مشاهدة النسخة كاملة : بقوة شباب المتعاقدين وبخبرة كبار المعلمين والعاملين بالأزهر نبني الأزهر

مدرس أزهري
09-05-2011, 08:42 PM
طبعا عارفين كلنا الفساد اللي في الأزهر واللي للأسف بعضنا بيحاول ينكره خوفا من مواجهة الحقيقة المرة
وهسئل كل واحد فينا سؤال لو عندك ابن وعرفت انه بيعمل اي غلط هتواجه نفسك ولا هتخبي وتكذب الناس مع انك متأكد من ده.
طب الفساد ده في ايه بالظبط
أولا عدم العدالة وده طبعا بيكون واضح في
1-كنترول الشهادات وده للي مايعرفش بيطلع منه الافات الجنيهات لكل عضو من أعضائه وطبعا الحمد لله إنه حكر على ناس من المحاسيب كلنا عارفينهم
2 - التنقلات فمثلا لو ليك واسطة يمكن تتنقل من اي مكان لاي مكان بدون بديل ومن غير جواب وموافقة شيخ المعهد
حتى في غرف المدرسين واسطة فمثلا من المعاهد اللي اشتغلت فيها معهد فيه الكبار قاعدين على مكاتب بينما المتعاقدين قاعدين في غرفة تانية على دكك ( ايوة دكك) مقاعد الطلاب يعني
ا3 - لمراقبة بتاعة الشهادات بقى انت وحظك لو ليك واسطة تراقب في مكان قريب للبيه قصدي للبيت وطبعا احنا عارفين انك لازم تروح بدري بس بالواسطة برضو هتدخل لجنة واحدة بس
والغريبة اني بلاقي مدرسين أفاضل أول ما تيجي سيرة الكنترول بين المحاسيب ينسحبو من المكان وكأن دي حاجة مقصورة عالاخوة التانيين بس
يا جماعة طبعا لا بنقول إضراب ولا بنقول اعتصام بس بنقول العدل اللي ما يزعلش حد .
مع اعتذاري لكل الأزهريين وأنا واحد منكم درست في الأزهر من الصف الأول الابتدائي إلى أن أنهيت دراستي الجامعية والله كنت أفخر بالأزهر بين الجميع إلى أن عملت فيه ورأيت ما رأيت فصار قلبي ينزف دما على ما فيه الأزهر قائد الثورات على مر العصور
لنبدأ حملة معا نبني الأزهر من جديد التي أتمنى ان نتقابل ونناقش فيها كيف ننهض بالأزهر ونعيد له دوره الديني والعلمي والأدبي كما كان .
أحبكم في الله وأتمنى أن أقرأ تعليقاتكم ونقدكم ومساعدتكم للأزهر

خالدابوخبازى
09-05-2011, 09:15 PM
الاخ الكريم ماتقوله حقيقة لاشك فيها.............لكن قولك فساد فى الازهر اختلف معك فيها.................لا.نه فساد اشخاص ناتج على عدم قدرة الازهرى على القيادة فلو لم يكن القادة فى قطاع المعاهد الازهرية ازهريون لاانصلح الحال وقس على ذلك فى المعاهد لذلك اصلاح الازهر فى عدم تولى الازهرى القيادة .
لذلك الاصلاح فى الازهر فمثلا فى الامتحانات يقول الشيخ تبقى اللجان فى المدن وانا اقول له اصلح رؤساء اللجان اولا وليكن رئيس اللجنة ثقافى وانظر ماذا سيحدث ستنقلب الامور ويمنع الغش وايضا مدير الامتحانات ليكن ثقافى وانظر للسلبيات التى قالها الاخ ستتلاشى نهائيا لاكن الشيخ وقادة الازهر يخافون من الثقافى لاانه سيظهر عورة الازهرى فى الفصل .......فى الشرح ......فى الامتحان .......فى الانضباط الحضور والانصراف ....فى الزى ......فى عدم حفظ القران.....فى عدم حفظ الاحاديث بل يقرأ من الكتاب .......سلبيات لاتعد ولاتحصى .

بيبونينو
10-05-2011, 05:30 PM
والله كلام حضرتك مظبوط 100% بارك الله فيك

مدرس أزهري
10-05-2011, 07:59 PM
الاخ الكريم ماتقوله حقيقة لاشك فيها.............لكن قولك فساد فى الازهر اختلف معك فيها.................لا.نه فساد اشخاص ناتج على عدم قدرة الازهرى على القيادة فلو لم يكن القادة فى قطاع المعاهد الازهرية ازهريون لاانصلح الحال وقس على ذلك فى المعاهد لذلك اصلاح الازهر فى عدم تولى الازهرى القيادة .
لذلك الاصلاح فى الازهر فمثلا فى الامتحانات يقول الشيخ تبقى اللجان فى المدن وانا اقول له اصلح رؤساء اللجان اولا وليكن رئيس اللجنة ثقافى وانظر ماذا سيحدث ستنقلب الامور ويمنع الغش وايضا مدير الامتحانات ليكن ثقافى وانظر للسلبيات التى قالها الاخ ستتلاشى نهائيا لاكن الشيخ وقادة الازهر يخافون من الثقافى لاانه سيظهر عورة الازهرى فى الفصل .......فى الشرح ......فى الامتحان .......فى الانضباط الحضور والانصراف ....فى الزى ......فى عدم حفظ القران.....فى عدم حفظ الاحاديث بل يقرأ من الكتاب .......سلبيات لاتعد ولاتحصى .

واضح يا أستاذ خالد انك منحاز لمعلمي المواد الثقافية ولكن أحب اقول لحضرتك حاجة المشكلة مش في كون القيادي ثقافي أو غيره ومع العلم إن كلمة أزهري تضم الشرعي والعربي والثقافي
وردي على حضرتك في الأمر ده هيكون بقصة حدثت لي
أنا خريج تربية لغة عربية وأخذت كورسات كمبيوتر إلى أن وصلت لاحتراف برامج الأوفيس واشتغلت كمدرب تابع لشركة تنفذ مشروعات ميكروسوفت لتطوير التعليم عن طريق إعطاء كورسات للمعلمين والموجهين في التربية والتعليم
في مرة كنت أدرب مدرسين في إحدى المدارس وأثناء التطبيق العملي طلب مني مدرس لغة عربية المساعدة ثم طلب مني مدرس رياضيات المساعدة فتوجهت اولا إلى مدرس اللغة العربية فما كان من مدرس الرياضيات إلا أن قال لي يا بشمهندس سيبك منه ده بتاع عربي مالوش في الحاجات دي احنا مدرسي المواد الثقافية اللي نفهم احسن
قلتلو طب انت ايه رايك في شرحي قاللي ده انت شكلك خريج هندسة وقعد يشكر في علمي
طبعا انا ما كنتش معرفهم انا خريج ايه وقعدت اضحك عليه جوة نفسي وقلت عشان كده عمرها ما هتتعدل طول ما احنا بنقسم الناس لفئات غلط

خالدابوخبازى
10-05-2011, 08:14 PM
شكرا اخى على الرد الجميل وعلى اللفتة الجميلة مثلك انه بحق اسلوب رائع
اخى انا لم اقصد ان اقسم فئات ولاكن اقصد وضع الرجل المناسب فى المكان المناسب .

mona saad
10-05-2011, 09:59 PM
وضع الرجل المناسب فى المكان المناسب

farrag63
10-05-2011, 10:45 PM
طبعا عارفين كلنا الفساد اللي في الأزهر واللي للأسف بعضنا بيحاول ينكره خوفا من مواجهة الحقيقة المرة
وهسئل كل واحد فينا سؤال لو عندك ابن وعرفت انه بيعمل اي غلط هتواجه نفسك ولا هتخبي وتكذب الناس مع انك متأكد من ده.
طب الفساد ده في ايه بالظبط
أولا عدم العدالة وده طبعا بيكون واضح في
1-كنترول الشهادات وده للي مايعرفش بيطلع منه الافات الجنيهات لكل عضو من أعضائه وطبعا الحمد لله إنه حكر على ناس من المحاسيب كلنا عارفينهم
2 - التنقلات فمثلا لو ليك واسطة يمكن تتنقل من اي مكان لاي مكان بدون بديل ومن غير جواب وموافقة شيخ المعهد
حتى في غرف المدرسين واسطة فمثلا من المعاهد اللي اشتغلت فيها معهد فيه الكبار قاعدين على مكاتب بينما المتعاقدين قاعدين في غرفة تانية على دكك ( ايوة دكك) مقاعد الطلاب يعني
ا3 - لمراقبة بتاعة الشهادات بقى انت وحظك لو ليك واسطة تراقب في مكان قريب للبيه قصدي للبيت وطبعا احنا عارفين انك لازم تروح بدري بس بالواسطة برضو هتدخل لجنة واحدة بس
والغريبة اني بلاقي مدرسين أفاضل أول ما تيجي سيرة الكنترول بين المحاسيب ينسحبو من المكان وكأن دي حاجة مقصورة عالاخوة التانيين بس
يا جماعة طبعا لا بنقول إضراب ولا بنقول اعتصام بس بنقول العدل اللي ما يزعلش حد .
مع اعتذاري لكل الأزهريين وأنا واحد منكم درست في الأزهر من الصف الأول الابتدائي إلى أن أنهيت دراستي الجامعية والله كنت أفخر بالأزهر بين الجميع إلى أن عملت فيه ورأيت ما رأيت فصار قلبي ينزف دما على ما فيه الأزهر قائد الثورات على مر العصور
لنبدأ حملة معا نبني الأزهر من جديد التي أتمنى ان نتقابل ونناقش فيها كيف ننهض بالأزهر ونعيد له دوره الديني والعلمي والأدبي كما كان .
أحبكم في الله وأتمنى أن أقرأ تعليقاتكم ونقدكم ومساعدتكم للأزهر

أخي الكريم / السلام عليكم
موضوع كنترول القاهرة معروف من يذهب كل عام وقد تقدمنا بشكوي موضوع المكتب أظن أنه من الاحترام أن يجلس الاستاذ الكبير على مكتب فهو كان استاذك ولاشيئ في ذلك موضوع التنقلات يمكنك أن تأخذ حقك لو انتقل زميل لك بالواسطة عن كريق شكوى للرقابة أو النيابة الادارية موضوع انتدابات الامتحانات في الشهادات تأتي من القاهرة لكن يمكنك الحصول على خطاب من المنطقة في حالة وجود عجز وأود أن اخبرك أن فساد الازهر لايساوي نقطة في بحر لو قورن بالتربية والتعليم
بارك الله فيك