيمتك

عبدالرازق العربى
11-09-2012, 07:25 PM
كلام الحلوانى محترم ومعقول ومستمر فى الدفاع عن قضيتنا ومنتخب من المعلمين أما ما تدعى النقابة المستقلة فلا أعلم من انتخبها حتى تتحدث باسمنا
نريد حلول جوهرية ولانريد هالة إعلامية من أجل الشهرة

ashraf elwan
11-09-2012, 07:27 PM
نفسي اعرف كلامه صح ولا غلط سيتضح ان كلامه صح مطلع الاسبوع القادم عندما تنتظم الدراسة

سيد فراج خلف
11-09-2012, 09:06 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

الشرابى
11-09-2012, 10:06 PM
كذاب ياخيشة

احمد يدوي
12-09-2012, 02:14 AM
كلام الحلوانى محترم ومعقول ومستمر فى الدفاع عن قضيتنا ومنتخب من المعلمين أما ما تدعى النقابة المستقلة فلا أعلم من انتخبها حتى تتحدث باسمنا

انت مشرف ؟؟؟؟؟

اسمحلي مش قادر اخبي اللي جوايا ..

أنا عن نفسي شايف اني معلم وأستاهل بداية مرتب اكتر من 3000 جنيه

انت شايف انك ماتستاهلش اكتر من 600 جنيه .. دي حريتك ولو اني شايف انك ماتستاهلش 10 جنيه لانك شايف نفسك قليل

عاوز اقولك حاجه في نفسي طز في أي حد لا يعتبر عمله ذو قيمة وطز في اي حد يقلل من شأن المعلم حتى لو كان اخواني

وما تنساش .. سلملي على الحلواني

khaled1968
12-09-2012, 06:29 AM
يااستاذ عبد الرازق بزمتك شغال من كم سنة وبتأخذ كام
أنا شغال من 17 سنة ومرتبى 1186 جنيه وعندى 4 أولاد طقم العيل الواحد 300 ج أنت عايش الزاى ملناش دغوة بالدروس
ابن اختى متطوع بالاعدادية من 3 سنوات او 4 بيأخذ 3000 جنيه وداخل فى جمعية ب2000ج

ليه موظفى ديوان الوزارة بياخذوا 900 يوم مكافأة وانت 200 يوم يعنى 3000 أو 3500 فة السنة مرتب ابن اختى الشهرى صاحب الاعدادية
بزمتك مرتبك يكفى شرائك اليوم الوجبات الضرورية فقط
يااستاذ عبد الرازق لقد اصبحت فئة المعلمين أدنى مرتب فى الدولة ولاقيمة ولامركز
عارف لما تطلع معاش حتاخد كام 22000 ج حتعمل بيهم ايه يدوبك تحضر بيهم قبر
انت عارف معاشك كام 900 ج بعد ماافنيت عمرك فى الست الوزارة
وزارة لاتقدر من يعمل فيها وتهينه ماذا تقدم لها

ahmed salh
12-09-2012, 07:46 AM
الحلواني اكبر كذاب في مصر وقاعد يلف ع الفضائيات علشان يفشل تحركات ومطالب المعلمين بعد ما نشر الاخبار الكاذبة ع صفحات الجرائد مثل المساء

ميدو200
12-09-2012, 07:50 AM
اسمح لي أن أقول لك أن فكرك محدود فالحلواني
لم يقد حلول جوهرية وإنما من يقدم حلول جوهرية
هم أصحاب النقابات الحرة والكل يعرف ذلك حتى
الحلواني نفسة ولكنها ما زالت منظومة فاسدة
وحسبي الله ونعم الوكيل.

ayah25
12-09-2012, 08:40 AM
النقابة المستقلة بتدافع عن حقوقنا
وانتوا بترضوا بالذل

ayah25
12-09-2012, 08:46 AM
اكيد الاستاذ اخوانى علشان بيدافع
عن الحلوانى
النقابه المستقلة بتدافع عننا وواقفين فى الشارع علشان تطبيق حد ادنى
للمعلمين ولازم نساندهم مش نكتب كلام ضدهم

مستر على سيد
12-09-2012, 09:24 AM
خلاص انا معاك طالما الميزانية والظروف لا تسمح تبقى كل مؤسسات البلد تبقى زينا لغاية الظروف والميزانية تسمح ولا هى لا تسمح الا للمعلمين فقط؟؟؟؟

محمد اشرف
12-09-2012, 10:56 AM
خلاص انا معاك طالما الميزانية والظروف لا تسمح تبقى كل مؤسسات البلد تبقى زينا لغاية الظروف والميزانية تسمح ولا هى لا تسمح الا للمعلمين فقط؟؟؟؟[/quote]

عبدالرازق العربى
12-09-2012, 11:00 AM
على فكرة والله العظيم أن لست من الأخوان المسلمين ( شرف لا أدعيه )
وكل إناء ينضح بما فيه

أ / محمود هيكل
12-09-2012, 11:21 AM

اتق الله في إخوانك المعلمين ولتقل خيرا يعينهم على قضيتهم أو لتصمت

أم عبدة
12-09-2012, 11:26 AM
فعلا والله يا استاذتنا المدرسين ظروفهم صعبه ونادر تلاقي مدرس بيعتمد على وظيفته بس بتلاقيه شغال حاجة تانية اذا لم يكن بيدي دروس عايزة اقول حاجة الاخوان في المدارس كانوا اول من بيطالب بزيادة الرواتب
بتاع المدرسين لكن دلوقتي مش عايزين مشاكل عشان الحكم معاهم وكمان النقابات عايزين يبيعوا المدرسين للدولة منتوا كنتوا اول ناس بتطالب ليه دلوقتي بتقولوا ظروف الدولة انا معاكم اننا نصبر ماشي بما ان ابي وامي مدرسين بس مش عشان انتوا عايزينا نسكت