مشاهدة النسخة كاملة : ممنوع إصلاح أحوال المعلمين عارفين ليه

YAHEEEE
08-08-2011, 02:03 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
إليكم إخواني الزملاء مجموعة من الخواطر قد يكون بعضها مكرر وقد يكون بعضها جديد
علي أي حال أنا سأكون شاكر جدا لتعليقاتكم وردودكم الكريمة المعارض منها قبل الؤيد وأنا أطرحها للنقاش والإنطلاق منها كثوابت لمواضيع يجب ان نقاومها ونتصدي لها ونصلحها بإذن الله
أولا :
أنا وأعوذ بالله من كلمة أنا بعد متابعتي للمشاركات اللي بتتكتب
لاحظت إن المدرسين زعلانين من الأجور المتدنية بالنسبة للمصالح الأخري
سألت نفسي وكأني مش مدرس ولكن من مصلحة تاني
مثلا السنترال البريد البنوك الكهرباء البترول المطاحن الجامعات مجلس الوزراء الضرائب شركة المياه شركة الصرف الصحي السكة الحديد هيئة النقل العام المحليات إلخ إلخ إلخ
أي مصلحة من اللي هما اعلي منا في الأجور ويمكن علي درجات أقل
رديت علي لسانهم وقلت
إن وزارة التربية والتعليم هي وزارة مستهلكة والوزارات الأخري ذات الأجور العالية وزارات منتجة
بس ده يوجهنا لسؤال تاني
هما الإنتاج بتاعهم مش برده من جيوبنا . والفواتير اللي بندفعها هي سبب الأرباح العالية اللي بيحققوها. يعني منتجة علي قفانا لمأخذة
وبعدين لما هي كدة ومفيش فلوس للمعلمين يبقي لازم يرحمونا من الفواتير دي ويكسبوا مكسب بسيط واللي يقللي الفواتير مدعومة يجاوب علي السؤال ده ............... يبقي مكسبهم منين ؟
وحكاية إن وزارة التربية والتعليم وزارة مستهلكة دا كلام
متخلف متخلف متخلف النظام القديم زرعه علي ألسنة المسئولين
علشان يسكتوا المدرسين الغلابة
مع إن مهنة التدريس .................................................. .....
.................................................. ................................... هوف معلش دي عايزة وقت ومساحة كبيرة علشان أتكلم عنها . نأجلها لمقالة تاني
ثانيا :
ماشي . التعليم وزارة مستهلكة . نعديها لحد ربنا ما يبعت لينا مسئول يفهم إنها من أهم وسائل التنمية البشرية في البلاد
السؤال : هو برضه مش من العدل إن الموظفين في الدوله يتساوو
والغريب إن النظام القديم كان يقلد الغرب والشرق والصين في كل حاجة من اول اللبس حتي الرقص مقدرش يقلدهم في رفع مكانة المعلم
ياناس دا في بلاد المعلم فيها من اعلي أصحاب الدخول وبلاد المعلم فيها ليه حصانة ........................... إحنا عايزين التساوي بس .
يلا بينا ننتقل للمحور التاني
كون المعلم أجرة زهيد وضعيف
يا تري يا هل تري دي حاجة مقصودة ولا بسبب ضعف الأمكانيات المادية للحكومة
أنا أري إنها حاجة مقصودة من حكومة مبارك لعدة أسباب منها علي سبيل المثال لا الحصر
المعلم لازم يتم تشتيتة وجعله يلهث وراء لقمة العيش باي شكل
دروس خصوصية يفتح دكان يشوفله صنعة يركب تاكسي
المهم بلاش يركز في شغله ويخسر صورته ويفقد الإنتماء لمهنته
من غير كده هيطلع اجيال ذي الورد ومصر هتتقدم وتتفرعن علي الكل خاصة إسرائيل وكدة الحكومات الاخري هتزعل مننا
ولازم نقصقص ريش مصر اول بأول
مش كدة وبس النصيبة إن النظام الفاسد لما وجد المعلم مكفي نفسه وقادر يدبر اموره ( من عدة منافذ دروس خصوصية يفتح دكان يشوفله صنعة يركب تاكسي يتزوج موظفة تساعده ) وكمان يؤدي دوره في المدرسة
اخترعوه حاجة غريبة تكسر نفس المدرس في المدرس وتخليه يقف عاجز في الفصل ( الضرب ممنوع )
يعني يمنعه المعلم إنه يربي العيال اللي والله الواحد بيعاملهم زي إخواته
والضرب في قسم الشرطة مسموح علشان يذلوه الناس
ثالثا : وأخيرا علشان طولت عليكم أنا أسف
عارفين يا جماعة
ليه في الدول الاخري يتم الاهتمام بالمدرس وكمان بيدلعوه خاصة مدرس الابتدائي
علشان كل دوله ليها سياسة
( إشي اشتراكية ورأس مالية وعلمانية وبوذية وتكنولوجية ,,,,,,,,,,,,, )
والمدرس هو واضع السياسة العامة للدولة في عقول الاطفال
واحنا في بلادنا ملناش سياسة محددة
حد يعرف ايه السبب
علشان الحكومة عارفة ومتأكدة كويس إن أي سياسة هتختارها لن تطبق مهما فصلوا في المناهج وعدلوا
لأننا كمعلمين مصريين مصرين علي السياسة الإسلامية وبنزرعها في عقول ولادنا بكل شكل وفي كل وقت وكل مكان
في الفناء والفسحة والرحلة وحصة الالعاب والزراعة والرسم وحتي لما نصلح بين الاطفال الإسلام جوانا بيجري في دمنا
علشان كده النظام مش مهتم بينا ومهمشنا وعايز يقسم وسطنا ويكاد يكون يذلنا
فهمتوا ليه المعلم مهمش دونا عن كل العاملين بالدولة

egyptionman47
08-08-2011, 02:25 AM
3قال جيد................

thany2000
08-08-2011, 02:51 AM
كلام مئة في المئة

YaserTrboush
08-08-2011, 03:28 AM
هانت علينا انفسنا فهنا على الناس
لم يصل المدرس لهذه المهانة في المجتمع الا بسكوته
لقد نسي المجتمع ان لهذا المخلوق صوت او رأي لقد نسوا انه يمكن ان يقول .. لا
نسوا انه يمكن ان ينتفض لكرامته ويثور .. لا يا حكومة .. لا يا سيادنا .. سننتفض ونثور
الموت ولا المذلة

kimo88872
08-08-2011, 04:37 AM
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته احييك كل التحية على مقالك هذا و لكنك نسيت شيئا هاما اننا وزارة مستهلكة و نسيت ان هناك مستهلاكات اخرى زى الداخلية و التنمية الادارية و العدل اليست تلك وزارت مستهلكة لكن مع ذلك المرتبات اعلى اه نسيت وزارة التعليم العالى و لكن هنا يظهر جهل الحكومة السابقة والحالية بقيادة الجاهل العاجز شرف لانه يضع ميزانية التعليم و لتكن مثلا 14 % من اجمالى الميزانية العامة منها حوالى 80 % اجور ليست للمعلمين و لكن خد عندك الحرس بتاع البية الوزير و المستشاريين اللى ملهمش اى لازمة غير اعاقة كل صحيح و الداخلية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايه ده هى الداخلية بتاخد فلوس من ميزانية التعليم ايوة كل عسكرى او مخبر او ضابط او نفر بيقف على لجنة امتحانات بياخد فلوس و كأن حفظ الامن للجن مش مسئولية الداخلية لكن تتقاضى عليها اجر منين ؟ من ميزانية التعليم طبعا و طبعا هديك مثلا بسيطا جدا انا كنت مراقب فى لجنة ما لامتحان الدبلوم الفنى و بالصدفة انا خطى حلو شوية قال لى رئيس الجنة اكتب استمارات الحراسة عارف كانوا كام واحد حوالى 15 شخص ما بين ضابط مع اختلاف الرتب طبعا و عساكر و مخبرين و عارف كان كام واحد موجود فعلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اثنين ليس الا على الباب ليس ذلك بل مدير امن و وزير الدخلية ووووووووو كل واحد حتى حاطط على كتفه طابع شرطة ياخد فلوس منين ؟ من ميزانية التعليم طبعا خد القياس ده على كل الشهادات و الامتحانات و الكنترولات وووووو ؟ انت عارف ليه كان احمد ذكى بدر كويس عشان كان هيوفر ليك و ليا لما لاغى كل المستشاريين الى مرتباتهم فلكية و كمان الكنترولات الى بتكلف الدولة فلكيات كلها منك ومنى و قال هتكون فلكية طبعا الجماعة فى الديوان معجبهمش الكلام ده لانه كان عادلا فى ذلك لكن طبعا الباشا جاء رجع كل العصابة تانى و مرتباتهم الفلكية لا و مش كده مكافات الامتحانات تتراوح ما بين 400 يوم الى 900 يوم تخيل انت بقى فين العدالة هنا كمان هما عملوا اية فى الامتحانات ؟؟؟ لاشئ سوى انهم قاعدين و المكاتب مكيفة و الاوراق موجودة و الكمبوترات ووووووووووووووالخ كمان صرفنا حوالى 4.5 مليار جنية فى اول اختبار كادر اتعمل من طباعة نماذج و اسكنرات و مكافات للعاملين بالجامعات من الريس حتى العامل تخيل انت المبلغ ده كان اعطى المعلمين كدرا و فاض فلوس يدى منه الاداريين وتتبقى فلوس رصيد مرحل لكن احنا كده دولة فاشلة بكل المقاييس ولا نعيش الا على الاطلال الاهرام النيل الخ صدقنى الحل هى القوة

صفوت حمادة
08-08-2011, 09:11 AM
احرقوها وخلصونا منها

سامى الجنانى
08-08-2011, 09:45 AM
مادامت وزارة مستهلكة لماذا العالم كله فيه مرتبات المدرسين عالية جدا مقارنة بالاخرين هذا هو الفرق بين العالم المتقدم والمتخلف

عبدالحليم احمد عبد الحليم
08-08-2011, 10:43 AM
هانت علينا انفسنا فهنا على الناس
لم يصل المدرس لهذه المهانة في المجتمع الا بسكوته
لقد نسي المجتمع ان لهذا المخلوق صوت او رأي لقد نسوا انه يمكن ان يقول .. لا
نسوا انه يمكن ان ينتفض لكرامته ويثور .. لا يا حكومة .. لا يا سيادنا .. سننتفض ونثور
الموت ولا المذلة

هيما2011
08-08-2011, 11:55 AM
تدهور التعليم
انا مدرس وصدقونى اقل دخل بين جيرانى حتى اننى يعاملونى عاى انى غلبان منكم لله يا حكومة تصريف الاعمال انا حاسس انكم عايزين اننا نكره الثورة ليه ؟سبب ذلك ان اللى فى وزارة التعليم من الوزير ومساعديه من افراد الحزب المنحل اللى ضيع التعليم وهذه المجموعة تريد تحقيق هذا الهدف ان شاء الله إضراب وسلم ليه على ال25%

ewaed
08-08-2011, 01:29 PM
الاضراب قادم لا محالة