مشاهدة النسخة كاملة : أطفال على وش جواز

أحمد علاء الدين راضي
30-09-2011, 04:16 PM
واقف فى البلكونة فى الهوا كدة ومشغل المحمول ومروق آخر روقان

كان قاعد فى الشارع أولاد الجيران ومعاهم إصحابهم أكبر واحد فى اللى قاعدين دول داخل سنة 5 ومكنتش مركز معاهم

بس لفت إنتباهى حاجة جه اسم بنت فى الموضوع (أصل سمعت اسمها وكان قريب من اسم أختى فكنت أحسبهم بيتكلموا عليها)

كانوا بيتكلموا عن بنات -بلاش أدخل فى تفاصيل أكتر من كدة علشان عيب-

المهم استغربت كيف أطفال فى السن دة وبيتكلموا فى الحاجات دى وهما أصلاً عرفوها إزاى؟؟؟؟؟

أرجوكم ياجماعة متفهموش غلط

دول دلوقتى صغيرين لما يكبروا دة بالنسبة لهم هايكون عادى

إيه اللى عرف أطفاااااال الكلام دة

أكيد سمعوه فى فيلم أو حد كبير اتكلم قدامهم

بس الأغلب الأولى لأن التليفزيون بقى ليه مضار أكتر ماليه منافع

أتمنى إن أولياء الأمور يعرفوا الكلام دة ويبعدوا أزلادهم عن كل حاجة وحشة

آسف طولت عليكم....

مع السلامة

عاشق البلانكو الابيض
30-09-2011, 04:36 PM
للاسف دلوقتى ما بقاش فى اطفال دول شياطين ;)
وفعلا التليفزيون والافلام اللى بتعرض والنت فتح عيون الناس على حاجات كتير
وما بقاش فيه قطط مغمضة :d
وفى الاول والاخر هى تربية البيت للاطفال دى وواضح ان مفيش حد عارف هما بيعملوا ايه
موضوعك مهم ومنتشر اوى الايام دى ده كمان ممكن تلاقى طفل يعاكس وحدة قد مامته:blush:
شكرررا على الموضوع الجميل

أحمد علاء الدين راضي
30-09-2011, 05:10 PM
للاسف دلوقتى ما بقاش فى اطفال دول شياطين ;)
وفعلا التليفزيون والافلام اللى بتعرض والنت فتح عيون الناس على حاجات كتير
وما بقاش فيه قطط مغمضة :d
وفى الاول والاخر هى تربية البيت للاطفال دى وواضح ان مفيش حد عارف هما بيعملوا ايه
موضوعك مهم ومنتشر اوى الايام دى ده كمان ممكن تلاقى طفل يعاكس وحدة قد مامته:blush:
شكرررا على الموضوع الجميل

شكراً على مرورك الكريم والله فعلاً حال الناس دلوقتى كبيرهم وصغيرهم يحزن ويقطع القلب ربنا يصلح الحال

heba ghazal25
30-09-2011, 09:18 PM
تسلم ايدك ع الموضوع هو فعلا مفيش حاجه دلوقتى اسمها اطفال انت ممكن تلاقى طفل النهارده عنده 6 سنين ومعاه موبيل طيب والنبى الموبيل ده بيعمل معاه ايه الحقيقه انا شايفه ان مش العيب ع التلفزيون بس اكيد الاهالى كمان عليهم عامل كبير ده راى وشكرا ع الموضوع

eveay
30-09-2011, 09:30 PM
تسلم ايدك ع الموضوع هو فعلا مفيش حاجه دلوقتى اسمها اطفال انت ممكن تلاقى طفل النهارده عنده 6 سنين ومعاه موبيل طيب والنبى الموبيل ده بيعمل معاه ايه الحقيقه انا شايفه ان مش العيب ع التلفزيون بس اكيد الاهالى كمان عليهم عامل كبير ده راى وشكرا ع الموضوع

انا اتفق معاكى فى الرأى ده يا هبة
الاهالى ليهم دور أكبر فى كده
حتى لو كان التفيزيون ليه دور المفروض انه يكون فيه رقابة عليه خاصة للاطفال
شكرا على الموضوع الرائع

مرموور
30-09-2011, 11:23 PM
موضوع مهم جدا
الاطفال بقوا عارفين كل حاجه:028ja7:
والله ساعات ببقا ماشيه فى الشارع واطفال محصلتش حتى ركبتى والاقيه بيعكسنى;)
واقول فى عقلى يابنى ده انا لو كنت اتجوزت كان زمانى خلفت ادك:p
وهى فعلا مسأله تربيه لو الطفل متربى كويس واهله واخدين بالهم منه كويس مين صحابه وكده
لكن فى اهالى بتسيب اطفالها تدخل على النت فى سن صغير جدا وتلاقى الواد من دول عفريت فى استخدام الكمبيوتر:slap1qk6:
وبردوا مينفعش اسيب التلفزيون للطفل كده وميكونش فيه رقابه عليه
والطفل بيتأثر وبيقتبس كل حاجه فى السن ده بسرعه جدا
تقبل مرورى..

MRAHLAWY
02-10-2011, 02:13 PM
والله عــــــــــنـــــــدكم حــــــــــــق العيال الصـــــــغـــيـــــــــــــــــرة بـــــــقـــت أخـــــــــــلاقهم اوحش مش بس اللي عامل الموضوع ده والسبب الرئيسي هو التلفزيون

MRAHLAWY
02-10-2011, 02:15 PM
وشـــــــــــــــــكــــــــــــــــــــــرا علـــــــــــي المــوضـــــــــــــــــــوع يــــــــا أحــــــــــــــمـــــد

H.H.KH
02-10-2011, 03:18 PM
فكرتنى بمرة كنت واقفة قدام الجامعة بركب عشان اروح البيت وطبعا المواصلات فظيعة ف بقف حوالى ربع او تلت ساعة انا وحظى
المهم لقيت شاب قاعد بيتكلم مع ولد صغير من اللى بيبعوا مناديل عمره حوالى عشر سنين الشاب بيسأله فى السياسة الولد قعد يحكى كأنه والله واحد كبير ويشتم فى حسنى مبارك _ده كان قبل الثورة على فكرة من سنة تقريبا _وبعدين الشاب سأله عن الجواز والله الولد حكى كلام انا اخجل انى اكتبه كلام اكبر من سنه بكتير استغربت ان ولد بعمره يحكى كده
بس الظاهر ان معظم الاطفال بقوا كده وكله من الافلام والمسلسلات وعدم رقابة الاهل ......
بشكرك على موضوعك الرائع وتقبل مرورى :)

Observer
02-10-2011, 09:23 PM
الدش والموبايل والنت والكمبيوتر وده لاننا بناخد من حاجة سلبياتها ومفيش ترشيد او عقل فى الاستخدام وفى النهاية الوالدين طبعا هم الاساس الاول والاخير فى التربية.

نووونا
05-10-2011, 11:18 PM
علي فكره الموضوع ده في غاية الاهميه ولازم اولياء الامور ينتبهوا

أحمد علاء الدين راضي
06-10-2011, 02:00 PM
شكراً على مروركم جميعاً

كل كلمة قولتوها صح