مشاهدة النسخة كاملة : بشري لمن لم ياتي لهم قرار التعين رقم53 لأخطاء الاكاديمية اطمنوا الحل هنا أرجو التثبيت

Mr. English
25-02-2011, 01:19 AM
انا كنت في الوزارة النهاردة وعلي فكرة كان في مجموعة كبيرة من المتظاهرين سواء كانوا معلمين بالحصة أو أداريين أو مدرسين متعاقدين يريدون التثبيت بدون أمتحانات كادر أو icdl

وكمان كان فيه مجموعة من المعلمين المساعدين اللي تنطبق عليهم الشروط ولم يأتي لهم قرار التعيين بسبب الأخطاء اللي حصلت من موظفي الاكاديمية والجميع قال مشكلته لقناة الفراعين اللي كانت بتسجل امام الوزارة

بس الأهم من كل دا أني دخلت مكتب خدمة المواطنين التابع لمكتب وزير التعليم وقدمت شكوي توضح انه تم تجاهلنا في التعيين برغم أستيفاء جميع الشروط وأكتشفنا أن السبب في ذلك أخطاء وقعت فيها فروع الاكاديمة كتسجيلهم اننا قدمنا افاداة باربع موديولات فقط بدل سبعة أو عدم تقديم افادات من الاصل

وبصراحة مدير مكتب خدمة الموطنين تعاطف معنا وقالي دا ممكن ميكنش خطأ سهو دا قد يكون متعمد لوضع أسماء غير مستحقة بدل اسماء تستحق التعيين وطمني وقالي ارفق صورة من شهادة icdl مع الشكوي لان التاريخ المسجلة عليها هيكون اكبر دليل علي أنكم مظلومين وبالفعل سلمتها في الوقت الصحيح والاهمال دا وقع من الموظفيين هناك وكمان قالي طلما أشتكيت إن شاء الله هتاخذ حقك في التعيين خلال هذا الاسبوع

أنا حبيت أبلغكم علشان ماكنش قصرت وكل واحد فيكم يلحق ويشتكي قبل ما حقه يضيع لكن اللي عايز ينتظر 15يوم في 15 يوم في 15 يوم لحد ما الموضوع يموت هو حر

وهنا مرفق صورة ايصال الشكوي اللي أستلمته علشان أستلم به رد الوزير علي الشكوى دا بالاضافة اني قدمت بلاغ في النيابة الادارية بالتليفون علي الخط الساخن 16117 لان اللي حصل دا يعتبر خطأ اداري . انا شايف ان دي الطريقة الوحيدة اللي ناخذ بيها حقنا واللي شايف غير كدا هو حر وله كل احترامي بس انا حبيت أعمل اللي عليه وعرف الكل الطريق:):)

المعلم الحزين
25-02-2011, 01:24 AM
اخي الكريم بس هو الي الان محدش عارف مين اتعين ومين متعينش يعني هل كل اللي وصله التهنئه اسمه مدرج في الكشوف ولا ايه بالظبط

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 01:24 AM
الله يبشرك بالخير

abou wafaa
25-02-2011, 01:25 AM
كلام ممتاز جدا

abou wafaa
25-02-2011, 01:28 AM
يامعلم حزين

المصيبة ان في ناس كتير جدا جاتلها رسالة التهنئة وملقتش اسمها ف التعيين

Mr. English
25-02-2011, 01:30 AM
اخي الكريم بس هو الي الان محدش عارف مين اتعين ومين متعينش يعني هل كل اللي وصله التهنئه اسمه مدرج في الكشوف ولا ايه بالظبط

لا انا تأكدت أن كل اللي وصل له التهنئة تم تعيينه وفي محافظات وصلت أسماء المعينين فيها وأعتمدت بالفعل

abou wafaa
25-02-2011, 01:33 AM
ياجماعة افهموا لله
بنقول في ناس كتيرة جدا جت ليها رسالة التهنئة وملقتش اسمها ف كشوف التعيين

Mr. English
25-02-2011, 01:48 AM
ياجماعة افهموا لله

يا أستاذي العزيز طلما أسمك لم يأتي في كشوف التعيين يبقي من حقك أن تشتكي لأن الكشوف أوقع وأهم من الرسالة

متلمس الطريق
25-02-2011, 01:51 AM
يبقا انتا اكيد ف مصر

لا تعليق

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 02:06 AM
أن شاء الله خير انا كدا بدأت اطمن
بس ياريت نعرف من حضرتك كل الاواراق المطلوبة

مريم اليكس2011
25-02-2011, 02:14 AM
مين الي جتله الرساله وملقاش اسمه في كشوف التعيين

حربي الخولي
25-02-2011, 02:15 AM
انا كنت في الوزارة النهاردة وعلي فكرة كان في مجموعة كبيرة من المتظاهرين سواء كانوا معلمين بالحصة أو أداريين أو مدرسين متعاقدين يريدون التثبيت بدون أمتحانات كادر أو icdl

وكمان كان فيه مجموعة من المعلمين المساعدين اللي تنطبق عليهم الشروط ولم يأتي لهم قرار التعيين بسبب الأخطاء اللي حصلت من موظفي الاكاديمية والجميع قال مشكلته لقناة الفراعين اللي كانت بتسجل امام الوزارة

بس الأهم من كل دا أني دخلت مكتب خدمة المواطنين التابع لمكتب وزير التعليم وقدمت شكوي توضح انه تم تجاهلنا في التعيين برغم أستيفاء جميع الشروط وأكتشفنا أن السبب في ذلك أخطاء وقعت فيها فروع الاكاديمة كتسجيلهم اننا قدمنا افاداة باربع موديولات فقط بدل سبعة أو عدم تقديم افادات من الاصل

وبصراحة مدير مكتب خدمة الموطنين تعاطف معنا وقالي دا ممكن ميكنش خطأ سهو دا قد يكون متعمد لوضع أسماء غير مستحقة بدل اسماء تستحق التعيين وطمني وقالي ارفق صورة من شهادة icdl مع الشكوي لان التاريخ المسجلة عليها هيكون اكبر دليل علي أنكم مظلومين وبالفعل سلمتها في الوقت الصحيح والاهمال دا وقع من الموظفيين هناك وكمان قالي طلما أشتكيت إن شاء الله هتاخذ حقك في التعيين خلال هذا الاسبوع

أنا حبيت أبلغكم علشان ماكنش قصرت وكل واحد فيكم يلحق ويشتكي قبل ما حقه يضيع لكن اللي عايز ينتظر 15يوم في 15 يوم في 15 يوم لحد ما الموضوع يموت هو حر

وهنا مرفق صورة ايصال الشكوي اللي أستلمته علشان أستلم به رد الوزير علي الشكوى دا بالاضافة اني قدمت بلاغ في النيابة الادارية بالتليفون علي الخط الساخن 16117 لان اللي حصل دا يعتبر خطأ اداري . انا شايف ان دي الطريقة الوحيدة اللي ناخذ بيها حقنا واللي شايف غير كدا هو حر وله كل احترامي بس انا حبيت أعمل اللي عليه وعرف الكل الطريق:):)

إيجابية تستحق التقدير

Mr. English
25-02-2011, 02:37 AM
إيجابية تستحق التقدير

أشكرك أخي الفاضل ويا رب الجميع ينال حقه بإيجابيته ثانياً وتوفيق الله أولاً

Mr. English
25-02-2011, 02:41 AM
أشكر إدارة المنتدي علي تثبيت الموضوع فهذا يدل علي مدي تعاونهم معنا في السعي لحل هذه المشكلة.

ألف شكر
:)

محمد معروف حنيش
25-02-2011, 02:51 AM
بارك الله لك يا مستر .
ويل رب يكون خير الايام القادمة .

وليد غربية
25-02-2011, 03:08 AM
أشكر إدارة المنتدي علي تثبيت الموضوع فهذا يدل علي مدي تعاونهم معنا في السعي لحل هذه المشكلة.

ألف شكر
:)

شكر لك مستر على اهتمامك

محمد محمد الصفتي
25-02-2011, 06:19 AM
ربنا يستر والحكايه دي تخلص

ابو بسملة 2008
25-02-2011, 10:19 AM
ياجماعة افهموا لله

أنا معاك لأن فى واحد مش قدم icdl وجت ليه الرسالة

abou wafaa
25-02-2011, 10:21 AM
ياشباب لازم نشوف هانعمل ايه

كرومه
25-02-2011, 10:55 AM
السلام عليكم
مبروك لنا التعيين ان شاء الله رغم انف الجميع 000000لماذا
لعدة اسباب
1-جميع الهيئات الحكومية تم التعيين فيها ليس من مر عليهم ثلاثة سنوات وانما من مر عليهم ثلاثة شهور
وهذا من تم تعيينهم فى شركة المياه
2-هناك اخطاء خطيرة جدا جدا (المحسوبيات رجعت تانى ) ازاى
هناك ناس تركت العمل من سنتين ونحن متأكدون وعلى الرغم من ذلك اسمائهم نزلت فى الكشوفات
وناس كتيييييييييييييييييييييييييييييير جدا مستوفية الشروط واسمائها لم تصل بعد
3- نريد التعيين بلا شروط 00000000000بعد التعيين كل واحد يعلى من مستواه التعليمى
وذلك بأمتحانات الرخصة الدولية 0000التربوى00000000000000000000الخ
4- الاهم العدل فى المرتبات 0000حتى نتماشى مع الغلاء والبلاء

مارو سوهاج
25-02-2011, 11:17 AM
مين الي جتله الرساله وملقاش اسمه في كشوف التعيين
ياجماعة حد يقولى اشتكى ولا لا انا روحت الاكاديمية ولقيت ورقى كامل ومستوفى كل الشروط وماجاتليش الرسالة ولسه الاسماء مااتعلقتش عندنا حد يقولى اشتكى ولا لا ولو اشتكيت هاقول ايه انى ماجاتليش الرسالة؟ ولا استنى لما تتعلق الاسماء ارجوووووووووووووو الرد

mena gerges123456
25-02-2011, 11:40 AM
بيقولوا الرساله مش مرتبطه بالاسماء مش عارف صح ولا غلط بمعني اني ناس جتلها الرساله ومالقتش اسمها ضمن المعينيين

وناس ماجتلهمش الرساله ولقيت اساميها ضمن المعينين

Abu Menna Mohamed
25-02-2011, 11:42 AM
ما موقف من استوفي اغلب الشروط : ناجح كادر + تربوي + خبرة عشر سنوات . ممكن حد يرد علينا من المسئولين

Abu Menna Mohamed
25-02-2011, 11:43 AM
و لكن لم يحصل علي شهادة الـ icdl

sayedeee
25-02-2011, 12:15 PM
كلنا في الهوا سوا

Mr. English
25-02-2011, 12:35 PM
بارك الله لك يا مستر .
ويل رب يكون خير الايام القادمة .

إن شاء الله خير بس لازم كل واحد أتظلم يروح يقدم شكوي في مكتب الوزير إدارة خدمة المواطنين والمكتب دا مفتوح بأستمرار وله مدخل منفصل في الجانب الشمال من سور الوزارة ولا علاقة له بالمظاهرات وكمان يشتكي في النيابة الادارية علي الخط الساخن 16117 بالتليفون لأن اللي عرفته أنه هيتم النظر في الشكاوي بشكل فردي طبقا للتاريخ المسجل علي شهادة icdl أو التاريخ المسجل علي الافادة والريبورت
لذلك التحرك السريع مطلوب لكل متضرر علي حدا

Mr. English
25-02-2011, 12:43 PM
ياجماعة حد يقولى اشتكى ولا لا انا روحت الاكاديمية ولقيت ورقى كامل ومستوفى كل الشروط وماجاتليش الرسالة ولسه الاسماء مااتعلقتش عندنا حد يقولى اشتكى ولا لا ولو اشتكيت هاقول ايه انى ماجاتليش الرسالة؟ ولا استنى لما تتعلق الاسماء ارجوووووووووووووو الرد

أخي العزيز حاولتعرف الكشوف عندكم في المديرية وصلت أم لا وهل اسمك فيها ولا لأ بس غالبا اللي مجتلوش الرسالة إسمه لا يوجد في كشوف التعيين حتي لو ورقه في الاكاديمية كامل لاني اعرف زميل عنده نفس المشكلة المهم حاول تعرف بسرعة لان عامل الوقت مهم

وعموماً انت لو أشتكيت وأسمك موجود مش هتخسر حاجة لكن لو مشتكتش وأسمك مش موجود هتكون دي المشكلة فعلا

Mr. English
25-02-2011, 12:52 PM
أن شاء الله خير انا كدا بدأت اطمن
بس ياريت نعرف من حضرتك كل الاواراق المطلوبة

كل الأوراق المطلوبة هي صورة من شهادة icdl أو الافادة والريبورت للتأكد من التاريخ المكتوب عليهم بالإضافة إلي الشكوي المكتوبة اللي توضح فيها تفاصيل ما حدث معك

Mr. English
25-02-2011, 12:56 PM
بيقولوا الرساله مش مرتبطه بالاسماء مش عارف صح ولا غلط بمعني اني ناس جتلها الرساله ومالقتش اسمها ضمن المعينيين

وناس ماجتلهمش الرساله ولقيت اساميها ضمن المعينين

فعلا اللخبطة دي منها كتير لكن الأهم هو أن أسمك يكون في الكشوف اللي وصلت معظم المديريات التعليمية

mena gerges123456
25-02-2011, 12:57 PM
طيب احنا سمعنا اني الرساله التهنئه دي مش شرط في ناس جات ليها الرساله ولم تجد اسمها

وايضا ماجتش ليه الرساله ولقيت اسمه

اه رايم الرجاء الاجابه

mena gerges123456
25-02-2011, 12:59 PM
طيب احنا عايزين نوصل الي علي اساس اه بعتوا الاسماء او علي اساس اه ارسلوا رساله التهنئه

تعرف الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Mr. English
25-02-2011, 12:59 PM
و لكن لم يحصل علي شهادة الـ icdl

للأسف يا أستاذي هم بيأكدوا أن لا تعيين بدون أن يكون مسجل في أوراقك لدي الاكاديمية حصولك علي icdl كاملة 7 موديولات ولو مسجل لك غير ذلك بالخطأ حتي بيقي لن ينزل أسمك في كشوف التعيين

اميمة طه
25-02-2011, 01:02 PM
طبعا التصرف صحيح جدا بس المشكلة فعلا انى مقدرتش اشوف اسمى فى الكشوف وعملنها كانها سر حربى وقالوا لما يوصل الادارة

Mr. English
25-02-2011, 01:02 PM
طيب احنا عايزين نوصل الي علي اساس اه بعتوا الاسماء او علي اساس اه ارسلوا رساله التهنئه

تعرف الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا بصراحة معرفش شغلهم ماشي أزاي في الموضوع دا لكن اللي واضح أن غي أخطاء كتير جدا

لكن الفيصل والأهم أن يكون أسم حضرتك موجود في كشف التعيين الموجود بالمديرية التعليمية

رولان25
25-02-2011, 01:05 PM
قد يكون الخطأ من المديرية لذا ياريت الاسماء تعرض ع النت حسب ماجاءت من الاكاديمية او الوزارة عشان ميكونش فى مجال للاحطاء او التلاعب وعموما مبروك للمعينين.

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 01:06 PM
واضح أن المشكلة دي في معظم المحافظات

أيمن الشابوري
25-02-2011, 01:16 PM
أنا يوم الاثنين رايح الوزارة اشتكي وزي ما تيجي بلاش جبن وخوف بقى ، عايزين ننظف البلد من المحسوبية والواسطة والفساد

مستر دابودي
25-02-2011, 02:35 PM
يا جماعة أنا من محافظة أسوان انا ماجاتليش الرسالة لكن اسمي موجود في كشوف المعينين

abou wafaa
25-02-2011, 02:42 PM
ءيامستر دابودي

انت مقدم الرخصة الدولية ف شهر كام ؟

أحمد شقشوق
25-02-2011, 02:43 PM

miss_emy
25-02-2011, 02:50 PM
طيب حضرتك تكتب لنا العنوان فين بالظبط بالله عليك ضرورىىىىىىىىىى

محمد حسين الشربينى
25-02-2011, 02:59 PM
جزاك الله خيرا

سيف رسول الله
25-02-2011, 03:06 PM
لسلام عليكم
مبروك لنا التعيين ان شاء الله رغم انف الجميع 000000لماذا
لعدة اسباب

وهذا من تم تعيينهم فى شركة المياه

هناك ناس تركت العمل من سنتين ونحن متأكدون وعلى الرغم من ذلك اسمائهم نزلت فى الكشوفات
وناس كتيييييييييييييييييييييييييييييير جدا مستوفية الشروط واسمائها لم تصل بعد

وذلك بأمتحانات الرخصة الدولية 0000التربوى00000000000000000000الخ
1-جميع الهيئات الحكومية تم التعيين فيها ليس من مر عليهم ثلاثة سنوات وانما من مر عليهم ثلاثة شهور 2-هناك اخطاء خطيرة جدا جدا (المحسوبيات رجعت تانى ) ازاى 3- نريد التعيين بلا شروط 00000000000بعد التعيين كل واحد يعلى من مستواه التعليمى 4- الاهم العدل فى المرتبات 0000حتى نتماشى مع الغلاء والبلاء

الي كل معلم شريف داخل مصر الاعتصام لاخذ الحقوق هو الحل الامثل ومن الواضح والمؤكد رجوع المحسوبية هو خلاص لايوجد شرف مهنة يا جماعة يجب ان نتحد ولاننظر للمصالح الشخصية الشهداء الضحوا بنفسهم مكنوش عيزين حاجة لنفسهم ودلوقتي كل واحد يقول انا اتعينت طيب والباقي يموت ياريت نصحة بجد حرام عليكم

Mr. English
25-02-2011, 03:20 PM
طيب حضرتك تكتب لنا العنوان فين بالظبط بالله عليك ضرورىىىىىىىىىى

حضرتك هتنزلي في محطة منرو سعد زغلول هتلاقي علي طول وزارة التربية والتعليم في الوش بجوار وزارة الانتاج الحربي خليكي في نفس الشارع ومتدخليش الشارع المتواجد به الباب الرئيسي للوزارة لانه لا يهمنا المهم باب المتواجد علي نفس إمتداد وزارة الانتاج الحربي اي عند سور الوزارة من ناحية الشمال وهو مكتب خدمة المواطنين التابع لمكتب الوزير

أذا ببساطة بمجرد الخروج من محطة سعد زغلزل لا تتجهي شمال أو يمين أمشي علي طول هتلاقي وزارة النتاج الحربي ثم سور التربية الشمال المتوجد في منتصفه مدخل هذا المكتب

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 03:23 PM
أنا يوم الاثنين رايح الوزارة اشتكي وزي ما تيجي بلاش جبن وخوف بقى ، عايزين ننظف البلد من المحسوبية والواسطة والفساد

فعلا حضرتك علي حق كلنا لازم نطالب بحقنا قبل ما يضيع

Mr. English
25-02-2011, 03:25 PM
بارك الله فيك اخي العزيز أستاذ أحمد شقشوق

Mr. English
25-02-2011, 03:28 PM

هو دا الصح مفيش حد هياخد حقه وهو قاعد في بيته يشكي همه لازم التحرك الإيجابي
وربنا يوفقنا جميعاً

Abu Menna Mohamed
25-02-2011, 03:36 PM
شهادة الـ icdl لا يصح ان تكون شرطا للتعيين بل شرطا للترقي او التميز و ان كانت هذه الايام عبارة عن اسئلة و اجابة تحفظ

ايهاب العراقى
25-02-2011, 03:50 PM
الله المستعان و بالتوفيق للجميع

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 04:29 PM
علي فكرة يا جماعة الوزير الجديد راجل محترم ولو وصلته مشكلتنا والظلم اللي وقع علينا اعتقد انه بأذن الله هيعيننا المهم نوصله مشكتنا بسرعة

Mr. English
25-02-2011, 04:38 PM
علي فكرة يا جماعة الوزير الجديد راجل محترم ولو وصلته مشكلتنا والظلم اللي وقع علينا اعتقد انه بأذن الله هيعيننا المهم نوصله مشكتنا بسرعة

اتفق معك تماماً المهم عامل الوقت لان المطالب كتير اليومين دول ومش عايزين مشكلتنا تضيع في الزحمة

سيف رسول الله
25-02-2011, 04:47 PM
معلمون معتصمون حتى الموت

http://ilikeegypt.com/teacher.php

بيان تغيير الظلم
تاريخ الظلم:
لقد قال أحد الزملاء كلمة أعتقد أنها وافية لسرد ماحدث لنا :
لقد تعرض المعلمون المساعدون لكل أنواع الاهانة التي يمكن أن يتخيلها بشر ، فالكثير منهم اضطر للاستدانة و البعض الآخر باع شبكة عروسه ، و ذلك كله بهدف تغطية نفقات الحصول علي الدبلومة التربوية اللازمة للتعيين ، و بعدها تم اختراع موضوع شهادة Icdl ، ليس لهدف سوي تعطيل تنفيذ القانون ، و لقد انصعنا للامر الواقع و قلنا " آمين ".
و بعد أن كان المطلوب هو النجاح في أربعة موديولات فقط " أربعة امتحانات " ، عندها اكتشف السادة المسؤلون الجهابذة أن مخططهم لم يكبح جماح شباب المعلمين ، فذادوا الموديولات " الاختبارات " الي سبعة كاملة .
و لكن هيهات لهم أن يوقفوا النهر عن الجريان ، لقد اجتاز الآلاف من شباب المعلمين الاختبارات ليحققوا رقما قياسيا لم تحققه أي وزارة أخري .
و جاءت النهاية ، و نضبت الحيل ، فأخذ السيد الوزير الأسبق / احمد ذكي بدر .. يستخدم حيلة التسويف و التأجيل مرة بحجة أن الأوراق و المستندات تتم مراجعتها ، و مرة بحجة أن هناك بعض " القلة المندسة " التي قامت بتزوير أوراقها ، و مرة ......... تجر مرة ......
الي أن قامت الثورة
و استيقظت مصر
و فر الجبناء الفاسدون
و هبت رياح التغيير
و أخيرا هلت قرارت التعيين
و لكن .. و يالها من كلمة تقتل كل أمل و حلم
بدأت اللعبة من جديد
تم الاعلان عن أن رسائل التهنئة سوف ترسل لكل من استوفي أوراقه
و جاءت الرسائل بالفعل و لكن لبضع مئات
و الأغلبية الساحقة لم تجد شيئا
و تم ارسال أسماء من ستم تعيينهم الي الادارات التعليمية
و لكن ....
أين بقية الأسماء ، و هم قد استوفوا كل أوراقهم ، لدرجة أنني كنت عندما أشتري جريدة " جرنال " كنت أختمها بختم النسر و أحتفظ بها لعل جهابذة الأكاديمية يطالبونني بصورة منها شرط تكون "طبق الأصل"
لقد اكتشفنا أننا قد وقعنا ضحية موظف / ة مستهتر / ة
و لكن ما ذنبنا نحن !!!
انني أحذر من انفجار وشيك ، و ثورة ربما لن تكون سلمية تماما
اللهم و قد بلغت
اللهم فاشهد

مطالب تغيير الظلم كالآتي:
1-تثبيت جميع المعلمين المساعدين الذين استوفوا شروط التعيين فورا أسوة بزملائهم، وعدم الانتظار والتسويف الذي اعتدنا عليه من الحكومة
2-إلغاء شرط ال ICDL
3-التثبيت الفوري لكل من أمضى 3 سنوات بناءا على قرار رئيس الوزراء حيث أننا لسنا أبناء البطة السوداء ، تم تثبيت جميع المؤقتين الا المعلمين !!! هل لأننا أبناء البطة السوداء أم لأن قدرنا أن نكون معلمين في هذه البلد؟!

سوف يتم التجمع على حسب المحافظة والارسال عبر الايميل او التليفون ما سوف يتم فعله
عزيري المعلم السامي والعظيم كن ايجابيا وشارك في بيان تغيير الظلم :
الاسم المحافظة المدينة رقم التليفون الايميل تعليق اضافي

miss_emy
25-02-2011, 07:38 PM
السلام عليكم اخى انا نفس مشكلتك وسوف اعمل مثلك بس لازم نعمل وقفة اما الوزارة فى القاهرة يوم الاثنين حتى نتاكد من السماع لنا وتتحقيق واخذ حقنا.
اخى انا اتصلت وعملت بلاغ ضد الاكاديمية وسجلوا كل شىء حتى رقم محمولى ولكن لم يعطونى رقم للبلاغ فهل هذا صحيح ولا اتصل ثانى وشكرا وجزاك الله خير وربنا يوفقنا
اخى نحن سنكون فى القاهرة امام الوزارة يوم الاثنين صباحا وفى صحف ستحضر اتصلنا بها ونحن حوالى 500 لهم نفس المشكلة وشكرا

mohammed ahmed25
25-02-2011, 09:09 PM
ربنا يوفقكم -حد يرد على سؤالى : هل التعيين لمن قدم شهادة الكمبيوتر فى المراحل الـ 6 او لكل المراحل ؟؟؟! ياريت حد يرد عليا

Mr. English
25-02-2011, 10:09 PM
السلام عليكم اخى انا نفس مشكلتك وسوف اعمل مثلك بس لازم نعمل وقفة اما الوزارة فى القاهرة يوم الاثنين حتى نتاكد من السماع لنا وتتحقيق واخذ حقنا.
اخى انا اتصلت وعملت بلاغ ضد الاكاديمية وسجلوا كل شىء حتى رقم محمولى ولكن لم يعطونى رقم للبلاغ فهل هذا صحيح ولا اتصل ثانى وشكرا وجزاك الله خير وربنا يوفقنا
اخى نحن سنكون فى القاهرة امام الوزارة يوم الاثنين صباحا وفى صحف ستحضر اتصلنا بها ونحن حوالى 500 لهم نفس المشكلة وشكرا

حضرتك تقصدي النيابة الادارية الخط الساخن 16117 طبعاً :لا بالنسبة للخط الساخن لا يعطيكي رقم الشكوي

لكن اللي هيعطيكي رقم الشكوي وإيصال بيها تستلمي به النتيجة بعد اسبوع هو مكتب خدمة المواطنين التابع لمكتب الوزير واللي شرحت لحضرتك مكانه

ثانيا ممتاز جدا انكم رتبتم مع الصحافة انا كمان ارسلت لصحيفة الاهرام وقناة دريم والفراعين وبرنامج مصر النهاردة وياريت بالفعل نجتمع بأكبر عدد ممكن يوم الأثنين أمام الوزارة كل ما كان عددنا أكبر التأثير هيكون أقوي
وربنا يوفقنا جميعاً

محمد محمد الصفتي
25-02-2011, 10:18 PM
والله نا مقدم المديولات السابعه قبل ما ندخل الامتحان والشهاده في شهر 7 ولسه برضه مجاش القرار
حاجه تحير

Mr. English
25-02-2011, 10:22 PM
معلمون معتصمون حتى الموت

http://ilikeegypt.com/teacher.php

بيان تغيير الظلم
تاريخ الظلم:
لقد تعرض المعلمون المساعدون لكل أنواع الاهانة التي يمكن أن يتخيلها بشر ، فالكثير منهم اضطر للاستدانة و البعض الآخر باع شبكة عروسه ، و ذلك كله بهدف تغطية نفقات الحصول علي الدبلومة التربوية اللازمة للتعيين ، و بعدها تم اختراع موضوع شهادة icdl ، ليس لهدف سوي تعطيل تنفيذ القانون ، و لقد انصعنا للامر الواقع و قلنا " آمين ".
و بعد أن كان المطلوب هو النجاح في أربعة موديولات فقط " أربعة امتحانات " ، عندها اكتشف السادة المسؤلون الجهابذة أن مخططهم لم يكبح جماح شباب المعلمين ، فذادوا الموديولات " الاختبارات " الي سبعة كاملة .
و لكن هيهات لهم أن يوقفوا النهر عن الجريان ، لقد اجتاز الآلاف من شباب المعلمين الاختبارات ليحققوا رقما قياسيا لم تحققه أي وزارة أخري .
و جاءت النهاية ، و نضبت الحيل ، فأخذ السيد الوزير الأسبق / احمد ذكي بدر .. يستخدم حيلة التسويف و التأجيل مرة بحجة أن الأوراق و المستندات تتم مراجعتها ، و مرة بحجة أن هناك بعض " القلة المندسة " التي قامت بتزوير أوراقها ، و مرة ......... تجر مرة ......
الي أن قامت الثورة
و استيقظت مصر
و فر الجبناء الفاسدون
و هبت رياح التغيير
بدأت اللعبة من جديد
و لكن ....
أين بقية الأسماء ، و هم قد استوفوا كل أوراقهم ، لدرجة أنني كنت عندما أشتري جريدة " جرنال " كنت أختمها بختم النسر و أحتفظ بها لعل جهابذة الأكاديمية يطالبونني بصورة منها شرط تكون "طبق الأصل"
و لكن ما ذنبنا نحن !!!
اللهم و قد بلغت
اللهم فاشهد

1-تثبيت جميع المعلمين المساعدين الذين استوفوا شروط التعيين فورا أسوة بزملائهم، وعدم الانتظار والتسويف الذي اعتدنا عليه من الحكومة
2-إلغاء شرط ال icdl
3-التثبيت الفوري لكل من أمضى 3 سنوات بناءا على قرار رئيس الوزراء حيث أننا لسنا أبناء البطة السوداء ، تم تثبيت جميع المؤقتين الا المعلمين !!! هل لأننا أبناء البطة السوداء أم لأن قدرنا أن نكون معلمين في هذه البلد؟!

سوف يتم التجمع على حسب المحافظة والارسال عبر الايميل او التليفون ما سوف يتم فعله
الاسم المحافظة المدينة رقم التليفون الايميل تعليق اضافي

مجهود متميز وكلنا معك وياريت ك واحد فينا يفكر في طريقة توصل صوتنا بشكل أقوي

YASSER_HASSAN
25-02-2011, 10:28 PM
اقتراح
ان يقوم كل المساعدين المستوفين لكل الشروط والذين لم يتم تعيينهم بالاعتصام امام ابواب الادارات العليمية التابعين لها
ويغلقو ابوابها لحين تعيينهم

Mr. English
25-02-2011, 10:29 PM
والله نا مقدم المديولات السابعه قبل ما ندخل الامتحان والشهاده في شهر 7 ولسه برضه مجاش القرار
حاجه تحير

لازم حضرتك تروح الاكاديمية التابع لها تتاكد أن بياناتك مسجلة بشكل صحيح لاننا اكتشفنا انهم سجلوا لنا أربع موديولات مع أننا قدمنا سبع موديولات

وإذا لاقدر الله حصل معك كدا يبقي لازم تشتكي في مكتب خدمة المواطنين التابع لمكتب الوزير بالوزارة وكذلك النيابة الادارية بالتليفون عالخط الساخن 16117

Mr. English
25-02-2011, 10:32 PM
لتوصيل مشكلتنا بشكل أكبر إليكم العناوين والفاكسات الممكن مراسلتها بالمشكلة:

رئاسة مجلس الوزراء

البريد الألكترونى : questions*cabinet.gov.eg
أو
pm*cabinet.gov.eg

تليفون : 5000-2793-202+

فاكس : 8048-2795-202+

barid*ahram.org.eg جريدة الاهرام

الأستاذ الدكتور/ أحمد جمال الدين موسى وزير التربية والتعليم
الهاتف والفاكس +20 (02) 26706071 / +20 (02) 26706072
رقم الموبايل 0123962627
البريد الإلكتروني
agamal*gamal-eldin.com
gamalmoussa1***********

معلم مساعد مصري
25-02-2011, 10:36 PM
[quote=thanwya2011;3157172]ربنا يوفقكم -حد يرد على سؤالى : هل التعيين لمن قدم شهادة الكمبيوتر فى المراحل الـ 6 او لكل المراحل ؟؟؟! ياريت حد يرد عليا[/quo

المهم قبل يوم 15/8/2010

Mr. English
25-02-2011, 10:42 PM

رئاسة مجلس الوزراء

البريد الألكترونى : Questions*cabinet.gov.eg
أو
pm*cabinet.gov.eg

رقم الموبايل 0123962627
البريد الإلكتروني
agamal*gamal-eldin.com
gamalmoussa1***********

يا جماعة علي فكرة المنتدي حول كل علامة ات لنجمة لاني لم أقدم عدد المشاركات اللازم لوضع روابط أو بريد الكتروني

Mr. English
25-02-2011, 10:53 PM

رئاسة مجلس الوزراء

البريد الألكترونى : Questions*cabinet.gov.eg
أو
pm*cabinet.gov.eg

رقم الموبايل 0123962627
البريد الإلكتروني
agamal*gamal-eldin.com
gamalmoussa1***********

يا جماعة علي فكرة المنتدي حول كل علامة ات لنجمة لاني لم أقدم عدد المشاركات اللازم لوضع روابط أو بريد الكتروني هذا للتوضيح فقط

سيف رسول الله
25-02-2011, 11:12 PM
ايدك معاية لوسمحت يااستاذ ندفع عجلة التعين لجميع المعلمن معانا يارب

Mr. English
25-02-2011, 11:30 PM
ايدك معاية لوسمحت يااستاذ ندفع عجلة التعين لجميع المعلمن معانا يارب

كلنا هنتعاون مع بعض وربنا يكمل ان شاء الله

مصطفى عبدالبديع
25-02-2011, 11:58 PM
نرجو نشر الأسماء على النت

Abu Menna Mohamed
26-02-2011, 12:02 AM
حقكم لازم تاخدوه بانفسكم استلهموا روح ثورة 25يناير و هبوا للحصول علي حقكم في التعيين بلا شروط ظالمة و خاصة الـicdl لانها غير مجدية حيث الحاصل عليها عن طريق حفظ الاسئلة و الاجابة بنسبة تفوق 90%

شيموشيمو
26-02-2011, 01:00 AM
انا كمان ما جاتليش رسالة التهنئة مع انى مقدمة شهادة ال icdl من قبل ما امتحن

سيف رسول الله
26-02-2011, 01:29 AM
حقكم لازم تاخدوه بانفسكم استلهموا روح ثورة 25يناير و هبوا للحصول علي حقكم في التعيين بلا شروط ظالمة و خاصة الـicdl لانها غير مجدية حيث الحاصل عليها عن طريق حفظ الاسئلة و الاجابة بنسبة تفوق 90%

كلامك صحيح ربنا يبارك فيك ويجمع شمل جميع المعلمين والكل يفكر في غيره وانفتكر ديما الشهيد الي نزل علشان غيره يعيش في عدالة حرية انسانية
اللهم إني اقسم بك عليك وأتوسلك بك إليك اللهم اني اسالك باسمك الأعظم الذي اذا دعيت به اجبت وأسألك بجاه النبي وبقدر حبك فيه فرج عنا مانحن فيه اللهم ارزقنا التعين لي ولجميع المسلمين والمصريين من غير مانحتسب وحسبنا الله ونعم الوكيل واخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

سيف رسول الله
26-02-2011, 01:50 AM
اللهم من اعتز بك فلن يذل ، ومن اهتدى بك فلن يضل ، ومن استكثر بك فلن يقل ، ومن استقوى بك فلن يضعف ،
ومن استغنى بك فلن يفتقر، ومن استنصر بك فلن يخذل ، ومن استعان بك فلن يغلب ، ومن توكل عليك فلن يخيب ،
ومن جعلك ملاذه فلن يضيع ، ومن اعتصم بك فقد هدى إلى صراط مستقيم،اللهم فكن لنا وليا ونصيرا ، وكن لنا معينا ومجيرا ،
إنك كنت بنا بصيرا

اللهم صل و سلم و بارك علي سيدنا محمد و علي آله
و صحبه و سلم و الحمد لله رب العالمين

سيف رسول الله
26-02-2011, 02:02 AM
اللهم من اعتز بك فلن يذل ، ومن اهتدى بك فلن يضل ، ومن استكثر بك فلن يقل ، ومن استقوى بك فلن يضعف ،
ومن استغنى بك فلن يفتقر، ومن استنصر بك فلن يخذل ، ومن استعان بك فلن يغلب ، ومن توكل عليك فلن يخيب ،
ومن جعلك ملاذه فلن يضيع ، ومن اعتصم بك فقد هدى إلى صراط مستقيم،اللهم فكن لنا وليا ونصيرا ، وكن لنا معينا ومجيرا ،
إنك كنت بنا بصيرا

اللهم صل و سلم و بارك علي سيدنا محمد و علي آله
و صحبه و سلم و الحمد لله رب العالمين

سيف رسول الله
26-02-2011, 02:26 AM
بيان تغيير الظلم
ياريت الكل يدخل ويوقع هنا جمع توقيعات لالغاء قانون الكادر والعمل بقانون العمل بالدولة http://ilikeegypt.com/teacher.phpتاريخ الظلم:
لقد تعرض المعلمون المساعدون لكل أنواع الاهانة التي يمكن أن يتخيلها بشر ، فالكثير منهم اضطر للاستدانة و البعض الآخر باع شبكة عروسه ، و ذلك كله بهدف تغطية نفقات الحصول علي الدبلومة التربوية اللازمة للتعيين ، و بعدها تم اختراع موضوع شهادة Icdl ، ليس لهدف سوي تعطيل تنفيذ القانون ، و لقد انصعنا للامر الواقع و قلنا " آمين ".
الي أن قامت الثورة
و استيقظت مصر
و فر الجبناء الفاسدون
و هبت رياح التغيير
بدأت اللعبة من جديد
و لكن ....
و لكن ما ذنبنا نحن !!!
اللهم و قد بلغت
اللهم فاشهد

2-إلغاء شرط ال ICDL
4-اتمام اجراءات تثبيت من أتت أسماؤهم في كشوف التثبيت في غضون 15 يوم بعيدا عن التسويف والتأجيل الذين اعتدنا عليهما
5-إسقاط نقيب المعلمين الحالى حيث لم نشعر أننا منتمين لنقابة تطالب بحقنا منذ وقت طويل

سيف رسول الله
26-02-2011, 02:35 AM
الاعتصام يوم الاحد ( بعد بكره ) امام وزارة التربية والتعليم بالقاهرة وكل يوم حتى يصدر قرار تعيين للجميع

الاعتصام يوم الاحد ( بعد بكره ) امام وزارة التربية والتعليم بالقاهرة وكل يوم حتى يصدر قرار تعيين للجميع

وسيبك من القال يالله نفسي هيندم ويقول يارتني كنت معاهم

سيف رسول الله
26-02-2011, 02:37 AM

طارق سمير انور
26-02-2011, 03:34 AM
كلنا معتصمون ومطالبنا واحدة ( التثبيت بدون اي قيود اوشروط ورفع المرتبات )

طارق سمير انور
26-02-2011, 03:37 AM

وهو ده الكلام المظبوط غير كده لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالا

ايهاب العراقى
26-02-2011, 12:37 PM
ياريت يا جماعه نصبر شويه بس على الحكومه دى و الله يا جماعه الناس شغاله بايدها و رجليها

نجاحو
26-02-2011, 01:19 PM
حد يقول الأسماء اللي نزلت في التعينات في مديرية إيه بالضبط؟

Mr. English
26-02-2011, 05:35 PM

كلام سليم بس لازم أولاً نشتكي للنيابة الادارية علي الخط الساخن16117 بالتليفون الارضي من أي مكان هم أكدوا أنهم هيحققوا في المشكلة لاتها تعد خطأ ادراي واضح وكمان كلنا هنروحيوم الاثنين ومعنا مجموعة من الصحفيين وبعض البرامج الاعلامية والجميع يتقدم بشكاوي فردية لإدارة خدمة المواطنين التابعة لمكتب الوزير مباشرة ثم نتقدم جميعاً بشكوي مجمعة وعليها توقيعتنا جميعاً نحن المتضررين من أخطاء الأكاديمية التي لم تدرج أسمائنا ضمن المعينين بالرغم من أستيفائنا لكل الشروط ولكن ما منعنا كان خطأهم في أذخل بيانات خاطئة ككتابة أربع موديولات بدل سبعة أو عدم تسجليهم اسمائنا بالسهو
أذا من يوم الاحد عندنا أربع خطوات :
1-شكوي للنيابة الادارية علي الخط الساخن 16117

2- شكوي فردية لكل منا علي حدا لمكتب الوزير

3- شكوي جماعية نتقدم بها جميعا لمكتب الوزير ادارة خدمة المواطنين

4- مخاطبة المسئولين ووسائل الاعلام سواء بالفاكس أو الإيميل ولقد كتبت العديد منها في الصفحات رقم 2 و3 من هذا الموضوع

صلاح العربي
26-02-2011, 05:53 PM

معلم مساعد مصري
26-02-2011, 09:07 PM
قرر محافظ بنى سويف عدم اعتماد الكشوف الخاصة بالمعلمين المساعدين لتعيينهم على وظيفة معلم ، تلك الكشوف التى ارسلتها الوزارة واعتقد أن عدد هؤلاء المعلمون يقدر ب 2600 ملعم كمرحلة أولى .

كان سبب عدم اعتماد هذه الكشوف تظاهر اكثر من 1600 معلم تنطبق عليهم الشروط ولم يدرج اسمائهم ضمن المرحلة الاولى . وأكدت الوزارة بأن اسمائهم سوف تدرج فى المرحلة الثانية .

أنا شايف أن لو كل المحافظين يعملوا كدا دا هيخلي الاكاديمية تراجع أخطاءها وحق اللي أتظلموا زينا يرجع لينا

وأخوتنا اللي أسمائهم جات بالفعل ميقلقوش هم كدا كدا هيتثبتوا بس اللي هيفرق هو اننا كمان يرجع لنا حقنا

Mr. English
26-02-2011, 09:10 PM
حد يقول الأسماء اللي نزلت في التعينات في مديرية إيه بالضبط؟

معظم محافظات الدلتا

معلم مساعد مصري
26-02-2011, 09:42 PM
ياريت كمان نتصل بجميع فروع الاكاديمية نشتكي ونعرف هم وصلوا إلي إيه بالظبط في حل مشكلتنا وتصحيح أخطائهم ودي جميع التليفونات والفاكسات

Mr. English
26-02-2011, 10:18 PM
ياريت كمان نتصل بجميع فروع الاكاديمية نشتكي ونعرف هم وصلوا إلي إيه بالظبط في حل مشكلتنا وتصحيح أخطائهم ودي جميع التليفونات والفاكسات

llممتاز يا ريت كل واحد فعلاً يبتكر طريقة تساعد في حل المشكلة

Mr. English
26-02-2011, 10:34 PM
اقتراح
ان يقوم كل المساعدين المستوفين لكل الشروط والذين لم يتم تعيينهم بالاعتصام امام ابواب الادارات العليمية التابعين لها
ويغلقو ابوابها لحين تعيينهم

إذا ذهبنا للوزارة وقدمنا شكاوي مجمعة لمكتب الوزير هيكون ليه تأثير أقوي خصوصاً ان هتكون فيه وسائل إعلام وصحف يوم الاثنين أمام الوزارة

بالاضافة ان كل واحد فينا لازم يقدم شكوي للنيابة الادارية بالتليفون عالخط الساخن 16117

ayman shamloul
26-02-2011, 11:22 PM
ممكن اقول شئ اخر الناس الي ما جاش ليهم قرار تعيين لية ؟؟؟؟؟
لازم يتم تعيينا فوراً بدون اي شروط وبعد ذلك يتم تدريبنا والحصول علي icdl اسوة بكل الوزارت الاخري
وكمان الي اهم من ذلك المرتب علي كدا كام 326.25 جنية ههههههههههههههه
والله حرام
دا مش استغلال للمواقف بس انا شغال في التربية والتعليم بقالي 10 سنوات ولم يتم تعييني وانا كلية تربية
ومعايا 2 مديول
حنفضل كدا لأمته
لازم نفوق لان الي بيحصل مع المدرس دا حرام مش كفاية اقل مرتب في الدولة وكمان اخر ناس يتم تعييننا
طيب لية وعاوز حد يجاوبني

ayman shamloul
26-02-2011, 11:31 PM
عاوز رقم فاكس وزارة التربية والتعليم فوراً

aleman
27-02-2011, 12:00 AM
شكرا للموضوع

magedhelal
27-02-2011, 03:34 AM
يا ترى فى حد فيكم شاف كشوف المعينين بأسيوط

nour mahmoud
27-02-2011, 02:26 PM
اللهم انصرنا

Mr. English
27-02-2011, 03:16 PM
عاوز رقم فاكس وزارة التربية والتعليم فوراً

الخط الساخن

19126

الفاكس :27959344 ثم اضغط 103
E-mail :
emis*support.emoe.org

الاستاذ2011
27-02-2011, 03:30 PM
اليوم الاحد 27/2/2011 اول يوم دراسى فى مدارس اطفيح بحلوان فكانت اول مظاهرة للمعلمين بكل فئاتة من متعاقد واجر واساسى وادارى وعمال امام الادارة وغدا ايضا ويوم الثلاثاء الساعة السابعة للتحرك الى ديوان عام الوزارة لذا اناشد كل العاملين بالوزارةعلى مستوى الجمهورية عدم التكاسل واللامبالاة والسلبية من اجل الحصول على جميع المطالب من رفع الاجور والحافز ومكافأة الامتحانات ونعييين كل المتعاقدين بدون شروط
( محمود طه ) مدرسة امين كاسب اطفيح .. حلوان

Mr. English
27-02-2011, 05:16 PM
اليوم الاحد 27/2/2011 اول يوم دراسى فى مدارس اطفيح بحلوان فكانت اول مظاهرة للمعلمين بكل فئاتة من متعاقد واجر واساسى وادارى وعمال امام الادارة وغدا ايضا ويوم الثلاثاء الساعة السابعة للتحرك الى ديوان عام الوزارة لذا اناشد كل العاملين بالوزارةعلى مستوى الجمهورية عدم التكاسل واللامبالاة والسلبية من اجل الحصول على جميع المطالب من رفع الاجور والحافز ومكافأة الامتحانات ونعييين كل المتعاقدين بدون شروط
( محمود طه ) مدرسة امين كاسب اطفيح .. حلوان

يا جماعة كلنا فعلا لازم نتحرك وأحنا من يوم الأثنين هنروح نوصل شكوتنا للوزارة بمجموعات كبيرة ونقدم شكاوي مجمعة

صلاح العربي
27-02-2011, 06:09 PM
http://montada.rasoulallah.net/uploads/monthly_12_2008/post-12973-1230143707.gif

Mr. English
27-02-2011, 07:41 PM
يا جماعة كلنا فعلا لازم نتحرك وأحنا من يوم الأثنين هنروح نوصل شكوتنا للوزارة بمجموعات كبيرة ونقدم شكاوي مجمعة

ياريت يا جماعة نبطل سلبية ونشارك كلنا يوم الاثنين والثلاثاء ونستمر في أرسال الشكاوي للوزير والنيابة الادارية عالخط الساخن 16117

mostafa.h
27-02-2011, 09:45 PM
طيب والى لاخد icdlولا تربوبى يعمل ايه هو ظروفوا كده يجيب منين

abonada84
27-02-2011, 11:08 PM
التربية والتعليم دى عشرة على عشرة0والازهر نايم فى العسل(مدرس متعاقد ازهرى-ناجحفى الكادر-تربوى-icdl)
عندنا فى الازهر لافى رسائل ولا اسماء سايبينها بالبركة ما هى ((كوسة))

Mr. English
28-02-2011, 08:38 AM
"التعليم" تقرر تعيين 15 ألف معلم "مساعد" نهاية الأسبوع

الأحد، 27 فبراير 2011 - 18:35

وزير التعليم أحمد جمال الدين
كتب حاتم سالم

أكدت مصادر مسئولة بوزارة التربية والتعليم أن الأكاديمية المهنية للمعلمين ستصدر يوم الخميس المقبل قرارات بتعيين 15 ألف معلم مساعد على درجة "معلم" استكمالاً لإجراءات تعيين المعلمين المساعدين الذين خاضوا اختبار التثبيت فى نوفمبر 2009.

وأوضحت المصادر لـ"اليوم السابع" أن عدد المعلمين المنقولين من درجة "معلم مساعد" إلى "معلم" سيصل وفق الإجراءات التى ستتم الخميس القادم إلى 57 ألف معلم، وأضافت أن 15 مديراً لفروع الأكاديمية المهنية للمعلمين فى المحافظات اجتمعوا اليوم بديوان عام الوزارة لتقديم تقرير لمدير الأكاديمية، د. رمضان محمد رمضان، بأسماء المعلمين المستحقين للتعيين ولم تصلهم شهادات الصلاحية بسبب وجود أخطاء فى تسجيل بياناتهم.

وعلم "اليوم السابع" أن مديرى فروع الأكاديمية قدموا لمدير المقر الرئيسى للأكاديمية تقاريراً بأسماء المعلمين الذين حصلوا على رخصة قيادة الحاسب الآلى "ICDL" بداية من المرحلة السادسة وحتى الـ 12 لتجميع شهادات الرخصة.

ويصل عدد من خاضوا امتحان التعيين فى نوفمبر 2009 إلى 71 ألف معلم "مساعد" نجح منهم 63 ألفاً وصدرت قرارات بتعيين 43 ألفاً، ويستكمل 15 ألفاً إجراءات تعيينهم فيما يتبقى 5 آلاف لم يستكملوا مسوِّغات التثبيت.

يا رب يكون الخبر صحيح وتكون أسمائنا ضمن اسماء هذه 15 ألف وربنا يوفقنا جميعاً

جريدة اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...97&IssueID=155

Mr. English
28-02-2011, 08:48 AM
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=359756&SecID=97&IssueID=155

اضواء الكويت
28-02-2011, 12:10 PM
الله الموفق

رحيم محمود
28-02-2011, 01:51 PM
انا لم تاتى الرسالة لى ووجدت اسمى فى الكشوف

nour mahmoud
28-02-2011, 02:08 PM
كلام صح ان شاء الله مستر انجليش

لسه دلوقتى فى النشرة اعلن عن تعيين المعلم المساعد

وامتحان الكادر القادم 25/3

وتاجيل icdl لمده عام لمن لم يحصل عليها

abosalah16
28-02-2011, 06:21 PM
سالنا في الكاديميه قالوا اسامي المرحله السادسه الي الثانيه عشر هتروح كمان اسبوع

زينب عبدالرحمن
28-02-2011, 07:04 PM
فين كشوف التعيين دى ياجماعه فى الدقهليه ولا كان فى قرار من الاصل
والله فى المديرية بيقلى قدمكوا شهريين

aberat
28-02-2011, 10:19 PM
يا معلمي مصر انتفضوا ولو لمرة واحدة اغضبوا لكرامتكم من اجل مصر لن ينصلح حال مصر إلا بإصلاح التعليم أولا وقبل كل شيء
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
اعتصام أمام الوزارة بدا اليوم الاحد ...........يوم 27/2/20011..لكل المعلمين في مصر ولن ينتهي الاعتصام حتي تتحقق جميع مطالبنا ولن ندخل المدارس ولن نشرح درسا واحدا حتى تتحقق مطالبنا كلها
هيهات منا الذلة
الاعتصام كل يوم ويوم الثلاثاء29/2/2011ستكون المليونية بمشيئة الله تعالي
وهذه شكوي رسمية للمجلس الاعلي للقوات المسلحة المصرية حيث أن وزير التعليم لم يقابلنا وتكبر علي الحديث معنا والخروج إلينا
فنحن معلموا مصر الشرفاء نريد تحقيق المطالب الآتية بلا منازعة:
-المطلوب
من اجل مصر لن ينصلح حال مصر الا بإصلاح التعليم أولا وقبل كل شيء
التعيين بدون شروط أسوة بالوزارات الاخري......................
* أي الكل يعين بدون شروط.....فالمتعاقدون يمثلون نسبة 80%ثمانين بالمائة من المعلمين بمصر
1- حل مجلس النقابة غير الشرعى والذى شارك فى موقعة الجمل فى التحرير وهاجم المعتصمون والمتظاهرون من شباب الثورة فى أربعاء البلطجة من الحزب الوطنى
2- تعين كافة المعلمين دون شروط (معلمى العقود والأجر والحصة) دون شروط
3- المساواة بقطاع البترول في المرتبات وفق اللائحة الجديدة للبترول من باب العدالة الاجتماعية وتحسين الأوضاع المالية للمعلم لكل من يعمل بالتربية والتعليم بما لا يقل عن (خمسة)5000 آلاف جنيه راتب شهري للمعلم .
ولا نريد أن نعطي مجموعات مدرسية او دروس خصوصية

4-رفع معاش النقابة إلى 1500جنيه
5-عودة الدرجات للمعلمين.
6--إقالة جميع المحافظين القدامي اللصوص .
7- اقالة شفيق وابوالغيط ومرعي ووجدي لتطهير البلاد
الرجاء من سيادتكم اتخاذ اللازم ولكم الشكر ووافر الاحترام

aberat
28-02-2011, 10:23 PM
يا معلمي مصر انتفضوا ولو لمرة واحدة اغضبوا لكرامتكم من اجل مصر لن ينصلح حال مصر إلا بإصلاح التعليم أولا وقبل كل شيء
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
اعتصام أمام الوزارة بدا اليوم الاحد ...........يوم 27/2/20011..لكل المعلمين في مصر ولن ينتهي الاعتصام حتي تتحقق جميع مطالبنا ولن ندخل المدارس ولن نشرح درسا واحدا حتى تتحقق مطالبنا كلها
هيهات منا الذلة
وهذه شكوي رسمية للمجلس الاعلي للقوات المسلحة المصرية حيث أن وزير التعليم لم يقابلنا وتكبر علي الحديث معنا والخروج إلينا
-المطلوب
* أي الكل يعين بدون شروط.....فالمتعاقدون يمثلون نسبة 80%ثمانين بالمائة من المعلمين بمصر
1- حل مجلس النقابة غير الشرعى والذى شارك فى موقعة الجمل فى التحرير وهاجم المعتصمون والمتظاهرون من شباب الثورة فى أربعاء البلطجة من الحزب الوطنى
3- المساواة بقطاع البترول في المرتبات وفق اللائحة الجديدة للبترول من باب العدالة الاجتماعية وتحسين الأوضاع المالية للمعلم لكل من يعمل بالتربية والتعليم بما لا يقل عن (خمسة)5000 آلاف جنيه راتب شهري للمعلم .

5-عودة الدرجات للمعلمين.

Mr. English
28-02-2011, 10:34 PM
المعلمين المساعدين التابعين لاكاديمية الغربية يعتصمون داخل مبني الاكاديمية بالغربية ويسيطرون علي مكتب مدير الفرع ثم اخذنا مدير الفرع وذهبنا معه لمكتب المحافظ وبعدها توافد علينا مندوبين من التنظيم والادارة ثم من المحافظة ثم أتي إلينا وكيل وزارة التربية والتعليم بالغربية ثم ضابط بالجيش قال أنه مندوب الحاكم العسكري بالغربية وطلب الحاكم العسكري امامنا وجعلنا نحدثه علي الهاتف فوعدنا بان نقابله غدا في مقره كما أن كلهم أكدوا أن مشكلتنا سوف تحل خلال يومين وسوف تنزل أسمائنا ضمن المعينين يوم الخميس القادم

ولكن رجاءاً علي كل المعلمين التابعين لاكاديمية الغربية الذهاب لفرع الاكاديمية غدا لمواصلت المطالبة بحقنا حتي لا يضيع

dolaaa2011
28-02-2011, 11:37 PM
انا جاتني الرسالة انهارده

سيف رسول الله
01-03-2011, 04:04 AM
تعين مدرسي الازهر بلا قيد أو شرط ومدرسي التربية والتعليم بشروط ( ولاد البطة السوداء ) قرر شيخ الازهر بتعيين فوري لجميع المدرسين لمن امضوا ثلاث سنوان فاكثر بلا قيد اوشرط

بالله عليكم هو المعلم التربية والتعليم خلاص وصل للمهانة والزل ده وكأنهم بيتحدونا واي واحد من الساده التي ترد وتدافع باستموات ان هذه شروط غير مشروعة اقول لهم اتقوا الله ولو كانت غير مشروعة لما حدث ماحدث اليوم من وزير التربية والتعليم وان قرار شيخ الازهر بتعيين المعلمين هو دليل على احقيتنا لهذه الشروط فغدا يوم الحسم وستكون مسيرة مليونية كل معلم باسرته متواجدة غدا امام وزارة التربية والتعليم

انظر الفارق بين معلمي مصر ازهر - تربية وتعليم

سيف رسول الله
01-03-2011, 04:05 AM
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
لكل المعلمين في مصر
هيهات منا الذلة
-المطلوب

5-عودة الدرجات للمعلمين.

معاكم إن شاء الله واضيف لكم الاتي
تعين مدرسي الازهر بلا قيد أو شرط ومدرسي التربية والتعليم بشروط ( ولاد البطة السوداء ) قرر شيخ الازهر بتعيين فوري لجميع المدرسين لمن امضوا ثلاث سنوان فاكثر بلا قيد اوشرط

بالله عليكم هو المعلم التربية والتعليم خلاص وصل للمهانة والزل ده وكأنهم بيتحدونا واي واحد من الساده التي ترد وتدافع باستموات ان هذه شروط غير مشروعة اقول لهم اتقوا الله ولو كانت غير مشروعة لما حدث ماحدث اليوم من وزير التربية والتعليم وان قرار شيخ الازهر بتعيين المعلمين هو دليل على احقيتنا لهذه الشروط فغدا يوم الحسم وستكون مسيرة مليونية كل معلم باسرته متواجدة غدا امام وزارة التربية والتعليم

انظر الفارق بين معلمي مصر ازهر - تربية وتعليم