مشاهدة النسخة كاملة : قرار تعيين الكل غريب وظالم

البروفيسير ابو اياد
02-03-2011, 10:47 PM
ادهشني واصابني ذهول عندما قرأت قرار وزير التعليم الذي كنا ندافع عنة ونطلب مجيئة الي الوزارة ولكنة خيب امالنا للاسباب التالية
1- كيف بحدث تعيين للكل حتي بتوع الاجر انة حط ابو قرش مع ابو قرشين
2- كيف يساوينا ونحن معدين تربوين ومعنا الرخصة الدولية للحاسب الالي بمن لم ياخذوا سوي شهادتهم وتعينوا بالمجاملات والواسطة
3- اين ذهب تعب المذاكرة في الدبلومة او التربوي ومذاكرة الكادر بمن لم يفعلوا شئ
4- كيف تضييع سنوات خبرة عملنا بها اكثر من سبع سنوات بمن هم حديثوا التخرج
5- مافائدة كلية التربية اذا
سيدي الوزير انت لم تصب قرار مخطئ فعلت ذلك من اجل خوفك من المظاهرات
المساواة في الظلم عدل

alostaztamer1
02-03-2011, 10:51 PM
ما حدث لمن لم يمتحن بعد الاكاديمية هو تثبيت بمعني ليس فصل ..
اما من اجتاز الاكاديمية فتم تعيينهم علي وظيفة معلم .. وله كل امتيازات الكادر

المعلم الحزين
02-03-2011, 10:58 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل لما يبقي مدير المدرس دبلوم زراعه ويقود حملة الموهلات العليا يبقي حسبنا الله ونعم الوكيل وكمان الاموهلات العليا ياريت ثابتين لا بالعقد ههههههههههههههههالمميز اللي هيبقي مكيف

aleman
02-03-2011, 11:00 PM
المعلمين بالاجر دول فيهم ناس شغالة بقالهم7 سنين على الهوا كده
ودول يستحقوا التعيين
وفيهم من حملة المؤهلات
فلو سمحتم متعمموش

Rofa2010
02-03-2011, 11:26 PM
لا حول ولا قوة إلا بالله
يعني احنا بقينا "بقرش" علي العموم ايها العضو المحترم انا في السويس و في مدرستي فقط 10 معلمات بالاجر كلنا معنا الشهادة icdl و كلنا معنا دبلومة علم نفس تربوي و كلنا معنا كورسات لغة انجليزية اما عن سنين الخبرة فكلنا نعمل منذ ست سنوات والمرتب 113 جنيها فقط وبدون حق في اي شئ .
يا تري نستحق التعين ولا لأ
إذا كنت تحس بالظلم فلا تظلمنا

zead sad
02-03-2011, 11:27 PM
حرام عليك لية كدة هل انت موكل بتقسيم الارزاق هل تعلم حالى وحال زملائى

zead sad
02-03-2011, 11:30 PM
نحن ايضا معنا تربوى وicdl

Rafael.Nadal
02-03-2011, 11:31 PM
والله الواحد يتمنى الخير للجميع وربنا يرزق الجميع بس فى البلد دى بجد الانسان اتخنق نتعب وبنتساوى بالجميع ازاكر واتفوق وبتعين زى اللى نجح بدور تانى ناخد كادر ورخصه دوليه وبرضه زينا زى الكل بس الواحد بيسكت عشان ميزعلش حد بس هقول ايه بقا اللهم لا اعتراض ع حكمك
مش انانيه مننا بس دا ليه ديما التعب يروح فى الهوا ونتساوى بالكل

Rafael.Nadal
02-03-2011, 11:35 PM
ياجماعه الارزاق على الله بس اثبتو مقلناش حاجه دا يفرحنا بس بنفش الشروط اللى اتطبقت علينا اظن العدل مايزعلش
نتمنى للكل التوفيق وربنا يوسع ارزاقكم ويحفظ مصر

طه حسين رأفت
02-03-2011, 11:36 PM
يا أخواني قولوا الحمد لله علي كل شيء ان التعيين بقي لكل الناس وده اللي كنا بنادي بيه

رمضان5
02-03-2011, 11:38 PM
يا جماعة مع احترامنا للمعلمين بكل فئاتهم لاكن الراجل مغلطش مطلوب التعيين للكل لاكن حسب قانون الكادر .
يعنى العاملين بالاجر المفروض يبقى ليهم عقود معلم مساعد فورا ويخلصوا الشروط المطلوبة وبعدين يتعينوا وهو دة العدل.واللى اجتازوا الاختبارات وحصلوا على الدبلومة والرخصة الدولية فدول يتعينوا فورا .

mhegazi
02-03-2011, 11:39 PM
ياسيدي الفاضل سوف يتم تثبيت الاخوة كمعلم مساعد ولم يتغير مسماهم ويحصولوا على الكادر الا بعد اجتيازهم لاختبار الكادر وحصولهم على الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر

حازم الهنتش
02-03-2011, 11:39 PM
انا من وجهة نظرى ان من حق اى انسان داخل المدرسة انه يكون معين ومثبت واحنا مش هنخسر حاجة لما يتثبتوا

samiro
02-03-2011, 11:41 PM
انا شايف ان التعيين يكون للجميع ويكون الفرق بين القديم والجديد فى المرتب كدة الصح مش القديم عاوز يتعين والجديد لا منه اتعين ولا خد مرتب عدل مع احترامى للاستاذ للى كاتب الموضوع مش متفق معاك

الاستاذ محمود حميد
02-03-2011, 11:42 PM
فيهم ناس بيشتغلوا قبل انتا ما تشتغل في التدريس وهما مواطنين في البلد دي زيك يعني ليهم حقوق في البلد دي ومن حقهم يعيشوا حياة كريمة بعيد عن الاجحاف ولا حضرتك بس الي ليك حق تعيش والباقيين يشربوا من البحر !!!!!!! وبعدين انتا مش تعرف ظروف الناس دي وليه هما كده مش يمكن في ظروف خلتهم مش يكملوا؟؟؟؟ وحضرتك عمال تقول ذاكرت وتعبت بتحسسني انك بتشتغل في هيئة الطاقة الذرية ولا مفاعل نووي ( يعم المهم تقبض اخر الشهر وتقدر تصرف علي الناس المسئولة منك ) بلاش تعيش الدور اوي خلي الناس كلها تفرح ولا يفرحك ان حضرتك بس تتعين والباقيين مش مهم ومتنساش حديث الرسول صلي الله عليه وسلم (( حب لاخيك ما تحبه لنفسك ))

inDe_eD
02-03-2011, 11:42 PM
السلام عليكم
طب ممكن اسأل سؤال وياريت اللى عارف يجيب....انا اشتغلت سنتين الحصة 2007-2008 و 2008-2009
اما فى 2009-2010 اشتغلت بمدرسة خاصة فهل ياترى ممكن يكون لى امل فى تعاقد لانى عملت بالحصة
على فكرة معايا icdlمن زمان + بكالوريوس تربية+ دبلومة فئات خاصة
ارجو الافادة

mh_eg
02-03-2011, 11:45 PM
الف مبروك للجميع ومتزعلوش من بعض المهم كلنا نحب مصر ونجتهد في عملنا علشان بكره يكون احلي لينا و لولادنا بعدينا

سيلفانو
02-03-2011, 11:50 PM
اولا عشان محدش يفهم كلامى غلط
انا مدرس مساعد من اللى اتعينو
وحمدا لله على ذلك

ثانيا فعلا كان حق مديرين المدارس والموجهين والمثبتين من زمايلنا انهم يعاملونا وحش ويشوفونا اقل منهم
ويقولوا علينا بالقلم الرصاص وبردوا حلال فينا اننا نتعامل اسوأ معاملة
عشان لما كان املنا التثبيت فقط كنا مستنيين قشاية نتعلق بيها
دلوقتى اول محسينا اننا معينين ومثبتين بالفعل بدأنا نعض فزمايلنا ونقول انهم اقل مننا يعنى مش غريب على اللى كانوا متعينين انهم يبصولنا بصه اقل منهم لاننا دلوقتى بنبص لزمايلنا نفس البصه
وبنبخثهم حق التثبيت

يا اخى بالله عليك راجع معلوماتك عن عقود الحصة
الناس دى جاهزة من كل حاجه معاهم الاى سى دى ال
والدبلومات التربوية
وطبعا ده اسوة بينا عشان يبقوا جاهزين لامتحان الكادر
يعنى اللى فارق بينك وبينهم
هو امتحان الكادر واظن الكل بيطالب بالغاؤة
يعنى الفارق معدوم
يعنى مفيش فرق

وحب لاخيك ما تحب لنفسك
واحمد الله كثيرا انه تم تعييننا

البروفيسير ابو اياد
03-03-2011, 12:00 AM
اخي سيلفانو وغيرهم ممن ينتقدون الموضوع اقسم بالله انني لست انانيا ولكنة حقي والساكت عن الحق شيطان اخرص لايمكن يحدث تقدم في هذة البلد الا اذا ساد العدل
ان الله ينصر القرية العادلة ولو كانت كافرة
لسي بقيلنا كتير عشان نترقي في التفكير ونستطيع التقدم

سيلفانو
03-03-2011, 12:09 AM
سؤال بسيط يا اخى لأبو اياد

لننهى هذا الحوار
واقسم بالله العلي العظيم ان اجبتنى بنعم او بلا
ساحترم اجابتك كل الاحترام

ان كنت معلما بالحصة واتاك العيين مثلك مثل المعلم المساعد
هل سترفضة لانه ليس من حقك اان تتساوى باللذين اجتازوا الكادر أم ستقبلة .
وان اجبت بانك ستقبلة فليس من حقك ان تحزن
وان اجبت بلا فانك بالفعل تحس بالظلم ولكن عن خطأ

واليس الحق والمساواة فى السراء والضراء ام انه فى السراء فقط ينطق به وفالضراء نتغاضى عنه ؟

feroo
03-03-2011, 01:02 AM
اللي يهمنا المرتب حيكون كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عصام2010
03-03-2011, 01:06 AM
لية الناس بتعمل في بعضها كدة
كلنا بنقول الحمد لله
بس ربنا يكرمنا ويرحمنا من الموظفين اللي عايزين الحرق
وبعدين التربية والتعليم فيها ظلم في كل حاجة جت علي زميلنا
انا فرحت لكل الناس
علي فكرة انا بقالي 5 سنين شغال بعقدمنهم 2 سنتين 105 جنية
وامتحنت الكادر ونجحت ومستنين اما ربنا يحنن قلوب الموظفين بتوع المدرية عندنا في الدقهلية لانهم عايزين الحرق
وربنا يفرح الجميع

الباشا محمد سليمان
03-03-2011, 01:08 AM
حب لاخيك ماتحب لنفسك
مع انى مستوفى الشروط زيك بس كنت معتصم مع زمايلى علشان التثبيت يكون للجميع لانه ده حقه

أبوطالب82
03-03-2011, 01:15 AM
والله العظيم
أقسم بالله العظيم
أنا مش فرحان إنى اتثبتت قد ما أنا فرحان إنك زعلان يا بو إيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد
يا راجل أخير ا اتحرق دمك
يــــــــــــــــــــــــــا ســـــــــــــــــــــــــــــــلام

soha_teacher
03-03-2011, 01:29 AM
انا بعترض على ابو قرش وابو قرشين وهقول لحضرتك لية
فى سنة من السنين انا اشتغلت بالأجر فى ثانوى فنى وناس معانا اشتغلوا فى اعدادى ودة بناءا على توزيع التوجية الغير عادل طبعا او اللى مش مبنى على اساس وبعدان نزلوا عقودات عادية للى جايبين جيد جدا فى اعدادى واتحرمنا احنا من العقودات دية مع ان انا جيد جدا بنسبة عالية يعنى اعلى من معظم اللى اتعقدوا ساعتها الناس اللى شغالة بالأجر مظلومة فى المرتب وفى كل حاجة وبتشتغل زى اللى نازلة عقد
وبعدان فى حاجة اشمعنا باقى الوزارت تثبت اللى مر عليهم ثلاث سنوات واللى فى التربية والتعليم يتظلموا
والراجل مسواش بين القرار 53 والقرار 75 قال دة تعين ودة تثبيت مع انى معرفش الفرق بينهم بس اكيد فى فرق واضح لأن القرارين مازالوا مستمرين ومفيش واحد بيلغى التانى
وسنين الخبرة بأذن اللة هنضفها

سيلفانو
03-03-2011, 01:42 AM
[الناس بقت تكرة الخير لبعضها انا مدرس اجر ومعايا دبلوم مهني طرق تدريس ودبلوم خاص في التربية بتقديرات جيد جدا وبعمل تمهيدي ومعايا icdl واشتغلت بقالي سنتين بس مش كاملين وخريج كلية زفت تربية وبرضوا اجر بتهيالي المعلومات الي في دماغ اي واحد متساوية المعلم المساعد فكر نفسة بقي دكتور [/size]

والدكتور احسن من المدرس فايه اساسا لولا المدرس مكانش الدكتور

اهدوا يا جماعة واتمنو الخير لبعض
ومبروووووووووووووووووك ا
التعيين علينا كلنا
معلمين مساعدين
وحصة

المهم اننا فالاخر معلمييييييييييييييييييين

E-TEACHER
03-03-2011, 01:51 AM
كانوا فين قبل 25 يناير كانوا فييييييييييييييييين؟ افتكروا ليه دلوقتى انهم يتعينوا ؟؟؟؟؟ دى شروط ليه مباردروش بعملها زينا لية مسارعوش الوقت علشان يحصلوا على الدبلومه او الرخصة الدوليه زيناااااااااااا؟
قدر الله وما شاء فعل

alwaraaq
03-03-2011, 02:09 AM
أنت أناني وكأنك تقول :

( ألف عين تبكي ولا عين أمي، وعين أمي ولا أنا. )

ahmad$
03-03-2011, 02:40 AM
يا اخي بدال ما تندهش او تذهل وضعط دمك يرتفع من ان الناس هتتثبت طالب بحقك ان يكون لك امتياز تحصل عليه نتيجه حصولك علي هذه الشهادات وان كنت اعتقد انه لو تم مساواتك بهم ليس مت الفترض ان تحزن الا اذا لم تكن استفدت ذاتيا من الحصول عليها وبالنسبة للكادر فهو عار علينا كمعلمين ان ترتبط زيادة اجورنا بهذا الاختبار فهو شئ مهين يجب ان نقف ضدة ونتصدي له

سيف رسول الله
03-03-2011, 02:59 AM
سؤال بسيط يا اخى لأبو اياد

لننهى هذا الحوار
واقسم بالله العلي العظيم ان اجبتنى بنعم او بلا
ساحترم اجابتك كل الاحترام

ان كنت معلما بالحصة واتاك العيين مثلك مثل المعلم المساعد
هل سترفضة لانه ليس من حقك اان تتساوى باللذين اجتازوا الكادر أم ستقبلة .
وان اجبت بانك ستقبلة فليس من حقك ان تحزن
وان اجبت بلا فانك بالفعل تحس بالظلم ولكن عن خطأ

واليس الحق والمساواة فى السراء والضراء ام انه فى السراء فقط ينطق به وفالضراء نتغاضى عنه ؟

عشرة على عشرة رد في الجول بص ياعم يا صاحب الموضوع الناس في مصر هقت وطهت اما المعلمين فخرجوا من هدمهم ولما ييجي الفرج ( التثبيت فيه شك كبير ) نقطع في بعض هو في اه يا جماعة لازم نصفى شوية وممكن تجوبني هو الغني غني ليه والفقير فقير ليه والصحيح صحيح ليه والمريض ليه والصغير الي مات ليه والكبير الحي ليه الخ0000000000 طبعا وصلت الاجابة ( قل كل من عند الله ) من اعترض على نعم الله لعباده فلينتظر غضبه
( قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ)

love_hell
03-03-2011, 03:51 AM
بص حضرتك انا مدرس حاسب الي ((معلم مساعد)) واشتغلت قبلهم بالاجر بس انا مش مع كلامك خاااااااااااااااااالص عشان
خلينا نتفق ان احنى بنشتغل علشان نجيب فلوس ده اولا واخيرا عشان تتجوز وعشان تفتح بيت
انا واحد خاطب وعندي شغلي والي انا باخده من المدرسة 340 جنيه يدوب مواصلات لما انا اروح اعمل دبلومة تربوي مطلوب مني مصاريف ليها ده غير الوقت الي انا بضيعه هناك يعني انا بوظت شغلي الي بعد المدرسة يعني اصبح كل الي انا بمتلكه خلال الشهر 340 جنيه قولي بقى يا جميل انا اصرف على نفسي واحوش علشان اخلص شقتي واصرف على الدبلومه منين واجيب وقت ازاي ياسيدي هما غلطو لما عيننونا ليه بيصلحو الغلط بالطريقة الغبية دي
وبعدين انا اقسم بالله ثلاث اريع المدرسين الي تربويين اساسا ميعرفوش يعني ايه كمبيوتر ولا يعرفو يشتغلو عليه انا ياسيدي الفاضل اساسا خريج حاسب الي يعني انسب واحد ادي المادة دي
طيب مهو بدل ما يقولك شرط انك يبقى معاك مؤهل تربوي يثبتنا على وظيفة معلم مساعد ومنترقاش غير لما ناخدها او انه يعمل تدريب تربوي بعدين وده افضل
انا مش هطول في الكلام لاني بامانه قرفان من كل الي انا بشوفه في البلد سواء كان قبل الثورة ولا بعدها

boomer
03-03-2011, 06:46 AM
قول الحمد لله و ادعى للجميع بالخير
توقيع : معلم مساعد

صلاح العربي
03-03-2011, 07:35 AM
ادهشني واصابني ذهول عندما قرأت قرار وزير التعليم الذي كنا ندافع عنة ونطلب مجيئة الي الوزارة ولكنة خيب امالنا للاسباب التالية
2- كيف يساوينا ونحن معدين تربوين ومعنا الرخصة الدولية للحاسب الالي بمن لم ياخذوا سوي شهادتهم وتعينوا بالمجاملات والواسطة
المساواة في الظلم عدل

هشام ابوحسين
03-03-2011, 07:52 AM
انا بنتقد قرار وزير التعليم بتثبيت المؤهلات المتوسطة ممن عملوا بالحصة اوالمكافاة كمعلمين
فهناك بعض الزملاء خريجي كليات التربية لا يعملون بالحصة لاسباب منها
1- عدم وجود واسطة لاعطاهم عدد من الحصص لانها بالمحسوبية وقد يجدها بتاع الدبلوم
2- بعض الزملاء خريجي التربية الذين رفضوا العمل بالحصة لايريدون المذله والمهانه والتي يشعر بها كل من عمل بالحصة
فهل معني ذالك نغفل حق خريجي كليات التربية الاحق بالتعيين واللي البعض منهم دخل الكليةوكان يعلم بوجود امر تكليف لخريجي التربية وماقد يؤسفني ويشعرني بالحزن انه لا فرق حاليا بين تربية واي مؤهل اخر
فهل هذا عدل ؟ فهل يحق لخريجي التربية ان يعمل في المحاماة مثلا او الطب او .............الخ لا طبعا
فيجب ان نعين التربويين ومحدش هيزعل من كده .
فانادي بتعيين خريج التربية ولو لم يعمل في التدريس من قبل اواذا كان يعمل لمدة شهر
المفروض شرط ثلاثة سنوات لغير التربويين ويعفا منه خريجي التربية الاحق بالتعيين

MR : ABO BATTA
03-03-2011, 07:53 AM
المساواة في الظلم عدل

يا حضرة المحترم
الناس اللي بتقول علهم بالأجر دول فيهم ناس مظلومة وبقالها 8 سنين شغالها و7 و6 و5 كمان
والناس اللي بتتكلم عليها دي فيهم حاصل على icdl
والناس دي فيهم من حصل على التربوي او بيعملها هذا العام
واخيرا حب لأخيك ما تحبه لنفسك والظلم لما يطردك بره ويجيب حد مكانك يبقى كدا ظلمك
والظلم لو هياخد من مرتبك ويديه لغيرك ..

hossammero
03-03-2011, 08:26 AM
أتمنى أن نكون يد واحدة متعاونيين حتى نحصل على حقوقنا

كما أتمنى الإنضمام إلى جروب ( مدرس بالقلم الرصاص )
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_128732913864265&notif_t=group_r2j#!/home.php?sk=group_128732913864265&ap=1

mohammed ahmed25
03-03-2011, 08:44 AM
ياريت مفيش حد يزعل من الكلام لأن الفكره هى ان فيه ناس مؤهلين تربويا ولهم احقية التعيين حتى ان كانوا خريجى العام الماضى. و بعدين فيه ناس فى المدارس وهى تجارة و حقوق و سياحه و فنادق ! هل معقول عشان اشتغلوا بالحصه يبقى ليهم اولويه قبل خريجى التربيه؟ يعنى هل وزارة السياحه لو افترضنا ان فيها تعيين ممكن واحد تربيه يشتغل فيها او هل ممكن تربوى يشتغل محاسب
. ده كلام غلط . ياريت الكل يتعين و اتمنى الخير للكل لكن على الاقل تبقى عمليه انتقائيه شويه , يعنى اللى يستاهل من معلمى الحصه هو الللى يتعين .وبعدين تربيه ملناش اى شغل غير كده

عمادالنقيب
03-03-2011, 09:18 AM
يا أخى الكريم الفاضل اذا شعرت انت بالظلم تمنيت الا يشعر به احد

raaed_11
03-03-2011, 09:45 AM
انا متفق معاك يا ابواياد فى كل كلمة قولتها ................ اصبحت مهنة العمل بالتربية والتعليم

هى المأوى والملجأ للجميييييييييييييييييييييع

ابن الأكرمين
03-03-2011, 10:12 AM
العيب مش على الراجل المحترم اللي كتب الكلام ده

ياجماعة ليه حاسين أن بيحقد عليكم لكل واحد وجهة نظره التي قد تصيب وقد تخطأ

الراجل يوضح وجهة نظره وفينا اللي هيتقبلها وفينا اللي هيرفضها

والله ماهو معقول أبداً أن يتساوى واحد معاه دبلوم وواحد طفح الدم وخد تربية عملي وتربوي واختبر الكادر وخد دورات icdl وياعالم كان بيصرف منين
العملية بقت ( سمك - لبن - .......)

لكي الله يامصر

المعلمين الأساسيين اللي متثبتين منتظرين ماذا سيحدث وهتلاقوهم خارجين وفي اعتصمات الموضوع موضوع وقت

mk9999
03-03-2011, 10:35 AM
الراجل ده بيقول كلام زى الفل
"قل هل يستوى الذين يعملون والذين لايعملون"

منى عبد الغنى
03-03-2011, 11:01 AM
الله يرحم شهدا الثورة

mr.g*m*l
03-03-2011, 11:42 AM
لا حول ولا قوه الا بالله
مهما فعل المسئولين اثبت الشعب المصرى انه " فرعونى "
يعنى لما يكون هناك شروط " دبلوم - امتحان كادر - رخصه" انشاء لله تويفل
الناس مش عاجبها وتتظاهر
لما يثبت الكل من غير شروط.. برضه مش نافع
كده ابثبتنا ان المصريين لا يعاملوا الا بالقهر حت تسير الامور
يا اخى ارجو انا لا تفكر فى نفسك فقط فهناك معلمون بالحصه له اكثر من 5 سنوات ولديه اطفال
واختم كلامى " نعيب زماننا والعيب فينا..... وما لزماننا عيب سوانا (http://forum.merkaz.net/t27898.html) "
ملحوظه : معلم مساعد تتوافر فيه الشروط ولم ياتى اسمى ضمن المعينين

مصطفى محمد ص
03-03-2011, 11:46 AM
المساواة في الظلم عدل

لو إنت كنت متعين منذ سبع سنوات مكنتش قلت كدة لكن حضرتك أخذت حق غيرك من يعمل منذ سنوات

النادى وبس
03-03-2011, 11:50 AM
السلامعليكم
انا مدرس مساعد دفعة 2008 وتعاقدت في 1-9-2009
بناءا علي كلام الأستاذ أنا ما ينفعش أكون معلم بكل بساطة لأني حديث السن يعني المشكلة ملهاش حل إلا الإنتظار ودة شرط محبط وظالم لاني مهما أكون مجتهد مش من حقي اتسبت الا بعد سنين طويلة.

لاكن اذا كان المعيار هو الكفاءة والجهد فربما يكون احد المعلمين المساعدين أفضل من اللي بقالة 7 سنين شغال
مثلا
أنا حاصل علي البكالوريوس بتقدير جيد جدا ومعايا الدورات ICDLv4 وانا في الكلية قبل ما تكون مطلوبة من المدرسين
وكمان cisco itess قبل ما اتعاقد بالإضافة إلي c#.net

أما من الناحية التربوية فأنا حاصل علي الدبلوم الخاص (تمهيدي ماجستير) لمدة عامين في التربية النوعية عام 2010 - 2011
وحاليا باحث ماجستير في الحايب الآلي

ولذالك اطالب بتغير ثقافة " القديم هو الأفضل" وجعل ثقافة المعايير الموضوعية والكفاءة هي أهم المعايير

wardanthanwya
03-03-2011, 11:58 AM
حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياعني الحقد والكره وصل بيك انك مستكتر التعيين علينا . معظمنا ليسانس اداب واخد تربوي وامتحن الرخصة الدولية ولكن للاسف عمل اختبار الكادر في 20/11/2009 ياعني مش كنا في الدبلومة ياعني . والحمد لله القرار رجع حقنا اللي ضاع لاننا حوالي 30 الف شغال بالاجر من 2000 حتي التعاقد

asme8
03-03-2011, 12:32 PM
حلاللللللللللللللللللللللللللل الى بيتعمل فينا قاعدين نعض فى بعض

hani_nabi
03-03-2011, 12:54 PM
طبعا الأخ اللي بيقول معانا وعلينا هو اتعين متى واشتغل كام سنة واشتغل بالأجر كام سنة علشان يتكلم ويقول أبو قرش وأبو قرشين هو أبو قرش ده مش بيتعب وبيقوم بنفس عمل المدرس الثابت بس هي حظوظ
ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء
حدد قول اللي لسة خريج جديد ولم يعمل من قبل أو أول سنة في التعليم ينتظر ولكن الذي كان يعمل منذ فترة يتم تثبيته حتى يستطيع أداء مهام عمله بدون الاحساس بالظلم الذي تتحدث عنه

محمد حسين امين
03-03-2011, 01:08 PM
يااخ ابو اياد لاتكن انانيا انا اتحداك لو انت خريج قبل 99 زيى وبرضة معايا تربوى وicdl ومدرس لغة انجليزية واشتغلت بكافة الطرق بالحصة وبالمكافاة الشاملة وبالعقد الداخلى وبالعقد المميز 174 جنية واخيرا معلم مساعد وكل دةبسماحصلتش على الكادر لانى كنت باخد التربوى وكنت لسة فاضل سنة ولما حضر زكى بدر كان همة يعمل كبسات على المدارس ولم يفكر يعمل امتحان كادر لو كان ممكن ناخدة على حسابنا كنا خدناة واللة من ضمن اللى صرفناة اتق اللة يااستاذ وحب لاخيك ما تحب لنفسك انا نفسى كل الناس تتعين لو لسة مشتغل امبارح ياريت تتغير زى مابنحلم ان مصر كلها تتغير

mhammedsalama
03-03-2011, 01:08 PM
:(:(:(:(:(:(:(:(تعليق
انا اشتغلت بالحصة والعقد العادي والمميز منذ 2001الي 10/10/2010م
امتحنت الكادر وحصلت علي الرخصة الدولية
خريج كلية التربية
باختصار 9سنوات في خدمة التعليم كنت باعمل 105جنية في الشهر وكنت باركب موصلات 90جنية في الشهر !!!!!
ولكن بعد كل ده حصلت علي عقد عمل في الرياض-السعودية مدرس فيزياء- ثانوي براتب 2000ريال غير الاضافي.....
بصراحة كان ده حلم بالنسبة ليه انتظرته 9سنين علشان كده ما صدقت حصلت عليه .
مع العلم ان في الرياض صعب الحصول علي ما يسمي بصلاحية (معلم فيزياء ثانوي) ولكن ربنا وفقنا لهذا (الحمد لله)
ولكن كنت باتمني اني اتثبت - لن منطبق عليه كل الشروط- بحيث احفظ حقي
ولكني محتار جدا ياشباب
هل اترك السعودية وارجع الي مصر من اجل الحصول علي حقي ؟؟؟!!!!!!!!
بس خايف ان الفرصة الحالية في السعودية تضيع ولا اللي في مصري هية اللي تضيع ؟؟؟
محتار جدا افيدوني ارجوكم حالتي صعبة

محمد السيد مرسى عجمى
03-03-2011, 01:25 PM
استاذى الفاضل انا معك فى ضرورة التدقيق فى تثبيت الحصة ولكن انا معلم مساعد حصلت على مؤهل تربوى العام الماضى والرخصة الدولية ول ادخل امتحان الكادر وأعمل منذ عشر سنوات ، اليس لى الحق فى التعيين بدون شروط؟

aleman
03-03-2011, 01:30 PM
الحمد لله ان التعيين للكل
ربنا يكرم الجميع يارب

أحمد شقشوق
03-03-2011, 02:11 PM
حب لأخيك ما تحب لنفسك
طب احنا اتأخرنا فى التعيينات ولكن الكل كان عارف ليه
ولكن زمن الفساد حل وانتهى فلما تنبش عنه أنت
مبروووووووووووووك التعيين للجميع

أحمد شقشوق ( أبو يحيى )

ahmedsasa
03-03-2011, 02:29 PM
تصدق اقسم بالله مش عارف اقولك ايه
ايه ابو قرش دى
يا اخ عايز اقولك فيه ناس بالاجر ام قرش دى خريجى تربيه
ومعاهم الرخصةالدوليه ذنبهم نظام عقيم اسمه بالحصة
وهما اللى ف ضواحى المحافظات شايلين الشغل كله على دماغهم
واقسم بالله بنحط فوى القبض اللى بنخده وجاى تقولى ابو قرش
ومع كل ده بقى عايز اقولك انى بقالى اسبوعين ف الاعتصامات
والواحد طلع عينه ومع ذلك متعينتش عشان مكملتش 3 سنين
بس فرحان لزمايلى جدا
مش انت اللى اتعينت ومش حابب الخير للناس

عصفور حائر
03-03-2011, 02:30 PM
على فكره انا معايا ناس شغالين بالاجر وحاصلين على ماجستير وتربوى وicdl كمان ومش اقل مننا فى حاجه خالص وشغالين كمان من 5 سنين ولسه لغايه انهارده محصلوش على معلم مساعد
هل هذا حلال ام حرام؟؟؟؟؟؟؟؟

عصفور حائر
03-03-2011, 02:33 PM
تصدق اقسم بالله مش عارف اقولك ايه
ايه ابو قرش دى
يا اخ عايز اقولك فيه ناس بالاجر ام قرش دى خريجى تربيه
ومعاهم الرخصةالدوليه ذنبهم نظام عقيم اسمه بالحصة
وهما اللى ف ضواحى المحافظات شايلين الشغل كله على دماغهم
واقسم بالله بنحط فوى القبض اللى بنخده وجاى تقولى ابو قرش
ومع كل ده بقى عايز اقولك انى بقالى اسبوعين ف الاعتصامات
والواحد طلع عينه ومع ذلك متعينتش عشان مكملتش 3 سنين
بس فرحان لزمايلى جدا
مش انت اللى اتعينت ومش حابب الخير للناس

كملوا اعتصاماتكم ربنا معاكوا بجد وان شاااء الله هنحقق اللى نفسنا فيه

الأستاذ محمد عامر
03-03-2011, 02:38 PM
المساواة في الظلم عدل

يا عم اقول يارب ماهو سواك انت ياللى بقالك يدوب 3 سنوات ومنحك رتبة معلم وبدل اعتماد 50% بمن بقاله 11 سنة ومؤهل عالى وتربوى فى الوقت اللى متعين قبل منى بشهرين بياخد 75% مفيش حاجة كويسة فى التربية والتعليم كله طبيخ

ashrafe2003
03-03-2011, 02:40 PM
المساواة في الظلم عدل

لا تعليق ...... على كلامك بس يا اساذ يا الى تعبت فى المذاكرة دول بشر و ناس فاتحة بيوت لية تحرم الناس من مطلبهم وحقهم ولا انت بس الى تعبت لالالا فوق لنفسك فى ناس شافت الويل وحقها
واتكلم عن نفسك طالما مش هتقول خير لزمايلك

hob7a
03-03-2011, 02:41 PM
الناس اللى بالاجر فى منهم ناس كتير شغاله من 10 سنين ومازلوا بالحصه
غير كده كمان بيعملوا التربوى وicdl
وفى ناس كتير منهم تستاهل التعين
وكل مكان فى الحلو والوحش بلاش تحكم عليهم بصفه عامه دول اخوتك

مريمار
04-03-2011, 01:20 AM
حسبى الله ونعم الوكيل فى كل انسان حاقد

أم هيما
04-03-2011, 12:23 PM
أناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااانى

ناجى اسماعيل عبد النبى
04-03-2011, 12:34 PM
المساواة في الظلم عدل
انت راجل حاقد ومش كويس

ناجى اسماعيل عبد النبى
04-03-2011, 12:38 PM
انت مالك ياخى دة احنا بتوع خط الكنال اللى عملنا كل دة تيجى انت وانت فى بيتك تؤل حرام يتعينو ياراجل روح

ماجد موسى تامر
04-03-2011, 01:02 PM
يا جماعه نحن نتمنى التعيين للكل ولكننننننننننن
فى مديرين مدارس استغلت الظروف وابتدت تبيع توقيعات لنلس بالحصه مزوره مقابل مبالغ كبيره انت ترضى بكده وترضى الظلم ده فى ناس تعبت عشان تتعين واستلفت على مرتبها وصبرت وناس تتعين بالنصب

البروفيسير ابو اياد
04-03-2011, 03:08 PM
انا اتأسف علي كلمة ابوقرش وابو قرشين لم اقصد التفاخر والتعالي ولكن الكلمة خانتنتي فانا
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
اقصد ان فعلا فية ناس تعبت جدا علي الحصول علي الدبلومة والرخصة الدولية سواء تعب مادي او معنوي
اما لكلام الاخ سيلفانو لو جالي التعيين وانا بالاجر ولم ااخذ تربوي و icdl كنت هقبل ولكن كنت سأعرف يقينا اننا في بلد متخلفة ومتأخرة ونحتاج الي قرون لكي نرتقي من الجهل والفساد
سامحكم الله كل من اذاني بكلمة

radwa2
04-03-2011, 07:31 PM
عندما تريد التحدث تحدث عن نفسك فهناك الكثير من المظلومين فى هذا المجال واريد ان اوضح لك انا خريج كلية التربية وحاصل على الاى سى دى ال من سنه ونصف تقريبا ومع ذلك فرحت للجميع لانناجميعا فى مركب واحدة فقل الحمد واحب لاخيك ماتحب لنفسك

مستر/ عبدالكريم على عبدالنعيم
04-03-2011, 07:40 PM
يا جماعة الراجل مش حاقد

يا بروفيسور انت مينفعش تشتغل هنا انت المفروض تشتغل فى المملكة المتحدة اللى كلها ديمقراطية وعدل

دينا وحيد 1987
04-03-2011, 08:09 PM
بلاش انانية اللي حضرتك بتتكلم عليهم دول في منهم خريجي كليات تربية تعبوا وحاصلين علي الرخصة الدولية للحاسب الالي ودراسات عليا وبيجتهدوا ويتعبوا وحقهم يتعينوا ومرتباتهم تزيد علشان خاطر يبنوا حياتهم عايزة حضرتك تقولي واحد بيقبض 160 جنية في الشهر وكمان بيقبضهم كل ثلاث شهور او اكتر يبني بيت ازاي ويعمل ايه ياريت تحب لاخيك كما تحب لنفسك انا عارفة ان حضرتك اكيد تعبت عشان تاخد التربوي والاي سي دي ال بس مش كده !!!!!!!!!!!!!!!!!!

tweety.love
04-03-2011, 08:41 PM
السلام عليكم
اخوانى كلت عندى استفسار صغير جدا
استمارة تقويم اداء المعلم المساعد فيه درجات للاداء من 1 لحد 5 كنت عاوز اعرف بس هى رقم 5 دى اعلى درجه و 1 اقل درجه ام العكس هو الصحيح

شيماء20
04-03-2011, 09:01 PM
المساواة في الظلم عدل
على فكره فى ناس كتير من العاملين بالحصه تعبوا جدا فى مذاكرة الدبلومه والتربوى ومنهم ناس بتدرس ماجستير
وبالنسبه لسنوات الخبره منهم ناس بتشتغل فوق ال10 سنوات
وكلهم او معظمهم من خريجى كليات التربيه
وبعدين مش هايتساوو بيك ولا حاجه دول يادوب هايتعملهم عقد معلم مساعد وهايمتحنوا كادر زيك بالظبط وها يستنوا لما يستوفوا الشروط لغاية ما يوصلو لدرجة معلم زى اللى حضرتك وصلت لها
بارك الله للجميع فى تعيينهم

محمد بيولوجى5
04-03-2011, 09:17 PM
المساواة في الظلم عدل

سواء انت او الاستاذ اللى دائما حزين ايه اللى يتعبكم من ان يكون التعيين للجميع اتقى الله
سؤال الاخوه من العاملين بالحصه اليسوا من خريجى كلية التربيه ولا معاهم محوا اميه طالما معهم كلية تربيه اذن يستحقوا التثبيت زى الوضع اللى كان موجود حتى عام 1998 ( التكليف )
ولكن من لايستحق التثبيت هو من يحمل الضغينه والغيره لمن اصبحت ظروفهم افضل منا

Mr.Ahmed EL-hady
04-03-2011, 09:20 PM
خلاص يا عم
ارفض قرار التعيين بتاعك .. بسيطه
احنا مش شاطرين غير ان احنا نضرب في بعض
وكلنا معانا مؤهلات زيك بالظبط
وشغالين من سنين برضو.. والواسطه كانت في العقود كمان متنساش.. في ناس عقود خريجي تجاره وخدمه اجتماعيه وشغالين رياضه وانجليزي.. واللي شغالين بالاجر تخصصات كلهم انما في ناس عقود ومش تخصص
واحنا بنتمني الخير للكل ويارب يعينوكو كولكم
وان كنت زعلان عشان غيرك هيتعين .. متقبلش انك تتعين معاهم وقولهم انا عايز اتعين لوحدي
واساسا مفيش تعيين لسه لأي حد

حب لأخيك ما تحب لنفسك
للأسف الناس فاكره اللي شغالين بالاجر مش مدرسين زيهم ولا مؤهلات زيهم ولا مصريين زيهم!
مع ان الاجر شغال زي العقد في كل حاجه الفرق الوحيد في المرتب بس
لو ما كانش في واسطه في العقود كنت انا زماني اتعيينت
حسبي الله ونعم الوكيل

Mr.Ahmed EL-hady
04-03-2011, 09:35 PM
ايه الانانيه دي؟
اعوذ بالله

هو للاسف فاكر انه الوحيد اللي معاه تربوي ,icdl
فيه ناس متعلمه زيك كده يا اخ!
انت فاكر انك لوحدك اللي متعلم؟
لا
ده في ناس كتير قوي
بس انت مش واخد بالك

bright.light****
04-03-2011, 09:42 PM
الى البروفيسير صاحب الموضوع........................................... ..
.......................................حب لاخيك ما تحبه لنفسك......................................
الناس اللى بيشتغلو بالحصة دول تعبانين اكتر مننا على الاقل كفايه الملاليم اللى بيقبضوها كل كام شهر

wahid500
04-03-2011, 09:54 PM
بجد ياجماعه انا مكنتش عاوز اعلق

مع احترامى للجميع ومدرس الاجر والحصه

اسال سؤال مهم جدا انتم دختلم ازاى الشغل

اقسم بالله كلكم بواسطه ومعارف

ولو كنتم غير كده كنتم بقتيم متعيين من زمان

الاستاذ اللى بيقول انه من1998 بلاش اشتغالات للناس هو كان فيه اصلا تعاقد

وليه متعينتش ياعم

كفانا نفاق

شفت الناس زادت قوى فى الفساد وصدقم نفسهم

والله متستحوق التعيين
مش لانكم معاكوش كليات لكن لانكم معدتوش شروط المسابقات

اسف للاطاله والله بتمنى الخير للجميع بس متصدقوش انكم مظلومين

البروفيسير ابو اياد
04-03-2011, 10:02 PM
اخواني اقسم بالله اتمني الخير لكل الناس وياما ناديت باعلي صوتي انه لا يمكن ولا يصلح ان يعمل المعلم وهو اهم شخص في هذة الامة حضارة الشعوب تقاس بمكانة وقيمة المعلمين لا يمكن ولا يصلح ولا من الدين ان يعمل المعلم بالاجر ولكن عندما نريد العدل لابد ان لا نبدا بعدم العدل
اقسم بالله العلي العظيم ابكي حسرة علي حال المعلمين في مصر

tweety.love
04-03-2011, 10:04 PM
السلام عليكم
اخوانى كلت عندى استفسار صغير جدا
استمارة تقويم اداء المعلم المساعد فيه درجات للاداء من 1 لحد 5 كنت عاوز اعرف بس هى رقم 5 دى اعلى درجه و 1 اقل درجه ام العكس هو الصحيح

ياريت حد يرد على الاستفسار بتاعى لو سمحتم ضرورىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

هاجر موسى
04-03-2011, 10:11 PM
التعين حق للجميع

miss nora2
04-03-2011, 10:22 PM
بجد ياجماعه انا مكنتش عاوز اعلق

مع احترامى للجميع ومدرس الاجر والحصه

اسال سؤال مهم جدا انتم دختلم ازاى الشغل

اقسم بالله كلكم بواسطه ومعارف

ولو كنتم غير كده كنتم بقتيم متعيين من زمان

الاستاذ اللى بيقول انه من1998 بلاش اشتغالات للناس هو كان فيه اصلا تعاقد