مشاهدة النسخة كاملة : معلم مساعد للمعلم ام معلم مساعد لمين؟ارجو المشاركة

aleman
24-02-2011, 10:59 PM
السلام عليكم اخواتى واخوانى
هقول حاجة بس لا تضحكوا لانها والله موجود عندنا بالاسكندرية فى بعض المدارس
عندنا فى مدارس معينة( والحمد لله مش عندى بمدرستى) لكن عند زميلاتى المعلم المساعد يعنى مساعد للمدرس المتعين بمعنى الاتى :
زميلتى خريجة اداب قسم دراسات اجتماعية جالها العقد معلم مساعد مدرس فصل
بس لعجز المدرسة عملت مدرسة دراسات مع المعلم الاساسى بالمدرسة بس ازاى بقى
والله كالاتى:
اول يوم جابها قالها بصى بقى انتى معلم مساعد يعنى مساعد لى بمعنى تصححى الكراسات بتاعتى ولو حصة احتياطى انتى تحضريها
وبالنسبة لجدولك طبعا هنديكى جدول وهو الحصص الاولى من اليوم الدراسى لانى باجى متأخر فحاخد انا الحصص الاخيرة (لان المدرسة فترتين والصبح المدرسة تدخل من7 صباحا)
وفعلا والله اشتغلت كده لمده طويلة تحت مسمى معلم مساعد
قيس على كده كذا مدرسة يخلوا المعلم المساعد لتصحيح الكتب والكراسات وحضور شرح المعلم الاساسى للاستفادة منه وحضور الحصص الزايدة اللى مش عاوزها هو
زائد مسمى اننا معلمين لسه بالقلم الرصاص
لذا ارجو واطالب تغيير مسمى المعلم المساعد لاى حاجة تانية
ربنا يرحمنا يارب

ريهمسة
24-02-2011, 11:02 PM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

الكلام ده محصلش خااااااالص عندنا

وازاي هي توافق علي كده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Miss Ola
24-02-2011, 11:03 PM
ههههههههههههههههه
وهى ايه اللى يجبرها على البهدلة دى
بقى انا اشتغل مساعدة لحد
ده لسا متخلقش اللى اصححله الكشاكيل ده
فى مليون داهية هو والمدرسة بتاعته كلها
واسفة يعنى لاسلوبى
بس بجد كلام مستفز وانا اتضايقت لصاحبتك دى جدا

aleman
24-02-2011, 11:05 PM
والله حصل الكلام ده معها بالضبط من سنة
يظهر ان المدرسين ساعتها استغلوا الاسم (معلم مساعد)
خاصة وان الكلام ده كتير حصل فى منطقة ابيس
وللعلم هو قالها احمدى ربنا انى مخليكى معايا انا لو واحد تانى انزلك بعقدك مدرس فصل
ربنا يرحمنااااااا

abou wafaa
24-02-2011, 11:07 PM
يامس علا

عملتي ايه ف موضوع عدم ورود رسالة التهنئة ليكي

وهل شفتي اسمك ف الكشوف

طيب ولو مش لقيتي اسمك

ايه الخطوات اللي هاتحصل بعد كدا

يعني عملتوا ايه وهاتعملوا ايه ؟

رامي ابو عاشور
24-02-2011, 11:08 PM
الكلام ده يا اخي تهريج كيف يكون في معلم مساعد يتعامل بهذا القدر غير الادمي ان اطالبك بكتابة اسم هذا المعلم الاساسي علي المنتدي ليقوم احد الزملاء بارسال اسمه في فاكس لسيادة الوزير فالمعلم المساعد عندنا في الصعيد يعامل معاملة الاساسي بل في بعض المدارس افضل منه حيث اننا مؤهلات عليا اما اغلب الاساسيين دبلوم و كمل تأهيل تربوي يعني انا اعرف اكثر منه بمراحل وتسند لنا نحن المعلمون المساعدون في مدارسنا مهام قيادية مثل رياسة الكنترولات برغم من وجود اساسيين كتير في مدارسنا

Miss Ola
24-02-2011, 11:09 PM
والله الكشوف اتقطعت قبل ماحد يشوف حاجة
وكان فى النهردة مظاهرات واعتصامات
وادينا مستنيين النتيجة
خير بأذن الله

محمد أحمد عبد الراضي
25-02-2011, 01:22 AM
الاسكندرية............المسمى الصحيح هو معلم مساعد بمعنى ان هناك من يساعده هو وياخذ بيده وليس بمعنى انه قد اتى باعتباره صبي معلم يقول الشاعر اذا انت لم تعرف لنفسك حقها .......................... هونا بها كانت على النس اهونا

المعلم الحزين
25-02-2011, 02:04 AM
عليه الطلاق ميكون الكلام ده اتقلي ولا اقولك بلاش الاعضاء هيزعلو بس بجد نرفذتني من الاخت اللي رضيت بكده ياراجل حرام عليك وحسبنا الله ونعم الوكيل في اللي ظلمنا

eslamkobessy
25-02-2011, 02:44 AM
السلام عليكم اخواتى واخوانى

هقول حاجة بس لا تضحكوا لانها والله موجود عندنا بالاسكندرية فى بعض المدارس
عندنا فى مدارس معينة( والحمد لله مش عندى بمدرستى) لكن عند زميلاتى المعلم المساعد يعنى مساعد للمدرس المتعين بمعنى الاتى :
زميلتى خريجة اداب قسم دراسات اجتماعية جالها العقد معلم مساعد مدرس فصل
بس لعجز المدرسة عملت مدرسة دراسات مع المعلم الاساسى بالمدرسة بس ازاى بقى
والله كالاتى:
اول يوم جابها قالها بصى بقى انتى معلم مساعد يعنى مساعد لى بمعنى تصححى الكراسات بتاعتى ولو حصة احتياطى انتى تحضريها
وبالنسبة لجدولك طبعا هنديكى جدول وهو الحصص الاولى من اليوم الدراسى لانى باجى متأخر فحاخد انا الحصص الاخيرة (لان المدرسة فترتين والصبح المدرسة تدخل من7 صباحا)
قيس على كده كذا مدرسة يخلوا المعلم المساعد لتصحيح الكتب والكراسات وحضور شرح المعلم الاساسى للاستفادة منه وحضور الحصص الزايدة اللى مش عاوزها هو
لذا ارجو واطالب تغيير مسمى المعلم المساعد لاى حاجة تانية
ربنا يرحمنا يارب

كل التقدير للمشاركة بس المسمى الصحيح للوظيفة معلم مساعد ( بضم الميم وفتح السين و فتح العين ) يعني تتم مساعدته من المرشد الأكاديمي الذي يقيم معه في المدرسه ( المدرس الأول ) اللي حصل على التدريب الخاص بالأشراف على المعلم المساعد .

aleman
26-02-2011, 06:26 PM
ربنا يرحمنا يارب اجمعين

مريم اليكس2011
26-02-2011, 06:32 PM
مدرستي كلها كانت كده اكتر من تلاتين مدرس بيساعدو مدرس الفصل ياخدو الغياب ويساعدو ضعاف المستو وتصحيح كراسات وخلافه بس الحمد لله انا تربيه رياضيه ليا جدولي وفصولي يا جماعه مش ده المهم المهم اخبار التثبيت وبعد كده نعد نضحك ونستغرب براحتنا حد عرف حاجه عن محافظه اسكندريه

aleman
26-02-2011, 06:32 PM
وعلى فكرة مدارس كتير بالاسكندرية مش عاطية للمعلم المساعد حقه
بمعنى احنا ليس لنا حق دخول الكنترول او اسناد المهام القيادية
بل لو فيه تدريب محدش عاوز يروحوا من المعلمين الاساسيين يبعتونا احنا والله

سيف رسول الله
27-02-2011, 01:59 AM
الى كل المعلمين فى جمهورية مصر العربية اناشدهم بضرورة التوجة غدا للاعتصام امام وزارة التربية والتعليم حتى تتحقق مطالبنا المشروعة ونكون على كلمة راجلا واحد ( لن نتحرك الا اذا تحققت مطالبنا كلها)

aleman
27-02-2011, 12:36 PM
بالاسكندرسة لسه بيتم فرز الاسماء لان الاسماء بوكالة الوزارة جاية الادارات كلها على بعض
ففيه فرز للادارات
لا تقلقى لسه امامنا شهر 3 بحالهههههههه لنقلق

eslamkobessy
27-02-2011, 02:18 PM
بالاسكندرسة لسه بيتم فرز الاسماء لان الاسماء بوكالة الوزارة جاية الادارات كلها على بعض
ففيه فرز للادارات
لا تقلقى لسه امامنا شهر 3 بحالهههههههه لنقلق

شهر 3 أيه اللي بحاله لالأ أنا كده بدأت أقلق بجد متقولوش كده يا جماعة علشان الناس ديه بحس أنها مستخسرة فينا التعيين ( أقصد الإداريين ) اللي بيخلصوا الأوراق .

aleman
27-02-2011, 05:18 PM
افهمك
بس الاسماء وصلت المديرية كلها على بعض
هى الان بتتفرز على حسب الادارات
ثم هتتبعت للادارات
لا تقلق احنا خلاص عدينا والحمد لله
اما عن لسه شهر 3 بحاله
فدى حقيقة
رسمى انتا معلم مساعد لحد 13/3/2011( حسب الروتين)

ابن الأكرمين
28-02-2011, 08:13 AM

مأساه طبعاً

بسي كل واحد لازم يثبت وجوده وما هي إلا مسميات وفقط