مشاهدة النسخة كاملة : سوال بسيط ....؟؟

my.heart.is.mine
21-08-2011, 12:36 PM
السلام عليكم انا كنت عايزة اعرف هل ضروري اني اخد كورس انجلش قبل الكليه عشان هندسه اسكندريه الدراسه فيها سمعت انها بالانجلش ولا ملهاش لازمه اني اخد الحكايه مش مستحقيه ياريت حد يكون في كليه الدراسه فيها بالانجلش عشان يقدر يحكم ويقولي ضروري ولا ؟؟

Mr...K
21-08-2011, 12:44 PM
لا مش شرط خااالص انك تاخدى كورس انجليزى لان الكورس هيبقى بيعتمد على الجرامر وكدة واللى انتى محتااجاه فى الكلية هو المصطلحات الهندسية ومشكلة الانجليزى هتتحل بسرعة بالمحاولة الا لو انتى عاوزة تاخدى كورس عشان ينفعك بعد ما تتخرجى ان شاء الله

my.heart.is.mine
21-08-2011, 01:39 PM
ثانكس كتييييييييييييييييييييييير لك يا بشمهندس :)

Amr Eltaweel
21-08-2011, 05:39 PM
السلام عليكم انا كنت عايزة اعرف هل ضروري اني اخد كورس انجلش قبل الكليه عشان هندسه اسكندريه الدراسه فيها سمعت انها بالانجلش ولا ملهاش لازمه اني اخد الحكايه مش مستحقيه ياريت حد يكون في كليه الدراسه فيها بالانجلش عشان يقدر يحكم ويقولي ضروري ولا ؟؟

انا الحمد لله القاهرة اول سنة عربي :)
بس اقدر اقولك ان كل اللي انتي محتاجاه ف هندسة هي مصطلحات هندسية وكيميائية
مفيش انجلش جرامر وعادي
انما برضو تقدري تقوي الانجلش بتاعك ودا ميضرش
بس انتي محتاجة قاموس كلمات هندسية يكون تمام كدا عشان تقدري تظبطي منه اللي مش عارفاه لان ترجمة جوجل والكلام دي حمصــي ومبيجبش همه ;)

issac-newton
21-08-2011, 06:17 PM
شوف هقولك على حاجة
في البلد الي انا منها بعد النتيجة بتاعت التسنيق الاخوان عملو لينا ندوة ( لكل الي دخل هندسة )
وكان معانا دكتور في كلية الهندسة جامعة المنصورة بيدرس في ميكانيكا انتاج
و اتكلم على النقطة دي
وقال المسألة بسيطة و بتيجي بالتمرين
ولا محتاجة كورس فترة الدراسة ولا حاجة
لو عايز تاخد كورس ليكي يبقا في الاجازة

اما ازاي بقا تحلي الحكاية دي
قالي تنزل برنامج مترجم فوري زي بابيلون او ايزي لينجو
وانت قاعد بتذاكر كلمة وقفت عليك افتح المترجم و حطها
و اعرفها و احفظها

my.heart.is.mine
21-08-2011, 10:34 PM
ميرسي لكم علي الافاده فعلا الكورس بيكون جرامر وكلام مش متصل بالهندسه بصورة مباشرة وانا حسبني منه خلاص ووفكرة حلوة برنامج بابيلون وعموما لو احتجت حاجة حبقي اسالكم هنا :)

max20051234
21-08-2011, 11:12 PM
انا فى هندسة اسكندرية
كورس الانجليزى ملوش لازمة لان اعدادى بالعربى والسنين اللى بعد كدة بتتعودى عادى مش عتلاقى مشكلة

rehab rehab
22-08-2011, 12:26 AM
لا ملوش لازمة

انا عين شمس و كان اول سنة انجليش و كان معظم اصحابى مدارس عربى

تعبوا شوية بس اسبوعين تلاتة و بعدها اتعودوا

لان الكتب الانجليش بتاعها بسيط و المصطلحات بيتاخد عليها مع الوقت و دلوقتى اللى كانوا مدارس عربى بيزاكروا من المراجع الانجليش زيهم زينا من غير ما يسالوا على معنى كلمة او يترجموا

rehab rehab
22-08-2011, 12:28 AM
بس بعيدا عن الدراسة لازم تاخدى كورس انجليش لو اللغة مش قوية عندك

علشان لما تاخدى ترينينج فى شركة محترمة اكيد هيتعملك امتحان و انترفيو انجليش

ففرصة دلوقتى او بعد اعدادى تاخدى كورسات لغة قبل ما تنشغلى بالكورسات اللى ليها علاقة بقسمك

my.heart.is.mine
22-08-2011, 02:48 AM
ميرسي يا ماكس ويا رحاب انا حاخد بنصيحتك لو فكرت اخد حيكون بعد اعدادي زي ما بتقولي عشان الترينيج وكدا