مشاهدة النسخة كاملة : تعيين كل مدرس قران على مؤهله الذى دخل به الكادر

أبونضال
11-11-2011, 04:14 PM
تعيين كل مدرس قران على مؤهله الذى دخل به الكادر بهذا اخبرنى مسئول التعيينات بالقليوبية وقد اخبرنى شيخ المعهد ان التعليم الابتدائى لديه 900مدرس قران فى غير التخصص وقدم شكوى الى المشيخة بذلك وهذه الشكوى عامة لكل المناطق من اين يأتوا بمدرسى قران

بودى الصغير
11-11-2011, 04:20 PM
يعنى مدرس قران تخصصه الاصلى فيزياء وكيمياء لما يتثبت هيبقى قران ولا فيزياء وكيمياء

الاستاذ احمد الجندى
11-11-2011, 06:28 PM
فى الازهر ممكن يبقى محامى؟؟؟؟؟؟؟؟

تامر سرواح
11-11-2011, 07:32 PM
فى الازهر ممكن يبقى محامى؟؟؟؟؟؟؟؟

حصلت والله واحد مدرس قران وهو خريج حقوق اثبت ادارى

aliammar
11-11-2011, 07:48 PM
تعيين كل مدرس قران على مؤهله الذى دخل به الكادر بهذا اخبرنى مسئول التعيينات بالقليوبية وقد اخبرنى شيخ المعهد ان التعليم الابتدائى لديه 900مدرس قران فى غير التخصص وقدم شكوى الى المشيخة بذلك وهذه الشكوى عامة لكل المناطق من اين يأتوا بمدرسى قران
التنظيم والادارة حسم القضية
وبعدين واحد معه حقوق واتعيين في الشئون القانونية وليس له كادر هيعمل ايه

شريف فودة
11-11-2011, 09:20 PM
يعني يا جماعة انا خريج تربية لغة عربية وتعاقد قران هايكون تثبيتي قران والا لغة عربية ؟

مجدى الشاويش
11-11-2011, 10:19 PM

ونحن عندنا فى منطقة السويس تم رفع شكوى للمشيخة بخصوص هذا الموضوع وللعلم القانون يعطى لنا الحق فى التثبيت على وظيفة مدرس قرآن لإنها من الوظائف التى تشغل بالإمتحان وليس وفقا لنوع المؤهل ....وهذا وفقا للمادة 18من القانون 47لسنة 1978مادة
18- يكون التعيين فى الوظائف التى تشغل بامتحان بحسب الأسبقية الواردة بالترتيب النهائى لنتائج الامتحان وعند التساوى فى الترتيب الأعلى مؤهلا فالأقدم تخرجا فإن تساويا تقدم الاكبر سنا.

وتسقط حقوق من لم يدركه الدور للتعيين بمضى سنة من تاريخ إعلان نتيجة الإمتحان ويجوز التعيين من القوائم التى مضى عليها أكثر من سنة إذا لم توجد قوائم أخرى صالحة للترشيح منها وذلك خلال الستة أشهر التالية لانقضاء السنة.
ويكون التعيين فى الوظائف التى تشغل بدون امتحان على الوجه الآتى:
(1) إذا كانت الشهادة الدراسية أحد الشروط الواجب توفرها فيمن يشغل الوظيفة فيكون التعيين طبقا للمؤهل الأعلى وعند التساوى فى المؤهل تكون الأولوية للأعلى فى مرتبة الحصول على الشهادة الدراسية فالأقدم تخرجا فالاكبر سنا.
(2) فإذا كانت الخبرة هى المطلوبة فيكون التعيين طبقا لمدة الخبرة.

aliammar
12-11-2011, 09:58 AM
ونحن عندنا فى منطقة السويس تم رفع شكوى للمشيخة بخصوص هذا الموضوع وللعلم القانون يعطى لنا الحق فى التثبيت على وظيفة مدرس قرآن لإنها من الوظائف التى تشغل بالإمتحان وليس وفقا لنوع المؤهل ....وهذا وفقا للمادة 18من القانون 47لسنة 1978مادة
18- يكون التعيين فى الوظائف التى تشغل بامتحان بحسب الأسبقية الواردة بالترتيب النهائى لنتائج الامتحان وعند التساوى فى الترتيب الأعلى مؤهلا فالأقدم تخرجا فإن تساويا تقدم الاكبر سنا.

وتسقط حقوق من لم يدركه الدور للتعيين بمضى سنة من تاريخ إعلان نتيجة الإمتحان ويجوز التعيين من القوائم التى مضى عليها أكثر من سنة إذا لم توجد قوائم أخرى صالحة للترشيح منها وذلك خلال الستة أشهر التالية لانقضاء السنة.
ويكون التعيين فى الوظائف التى تشغل بدون امتحان على الوجه الآتى:
(1) إذا كانت الشهادة الدراسية أحد الشروط الواجب توفرها فيمن يشغل الوظيفة فيكون التعيين طبقا للمؤهل الأعلى وعند التساوى فى المؤهل تكون الأولوية للأعلى فى مرتبة الحصول على الشهادة الدراسية فالأقدم تخرجا فالاكبر سنا.
(2) فإذا كانت الخبرة هى المطلوبة فيكون التعيين طبقا لمدة الخبرة.

هذا الكلام عند التعيين الدائم

اما بالنسبة للتعاقد المؤقت الموسمي فهناك قواعد اخري تتطبق عند التعيين

التنظيم والادارة يطبقون القانون بصورة صحيحة

المخرج من هذا الموضوع هو عمل تغيير مسمي وظيفي لمن يرغب في ذلك مع عقد امتحان اخر في القرآن للتعيين الدائم
هناك بنود في قانون الوظيفة العامة تحدد مثل هذا الامور تتطبق علي كل المتعاقدين بالدولة ولا يمكن استثناء مدرسي القرآن منهم وبعدين فيه ناس كتير جدا سعداء جدا بالتعيين حسب المؤهل وهيرفعوا امرهم الي القضاء اذا تم تغيير هذا الامر
عندنا في المنوفية تم رد الاسماء الي التنظيم والادارة للتعديل منذ اشهر واصر التنظيم والادارة علي تعيين كل مدرس علي مؤهله لان القانون يقضي بذلك

مجدى الشاويش
12-11-2011, 07:26 PM
هذا الكلام عند التعيين الدائم

اما بالنسبة للتعاقد المؤقت الموسمي فهناك قواعد اخري تتطبق عند التعيين

التنظيم والادارة يطبقون القانون بصورة صحيحة

المخرج من هذا الموضوع هو عمل تغيير مسمي وظيفي لمن يرغب في ذلك مع عقد امتحان اخر في القرآن للتعيين الدائم
هناك بنود في قانون الوظيفة العامة تحدد مثل هذا الامور تتطبق علي كل المتعاقدين بالدولة ولا يمكن استثناء مدرسي القرآن منهم وبعدين فيه ناس كتير جدا سعداء جدا بالتعيين حسب المؤهل وهيرفعوا امرهم الي القضاء اذا تم تغيير هذا الامر
عندنا في المنوفية تم رد الاسماء الي التنظيم والادارة للتعديل منذ اشهر واصر التنظيم والادارة علي تعيين كل مدرس علي مؤهله لان القانون يقضي بذلك
مع احترامى لكلام حضرتك لإنه كلام منطقى جدا ولكن لو كان الأمر كما تقول فكيف تم تثبيت المعلمين فى التربية والتعليم على الوظائف التى تعاقدو عليها وليس على حسب مؤهلاتهم فلى صديق حاصل على ليسانس ادآب قسم فلسفة وتعاقد على وظيفة أخصائى مكتبات وتم دخوله الكادر على التخصص المتعاقد عليه وتم تثبيته على وظيفة أخصائى مكتبات وليس مدرس فلسفة وهو يرغب فى التثبيت على وظيفة مدرس ولاكنهم رفضو ا ذلك ومعه زميل انجليزى تم تثبيته على مكتبات حسب التعاقد

aliammar
12-11-2011, 07:55 PM
مع احترامى لكلام حضرتك لإنه كلام منطقى جدا ولكن لو كان الأمر كما تقول فكيف تم تثبيت المعلمين فى التربية والتعليم على الوظائف التى تعاقدو عليها وليس على حسب مؤهلاتهم فلى صديق حاصل على ليسانس ادآب قسم فلسفة وتعاقد على وظيفة أخصائى مكتبات وتم دخوله الكادر على التخصص المتعاقد عليه وتم تثبيته على وظيفة أخصائى مكتبات وليس مدرس فلسفة وهو يرغب فى التثبيت على وظيفة مدرس ولاكنهم رفضو ا ذلك ومعه زميل انجليزى تم تثبيته على مكتبات حسب التعاقد

لسبب بسيط جدا وهو تطبيق قانون الكادر عليهم

ولانهم لم يطبق عليهم قانون الوظيفة العامة لانهم لم يتجاوزا 3سنوات تعاقد

وقد تم حل هذا المشكلة في التربية والتعليم عن طريق تغيير المسمي الوظيفي بعد الحصول علي دورة تدريبية في الاكاديمية واذا فشل المعلم في الدورة يثبت في الوظيفة التي دخل الكادر فيها اما نحن فالامر مختلف تماما هل تعرف ان الذين تعاقدوا محفظ قرآن بدون مؤهل وهم حاصلون علي مؤهلات عليا لم يتم تعيينهم وفق هذا المؤهلات بل عيينوا محفظين بدون والسبب ان القانون يقضي بذلك فالقضية هي قانونية بحتة

مجدى الشاويش
12-11-2011, 08:01 PM
لو كنا على قانون الوظيفة العامة فلماذا لم يتم تنفيذ قرار التثبيت لمن لم يدخل امتحان الكادر وانا واحد من هؤ لاء .. المشكلة الرئيسية هى الجهل والتخبط الأعمى من المسؤلين

aliammar
12-11-2011, 09:34 PM
لو كنا على قانون الوظيفة العامة فلماذا لم يتم تنفيذ قرار التثبيت لمن لم يدخل امتحان الكادر وانا واحد من هؤ لاء .. المشكلة الرئيسية هى الجهل والتخبط الأعمى من المسؤلين
يا أ: مجدي انت يطبق عليك قانون الكادر + قانون الوظيفة العامة اذا تجاوزت 3سنوات تعاقد وستعيين في وظيفة معلم اما اذا كنت اداري فليس لك علاقة بقانون الكادر نحن ليس لدينا وعي قانوني ولا اداري ولا سياسي ولا طبي ولا فني ولا...........والله يحزن الانسان عن يقرأ عن البراجمتيه الامريكية

وتعكف وزارة النربية والتعليم الان علي تعديل قانون الكادر حتي يكون منفصل تماما عن قانون الوظيفة العامة بحيث يكون المعلم لا علاقة له بقانون الوظيفة العامة

بودى الصغير
12-11-2011, 09:47 PM
برضه مفهمتش حاجة واحد محفظ قران ومؤهلة تربية فيزياء وكيمياء هيتثبت ايه فيهم

مجدى الشاويش
12-11-2011, 09:54 PM
سوف يثبت كيمياء اوفيزياء حسب مؤهله الدراسى الحاصل عليه

aliammar
12-11-2011, 10:05 PM
برضه مفهمتش حاجة واحد محفظ قران ومؤهلة تربية فيزياء وكيمياء هيتثبت ايه فيهم
اذا كان العقد بتاعك محفظ بدون هيكون قرار التعيين بتعاعك محفظ قرآن بدون علي الدرجة الخامسة والمجموعة النوعية هي الفنية للخدمات الدينية

اما اذا العقد هو مدرس قرآن كريم ثالث هيكون قرار التعيين معلم (مش مكتوب في الكشوف معلم ايه) ولكن مرفق بقرار التعيين منشور خاص بالضوابط بتاع التعيين
في المادة الثانية من تلك الضوابط ان كل من صدر له قرار تعيين في وظيفة معلم ينظر الي الشعبة التي تخرج منها (حسب المؤهل الاصلي الذي تم تقديمه في التعيينات ) وتكون تخصصه

بودى الصغير
12-11-2011, 10:54 PM
انا محفظ بدون بس عاوز اتثبت كيمياء وفيزياء اعمل ايه كده الغى العقد ده بعد مااشتغلت بيه 6سنين واقدم فى اى مسابقة جديده ولا فيه امل وحل اشتغل بيه فى تخصصى

aliammar
12-11-2011, 11:08 PM
انا محفظ بدون بس عاوز اتثبت كيمياء وفيزياء اعمل ايه كده الغى العقد ده بعد مااشتغلت بيه 6سنين واقدم فى اى مسابقة جديده ولا فيه امل وحل اشتغل بيه فى تخصصى

ممكن بعد 6اشهر من قرار التعيين تحاول التسوية بالمؤهل الاعلي ولكن ليس لدي علم هل ممكن التنظيم والادارة يوافق او ان هنالك مشكلة
لا يمكن فسخ العقد قضي الامر
انت من محافظة ايه؟
هل انت قدمت ورقك لامتحان الكادر القادم وطلع لك رقم كود ورقم سري ؟ اذا كان ده حصل يبقي مشكلة اتحلت وعلي الاقل هتتسكن علي وظيفة معلم قرآن بعد امتحان الكادر

بودى الصغير
12-11-2011, 11:34 PM
انا محافظة سوهاج وامتحنت الكادر فعلا فى القران بس تم دخولى الكادر بناء على انى تربوى خريج تربية ولكن فى القران وليس التخصص ونجحت

محفظ بالأزهر
13-11-2011, 06:42 AM
أنا محفظ بدون و لكنى حاصل على بكالريوس علوم قبل التعاقد و لم أمتحن الكادر بس طلع لى رقم كود و رقم سرى و منتظر امتحان الكادر

و أنا من الشرقية و قرار التعيين لم يأت حتى الأن فماذا سيحدث معى

أرجو الرد

محفظ بالأزهر
13-11-2011, 02:05 PM
أرجو الرد......................

aliammar
13-11-2011, 05:38 PM
أنا محفظ بدون و لكنى حاصل على بكالريوس علوم قبل التعاقد و لم أمتحن الكادر بس طلع لى رقم كود و رقم سرى و منتظر امتحان الكادر

و أنا من الشرقية و قرار التعيين لم يأت حتى الأن فماذا سيحدث معى

أرجو الرد
اذا التنظيم والادارة ثبتك بمؤهلك فخير وبركة

واذا ثبتك محفظ بدون
100%بعد امتحان الكادر ستسكن علي وظيفة معلم قرآن كريم فلا تقلق

والا فلماذا الامتحان والتربوي وicdl

صلى الله على محمد
13-11-2011, 06:43 PM
السلام عليكم جميعا يا جماعه انا مدرس معين من 2000 وكنت خريج كلية اللغة العربية لكن لم يكن هناك تعينيات والحمد الله كنت حافظ القران الكريم ودخلت مسابقه فى القاهرة ونجحت وعيينت مدرس قران كريم ثالث الا ان جاء الكادر فطبعا مكنش حد عارف حاجه ادخل عربى ولا قران محدش فادنى وطبعا قلت ادخل على مؤهلك الاصلى وفعلا دخلت ونجحت وللاسف الشديد منفعش المؤهل وقالوا السمى الوظيفى الذى عينت به يوم تعينك وطبعا حرمت من الكادر لمدة سنة ونصف يعنى اللى سقطوا عادوا واخدوا اج قبلى اما انا محدش عارف حاجه واساسا مش عارفين يعملوا معانا ايه المهم بعد سنة ونصف تم تعديل الوظيفه
[COLOR=blue]فتصيحة للاخوة الزملاء الذين عينوا على غير تخصصهم ان يدخلو الكادر بما عينوا عليه بمعنى لو كنت خريج انجليزى تربية واتعينيت مدرس قران كريم لانك حافظ القران اجعل تخصصك فى الكادر مدرس قران حتى لا تحتار حيرتى واله نصيحه لله والله الموفق

aliammar
13-11-2011, 09:16 PM
السلام عليكم جميعا يا جماعه انا مدرس معين من 2000 وكنت خريج كلية اللغة العربية لكن لم يكن هناك تعينيات والحمد الله كنت حافظ القران الكريم ودخلت مسابقه فى القاهرة ونجحت وعيينت مدرس قران كريم ثالث الا ان جاء الكادر فطبعا مكنش حد عارف حاجه ادخل عربى ولا قران محدش فادنى وطبعا قلت ادخل على مؤهلك الاصلى وفعلا دخلت ونجحت وللاسف الشديد منفعش المؤهل وقالوا السمى الوظيفى الذى عينت به يوم تعينك وطبعا حرمت من الكادر لمدة سنة ونصف يعنى اللى سقطوا عادوا واخدوا اج قبلى اما انا محدش عارف حاجه واساسا مش عارفين يعملوا معانا ايه المهم بعد سنة ونصف تم تعديل الوظيفه
[color=blue]فتصيحة للاخوة الزملاء الذين عينوا على غير تخصصهم ان يدخلو الكادر بما عينوا عليه بمعنى لو كنت خريج انجليزى تربية واتعينيت مدرس قران كريم لانك حافظ القران اجعل تخصصك فى الكادر مدرس قران حتى لا تحتار حيرتى واله نصيحه لله والله الموفق

اولا ارجو منك تغير اسمك فيه حد اسمه (صلى الله على محمد)

نحن وضعنا عكسك تماما احنا قرار التعيين حسب المؤهل يعني مثالا معلم لغة انجليزية
ولكننا دخلنا الكادر في القرآن
هناك فرق كبير بين التعيين الدائم من البداية قرآن والتعاقد المؤقت قرآن ( ياريت كنا اتعيينا تعيين دائم من البداية قرآن كان زمان الواحد خد الدرجة الثانية وكان اصبح مدرس اول )
فالكادر سهل تغييره
احنا عندنا في المعهد واحد كان نفس الوضع بتاعك (بس تربية رياضيات)
وعندنا واحد كان مدرس قرآن رابع ودخل الكادر قرآن وبعدين حصل علي آداب لغة عربية فعند التسوية اصبح مدرس لغة عربية ثالث (دون الحاجة لدخول الكادر مرة اخري)

مجدى الشاويش
13-11-2011, 09:27 PM
لقد اتصلت بالتعيينات بالمشيخةقبل العيد وقلت لهم انا كود امتحان الكادر جائنى على تخصص القرآن المتعاقد عليه علما بان قرار التثبيت جاء اخصائى اجتماعى فعلى أى التخصصين سيكون دخولى امتحان الكادر فقال لى الموظف ادخل قرآن كما بكود الدخول ومفيش مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟

aliammar
13-11-2011, 09:36 PM
لقد اتصلت بالتعيينات بالمشيخةقبل العيد وقلت لهم انا كود امتحان الكادر جائنى على تخصص القرآن المتعاقد عليه علما بان قرار التثبيت جاء اخصائى اجتماعى فعلى أى التخصصين سيكون دخولى امتحان الكادر فقال لى الموظف ادخل قرآن كما بكود الدخول ومفيش مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟
لا تتصل بالتعيينات اتصل بمسئول الكادر في شئون العاملين بالحسين هل انت عملت مباشرة اخصائى اجتماعى وتركت جدول القرآن ولا الوضع عندك ايه
اهم حاجة المسمي الوظيفي الجديد بتاع قرار التعيين انسي العقد المؤقت

مجدى الشاويش
13-11-2011, 09:46 PM
لا تتصل بالتعيينات اتصل بمسئول الكادر في شئون العاملين بالحسين هل انت عملت مباشرة اخصائى اجتماعى وتركت جدول القرآن ولا الوضع عندك ايه
اهم حاجة المسمي الوظيفي الجديد بتاع قرار التعيين انسي العقد المؤقت

الوضع كما هو لم أترك جدول القرآن حتى الآن والمباشرة تم ايقافها حتى نمتحن الأستاذ المحترم كادر أفندى لان الأخصائى مطلوب منه الكادر باشا كالمعلم ....وما هو رقم مسؤل الكادر أفندى ؟ ,أرجو منك ياأستاذعلى أن ترسل لى رقم محمولك على الخاص للتواصل بخصوص هذا الأمر وشكرا

aliammar
13-11-2011, 10:15 PM
02205905473 هذا هو رقم شئون العاملين(سوتش) قل له اريد مسئول الكادر

اكتب الايميل بتاعك وانا ارسل لك رقم تليفوني

مجدى الشاويش
13-11-2011, 10:27 PM
[QUOTE=aliammar;4106983]02205905473[color=darkred] هذا هو رقم شئون العاملين(سوتش) قل له اريد مسئول الكادر

اكتب الايميل بتاعك وانا ارسل لك رقم تليفوني
شكرا للرد والإهتمام

aliammar
13-11-2011, 10:32 PM
0163381659

بودى الصغير
14-11-2011, 08:46 PM
الى الاستاذ على لو سمحت انا فعلا دخلت امتحان الكادر قرآن ونجحت عند تثبيتى هكون فيزياء ولا قرآن ولو كنت قرآن هكون على الدرجة الثالثة ولا الخامسة

بودى الصغير
14-11-2011, 08:58 PM
اسف على ازعاجك استاذ على بس لوسمحت حضرتك انا امتحنت الكادر فعلا قرآن كريم ونجحت لما ييجى التثبيت بتاعى هكون فيزياء وكيمياء ولا قرآن كريم ولو كنت قرآن هكون على الدرجة الخامسة ولا الثالثة لانى امتحنت الكادر يعنى مؤهل عالى

بودى الصغير
14-11-2011, 10:12 PM
عندى مشاركتين فى الموضوع ده مش نازلين ليه

بودى الصغير
16-11-2011, 02:16 PM
الى مشرفين المنتدى فين مشاركاتى فى هذا الموضوع ليا 3مشاركات لم تعرض ليه

أبونضال
16-11-2011, 03:48 PM
انا مضيت عشر مباشرات واحده للعلاوات واحده للمهيات واحده للتنسيق واحده للمعهد انا محفظ ومعاى تربية رياضية واتعينت مدرس تربية رياضية لكن الناظر قال مش هسلمك تربية رياضية وعمل مشاكل كتير انا وواحد معاى شيلين 50 حصة قران

بودى الصغير
16-11-2011, 08:12 PM
فين باقى المشاركات

aliammar
16-11-2011, 09:48 PM
انا مضيت عشر مباشرات واحده للعلاوات واحده للمهيات واحده للتنسيق واحده للمعهد انا محفظ ومعاى تربية رياضية واتعينت مدرس تربية رياضية لكن الناظر قال مش هسلمك تربية رياضية وعمل مشاكل كتير انا وواحد معاى شيلين 50 حصة قران

دخلت الكادر اكيد قرآن
لا تقلق رغم انف الناظر والازهر هتشتفل معلم تربية رياضية ولازم التقرير بتاعك يكون تربية رياضية
عليك بالذهاب الي توجيه التربية الرياضية وهم هيفرحوا بيك جدا

عدد الناس التربويين الذين امتحانوا الكادر قرآن قليل جدا خاصة في المواد الثقافية

المشكلةمثالا في مدرس قرآن هيبقي فني او اداري لان عددهم كبير جدا

خريجي الكليات الشرعية وتربية عربي مفيش مشكلة هيشيتغل قرآن زي ماهو القرآن والعربي صنوان

بودى الصغير
16-11-2011, 11:26 PM
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا