مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عاااااااااااااجل عن فصل المتفوقين

محمو د
23-07-2011, 11:08 AM
أنا جاتلى ورقة رقم الجلوس فى فصل المتفوقين ، وهنمتحن يوم 26 / 7 / 2011 ، الساعة 8 صباحاً .
يا ريت حد يقولنا الامتحان هيبقى عبارة عن ايه ؟؟ ، والمواد اللى فيه ايه هى ؟؟
وهنذاكر ازاى لأن المدة قصيرة قوى قوى قوى .
أرجو الرد سريعاًاااااااااااااااااااااا
وشكراً جزيلاً .

مناجاةُ النجاةَََِ
23-07-2011, 11:18 AM
الامتحان كل مرة بيبقي مختلف عن السنة اللي قبلها
انا رايحة تالتة..ولما جبت رقم جلوس الامتحان دا اشتريت كتاب فيه شوية اسئلة من امتحان المتفوقين دا
وربنا ذاكرته من هنا ومفيش حاجة جت منه ف الامتحان خاااااااالص
هيجيبلك حاجات فيها ذكاء وبرضو حاجات غبية يقولك ايه الفرق بين الكلمة دي
مثلا ايه الفرق بين الصحة والعافية
والاسئلة بتبقي كتير والوقت صغير
الامتحان مش بيعتمد ع حاجة عشان ع طول بيتغير
وربنا يوفقك

محمو د
23-07-2011, 12:56 PM
ممممممممممممممممممممممممم :(
طيب هل ممكن يبقى فى أسئلة عن الثورة والحاجات دى ؟؟ الحاجات السياسية يعنى ؟؟؟
ولى سؤالين : هل أذاكر والا ما أذاكرش ؟؟ ، ولو أذاكر أذاكر ايييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2. ما الفرق بين الصحة والعافية ؟؟
ايه الإجابة ، وايه الذكاء فيها دى ؟؟
ربنا يستر .
شكرا لردك ، ويا ريت لو فى أى حاجة تانية يا ريت حد يقولنااااااااااااااااااااااااااااااااااا
أنا مش عارف أعمل ايه :040vk0: .

هارى12345
23-07-2011, 03:37 PM
ولى سؤالين : هل أذاكر والا ما أذاكرش ؟؟ ، ولو أذاكر أذاكر ايييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يستر .
شكرا لردك ، ويا ريت لو فى أى حاجة تانية يا ريت حد يقولنااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بص كتاب المعاصر فى الرياضه بعد كل درس بيقولك مهارات اساسية احفظها وادخل الامتحان مطمن
معظمه بيبقى اسئلة رياضه وفيه اسئلة بتبقى مثلا الصورة دى بتعبر عن ايه وكده يعنى
حاجات مش عايزة مذاكرة اصلا ومفيش اسئلة سياسية نهائى
الله اعلم يمكن تختلف السنادى
متخفش اصلا هى لا اسئلة متفوقين ولا حاجه ومعظم اللى بيدخلوها بينجحوا فيها
بس ده بيختلف عن اسئلة مدرسة المتفوقين فى عين شمس

محمو د
23-07-2011, 03:51 PM
شكراً ليكم .
وربنا يستر .

محمو د
23-07-2011, 08:01 PM
طيب واللى بينجح فيه ، ايه اللى هيحصله ؟؟؟ ، وهيستفاد ايه ؟؟؟

FirstMan08
24-07-2011, 02:54 PM
أنا امتحنت الامتحان و دخلت فصل المتفوقين وعلي فكرة فصول المتفوقين جميلة جدا و هتفيدك أوي لأقصي درجة و هتحس بالفرق ده لما تدخل سنة تانية و تالتة و الامتحان عبارة عن اسئلة ذكاء و فيها رياضيات و بعض الرسومات الهندسة و كان في سؤال بيديلك كلمة ويقولك عبر عنها برسمة و مش هتحتاج تذاكر حاجة بس ركز كويس ف الاسئلة اللي جاية و فكر بسرعة و توكل علي الله

الفائدة من الفصل ان كل اللي معاك ناس مستواها حلو وهتشجعك و تخليك تذاكر وتفيدك و بيبقي عندهم أفضل مدرسين في المدرسة ف الفصل بتاع المتفوقين و كمان انت ليك سؤال مضمون ف الامتحان بتاع آخر السنة للمتفوقين لانه مذكرة 5 أو 6 ورقات عبارة عن اسئلة بتحفظها او تفهمها حسب المادة ولازم يجيلك منها سؤال ضمن اسئلة الامتحان

eslameng
14-06-2012, 02:01 PM
انا جايب 285 وعايز ادخل فصل المتفوقين وماعرفشي اي حاجة في اي حاجة عنه .ارجوكم حد يجاوبني

eveay
14-06-2012, 03:40 PM
انا جايب 285 وعايز ادخل فصل المتفوقين وماعرفشي اي حاجة في اي حاجة عنه .ارجوكم حد يجاوبني

انت عشان تتدخل فصل المتفوقين بتروح تقدم ورقة فى مدرستك انك عايز تتدخله وبعدين بعد كده بتعرف الميعاد ورقم الجلوس بتاعك والمدرسة اللى انت هتمتحن فيها والامتحان بيبقى عبارة عن كذا ورقة وفيها اسئلة وكل سؤال ليه زمن معين
اما الاسئلة بتبقى عبارة عن اسئلة ذكاء بتبقى سهلة بس محتاجة تركيز وممكن يجبلك اسئلة عن شخصيتك بتبقى متشابهة لحد ما عشان يعرف انت بتقول صح ولا غلط وبيجبلك سؤال عشان تتطبق عليه
ومن الاسئلة اللى كانت فى الامتحان بتاعى .........صفاء فى كلية الطب وعايزة تشتغل عشان مصاريف الكلية وكان عايز حلول عشان توفق بين الدراسة والشغل
وكمان كان فيه سؤال كان غبى اوى يجيب اشكال مكونة من مكعبات وعايز بقى عدد المكعبات دى
وكمان فيه كتاب بيبقى فيه اسئلة ذكاء وكده ممكن تجيبه هو هيفيدك كتير فى انه يعودك على الاسئلة دى وكمان هيبقى تسلية فى الاجازة
والفصل ليه مميزات وعيوب اهم مميزاته ان كل اللى معاك هيبقى مستواهم العلمى والاخلاقى عالى وده هيبقى حافز ليك انك تذاكر
وعيوبه ان ساعات المدرسين مبيشرحوش لانهم بيعتمدوا على ان اللى قدامهم احمد زويل
وفصل الفائقات اللى انا كنت فيه كان المدرسين عاديين جدا ومكانوش احسن مدرسين فى المدرسة ولا حاجة يعنى ساعات كده وساعات كده
ربنا يوفقك

amothman123
14-06-2012, 03:46 PM
بصراجة فصل المتفوقين دة مالوش لازمة .. كنت ممكن ادخله و كبرت

lolo ezzat
14-06-2012, 04:45 PM
اولا:فصل المتفوقين ملهووش أى تلاته لزمه
انا جربته السنه اللى فاتت بس بصراحه احسن حاجه فيه
ان فى امتحان الترم مثلا الطلاب العاديين يجاوبو الامتحان كلله(الاربع اسئله)وانتو تجاوبوا(تلاته)+السؤال الاضافى اللى عليكو
بصراحه ده كان بيفيدنا كتييير والمنهج كان صغير بالكتييير عشر ورقات ولا حاجه
لكن الفصل نفسه مش مفيد فى حاجه انا دخلته بس عشاان اجرب
أما بقى الامتحان ده بيبقى اسئلة ذكااااااااااااء مش بيجى من اى ماده
واحنا امتحانا كان عباره عن اسئله اشكال هندسيه وكده واسئله عن الشخصيه
ويجيبلمك مشكله وانت تحللها يعنى مثلا احنا كان جاييلنا (مشكله سعاد) سعاد دى بقى ف كلية طب واهلها فقراء وكده فانت تقوول حللول عشان تقدر تجيب فلووس
بس مش عارفه ممكن بتختلف من محافظه للتانيه
متذاكرش لان هيجيلك اسئله مش متوقعه

التفوق وليس مجرد نجاح
23-07-2012, 05:43 PM
ربنا يستر .
الفرق بين الصحه والعافيه ان الصحه هى صحه البدن والعقل لكن العافيه هى ان يعافى الله عز وجل الانسان من المرض والصحه مكمله للعافيه فمن المفروض نقول بالعافيه والصحه وهذا ما اعلمه والله اعلم