مشاهدة النسخة كاملة : اللى داخلين تانية ثانوى اجمع ....

رايه الاسلام
12-06-2011, 12:08 PM
دلوقتى احنا طبعا خلصنا سنة اولى وداخلين على الجد وانتوا عارفين بقه يعنى ايه جد :049gc0: وبما اننا اخدنا الاجازة وقاعدين فاضين انا قولت فى نفسى عايزه اراجع الانجليزى اللى فات لان ده اكيد هيفيدنا فى تانية ثانوى ;) انا على فكرة داخلة علمى علوم بس انا كنت عايزة مثلا اراجع على اهم الكلمات واهم الجرامر اقوى نفسى شويتين فى الترجمة وكده يعنى بس المشكلة دلوقتى انى مش عارفه اراجع منين ليا حوالى يومين بدور على مذكرة كلمات مثلا او جرامر بس مش لاقيه المذكرة المناسبة فايه رايكم اللى عنده فكرة عن مذكرة مثلا يجيبلى الرابط بتاعها واللى عنده فكرة يفيدناه:slap1qk6: وكمان لو مدرس فاضل يفيدنا ده ياريت وكمان ممكن نتناقش على اهم الملخصات اللى ممكن نجيبها يعنى من الاخر عايزين ننفع باى طريقة اوكى :049gc0:يلا بقى عايزة اشوف ردودكم وانا متاكده ان فى كتييير هنا من اللى خلصوا اولى ممتازين ونفسهم يدخلوا كلة من كليات القمة ومعلش بقى طولت عليكم ....:039uw8:

ranmory
12-06-2011, 02:25 PM
http://www.englishforarabs.com/

black_tiger2018
14-06-2011, 12:08 AM
dictionary.reference.com/

شعبان رجب
15-06-2011, 01:21 PM
ربنا يوفقك ويهدينا كدة ونذاكر

رايه الاسلام
15-06-2011, 02:12 PM
ها يا جماعة عايزة تفاعل

تحية مصرية
15-06-2011, 02:55 PM
ربنا يوفقك ويوفقنا السنه اللى جاية

einstien
15-06-2011, 04:40 PM
بصى فيه دورة انا باخدها اسمها toefl هتفيدك دورى عليها وشوفيها

einstien
15-06-2011, 04:42 PM
وعلى فكرة انا رايى ان الترجمة اسهل حاجة انما لو بجد عاوز يحط امتحان للطالب الذكى يجيب القطعة او القطعتين فيهم ذكاء شوية انما الترجمةمفيهاش مشكلة هى القطعة اللى فيها تفكير

Awatef Esmat
17-06-2011, 01:41 PM
بتاخدها فين الدوره دي يا اينشتين؟؟؟؟؟؟؟؟

sad nono
18-06-2011, 03:02 AM
انا بصراحة منصحكيش تذاكري دلوقتي اي حااااجة خالص خصوصا احنا لسا في اول الاجازة
نصيحتي لو هنراجع حاجة نراجعها بس مثلا في آخر شهر سبعة او نصه كدا عشان نكون ارتحنا القدر الكاافي وعشان
نبدأ السنة الجاية ان شاء الله فريش واحان مرتااحين منغير ما نكون ارهقنا نفسنا كمااان في الاجازة وعشان نكون اشتقنا شوية للمذاكرة
.... بالنسبة للجرامار الجااي كله قدييم مفي جررامار جديد فالسنة الجاية ان شاء الله هتبقا كلها مراجعة جرامار وحفظ كلمات والقصة وبس
ان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا يارب ..

einstien
18-06-2011, 10:59 AM
انا معايا كتب لها انما مش بروح عشان اخدها وانا باخدها لغة ليس الا مش للدرالسة يعنى

waleedabu
18-06-2011, 04:33 PM
انا مع اينشتين وعلى ما اظن ان الtoefol بتركز على الانجليزى كممارسة مش الانجليزى بتاع المدارس وبالنسبة لراية الاسلام
فمتقلقيش من انجليزى تانية لانه بتاع اولى اصلا كله قواعد قديمة والترجمة مفيش اسهل منها بس امتحان تانية من وجهة نظرى اصعب حاجة فيه تصحصح الخطأ لانه بيبقى مش باين قوى

waleedabu
18-06-2011, 04:35 PM
ويريت يا جماعة نفكر مع بعض فى الملخصات خاصة فى الرياضة والكيميا لان دى المواد اللى نسبة الخطأفيها اكبر

Nada Dody
20-06-2011, 12:56 PM
انا كمان بحاول اعمل كدة
براجع التركيبات اللى خدناها قبل كدة ف الانجلش
و كمان لو انتى فرنش راجعى الشخصيات و الاماكن و زمن المضارع
و ربنا معانا كلنا

انا اعرف انه احسن ملخص ف الرياضة لثانوى المعاصر و الكيمياء الامتحان هنشوف و نجرب
و الانجلش ف ملخص اسمه سنيور او زا بيست
و الفرنساى المعاصر و المراجعه ميرسيه

رايه الاسلام
20-06-2011, 02:39 PM
ايوه يا جماعة انا لقيت مشاركة هنا للمستر نبيل موريس حاطط فيها مذكرة للكلمات فى الثانوية العامة انا هبدأ احفظها وهراجع منهج اولى التراكيب وكده اما بالنسبة للملخصات فى الكيميا الامتحان احسن حاجة والرياضه متردده ما بين المعاصر ولامى اما الانجليزى مش عارفه ايه الكويس ذابيست ولا سنيور ولا المعاصر ولا سيربرايز والعربى انا بفضل الاضواء والرسالة مع بعض وبكده مسيبش اى معلومة تضيع الفرنش بقى برافو وميرسى مع بعض برضه انا بفضل ملخصين للمادة علشان المها كويس :stickjo4:واللى عنده خبرة يدخل ويفيدنا يا :av4056bb7jp3:

waleedabu
20-06-2011, 04:19 PM
انا شايف السربرايز فى الانجليزى وبالنسبة للرياضة بيقولوا الماهر والمعاصر احسن اتنين انا هجيبهم زى ما قالت راية الاسلام عشان الم الرياضة لانها اكتر مادة ممكن تنقص فيها لانه مش كلام مكتوب فى الكتاب هنكتبوا فى الامتحان والكيميا بيقولوا الامتحان جربته فى اولى كان كويس الفرنساوى مش بجيب ملخص الاستاذ بتاعى ملخصته جميلة جداً مش هحتاج والعربى كذلك الامر
ويريت اللى يعرف اسم ملخص تانى فى الكيميا غير الامتحان يقول

رايه الاسلام
20-06-2011, 04:36 PM
انا عايزة اعرف هو ملخص لامى فى الرياضة 2 ثانوى كويس ولا لأ وكذلك المعاصر فى الانجليزى ؟ عايزين تفاعل اكتر علشان كلنا نستفاد

رايه الاسلام
20-06-2011, 04:40 PM
انا شايف السربرايز فى الانجليزى وبالنسبة للرياضة بيقولوا الماهر والمعاصر احسن اتنين انا هجيبهم زى ما قالت راية الاسلام عشان الم الرياضة لانها اكتر مادة ممكن تنقص فيها لانه مش كلام مكتوب فى الكتاب هنكتبوا فى الامتحان والكيميا بيقولوا الامتحان جربته فى اولى كان كويس الفرنساوى مش بجيب ملخص الاستاذ بتاعى ملخصته جميلة جداً مش هحتاج والعربى كذلك الامر
ويريت اللى يعرف اسم ملخص تانى فى الكيميا غير الامتحان يقول
انت هتعتمد على سيربرايز بس فى الانجليزى ؟ والعربى والفرنساوى مش شايف ان لازم يكون فى كتاب خارجة بجانب المذكرة علشان تحل فيهم ولا رايك ايه؟ انا طبعا بعتمد على مذكرات المستر بس لازم يكون فى كتاب خارجى بحل فيه .... بالنسبة للكيميا معرفش غير الامتحان بس عموما نستنى اللى يعرفوا يقولونا

waleedabu
20-06-2011, 06:19 PM
انت هتعتمد على سيربرايز بس فى الانجليزى ؟ والعربى والفرنساوى مش شايف ان لازم يكون فى كتاب خارجة بجانب المذكرة علشان تحل فيهم ولا رايك ايه؟ انا طبعا بعتمد على مذكرات المستر بس لازم يكون فى كتاب خارجى بحل فيه .... بالنسبة للكيميا معرفش غير الامتحان بس عموما نستنى اللى يعرفوا يقولونا

بالنسبة للفرنساوى المذكرة بتاعت المدرس بتاعى احسن من الملخصات شرح واسئلة على كل درس وحاجة جميلة
اما العربى فانا اعرف مدرس عندنا فى المدرسة شرح لنا نحو تانية كله فمع مذكرة المدرس هيبقى تمام لانى حليت امتحانات نحو والحمد لله تمام بس طبعا هجيب كتب مراجعة انا مش عارفها قوى بس فى كتاب اسمه -فى اللغة العربية -
عارف الاسم غريب بس هو اسمه كدة دة ممتاز وفى بعدين كتب للامتحانات يعنى مش هحتاج شرح
والانجليزى السربرايز بس وكدة مية مية وطبعا المراجعة ليها كتاب تانى غالباً هيكون the best والكيميا يا رب حد يدخل من المجربين ويقولنا على احسن الاسماء مش اسم واحد انما حتى الان المتفق عليه هو الامتحان

hobahoby
21-06-2011, 12:52 AM
عندك حق بس لازم ترتاحى فى الاجازة عسان متزهقيش فى اخر السنة اللى جاية ان شاء الله وربنا معاكى يا بطوطة ومعانا

Nada Dody
22-06-2011, 06:41 AM
ايوه يا جماعة انا لقيت مشاركة هنا للمستر نبيل موريس حاطط فيها مذكرة للكلمات فى الثانوية العامة انا هبدأ احفظها وهراجع منهج اولى التراكيب وكده اما بالنسبة للملخصات فى الكيميا الامتحان احسن حاجة والرياضه متردده ما بين المعاصر ولامى اما الانجليزى مش عارفه ايه الكويس ذابيست ولا سنيور ولا المعاصر ولا سيربرايز والعربى انا بفضل الاضواء والرسالة مع بعض وبكده مسيبش اى معلومة تضيع الفرنش بقى برافو وميرسى مع بعض برضه انا بفضل ملخصين للمادة علشان المها كويس :stickjo4:واللى عنده خبرة يدخل ويفيدنا يا :av4056bb7jp3:

طيب يا ريت تحوطيلنا الرابط بتاعها علشان نستفاد او تقولى فين ف المنتدى بالظبط ؟؟
ف قسم تعليم الانجليزية و لا قسم المادة نفسها
و شكرا

جهاااد
22-06-2011, 06:53 AM
وانا معاكو لسه داخل تانية واحسن حاجة في الكيميا المعلم

assem m
22-06-2011, 07:52 AM
الوسام فى الكيمياء والمعلم كمان والامتحان افضل ثلاثة ودليل التقويم

رايه الاسلام
22-06-2011, 11:16 AM
طيب يا ريت تحوطيلنا الرابط بتاعها علشان نستفاد او تقولى فين ف المنتدى بالظبط ؟؟
ف قسم تعليم الانجليزية و لا قسم المادة نفسها
و شكرا

'ايوه طبعا انا لو كنت عارفة انكم عايزينها كنت اديتكم الرابط من الاول الرابط اهو
http://www.4shared.com/file/107440065/4e183d02/_A_one.html
وهى عبارة عن قاموس لاهم الكلمات لمستر نبيل موريس انا بحاول احفظ منها لانها اكيد هتفيدنا وفيها كلمات كتير بتيجى فى الامتحانات
واى حاجة اقدر افيدكوا بيها قولولى وانا اجيبهالكوا :022yb4:;)

Dr.Nariman
22-06-2011, 12:38 PM
الله يوفقنا جميعا

waleedabu
22-06-2011, 04:15 PM
الوسام فى الكيمياء والمعلم كمان والامتحان افضل ثلاثة ودليل التقويم

انا اول مرة اسمع الكلام دة بس انا اعرف ان دليل التقويم دة كويس فى العربى

رايه الاسلام
23-06-2011, 05:49 PM
انا اول مرة اسمع الكلام دة بس انا اعرف ان دليل التقويم دة كويس فى العربى

انا برضه سمعت ان الوسام والامتحان احسن اتنين فى الكيميا

waleedabu
23-06-2011, 05:54 PM
يا جماعة انا محتار طيب بالنسبة للمعاصر كويس فى اية غير الرياضة دى تانية مش اولى انا مش عاوز اضيع واقعد اجرب

رايه الاسلام
23-06-2011, 06:39 PM
يا جماعة انا محتار طيب بالنسبة للمعاصر كويس فى اية غير الرياضة دى تانية مش اولى انا مش عاوز اضيع واقعد اجرب

اقولك يا waleedabu انا سالت واحدة اعرفها فى تالتة ثانوى وقالتلى عن تجربة ان المعاصر ولامى مع بعض فى الرياضة وبرافو وميرسى فى الفرنساوى ولو عايز كتاب واحد هيبقى برافو بس الاحسن الكتابين مع بعض اما الانجليزى المعاصر وسنيور ولو عايز تلم اكتر يبقى سيربرايز معاهم والعربى بقه خليك فى الاضواء ولو عايز واحد تانى تقفل بيه المادة يبقى الرسالة الكيميا دى الامتحان احسن حاجة وفى ملخص اسمه مندليف كويس فى المسائل وفى الوسام برضه كويس بس انا عموما لحد دلوقتى استقريت على الوسام والامتحان وبرضه هسأل تانى

رايه الاسلام
23-06-2011, 06:42 PM
نصيحة عرفتها من اللى سبقونا اهم حاجة الحل فى ثانوى كل ماتقدر تحل فى ملخص حل على أد ما تقدر وده اللى هحاول اعمله السنة دى واللى بعدها ان شاء الله

waleedabu
23-06-2011, 07:23 PM
اولا انا وليد من غير ابو ثانيا انا عايز الملخصات عشان حاجة واحدة بس عشان الحل اما الشرح دة على الاستاذ وانا مش هجيب فرنساوى ولا عربى هعتمد على مذكرات

رايه الاسلام
23-06-2011, 08:36 PM
اولا انا وليد من غير ابو ثانيا انا عايز الملخصات عشان حاجة واحدة بس عشان الحل اما الشرح دة على الاستاذ وانا مش هجيب فرنساوى ولا عربى هعتمد على مذكرات

ولا يهمك وليد او وليد ابو مش فارقه عموما الحل اهم حاجة فى ثانوى وطالما مش هتجيب فرنساوىاو عربى يبقى فى الرياضة المعاصر مسائله كويسة ومتدرجة من حيث الصعوبة اما لامى فمسائله كتيير وصعبة شويه بس طبعا لازم نتدرب على كل حاجة شوف اللى يناسبك وهاته اما انا فهجيب الاتنين الانجليزى زى ما قلتلك قبل كده والكيميا لسه مستقرتش اوى بس لحد دلوقتى الامتحان متفق عليه وزى ما قلتلك على الوسام ومندليف وفيه كشكول الاول ودليل التقويم وكتاب الوزارة حل على أد ماتقدر حاول تجمع كل المصادر دى وتحل منها واللى متعرفهوش علم عليه واديه لاستاذك ده هيريحنا كتير اخر السنة فى المراجعة

sh.sh.
25-06-2011, 08:40 PM
اميننننننننننننننننننننننننننننننن

sad nono
27-06-2011, 01:59 AM
ربنا يوفقنا جميعا يااااااااااااااارب وندخل الكليات اللي احنا عاوزينها ان شاء الله :d

قلبي ملك لربي
28-06-2011, 03:26 AM
في كتاب جامد في العربي بس اسئله بس اسمه ض الواجبات

salma hanem
28-06-2011, 04:44 AM
في كتاب جامد في العربي بس اسئله بس اسمه ض الواجبات

اسمه ايه؟؟

قلبي ملك لربي
28-06-2011, 05:46 AM
اسمه الوجبات ومرسوم عليه حرف الضاض

salma hanem
28-06-2011, 09:51 AM
طب وده لكل السنوات؟

يوسفباشا
28-06-2011, 08:37 PM
السلام عليكم

لو عاوزين كلمات انجلش انا مستعد اجيب لكن الجرامر افتكر ان مش لازم اوى تراجعوه لو انتوا كويسين فى الانجلش خلاص

والامتحان باذن الله مش هيخرج من جرامر السنادى

Mouslima
29-06-2011, 03:04 AM
يا جماعه انا هقول لكم احسن الملخصات

فى العربى الرســاله

فى الانجليزى ذا بست و سربرايز

فى الكيمياء الامتحان طبعـاًَ

فى الرياضيات المعاصر

فى الفرنساوى ميرسى وبرافو

انا بجيبهم دايماًَ

يوسفباشا
29-06-2011, 08:03 AM
يا جماعه انا هقول لكم احسن الملخصات

فى العربى الرســاله

فى الانجليزى ذا بست و سربرايز

فى الكيمياء الامتحان طبعـاًَ

فى الرياضيات المعاصر

فى الفرنساوى ميرسى وبرافو

انا بجيبهم دايماًَ

ايوه الانجليزى ذا بيست او سيربرايز

الكيمياء الامتحان بس الوسام حلو على فكره مه انى كنت ماشى من الامتحان

الرياضيات المعاصر

لكن العربى مش عارف هو اللى انا اعرفه ان الاضواء مش حلو بس مشفتش الرساله قبل كده

والفرنساوى مش عارف الحقيقه

جهاااد
29-06-2011, 08:41 AM
شكرا لكل طالب في تانية ثانوي بيساعد اخواتو الصغيريين بالمعلومات المهمة وربنا يوفقوا ان شاء الله
اخوكم جهااد

يوسفباشا
29-06-2011, 09:26 AM
اقولك يا waleedabu انا سالت واحدة اعرفها فى تالتة ثانوى وقالتلى عن تجربة ان المعاصر ولامى مع بعض فى الرياضة وبرافو وميرسى فى الفرنساوى ولو عايز كتاب واحد هيبقى برافو بس الاحسن الكتابين مع بعض اما الانجليزى المعاصر وسنيور ولو عايز تلم اكتر يبقى سيربرايز معاهم والعربى بقه خليك فى الاضواء ولو عايز واحد تانى تقفل بيه المادة يبقى الرسالة الكيميا دى الامتحان احسن حاجة وفى ملخص اسمه مندليف كويس فى المسائل وفى الوسام برضه كويس بس انا عموما لحد دلوقتى استقريت على الوسام والامتحان وبرضه هسأل تانى

الحقيقه انا شايف انا المعاصر لواحده كفايه فى الرياضه لو عاوز لامى ممكن عادى برده لان الرياضه مفيهاش مشاكل لو حليت كتير
اما فى الانجلش انا ارجح انك تشوف كتاب واحد. بس يكون احسن كتاب
لكن ماظنش انك لازم تششت نفسك من اكتر من كتاب فى الانجلش
والعربى الاضواء الصراحه معجبنيش بس للاسف انا كنت بذاكر من ملزمه استاذ عندنا (( انا عارف ان فى ناس مش بترجح موضوع كتب الاساتذه ديه انا كنت كده برضه بس صدقونى السنادى هتلاحظوا ان الكتب الخارجيه مش كلها متمكنه
السنين اللى فاتت كنت بمشى من اى كتاب خارجى والسلام
لكن السنادى لازم تشوف الكتاب اللى يكون ملتزم بمنهج الوزاره
لان انا كنت مثلا على سبيل المثال بشوف فى الاضواء معانى كلمات
واجى احل فى نماذج العربى الاقى بيقولى معنى كذا وجايب اختيارات كنت احيانا لما بختار المعنى اللى موجود فى الاضواء كنت بلاقيه غلط فا مش عارف فيه ناس بيقولوا الرساله ممكن تشوفوه
(( مجرد راى ))

مجنونة الثانوية
30-06-2011, 08:58 PM
ربنا معاكم
بس تشدوا حيلكم من الاول عشان متتزنقوش

Nada Dody
06-07-2011, 04:44 AM
شكر اووووووووى
و انا كمان اى حاجة اقدر اجيبهالك مش هتاخر

قلبي ملك لربي
06-07-2011, 07:28 AM
طب وده لكل السنوات؟
ايوه لكل السنوات

engi11
07-07-2011, 07:20 PM
يارب وفقنا

أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى
05-02-2013, 12:33 PM
جزيل لاخى الحبيب احمد

انه بحث عن الموضوع وتوصل اليه

شكرا جزيلا اخى احمد

تقديرى لك

a7med bondok
05-02-2013, 12:46 PM
جزيل لاخى الحبيب احمد

انه بحث عن الموضوع وتوصل اليه

شكرا جزيلا اخى احمد

تقديرى لك

هذا واجب استاذي وشكرا لاعادته وان شاء الله يفيد اخونا يوسف باشا:):):)

يوسفباشا
05-02-2013, 03:35 PM
هذا واجب استاذي وشكرا لاعادته وان شاء الله يفيد اخونا يوسف باشا:):):)

انا متشكر جدا لاهتمام حضرتك والله
بس والله انا مش عارف اعتذر لحضرتك ازاى
للاسف مش هو دا الموضوع
حضرتك الموضوع التانى كان اسمه
اللى داخلين تانيهه ثانوى يدخلوا كدا ؟؟
وكانت كاتبه الموضوع اسمها : sooma
وعلى العموم والله حتى لو لم يتم العثور على الموضوع فا كفايه مجهود حضرتك
وجزاك الله خيرا

يوسفباشا
05-02-2013, 03:37 PM
اصل حضرتك انا كنت لسه هكتب الرساله ديه
بس الاخت bright stars ظنت انى لاقيت الموضوع
بس على العموم انا بقول لحضرتك لو الموضوع خلاص مش موجود فا والله
انا متشكر جدا

a7med bondok
05-02-2013, 03:44 PM
اصل حضرتك انا كنت لسه هكتب الرساله ديه
بس الاخت bright stars ظنت انى لاقيت الموضوع
بس على العموم انا بقول لحضرتك لو الموضوع خلاص مش موجود فا والله
انا متشكر جدا

للاسف يا يوسف مش لاقيه خالص خلاص خليك في الموضوع ده والاولاني اللي هو ده http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=239543 ويمكن تستفيد منهم :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:

يوسفباشا
05-02-2013, 11:14 PM
للاسف يا يوسف مش لاقيه خالص خلاص خليك في الموضوع ده والاولاني اللي هو ده http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=239543 ويمكن تستفيد منهم :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:

الف الف شكر على مجهود حضرتك
جزاك الله كل خير :)