مشاهدة النسخة كاملة : ولى امر يدعى على المدرسين " قصة حقيقية "

marwasamy
26-09-2011, 09:05 PM
استغاثة من موظف راتبة 1300 وبيدفع ايجار 850 جنية بيقول الله يخربيت المدرسين عاملين زى الجزارين ماسكين سكينة تلمة وبيقطعوا فينا طبعا الكلام دة وانا فى الشارع وعند بقال بشترى حاجات سمعت الكلام دة قلتة لية كدة بتشتم المدرسين لية وبصراحة كنت خايفة اقول ان انا مدرسة يغلطفيا المهم سمعت قصتة بيقولك هو موظف كل ماهيتة 1300 جنية وعندة اربع اولاد فى تعليم فى مراحل مختلفة وبيدفع بس 850 جنية المهم جهز حاجة ولادة ووداهم المدارس وبعدين فوجئ بالاضراب ومدرس متاسفة فى اللفظ منتهى القذارة قالة ماعتش شغل فى المدارس فى اضراب عاوز تعلم ابنك هاتوا دروس عندى والا مش هيعرف يشتغل لان احتمال الموضوع يطول فأنت ماتعتمدش على المدرسة المهم اضطر انة يرضخ لكلام المدرس دة وعرف مكانة سالة على الميعاد والاجر قالة الساعة 5 والساعة ب 100 جنية وعلشان ظروفك هتكون ب 80 جنية غير الورق والمذكرات ودة الحل اللى قدامك قالة عدد افراد المجموعة كام المدرس قال 40 طالب يعنى فصل

قعد يشتم فى الدروس والمدرسين والاضرابات بالله عليكم تعملوا اية لو انتوا مكانة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبجد انا زعلانة على الحال دة

ارجوكم باسم كل معلم شريف يحترم مهنتة ويحب وطنة وباسم كل ولى امر لا نعطى فرصة لامثال هذا المدرس ان يسئ لسمعتنا وانا متاكدة ان منهم كتير قف الاضراب

لوجين20
26-09-2011, 09:16 PM
متشكرين يا مروة
واحنا تضامنا معاه هانكمل الاضراب
لان من مطالبنا تجريم الدروس الخصوصية
او على الاقل تخفيض الاسعار
اصل حرام يكون المبلغ 80 فى الحصة
ارحمو اولياء الامور

عمادعرفه
26-09-2011, 09:29 PM
ارحموا الناس يرحمكم الله
ربنا يبارك فى القليل الحلال
والعلم من الله مش منكم
عماد عرفه معلم علوم ابتدائى

rasha_ahmed
26-09-2011, 10:15 PM
لا حول ولا قوة الا بالله بيتاجروا فى هموم الناس تعالوا نتكاتف وبلاش نديهم فرصه

osama12osama
26-09-2011, 11:17 PM
يلهوى 100 جنيه فى الشهر قصدى الحصة والله يا اخوانى انا بعطى دروس زيه ب 10 جنيه فى الشهر والله العظيم عشرة جنيه فى الشهر الشهر الشهر الشهر ......................

عمرو المهدى
26-09-2011, 11:17 PM
عندك حق يا مروة المدرس اللى زى كده حتى لو أخد مرتب 5000 جنيه فى الشهر مش هيملوا عينه الفارغة
لأن عينه لا يملأها إلا التراب
تحياتى

marsho
26-09-2011, 11:19 PM
استغاثة من موظف راتبة 1300 وبيدفع ايجار 850 جنية بيقول الله يخربيت المدرسين عاملين زى الجزارين ماسكين سكينة تلمة وبيقطعوا فينا طبعا الكلام دة وانا فى الشارع وعند بقال بشترى حاجات سمعت الكلام دة قلتة لية كدة بتشتم المدرسين لية وبصراحة كنت خايفة اقول ان انا مدرسة يغلطفيا المهم سمعت قصتة بيقولك هو موظف كل ماهيتة 1300 جنية وعندة اربع اولاد فى تعليم فى مراحل مختلفة وبيدفع بس 850 جنية المهم جهز حاجة ولادة ووداهم المدارس وبعدين فوجئ بالاضراب ومدرس متاسفة فى اللفظ منتهى القذارة قالة ماعتش شغل فى المدارس فى اضراب عاوز تعلم ابنك هاتوا دروس عندى والا مش هيعرف يشتغل لان احتمال الموضوع يطول فأنت ماتعتمدش على المدرسة المهم اضطر انة يرضخ لكلام المدرس دة وعرف مكانة سالة على الميعاد والاجر قالة الساعة 5 والساعة ب 100 جنية وعلشان ظروفك هتكون ب 80 جنية غير الورق والمذكرات ودة الحل اللى قدامك قالة عدد افراد المجموعة كام المدرس قال 40 طالب يعنى فصل

قعد يشتم فى الدروس والمدرسين والاضرابات بالله عليكم تعملوا اية لو انتوا مكانة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجوكم باسم كل معلم شريف يحترم مهنتة ويحب وطنة وباسم كل ولى امر لا نعطى فرصة لامثال هذا المدرس ان يسئ لسمعتنا وانا متاكدة ان منهم كتير قف الاضراب

معلش يعنى هو خلف
لية هو مش عارف ان لم العيال بتكتر بتكتر المصريف ولا هو من المريخ ومعلش ميوديش عيالة الدروس مش يمكن السنة تتاجل ومرتبة 1300 يا بختة انا مرتبى 315 ومتزوج وخلف يبقى حرام علية هو يبقى يدخلهم ممجموعة فى المدرسة ولا هية فشخرة وخلاص وياريت يرحمونا بقى من الارف دة وينفذوا المطالب علشان محدش زيك يتكلم تانى وعلى فكرة لو انتى مرتبك زاد ياريت تحطية فى الجامع علشان تبقى ساعتى ناس بمرتبك اصلك مش عاوزة اه نسيت انتى وحدة ست وفى الاخر جوزك هيصرف وانتى ملكيش دعوة

baridalalob
26-09-2011, 11:43 PM
اصلا مش كل المدرسين بيدو دروس

khaledelhamrawy
26-09-2011, 11:47 PM
تعرفوا الدروس في الارياف بكام ......عندنا في احدي قري كفر الشيخ المرحلة الابتدائي 10 جنيه والاعدادي 15 والثانوي 20 ودا طبعا في الشهر مش في الحصة ومعظم الفلوس بتضيع علي المدرس قرايب ومعارف يعني من الاخر قلتها احسن ......لكن بصراحة اللي بيحصل في المدن ده حرام ويستاهل العقوبة .....طيب ما حدش سأل نفسه الوزير ساكت ليه ؟؟؟ اكيد لانه مش بيخسر حاجه وكل شئ من جيب الشعب الفقير ومن جهه تانية شماعة للوزير بيعلق عليها حجه عدم زيادة مرتب المدرس

marwasamy
26-09-2011, 11:47 PM
معلش يعنى هو خلف
لية هو مش عارف ان لم العيال بتكتر بتكتر المصريف ولا هو من المريخ ومعلش ميوديش عيالة الدروس مش يمكن السنة تتاجل ومرتبة 1300 يا بختة انا مرتبى 315 ومتزوج وخلف يبقى حرام علية هو يبقى يدخلهم ممجموعة فى المدرسة ولا هية فشخرة وخلاص وياريت يرحمونا بقى من الارف دة وينفذوا المطالب علشان محدش زيك يتكلم تانى وعلى فكرة لو انتى مرتبك زاد ياريت تحطية فى الجامع علشان تبقى ساعتى ناس بمرتبك اصلك مش عاوزة اه نسيت انتى وحدة ست وفى الاخر جوزك هيصرف وانتى ملكيش دعوة
لا تعليق عليك واضح انك ما فهمتش

معلومة بسيطة انا مش متزوجة يعنى همى زيك بس الفرق اللى بينى وبينك انى فاهمة ظروف البلد انما انت مش فاهم وروحوا كويس اطلبوا حقوقكم بالادب ولو ان بالكتير ترفعوا لافتاتتطلب حقوقكم مش بطبل وتصقيف لا لو بالطبلة هاتوا بمزيكة حسب الله اصل عيب المدرس يطبل ويهلل سيبوها للعوالم وبلاش قرف وبانسبة لفلوسى حتى لو ذدت بردة هتبقى حلال لانى تعبت فيها فى وقت المساخيط اللى زيك واللى محسوبين علينا مدرسين مش بيشتغلوا لا واية واقفين يطبلوا وعارفين انهم بيتصوروا بلاش قرف
وبالنسبة للعيال فدة رزق من عند الله ويدى مجموعات ازاى اذا كان فى اضراب يعنى مضطر

الاستاذ محمود حميد
26-09-2011, 11:55 PM
مشعارف ليه حاسس انها وسعت منك شوية بلاش بقي تعملي فيها شهيدة العلم الالهي وان المدرسين كلهم خونة
لما يكون رئيس الوزراء بنفسه اقتنع بمطالب المعلمين تيجي انتي هتبقي ملكية اكتر من الملك ومع ذلك الحكومة رضخت لمطالب المعلمين والمعلمين هما الي انتصروا وده عكس كلامك الي قولتيه قبل كده ان الحكومة هتضحك علي المدرسين المهم لما تيجي الزيادة لمرتبك لو عندك كرامة بلاش تقبضيها

ayman3body
27-09-2011, 12:22 AM
أستاذه مروة أنا زهقت منك
أسف
ربنا يرزقك بإبن الحلال إللي تطلعي عينه
متزعليش أنا بهزر

أحمد على فارس
27-09-2011, 12:39 AM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=374765
هل ولى الأمر ده هيودى أبنه لمدرس مش مشهور ويبطل يدعى على الناس ولا هيفضل يدعى

كتكوت الامير 10
27-09-2011, 01:58 AM
الدروس الخوصية التي تفرض على اولياء الامور فلوسها حرام لان ولي الامر مش مسامح فيها

marsho
27-09-2011, 02:05 PM
مشعارف ليه حاسس انها وسعت منك شوية بلاش بقي تعملي فيها شهيدة العلم الالهي وان المدرسين كلهم خونة
لما يكون رئيس الوزراء بنفسه اقتنع بمطالب المعلمين تيجي انتي هتبقي ملكية اكتر من الملك ومع ذلك الحكومة رضخت لمطالب المعلمين والمعلمين هما الي انتصروا وده عكس كلامك الي قولتيه قبل كده ان الحكومة هتضحك علي المدرسين المهم لما تيجي الزيادة لمرتبك لو عندك كرامة بلاش تقبضيها

والله عندك حق

marsho
27-09-2011, 02:07 PM
لا تعليق عليك واضح انك ما فهمتش

معلومة بسيطة انا مش متزوجة يعنى همى زيك بس الفرق اللى بينى وبينك انى فاهمة ظروف البلد انما انت مش فاهم وروحوا كويس اطلبوا حقوقكم بالادب ولو ان بالكتير ترفعوا لافتاتتطلب حقوقكم مش بطبل وتصقيف لا لو بالطبلة هاتوا بمزيكة حسب الله اصل عيب المدرس يطبل ويهلل سيبوها للعوالم وبلاش قرف وبانسبة لفلوسى حتى لو ذدت بردة هتبقى حلال لانى تعبت فيها فى وقت المساخيط اللى زيك واللى محسوبين علينا مدرسين مش بيشتغلوا لا واية واقفين يطبلوا وعارفين انهم بيتصوروا بلاش قرف
وبالنسبة للعيال فدة رزق من عند الله ويدى مجموعات ازاى اذا كان فى اضراب يعنى مضطر

انا مش هرد عليكى لانك غلاطة وانا احسن منك والمهم شكلك كدة متجوزتيش على شان اسلوبك اللى باين وعلى العموم ربنا يوفقك وبرزقك بابن الحلال اللى ..................................................

marwasamy
27-09-2011, 05:13 PM

رضخت لمين بكرة نشوف المهم التنفيذ مش الفعل ههههههههههههههههههههه

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=4007312&posted=1#post4007312

اقرا وانت تشوف انهم ب بياجلوكم لشهر ديسمبر يعنى لما السنة تخلص ابقى قابلنى

محمد حسين الشربينى
27-09-2011, 05:47 PM

الواضح ان ده مش واحد عادى زينا ده راتبة 1300 وبيدفع ايجار 850 جنية
ويعنى هوه مش مستكتر تكلفة السكن العالية و عايز يدور لبنته على شغل
يا ريت لو حد يعرفه يحاول يعرفنا بسيادته عشان نحاول نشتغل معاه وناخد زى مرتبه او اقل شويه ........
ده كمان مرتبه أعلى من مدير المدرسة اللى أنا شغال فيها
و مرتباتنا اقل من ربع راتبه
وللتوضيح احنا المدرسين نعانى من الدروس الخصوصية
فأولادنا يأخذون دروس
يعنى هيه على الكل مش عليه هوه بس
والاحسن يروح للمدرسة يقول للى عندها فى الفصل
يتقى الله
لكن
العيب انه يسب المعلمين فهم من علموهم هــو
ده كان متعلم اساساً سيحترم و يقدر من علموه ولن يتحدث عنهم بهذا الاسلوب !!!!!!!!

فى النهاية
قصة جميلة ومؤثرة

أستاذة غادة
28-09-2011, 06:02 AM
الواضح ان ده مش واحد عادى زينا ده راتبة 1300 وبيدفع ايجار 850 جنية
ويعنى هوه مش مستكتر تكلفة السكن العالية و عايز يدور لبنته على شغل
يا ريت لو حد يعرفه يحاول يعرفنا بسيادته عشان نحاول نشتغل معاه وناخد زى مرتبه او اقل شويه ........
ده كمان مرتبه أعلى من مدير المدرسة اللى أنا شغال فيها
و مرتباتنا اقل من ربع راتبه
وللتوضيح احنا المدرسين نعانى من الدروس الخصوصية
فأولادنا يأخذون دروس
يعنى هيه على الكل مش عليه هوه بس
والاحسن يروح للمدرسة يقول للى عندها فى الفصل
يتقى الله
لكن
العيب انه يسب المعلمين فهم من علموهم هــو
ده كان متعلم اساساً سيحترم و يقدر من علموه ولن يتحدث عنهم بهذا الاسلوب !!!!!!!!

فى النهاية
قصة جميلة ومؤثرة

جزاك الله الف خير
هذا خلاصة القول