مشاهدة النسخة كاملة : "التعليم" تدرس زيادة حصص الإنجليزى والرياضيات لطلاب الإعدادية

خالد خلف الله
12-08-2011, 06:20 PM
فى إطار التعديلات التى ستدخلها وزارة التربية والتعليم على نظام التقويم الشامل بدايةً من العام الدراسى المقبل 2011/2012، تدرس الوزارة زيادة عدد فترات تدريس مادتى اللغة الأجنبية والرياضيات فى الصف الثالث الإعدادى إلى 3 فترات أسبوعياً بدلاً من فترتين ونصف، علماً بأن زمن الفترة 90 دقيقة "حصتان وفق النظم القديمة".

كما تدرس "التعليم" زيادة عدد فترات تدريس الرياضيات بالصف الأول الابتدائى من 3 فترات إلى 4 أسبوعياً، وزيادة النهاية العظمى للمادة من 60 إلى 80 درجة والصغرى من 30 درجة إلى 40، مع تحديد نهاية صغرى لمواد الأنشطة من 10 درجات.

وفى الصفين الأول والثانى الإعدادى تبحث "التعليم" زيادة عدد فترات تدريس اللغة الأجنبية إلى 3 فترات أسبوعياً بدلاً من 2.5، ولكن مع تثبيت النهاية العظمى عند 60 درجة، وزيادة فترات الرياضيات من 2.5 إلى 3.

وعن كيفية ترجمة درجات الطلاب إلى تقديرات، أكدت مصادر مطلعة لـ"اليوم السابع" أن آلية حسابها ستبقى كما هى، فإذا كانت الدرجة من 85% إلى 100% يحصل الطالب على تقدير ممتاز، ومن 75% لأقل من 85% تقدير جيد جدا، ومن 65% إلى 75% تقدير جيد، ومن 50% إلى 65% تقدير مقبول، وإذا قلَّت درجات الطالب عن 50% فيحصل على تقدير دون المستوى، ويحتاج إلى رعاية خاصة من إدارة المدرسة لرفع مستواه.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...D=65&IssueID=0

teacher_2
12-08-2011, 06:28 PM
م احنا كده عاوزين تعيينات جديدة عشان الحصص الزيادة دى
ولا الفواعلية هيشيلو برده؟

aladdin027
12-08-2011, 08:39 PM
و الله من كتر ما شايلين ظهرنا انكسر

teacher_2
12-08-2011, 08:49 PM
والعجز هيعمل فيه ايه؟
مين هيسد الحصص الزيادة دى ؟
الكادر خلاص بقى اقل من الحوافز بتاعت الدباليم

يعنى الكادر مش نافع اصلا
والمعلم مش هيشيل غلير نصابه ولن يقبل باى حصص زيادة
يبقى أكيد هيحتاج معلمين جدد
هى دى بقى الحوافز الجديدة بتاعتنا؟
الحوافز الجديدة بتاعتنا بقت حصص اضافية
هههههههههههههه

هى دى النهاية الحتمية
لوزارة اغلبها بكالوريوس تربية
والوزير ليسانس حقوق
مرحلة ثالثة فى ثانوى

msh835
12-08-2011, 09:13 PM
بالنسبة للاسكندرية لن يكون هناك عجز تحت أى ظرف لأن جميع مدرسى الاعدادى نصابهم 5 حصص أ 10 على الأكثر

raaed_11
12-08-2011, 09:43 PM
احنا عندنا فى الفيوم المادتين دول واخدين حقهم تالت ومتلت ............. تلاقى مدرس الرياضيات خريج

معهد .. و يقول انا شغال فى التربية والتعليم عشان خاطر الدروس الخصوصية ......هاعمل ايه بالماية وحتى لو 500

================================================== =====

المفروض يكون الاهتمام بتطوير مناهج التاريخ حتى تتواكب مع العصر ... والاهتمام بمادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات

و الاهتمام ايضاً بمادة التربية الدينية ..عندنا البلطجة والصياعة انتشرت فى المدارس ..لازم نعد الاطفال من الروضة

بالمبادئ والقيم الاخلاقية والناحية الدينية ...... نخلى مادة التربية الفنية مستوى رفيع فقط ..عشان نقدر نبرز الطلاب المتفوقين

فنياً ............ نقلل من نصاب مادة اللغة العربية عشان نحل ازمة عجز المدرسين ...................

خالد خلف الله
13-08-2011, 02:07 AM
احنا عاوزين زيادة في المرتب مش زياده في الحصص

"" شيماء بكر""
07-09-2011, 04:56 PM
لازم نعمل حاجة لازم نرفض لو شلنا حصص زيادة

الأستاذة / أم أمل
07-09-2011, 05:04 PM
طول ما التعليم فى مصر ماشى بالتجربة والخطأ

عمر حال التعليم ما هنعدل

حسبى الله فى اللى بيضع قرارت بدون دراسه

للاسف احنا معندناش سياسات نمشى عليها

لكن عندنا وزير له قراراته الخاصة ويا صابت يا خابت

ونرجع الى نقطة البدايه

وسلم اللى على الجودة اللى حبر على ورق

فيلوفيلو
07-09-2011, 05:13 PM
كل الناس مرتباتها بتزيد واحنا عددحصصنا اللى بيزيد هو لوى دراع عشان موضوع الوقفة طب احنا هانبدأعام دراسى بلا معلمين ولابد من وقفة10/9 وخلى الناس اللى مرتباتها زادت تشيل الحصص بلا قرف كرهتونا التعليم باللى بيحكموه

mrmoh
08-09-2011, 03:10 AM
يا حضرات انا معلم معين جديد " بدون درجة " معلم رياضيات وطبغا نظرا للعجز في مدرسين الرياضيات في محافظتنا الكريم سوهاج انا طبعا نصابي 21 حصة ومعلم الرياضيات الوحيد بالمدرسة تخيلو انا باخذ 35 حصة اسبوعيا غير اني " مدخل بيانات حكومة اليكترونية " ، " مسئول تشغيل حجرة مناهل المعرفة " طبعا ده عقاب لي لاني بفضل الله مجتهد وحاصل علي شهادات انتل و icdl , وغيره من شهادات لغة فادارة المدرسة والموجهين رأوا ان ده افضل عقاب لي علي هذه الشهادات والله ان بامر بمشاكل جمة في المدرسة كل يوم . لما يجي مسئول ويسال علي هذا الشغل البيه المدير يرميه علي علي طول

انصافسرى
16-09-2011, 06:40 PM
يا جماعة فى اضراب اول يوم ولا اية