مشاهدة النسخة كاملة : الحكومة تقرر وقف الدراسة العام القادم

فواز عبادى عزب
09-08-2011, 03:19 AM
كارثة كبرى لاتعرف الحكومة عواقبها سوف تترتب على عدم صرف حافز الاثابة 200% للمعلمين وتتمثل الكارثة فى الأتى
1: المعلمون جميعا فى حالة غضب وغليان وكراهية تامة للتدريس وسوف ينصب غضبهم على التلاميذ والطلبة الغلابه
2: سوف يعبئون طلابهم بشكل لاارادى على كراهية الوطن والنظام وكراهية العلم الذى لم يجنون من ورءه الا الشقاء والمذلة والمهانة
3: فى ظل الحالة النفسيه السيئه للمعلمين واحساسهم بالذل والمهانة لن يؤدى اى معلم اداء مفيدا للطالب داخل الفصل
4:سوف يسعى المعلمون للضغط على الطلاب للدروس الخصوصيه ليحصلو على ماحصل عليه غيرهم بطريق غير مشروع
5:سوف ترتفع اسعار الدروس الخصوصيه مما يترنب عليه الكراهية والاحقاد بين اولياء الامور والمعلمين
6:سوف يوفر المعلمون مجهودهم لعمل اخر يساعدهم على تكاليف الحياة
لهذه الاسباب وغيرها الكثير اقترح اما :
1: الغاء التعليم فى مصر والعودة الى عصور الظلام او
2: الغاء الغام الدراسى القادم حتى ايجاد حل او
3: اقرار حافز الاثابة 200% مع تجريم الدروس الخصوصيه

فواز عبادى عزب
10-08-2011, 05:09 AM
الشعب يريد اسقاط الوزير

wahsh2008
10-08-2011, 05:31 AM
ربنا يبارك فيكم

توبة محمد
10-08-2011, 05:35 AM
هل فعلا الوزير عارف مرتباتنا كام ولا في حد بيقولو كلام غير الحقيقة وبيصدق انا مش مقتنع انه عارف الحقيقة وبيعمل كده دا لا مؤاخذة يبقى .............................................:006e t4:

راجل مسلم
10-08-2011, 12:40 PM
كارثة كبرى لاتعرف الحكومة عواقبها سوف تترتب على عدم صرف حافز الاثابة 200% للمعلمين وتتمثل الكارثة فى الأتى
1: المعلمون جميعا فى حالة غضب وغليان وكراهية تامة للتدريس وسوف ينصب غضبهم على التلاميذ والطلبة الغلابه
2: سوف يعبئون طلابهم بشكل لاارادى على كراهية الوطن والنظام وكراهية العلم الذى لم يجنون من ورءه الا الشقاء والمذلة والمهانة
3: فى ظل الحالة النفسيه السيئه للمعلمين واحساسهم بالذل والمهانة لن يؤدى اى معلم اداء مفيدا للطالب داخل الفصل
4:سوف يسعى المعلمون للضغط على الطلاب للدروس الخصوصيه ليحصلو على ماحصل عليه غيرهم بطريق غير مشروع
5:سوف ترتفع اسعار الدروس الخصوصيه مما يترنب عليه الكراهية والاحقاد بين اولياء الامور والمعلمين
انا عندى اقتراح رابع
ان الحكومه تفصل كل المعلمين ال يعملوا اضراب وكل ال عاملين الشغب دول وتعين بدالهم ناس جديده وتريح الدنيا كده كده الخرجين كتير والحكومه مش حتغلب فيكم لانكم خلاص افتريتوا وبردو توفر من الميزانيه شويه

mrmarwan
10-08-2011, 12:45 PM
انت طبعا مش مدرس على الاطلاق وفر اقتراحك الرابع ده لنفسك

حاتم جابر
10-08-2011, 01:53 PM
ياراجل وبزمتك الحكومة لو عينت بدالنا هتضمن إنهم مش هيعملو ثورة على المرتبات وبعدين مين هيفكر أساسا إنه هيدخل سلك التدريس تاني بعد ما شاف الذل والمهانة فى غيره ... ياراجا اتق الله

algazzr
10-08-2011, 02:00 PM
اهو كلام يا عم الحاج
ماذا فعل المعلمون من اجل حقوقهم
لاشىء
كلها جعجعه فقط
لاغير

Lazersun
10-08-2011, 02:46 PM
يار رجل يا مسلم لاق الله حيثما كنت واتبع السيئة الحسنة تمحها

Lazersun
10-08-2011, 02:47 PM
يا راجل يا مسلم اتق الله حيثما كنت واتبع السيئة الحسنة تمحها

alaa20022003
10-08-2011, 02:56 PM
عتصم ظهر اليوم الأربعاء عدد كبير من معلمى أسيوط أمام مبنى المحافظة للمطالبة بالحصول على حافز الإثابة 200% أسوة

بالعاملين بالوحدات المحلية والأجهزة الإدارية في الدولة الذين حصلوا عليها وتم استثناء المعلمين منها بقرار من وزارة المالية.

وطالب المعتصمون بتثبيت المعلمين بنظام الحصة.

من جانبه قال عمرو عرفة رئيس ائتلاف معلمى اسيوط لـ"بوابة الوفد" إن ابراهيم الموافي وكيل وزارة التربية والتعليم وجه بتجميع اسماء المعتصمين بحجة الاستجابة لمطالبهم، بعدها قام بتوجيه تعليماته لمدارسهم بخصم من 2 الى 3 أيام لكل معلم معتصم.

الوفد - خصم 3 أيام لكل "معلم" معتصم في أسيوط

alaa20022003
10-08-2011, 02:57 PM
http://www.alwafd.org/أخبار-وتقارير/81100-خصم-3-أيام-لكل-معلم-معتصم-في-أسيوط#ixzz1UcmzBFWf

hassan7assan
10-08-2011, 03:06 PM
انا عندى اقتراح رابع
ان الحكومه تفصل كل المعلمين ال يعملوا اضراب وكل ال عاملين الشغب دول وتعين بدالهم ناس جديده وتريح الدنيا كده كده الخرجين كتير والحكومه مش حتغلب فيكم لانكم خلاص افتريتوا وبردو توفر من الميزانيه شويه
[/quote]

[CENTER]بكل تأكيد أنت [I]إدارى مؤهلك متوسط ويا دوب كنت بتفك الخط وأتعلمت تقرأ وتكتب وتتكلم فى الوزارة اللى أنت فيها ضمن [B]العمالة المدنية الملحقة بوزارة التربية والتعليم{ الخدمات المعاونة} && دى مهزلة لما الخدمات المعاونة اللى مفروض دورها يساعدنا على القيام بوجبنا وعملنا .... يتفوقوا علينا ماديا & أحنا نحضر وندرس و نصحح و نحتك بطالب قليل الأدب وأنت تقعد فى المعمل أو فى مكتب تحت المروحة اللى مش موجوده فى الفصول .. تقعد فى الضل وتخرج تقضى كل مصالحك ( عادى محدش هيسأل عليك أصلك مش مهم وملكش لازمة ) وفى النهاية تدخل على الموقع وتستهزء بينا
رغم أنى ضد أى حد يقف فى سبيل سعة الرزق ولو بكلمة لكن أدعو الله أنه يقلها عنك مال وبركة ويضيق عليك فى شهر كريم أنت وأمثالك

ابوعبدالله2000
10-08-2011, 04:30 PM
انا عندى اقتراح رابع

وبتقول على نفسك راجل مسلم ياخى حرام عليك

maro_zaid
10-08-2011, 04:42 PM
ربنا ينتقم من كل واحد يظلم المعلمين ويتكلم بدون علم واصله اللى ايده فى الميه مش زى اللى ايده فى التربية والتعليمhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon113.gif

seryo
10-08-2011, 04:51 PM
من يكون هذا الجاهل التافه حتى يتكلم عن المعلمين بهذا الشكل
لمل تعرب قيمة المعلم وتعرف شىء عن حقوقه المهدرة يبقى تتكلم
وحقاً ليس بعد الجهل مصيبة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محمد126
10-08-2011, 09:26 PM
والله انا مش عارف ليه انتوا كلكم جايين على الراجل المسلم رغم انى شايف ان الراجل بيقول الحق ولا هو ال يقول الحق يكفر يعنى ولا ايه وانا بشجع وكيل وزارة اسيوط واتمنا ان كل المحافظات ووكلاء الوزاره يعملوا كده زيه

MrAdel
10-08-2011, 10:42 PM
يجب على المعلمين الشرفاء ان يخلصوا عملهم ابتغاء مرضاة الله وحده بغض النظر عن كل ما يجرى ويطالبون بحقوقهم من خلال القنوات الشرعية. مصرنا الان فى امس الحاجة الى تضافر جهودنا وتوحيد صفوفنا كفانا اعتصامات واضرابات وخاصة فى هذه المرحلة التى نمر بها. الله يبارك فى القليل مع اخلاص باءالعمل فيصبح كثيرا باءذنه

محمد قنيش
10-08-2011, 10:52 PM
خطأ الطبيب يدفن فى الارض وخطأ المعلم يمشى على الارض

محمد قنيش
10-08-2011, 10:54 PM
أعز الله امة اعزت معلميها