مشاهدة النسخة كاملة : فضفضة طلاب الثانوية العامة

هالة محمد 2
30-05-2012, 10:42 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ان شاء الله الموضوع دا هيكون عبارة عن كل عضو مخنوق من حاجة مضايق معاه مشكلة هيدخل هنا ويقول كل الى جواة واى عضو يدخل يقول حل لانى ملاحظة ان اغلب المواضيع كلها مشكلة وعايزين ليها حل فا كل المشاكل هتتجمع هنا وباذن الله هنشوف ليها حل الهدف من الموضوع ان لما الواحد بيكون مخنوق من حاجة ومش بيتكلم مش بيعرف يركز فا لازم يتكلم واحنا هنا كلنا اخوات
ياريت الموضوع يعجبكم

To Be Is To Do
30-05-2012, 10:49 AM
مشكلتى إللى مخليانى زيى المجنون : الإنتخابات وإللى حصل فيها
أنا حاسس لو شفيق مسكها أنا ممكن أموت من الحزن : بجد أرفان لأقصى درجه والبيت كله حزين عليا

ربنا يحدث من عنده أمرا يجعلنا نفرح
ي رب لا نملك إلا الدعاء الآن

boom boom
30-05-2012, 11:03 AM
موضوع نكد صدقيني ما حد هيدخل هوا حد ناقص كنتي خليتي جزء فرفشة واحداث يومية يساعد

الـشـيـمـ ء ـا
30-05-2012, 11:18 AM
كل اما اقول اذاكر مش بذاكر
و مش عارفة اعمل ايه فى المواد اللى مارجعتهاش والمفروض ابدأ عربى وانجليزى فقط
ياترى هقدر اخلصهم - وفيهم اجزاء مذاكرتهاش خالص - فى الفترة مابين الانجليزى والفلسفة
و بكتئب كل لما افتكر انى بضيع نفسى بنفسى

هالة محمد 2
30-05-2012, 11:20 AM
أنا حاسس لو شفيق مسكها أنا ممكن أموت من الحزن : بجد أرفان لأقصى درجه والبيت كله حزين عليا

ي رب لا نملك إلا الدعاء الآن
هى فعلا كل حاجة فى الدنيا بتاثر علينا بس المفروض الايام دى نحاول انها مش تاثر وفعلا انا مخنوقة من احمد شفيق ولو مسك البلد كدا علية العوض ومنة العوض كاننا معملناش ثورة اصلا

هالة محمد 2
30-05-2012, 11:24 AM
موضوع نكد صدقيني ما حد هيدخل هوا حد ناقص كنتي خليتي جزء فرفشة واحداث يومية يساعد
فى كل المواضيع بس لازم اننا نحل مشاكل بعض لان الانسان لما بيكون جواة كبت للمشاكل مش بعرف يركز دا موضوع علشان نساعد بعض مش اكتر

هالة محمد 2
30-05-2012, 11:30 AM
كل اما اقول اذاكر مش بذاكر
و مش عارفة اعمل ايه فى المواد اللى مارجعتهاش والمفروض ابدأ عربى وانجليزى فقط
ياترى هقدر اخلصهم - وفيهم اجزاء مذاكرتهاش خالص - فى الفترة مابين الانجليزى والفلسفة
و بكتئب كل لما افتكر انى بضيع نفسى بنفسى
اولا عندك الفلسفة قدمها 11 يوم يعنى نخلص فيها المادة مرتيت كمان
التاريخ 8 واكيد انتى مخلصة فى حاجة ممكن لو مخلصتيش تسيبية وتبدا بعد كدا من الاخر والاجزاء الاولة اكيد خلصتيها يعنى المادتيتن دول كدا حلهم خلاص
دلوقتى تركزى على العربى والانجلش
وهما هيخلصو بسرعة بس لازم تركزى مش تشغلى بالك تقعدى على الكتاب متقوميش غير لما تخلصى جزء كبير هتحسى براحة وممكن مثلا الصبح تذاكرى عربى والعصر انجلش وبليل تحلى على اى مادة تانى كدا هتقدرى تلمى كل حاجة

mimo108
30-05-2012, 02:32 PM
...................

mimo108
30-05-2012, 02:39 PM
انا مشكلتى انى ذاكرت اول السنة وجيت الفترة اللى فاتت دى زهقت فمذكرتش كذا يوم بعد كده بدأت اذاكر ايطالى و حخلصوه النهاردة ان شاء الله وحبدأ فى العربى بس لقيت ان عليا حاجات كتير عايزه اخلصها مثلا الانجليزى انا معتمدة على الاسبوع اللى قبله انى اذاكر فيه المنهج كله بس كنت عايزه اخد مع العربى كل يوم مثلا مذكرة صغيرة لاسئلة المهارات وفى نفس الوقت التاريخ انا كنت زاكرتوا كويس بس ده من فترة والفصل ال13 مذكرتوش كويس اوى فقلت دلوقتى كل يوم برضوه اخد فصل ارجعه كده عشان افتكره بس خايفة ان الحاجات دى تكون كتير فمقدرش اخلصها فمش عارفة هو انا كده حضيع السنادى فى الامتحانات ولا ايه

اسحاق نيوتن
30-05-2012, 02:47 PM

ي رب لا نملك إلا الدعاء الآن حفظ الله مصر ورعاها اطمن ياخالد ان الله يمهل ولايهمل

هالة محمد 2
30-05-2012, 07:31 PM
انا مشكلتى انى ذاكرت اول السنة وجيت الفترة اللى فاتت دى زهقت فمذكرتش كذا يوم بعد كده بدأت اذاكر ايطالى و حخلصوه النهاردة ان شاء الله وحبدأ فى العربى بس لقيت ان عليا حاجات كتير عايزه اخلصها مثلا الانجليزى انا معتمدة على الاسبوع اللى قبله انى اذاكر فيه المنهج كله بس كنت عايزه اخد مع العربى كل يوم مثلا مذكرة صغيرة لاسئلة المهارات وفى نفس الوقت التاريخ انا كنت زاكرتوا كويس بس ده من فترة والفصل ال13 مذكرتوش كويس اوى فقلت دلوقتى كل يوم برضوه اخد فصل ارجعه كده عشان افتكره بس خايفة ان الحاجات دى تكون كتير فمقدرش اخلصها فمش عارفة هو انا كده حضيع السنادى فى الامتحانات ولا ايه
اولا ركز فى العربى والانجلش دلوقتى الصبح مثلا ذاكر شوية انجلش ومن العصر عربى وبليل حل على اى مادة تانى بالنسبة للتاريخ فا قدامة 8 ايام ممكن دلوقتى تكون خلصت الجزء الاول وهو اصلا سهل شوية والايام الى قبل الامتحان ابدا من الجزء التانى وحل على الى فاتت لان دلوقتى مفيش وقت الايام دى بس تركز على العربى والانجلش ولو فى وقت معاك زاكر تاريخ برضو اتمنا تكون فهمت قصدى وانا تحت امرك فى اى استفسار تانى

mimo108
30-05-2012, 09:11 PM
اولا ركز فى العربى والانجلش دلوقتى الصبح مثلا ذاكر شوية انجلش ومن العصر عربى وبليل حل على اى مادة تانى بالنسبة للتاريخ فا قدامة 8 ايام ممكن دلوقتى تكون خلصت الجزء الاول وهو اصلا سهل شوية والايام الى قبل الامتحان ابدا من الجزء التانى وحل على الى فاتت لان دلوقتى مفيش وقت الايام دى بس تركز على العربى والانجلش ولو فى وقت معاك زاكر تاريخ برضو اتمنا تكون فهمت قصدى وانا تحت امرك فى اى استفسار تانى
انا بنت :) وانا فعلا زاكرت اول جزء من التاريخ وهو سهل بس خايفة انى لما اسيبوه شهر يتنسى و مشكلتى انى باخد وقت طويل فى كل حاجة يعنى مثلا انا لو حذاكر قراءة فى يوم حتاخد منى 10 ساعات ولا حاجة لانى باخد بالتفصيل الممل

.fatima
30-05-2012, 09:35 PM
جوزيت خيرا يا هاله على موضوعك الجميل
بالنسبه ليا انا الايام دى عندى زهيمر مبكر الامتحانات خلاص عالابواب خايفه للزهيمر يفضل معايافى الامتحانات تفتكرى ممكن اعمل ايه انا حاسه انى نسيت كل حاجه مش هقدر احل فى الامتحانات:wacko:
مع ان بابا ماما استاذتى عندهم امل كبير فيا

هالة محمد 2
31-05-2012, 07:04 AM
انا بنت :) وانا فعلا زاكرت اول جزء من التاريخ وهو سهل بس خايفة انى لما اسيبوه شهر يتنسى و مشكلتى انى باخد وقت طويل فى كل حاجة يعنى مثلا انا لو حذاكر قراءة فى يوم حتاخد منى 10 ساعات ولا حاجة لانى باخد بالتفصيل الممل
اغلب الطلبة بتااخد وقت طويل فى الحفظ وكلنا بننسا لاننا بناخدها على انها حفظ مش فهم ومن الطبيعى تحسى نفسك انك نسيتى كل حاجة بس لو بصيت يعنى فى الاول اخدتى 10 ساعات لما تيجى تانى هتاخدى 5 ساعات يعنى عادى انتى خلصتى الجزء الاول تاريخ كدا كويس لو مش عندك وقت خلاص سيبية وفى قدامة 8 ايام ابدى من اخر بابا وانزلى لحد ما توصلى لاول باب وحلى عليها اسئلة ومتاخفيش لو كنتى حاسة انك بتنسى والله وقت الامتحان هتفتكرى كل حاجة

هالة محمد 2
31-05-2012, 07:07 AM
جوزيت خيرا يا هاله على موضوعك الجميل
بالنسبه ليا انا الايام دى عندى زهيمر مبكر الامتحانات خلاص عالابواب خايفه للزهيمر يفضل معايافى الامتحانات تفتكرى ممكن اعمل ايه انا حاسه انى نسيت كل حاجه مش هقدر احل فى الامتحانات:wacko:
مع ان بابا ماما استاذتى عندهم امل كبير فيا
وجزاكى بمثلة يارب
بصى النسيان دا شى طبيعى جدا وكلنا كدا والله اولا حاولى تخلى نفسك انك تفكرى فى الايجابيات كتير يعنى مثلا دلوقتى كل تفكيرك انك بتنسى ومش هتحلى فى الامتحان عقلك دا اتبرمج على كدا لكن لو قولتى لا دا شى طبيعى انا مش نسيت لا هفتكر كل حاجة هتدى تاشيرات للمخ انك فاكرة كل حاجة وهيطبع على كدا وهتحلى كويس اوى فى الامتحان وانا موجودة وانتى موجودة بس حاولى تحلى اسئلة كتير ولو كنتى ناسية ارجعى راجعيها من الملخص واتبيها تانى عادى الحل الكتير بيثبت اكتر الاول رجعتى للملزمة المرة التانية هتكتبيها لوحدك والاسئلة بتتكر كتير

خالد مصطفـى
31-05-2012, 08:12 AM
چزيتِ خيراً

هي مشگلتي ف العربي وتحديداً ف النحو مش فاهم أي حاچة فيه .. ونا مش بآخد درس بس عندي مذگرات بس بردوا مش فاهم أي حاچة
ومش هقدر أفهم خالص ..
الحل دلوقتي هو أني أذگر گل فروع العربي م عدا النحو عشان أعدي ولا إيه؟!*

To Be Is To Do
31-05-2012, 09:27 AM
چزيتِ خيراً

هي مشگلتي ف العربي وتحديداً ف النحو مش فاهم أي حاچة فيه .. ونا مش بآخد درس بس عندي مذگرات بس بردوا مش فاهم أي حاچة
ومش هقدر أفهم خالص ..
الحل دلوقتي هو أني أذگر گل فروع العربي م عدا النحو عشان أعدي ولا إيه؟!*

مش فاهم أى حاجه فيه ........؟
لأ بص بقى إنت عندك مذكرات صح ......؟
حاول تبص فيها وتقرأ منها
أكيد ف حاجات ح تيجى معاك ... يعنى أقرأ وحاول تفهم شوف وحاول تفهم
بعد كده أدخل ع الإمتحانات السابقه ..
أكيد ح تعرف تعرب لأن معظم الإعرابات من إبتدائى
وبعدين بص ع الأسئله وإجاباتها ومره مع مره ح تيجى معاك إن شاء الله
لا تترك النحو .. عليه ربع درجه العربى
:p:p

mzm2010
31-05-2012, 09:39 AM
انا خلاص زهقت وعاوز امتحن العربي دا بالذات مع اني لس مذاكرتش فيه :)

انما المواد التانيه الحمد لله كويس

وربنا يعديها ع خيرررررررررررررررررررر

.fatima
31-05-2012, 06:29 PM
وجزاكى بمثلة يارب
بصى النسيان دا شى طبيعى جدا وكلنا كدا والله اولا حاولى تخلى نفسك انك تفكرى فى الايجابيات كتير يعنى مثلا دلوقتى كل تفكيرك انك بتنسى ومش هتحلى فى الامتحان عقلك دا اتبرمج على كدا لكن لو قولتى لا دا شى طبيعى انا مش نسيت لا هفتكر كل حاجة هتدى تاشيرات للمخ انك فاكرة كل حاجة وهيطبع على كدا وهتحلى كويس اوى فى الامتحان وانا موجودة وانتى موجودة بس حاولى تحلى اسئلة كتير ولو كنتى ناسية ارجعى راجعيها من الملخص واتبيها تانى عادى الحل الكتير بيثبت اكتر الاول رجعتى للملزمة المرة التانية هتكتبيها لوحدك والاسئلة بتتكر كتير

هحاول اعمل كده توكلت على الله امتحاناتنا 6/2 نسألكم الدعاء يا جماعه

doha94
01-06-2012, 04:15 AM
هحاول اعمل كده توكلت على الله امتحاناتنا 6/2 نسألكم الدعاء يا جماعه

اييييه ده انتى ازهر
ربنا معاكى يا بنتى ويوفقك يارب

Aya Mn Allah ♥
01-06-2012, 05:10 AM
يلا يا جماعة النهاردة هنبدأ رحلتنا مع العربي
الاسبوع هيعدى هوا وهنلاقى نفسنا ف الامتحانات
ربنا يستر
بالتوفيق ليكوا وليا