مشاهدة النسخة كاملة : بالله عليكم

محمد عبد الحميد 77
10-02-2012, 02:00 PM
السؤال ده اتسال اكتر من مرة بس انا عاوز اعرف الاجابة النهائية؟
انا دلوقت خريج اصول دين قسم تفسير ومتعاقد 2007 مدرس قران كريم بالمرحلة الابتدائية / منطقة القاهرة
هل هتثبت مدرس قران كريم ؟ام مدرس مواد شرعية تبعا لمؤهلى ؟
واذا اتثبت مدرس مواد شرعية هيبقى موقفى ايه بالنسبة لامتحان الكادر ؟ علما ان الانتحان هيبقى فى شهر 3 ؟
وانا معايا بياناتى ورقم الكود وكلمة السر بس مقيد قران كريم ؟انا مش عارف همتحن ايه قران ولا شرعى ؟
ياريت لو حد عنده معلومة اكيدة من الناس اللى اتثبتوا يدلنى الله يبارك لكم ؟ لان احنا فى القاهرة لسا لم نثبت ولم تاتى الكشوف ولم نعمل مباشرات لحد الان ؟

محمد عبد الحميد 77
10-02-2012, 08:20 PM
ايه يا جماعة معقول محدش عنده معلومة تفيدنى؟

مجدى الشاويش
10-02-2012, 09:56 PM
إن شاء الله ستثبت حسب مؤهلك أى معلم شرعى والمفروض أن يكون إمتحانك حسب تخصصك الذى ستثبت عليه

timo2100
10-02-2012, 10:31 PM
التعيين على حسب التخصص
انا مثلا خريخ اصول دين قسم حديث وتعيين 2006 قرأن كريم ولما اتثبت اتعينت قران
ومعايا الكود بتاع امتحان الكادر قران ورحت سألت فى المنطقه قالولى التعيين على حسب التخصص وليس المؤهل

محمد عبد الحميد 77
10-02-2012, 10:38 PM
التعيين على حسب التخصص
ومعايا الكود بتاع امتحان الكادر قران ورحت سألت فى المنطقه قالولى التعيين على حسب التخصص وليس المؤهل

شكرا لحضرتك بس انت منطقة ايه؟ حضرتك كنت عقد؟

timo2100
10-02-2012, 10:43 PM
الدقهليه انان متعاقد ولسه متثبت 29-9-2011

سماح انوور
10-02-2012, 11:28 PM
اذهب بنفسك الى منطقتك واسال لانه المفروض تعينك حسب تخصصك وامتحان الكادر حسب تخصصك
لانه يوجد مدرسين امتحنوا فى غير تخصصهم وتم اعاده امتحانهم مرة اخرى وهذا كلام اكيد لكن كان لمدرسين معينين منذ زمن
بمعنى المفروض يكون امتحانك فى الشرعى وليس القران
اما بالنسبه للعضو الذى يقول انه معه كود قران فهو الذى سجل التخصص وممكن جدا بعد امتحانه يعيد الامتحان ويتم ايقاف حافز الكادر عندما يصرف باذن الله
ومنعا للقيل والقال لاتاخذ بكلام احد اذهب بنفسك واسال مسئول كبير فاهم يرد عليك الاجابه التى لاتدخلك فى متاهات

محمد عبد الحميد 77
11-02-2012, 12:13 AM
اذهب بنفسك الى منطقتك واسال لانه المفروض تعينك حسب تخصصك وامتحان الكادر حسب تخصصك
لانه يوجد مدرسين امتحنوا فى غير تخصصهم وتم اعاده امتحانهم مرة اخرى وهذا كلام اكيد لكن كان لمدرسين معينين منذ زمن
بمعنى المفروض يكون امتحانك فى الشرعى وليس القران
اما بالنسبه للعضو الذى يقول انه معه كود قران فهو الذى سجل التخصص وممكن جدا بعد امتحانه يعيد الامتحان ويتم ايقاف حافز الكادر عندما يصرف باذن الله
ومنعا للقيل والقال لاتاخذ بكلام احد اذهب بنفسك واسال مسئول كبير فاهم يرد عليك الاجابه التى لاتدخلك فى متاهات

المشكلة ان محدش يعرف حاجة فى المنطقة وانا سألت والاجابة انهم ميعرفوش لحد لما التثبيت يجى من التنظيم وبعدين يحددوا؟
وعلى كل جزاك الله خيرا

مجدى الشاويش
11-02-2012, 08:27 PM
التعيين على حسب التخصص
أخى الكريم أرجو أن تتأكد من هذا الكلام من إدارة التعيينات بالمشيخة لإن الصحيح أن تعيينك يكون معلم شرعى وليس قرآن والفيصل فى ذالك هو المؤهل لإن الجميع جاء فى القرار معلم فما الذى يفرق بين الجميع فى التخصص هو المؤهل أما عن قولك أنه تم تعيينك قرآن فهذا على سبيل سد العجز عن طريق الندب أو لإن مدرس الشرعى والعربى كما هو معلوم فى الأزهر أنه يقوم بتدريس القرآن

محمد عبد الحميد 77
11-02-2012, 10:30 PM
أخى الكريم أرجو أن تتأكد من هذا الكلام من إدارة التعيينات بالمشيخة لإن الصحيح أن تعيينك يكون معلم شرعى وليس قرآن والفيصل فى ذالك هو المؤهل لإن الجميع جاء فى القرار معلم فما الذى يفرق بين الجميع فى التخصص هو المؤهل أما عن قولك أنه تم تعيينك قرآن فهذا على سبيل سد العجز عن طريق الندب أو لإن مدرس الشرعى والعربى كما هو معلوم فى الأزهر أنه يقوم بتدريس القرآن

بارك الله فيك اخى الكريم

مجدى الشاويش
12-02-2012, 06:49 AM
بارك الله فيك اخى الكريم
وفيك بارك الله أخى الفاضل أستاذ محمد :friendsxs3:

الاستاذ محمد محى
12-02-2012, 07:06 PM
ان شاء الله تسجل شرعى وانا امتحنت شرعى وفى الخدمه لو احتجت اى امتحانات

محمد عبد الحميد 77
12-02-2012, 09:18 PM
ان شاء الله تسجل شرعى وانا امتحنت شرعى وفى الخدمه لو احتجت اى امتحانات

بس قول يارب ورق التثبت يخلص قبل الامتحان علشان اعرف اغير التخصص؟
وعلى كلا انا شاكر ليك استاذ محمد

بودى الصغير
13-02-2012, 09:31 AM
الف شكر للاستاذ مجدى حسن على الاهتمام بالرد على كل سائل وبارك الله فيك

مجدى الشاويش
13-02-2012, 04:11 PM
الف شكر للاستاذ مجدى حسن على الاهتمام بالرد على كل سائل وبارك الله فيك
الشكر لك أستاذ بودى على أدبك وأسلوبك المهذب

خالدابوخبازى
13-02-2012, 04:14 PM
التعيين على حسب التخصص لذلك سوف تعين شرعى والدليل على هذا عندنا فى اسوان تم تعين كل فى تخصصه فمثلا نم نعين الشرعى شرعى والثقافى على تخصصه وعندنا واحد خريج كلية خدمة اجتماعية جه له اخصائى نشاط واناعملت له المباشرة لاننى وكيل المعهد الثقافى

mashabana
13-02-2012, 05:21 PM
ابقي اسال ابلة فاطمه بتاعت الماليات :022yb4: