مشاهدة النسخة كاملة : أنا مضرب عن الإضراب ومش هأروح يوم 8/10 ده ولن أعمل أى وقفات أو أعتصامات تانى أبدا

أحمد على فارس
30-09-2011, 01:03 AM
أولا ده بيان المستقلة وعشان كده أنا مضرب عن أى إضراب أو أى مليونية أو أى إعتصام
اعلنت النقابه المستقله على لسان وكيل النقابه الاستاذ ايمن البيلى البيان الخاص بالمليونيه الثالثه صباح الخميس29-9
واعلن سيادته ان المليونيه الثالثه ستكون السبت 8-1०
وعلى هذا اعلنت حركه شباب المعلمين القيام باعمال تامين المليونيه وانشاء وحده طبيه لعلاج معلمى المليونيه وانشاء منصه واحده ليتجمع حوله المعلمون بدلا من عده منصات كانت موجوده فى المليونيه الاخيره والتى ادت لتشتيت اراء المعلمين
واعلنت الحركه على لسان النقابه عدم استمرار الاضراب حتى يوم المليونيه حرصا على تعليم ابنائنا مشدده على اهميه اعطاء الطلاب حقهم فى الشرح وفى حقهم فى شرح الدروس المتاخره نتيجه الاضرابات السابقه التى اعاقت سير العمليه التعليميه للطلاب
وعلى هذا اعلنت النقابه المستقله البيان وسط ترحيب شديد من المعلمين الذين ابدوا استعدادهم للمشاركه بفاعليه كبيره عن المليونيه السابقه هذا وقد اعلنت حركات المعلمين على الفيس بوك تضامنها مع البيان مؤكدين على وحدتهم واستمرارهم فى اعمالهم بالمدارس حتى يوم المليونيه القادمه
كتب محمد وفائى

لى تعليق على البيان
أولا الباين بيقول على الأستاذ أيمن أعلن سيادته أحنا هنبدأ نسيد بعض يبقى خربت والحمد لله طالما فيه أسياد يبقى الباقى عبيد يبقى باظت
وبعدين البيان بيقول حرصا على تعليم أبنائنا يعنى بيدين نفسه بنفسه وبيدنا فى الإضراب اللى علمه المعلمين وبعدين مقلش البيان المليونية دى عشان إيه بالظبط
عشان كل ده أنا مش هأروح المليونية دى ولا أى مليونية تانية وأحسن حاجة أعملها أخلى العيال اللى عندى فى المدرسة يخدوا عندى دروس خصوصية وهأعملهم تخفيض عن سعر السوق عشان أشجعهم ييجوا عندى وبكده أحصل ال200% وجايز أكتر واللى معرفتش أخده من الحكومة يبقى أخده من الأهالى وبكده بدل أولياء الأمور كانوا بييجوا يتخانقوا معايا فى المدرسة هييجوا أوضة الدرس يدفعوا وهما مبسوطين وفرحانين وبيشكرونى كمان
وكل واحد يلعبها مع نفسه ويشوف مصلحته بقى

علاء خليفه
30-09-2011, 01:33 AM
هو ده الكلام المضبوط
الظاهر لنا كل واحد بيلعب لحسابه يا رب نجينا من انفسنا

مصطفىزامورا
30-09-2011, 02:48 AM
المليونية يجب الإعداد لها جيدا والتاريخ الذى اختارته المستقلة مناسب لحشد أكبر عدد والبيان أرى انه متوازن

ellashy
30-09-2011, 07:03 AM
كما قلت
احمد فارس -- فتحى فارس --- لا تعليق

rezkmossa
30-09-2011, 08:30 AM
هو الاداري التعبان دا عمل نفسه مدرس و كمان بيدي دروس يا خي روح نام

thany2000
30-09-2011, 10:43 AM
فتحي فارس رجع تاني يارجالة

وليد النجار2
30-09-2011, 10:44 AM
مش لو كنت شاركت أصلا فى أى اعتصامات أو اضرابات

alaa128
30-09-2011, 12:37 PM
احمد على فارس والله دخلت دماخى بجد
الكل بيلعب لحسابه طبعا ايمن بيه البيلى اصبج اشهر من عادل امام الان اصبح نجم اعلامى غير الوعود الا اخذها من المستشاريى الحصرى ومسعد وغيره والوزير نفسه لكن صدقنى يا عم ايمن بيعك للقضية سوف يكون وبال عليك واصبر وراح تشوف مكانك فين هل تفتكر ان المعتقلات خلاص صدقنى بعد ثلاث شهور راح تعرف كلامى
وهل صدقتم ان الثورة قامت فى مصر لا والله النظام موجود كل الحصل شالوا مبارك لكن مليون مبارك موجود

Elomiry
30-09-2011, 01:23 PM
الاخ كاتب الموضوع الظاهر انه من فلول الوزاره وانا مؤيد للنقابه المستقله وكثير من المعلمين مع النقابه المستقله

قلب صغير2
30-09-2011, 02:15 PM
احترمت الموضوع فى الاول وقلت المدرس ده قرر يراعى ضميره وما يمشيش ورا شويه ناس همها مصلحتها وبس والباقى يخرب
كملت الموضوع لقيت المنطق هو هو مصلحتك بس والباقى يخرب

خساره مهنتى ذات الرساله السميه اصبحت فى خبر كان على ايد ناس علمها النظام القديم ورباها صح صح على ايده
كرهتوا اوى حسنى مبارك اكتتتتر دلوقتى

amer2
30-09-2011, 02:45 PM
ليس هناك داع للتخوين وإستخراج الأخطاء كل هذا من النظام القديم أقصد فى الأسلوب وأيضا لا أقصد صاحب الموضوع

المهم المصلحة العامة تقتضى أن نستمر على قلب رجل واحد ونستمر فى التكاتف والمناصرة لقضية المعلم

أحمد على فارس
30-09-2011, 03:47 PM
ليس هناك داع للتخوين وإستخراج الأخطاء كل هذا من النظام القديم أقصد فى الأسلوب وأيضا لا أقصد صاحب الموضوع

المهم المصلحة العامة تقتضى أن نستمر على قلب رجل واحد ونستمر فى التكاتف والمناصرة لقضية المعلم
كلام جميل بس ممكن تقولى هنجيب منين قلب رجل واحد دى
وكل واحد بيشتغل لمصحلته مدرس الدروس بيضرب فى الإضراب عشان مصلحته مع إنه مستفيد زي أى معلم
الأخوان بيضربوا فى ألإضراب عشان يرضوا المرشد بتاعهم مع أنهم هيخسروا حقوقهم
المستقلة متعرفلهاش نظام
زمايلك فى الشغل سايبين بعض المعلمين فى وش المدفع وبيتفرجوا عليهم لو كسبوا يبقى هما كمان كسبوا من غير مشاكل ولو زمايلهم اللى بيدورا على حقوقهم راحوا فى داهية يبقى هما الأذكياء الواعيين
كل واحد بيلعب عشان مصلحته يبقى لما أدور على مصلحتى بعد ما لقيت نفسى لوحدى يبقى أنا اللى وحش
طيب أهى يوم 8/10 هييجى إن شاء الله وبكرة أفكركم مش هيحصل اى حاجة للمعلم ولا أى طلب هيتنفذ
يبقى الواحد يدور على مصحلته ولا لا