مشاهدة النسخة كاملة : تغطية الاعتصام امام مديرية التريبة والتعليم فى بنى سويف

mr-HESHAM
24-02-2011, 08:07 PM
منذ الصباح وبدا المدرسين المتعاقدين و العاملين بالاجر فى اعتصامهم امام مديرية التريبة و التعليم مطالبين بعدة مطالب منها ان يتم تثبيتهم بدون اى شروط و زيادة الاجور و كان العدد كبير جدا يصل الى اكثر من 5000 مدرس و خرج له المستشار العسكرى محاولا التهدئة ولكنه لم يفلح و قام الجيس بعدما بأخد 5 مدرسين وذهب بهم الى المحافظ و الذى قرر الغاء قررات التثبيت التى صدرت حتى يتم تثبيت كل المتعاقدين الذين استوفو الشروط ليس بعضهم و ان العاملين بالاجر سيتم عمل عقود مميزه لهم وطلب المحافظ من المدرسين ان يرحلو ولكنهم رفضو الرحيل الى ان تتحقق مطابهم و قال احد الذين ذهبو الى المحافظ ان المحافظ اصدر قرار بتأجيل الدراسة الى 5 مارس القادم فى كل المدارس ليس بعضها كما قرر وافق المعتصمين ان اعتصامهم سيستمر طوال الاسبوع حتى تتحقق مطالبهم

أشـرف فتحى
24-02-2011, 08:16 PM
كلامك مظبوط

وفيه حوالى 200معلم هيباتوا عند المديرية اليوم

drfayoum2010
24-02-2011, 08:22 PM
كلامك مظبوط

وفيه حوالى 200معلم هيباتوا عند المديرية اليوم

يعني تقصد تقول انه فيه مدرسين موجودين حاليا أمام المديرية
عشان ننزل نروح لهم

سمسم طه
24-02-2011, 08:33 PM
منذ الصباح وبدا المدرسين المتعاقدين و العاملين بالاجر فى اعتصامهم امام مديرية التريبة و التعليم مطالبين بعدة مطالب منها ان يتم تثبيتهم بدون اى شروط و زيادة الاجور و كان العدد كبير جدا يصل الى اكثر من 5000 مدرس و خرج له المستشار العسكرى محاولا التهدئة ولكنه لم يفلح و قام الجيس بعدما بأخد 5 مدرسين وذهب بهم الى المحافظ و الذى قرر الغاء قررات التثبيت التى صدرت حتى يتم تثبيت كل المتعاقدين الذين استوفو الشروط ليس بعضهم و ان العاملين بالاجر سيتم عمل عقود مميزه لهم وطلب المحافظ من المدرسين ان يرحلو ولكنهم رفضو الرحيل الى ان تتحقق مطابهم و قال احد الذين ذهبو الى المحافظ ان المحافظ اصدر قرار بتأجيل الدراسة الى 5 مارس القادم فى كل المدارس ليس بعضها كما قرر وافق المعتصمين ان اعتصامهم سيستمر طوال الاسبوع حتى تتحقق مطالبهم

طيب وهما عايزين ايه تانى ما قالهم انه هينفذ اللى هما عايزينه ايه عدم التفكير دا وحلو يعنى تاجيل الدراسة ما تهدوا بقى خلى الامور ترجع لطبيعتها وندى فرصة للناس دى تشتغل وقعودهم قدام المديرية هيعمل ايه ؟ غير القلق ويعنى ايه اعتصام يستمر اسبوع انت عارف انا لو من المحافظ ارجع المدارس تشتغل والمدرس اللى يتخلف عن الحضور يتحول للتحقيق ونشوف وعده بتثبيت الكل والعقود للى بلاجر ولو مش اتحقق المديرية موجودة والتحرير موجود
ربناااااااااااااااااااااا يستررررررررررررررررررر

Miss Ola
24-02-2011, 08:38 PM
يارجالة ياريت تروحو انتو طبعا احنا مش هنقدر والله لو بأيدى كنت نزلت بس مفيش أب هينزل بنته بالليل
لازم كلنا نتعين مع بعض عشان كلنا استوفينا الشروط
ياريت ترجعو بنتيجة
اما حكاية تأجيل المدارس ياريت تتأكدو منها
هل الريف ليه اجازة برضو
وربنا معاكم

mr-HESHAM
24-02-2011, 08:43 PM
يعني تقصد تقول انه فيه مدرسين موجودين حاليا أمام المديرية
عشان ننزل نروح لهم

فيه مجموعه قررت البقاء اما الباقى قرر الرجوع مره اخرى غدا بعد صلاة الجمعة

سمسم طه
24-02-2011, 08:44 PM
يارجالة ياريت تروحو انتو طبعا احنا مش هنقدر والله لو بأيدى كنت نزلت بس مفيش أب هينزل بنته بالليل
ياريت ترجعو بنتيجة
هل الريف ليه اجازة برضو
وربنا معاكم
يامس علا الاجازة للكل تقريبا مش بندر بس وانا لو باباكى مشهنزلك بردو وهدى الجو ياستى هما سخنين اصلا
وبعدين اللى هيروح دلوقتى هيعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mr-HESHAM
24-02-2011, 08:45 PM
عشان نقتل الاشاعات ده فيديو وكيلة الوزارة بتقول ان تأجيل الدراسة فى جميع مدارس المحافظة بما فيها مدارس الريف

http://www.youtube.com/watch?v=s2fjWmV7qX0

Miss Ola
24-02-2011, 08:47 PM
يامس علا الاجازة للكل تقريبا مش بندر بس وانا لو باباكى مشهنزلك بردو وهدى الجو ياستى هما سخنين اصلا
وبعدين اللى هيروح دلوقتى هيعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اللى هيروح هيعمل حاجة اصل حرام اوى نكون انا واصحابى زى بعض وانا مقدمة قبلهم كمان وكلهم يجيلهم تعيين وانا لا
والاغرب من كده اختى معايا نفس التخصص ونفس المدرسة ويجيلها وانا لآ
يبقى لازم نعمل حاجة
عشان نزيح الظلم ده
وبالنسبة للاجازة انا لسا مكلمة المدير من شوية وقال ان الدراسة ةالاسبوع الجاى عادى

mr-HESHAM
24-02-2011, 08:48 PM
معلش حاجة تانى يا اخ سمسم طه
لاسف المدرسين مكبوتين بقالهم سنين مستحيل ابدا الكبت ده ينتهى بوعود لازم افعال على فكره الناس هنا اتفقت انها هتعطى المحافظ اسبوع لتنفيذ الطلبات ولكن هما هيبقى فى مكانهم

الصصاروخ
24-02-2011, 09:12 PM
يارب انصرهم انا اتمني ان المنياوية يعملوا زيهم

سمسم طه
24-02-2011, 09:17 PM
معلش حاجة تانى يا اخ سمسم طه
لاسف المدرسين مكبوتين بقالهم سنين مستحيل ابدا الكبت ده ينتهى بوعود لازم افعال على فكره الناس هنا اتفقت انها هتعطى المحافظ اسبوع لتنفيذ الطلبات ولكن هما هيبقى فى مكانهم

اولا انا اختك
ثانيا ايه المشكلة لما يهدوا ونشوف بعد الفرصة بدل الوقفة وتعطيل الحركة والكبت موجود بقاله قرون مش سنين انا متفقة معاك بس ياريت نهدى بقى

mr-HESHAM
24-02-2011, 09:27 PM
اولا انا اختك
ثانيا ايه المشكلة لما يهدوا ونشوف بعد الفرصة بدل الوقفة وتعطيل الحركة والكبت موجود بقاله قرون مش سنين انا متفقة معاك بس ياريت نهدى بقى

اولا معلش يا اخت سمسم انا اسف على كلمة اخ

ثانيا فاكره خطاب مبارك الى قال فيه انو مش هيترشح تانى بعد الخطاب ده الناس بردو ما هدتش لان لاسف الناس ديه كلها كان عندها كبت بقالو 30 سنه فمستحيل ابدا يخلص بوعود

طيب ولله الموقف ده حصل قدمنا واحنا فى المديرية : عامل النظافة فى المديرية بيقولنا انهم عملو اعتصام امام المحافظة تانى يوم قرار تثبيتهم طلع

بجد يا استاذه سمسم المدرسين بمصر كلها عندهم كبت وفعلا الكبت ده مستحيل ينتهى بالوعود اعتقد ان ممكن جدول زمنى يحل المشكله لكن وعود غير محدده مستحيل تحل المشكله

اقسم بالله انا مش عايز الاعتصام يحصل بس لاسف لاسف المدرسين فعلا حالهم يصعب على الكافر حرام اوى اننا ناخد 300 جنيه

وباذن الله مصر هتكون فى احسن حال

سمسم طه
24-02-2011, 09:57 PM
يامستر هشام انا معاك ان المدرسين اكتر ناس بتتعل واكتر ناس مش بتاخد حقها بما يرضى الله لكن مش دا وقت استخراج الكبت خالص لو ممكن شوية من المعتصمين يروحوا للمحافظ او الوزير ويقولوا مطالب الكل ويتناقشوا ياجماعة احنا بنتكلم على كيفنا وبنشوف الموضوع من منظور واحد لكن الموضوع ليه اكتر من وجه بلاش كدا والاعتصام مش هيحل مشكلة وممكن يكون قرار وقت قلق ويلجا الجميع للمسكنات والقرارات الوقتية
بردو
ربنااااااااااااااااااااا
يستررررررررررررررررر

mr-HESHAM
24-02-2011, 10:36 PM
لاسف المسئولين دول هما اى عودونا على كده

انا قبل كده رحت اقابل الاستاذه الفاضلة نهاد وكيلة الوزارة عشان اسئلها على العقود المميزه ومع زيادة الاسئلة ردت عليا وقالت " انتو جايين ترغو ولا ايه" هل ده رد

ولله المحافظ قابل ال5 مدرسين اليوم بس عشان الاعتصام الى فى المديرية ولولا الاعتصام كنا اتعملنا معاملة الحيوانات

سمسم طه
24-02-2011, 10:58 PM
ياجدع عيب حيوانات ايه بس؟التغيير مش هيجى بين يوم وليلة يامستر انا بقولشوية هدوء مع عدمالسكوت عن امطالبة بحقوقنا
مش هقول غير
حسبى الله نعم الوكيل
لايضيع حق وراءه مطالب
بس بالراحة مش بالاعتصام

mr-HESHAM
24-02-2011, 11:16 PM
ياجدع عيب حيوانات ايه بس؟التغيير مش هيجى بين يوم وليلة يامستر انا بقولشوية هدوء مع عدمالسكوت عن امطالبة بحقوقنا
مش هقول غير
حسبى الله نعم الوكيل
لايضيع حق وراءه مطالب
بس بالراحة مش بالاعتصام

انا اقصد بكلمة حيوانات انها معاملة وحشه جدااا من الموجهين والمديرين و المسئولين فى الوزارة حقيقى ولاسف الاعتصام ده هو افضل طريقة عشان يسمعونا بس ان شاء الله الحال يتحسن و المدرسين هيعيشو حياه محترمه

hadeen
24-02-2011, 11:55 PM
ياجماعة اللي احنا وصلناله النهارده نقطة تحول في تاريخ محافظة بني سويف ،كفية ظلم وقهر السنيين دي كلهالحد امتي هنفضل سكتين عن حقوقنا لازم كلنا نتحد مع بعض ايد واحده من بكرة ومحدش يقول "مرواحي انا مش هيفرق"لا كلنا في مركب واحدة وياريت منسمعش لكلام حد حتي يتم التثبيت بشكل رسمي وفعلي ، احنا مش قله احنا اغلبية اي مدرسة النهارده عدد المتعاقدين فيها اكثر من عدد الاساسيين "والساكت عن الحق شيطان اخرس" ولو قولنا احنا نصبر لحد منشوف هيعملوا اية مش هنعرف نعمل اللي احنا عملناه النهارده وهيكون مجرد تسكين وطالما بدانا خطوة نكملها للاخر

ايهاب2323
25-02-2011, 01:02 AM
عقبال باقى المحافظات

داود احمد
25-02-2011, 01:32 AM
يا جماعة شوفتوا سواق التاكس اللى اتهور على المعتصمين النهارده

العمل لا يساوى حياة انسان

ألشريف
25-02-2011, 02:16 AM
ياريت ترجعو بنتيجة
هل الريف ليه اجازة برضو
وربنا معاكم

ايوووووووووون الريف والمدن وده نزل من دقائق على شريط الاخباااااااااااار

أ.حسين احمد
25-02-2011, 03:16 AM
ربنا معاكم ونأمل التثبيت للجميع وزيادة المرتبات ومراقبة الاسعار

عصام المصري313
25-02-2011, 06:40 AM
معلهش ليا تعليق بسيط بس

علي الاخت سمسم

ياريت بلاش تحبطي الناس واللي فيها مكفيها

وسوال ؟؟ ياتري انتي تعاقد ولا انتي اصل مدرسه ؟

لانك لو تعاقد وحاسه اللي الناس حاساه مكنتيش قولتي كدا

سبونا خلينا نتكلم يمكن ربنا يوصل صوتنا لناس بتفهم

mr-HESHAM
25-02-2011, 03:17 PM
غدا هيكون اعتصام كبير امام مديرية التريبة والتعليم

ابووائل
25-02-2011, 03:59 PM
يا رجالة انتو فين اعتصام مفتوح امام المديرية

سيف رسول الله
25-02-2011, 03:59 PM
غدا هيكون اعتصام كبير امام مديرية التريبة والتعليم

وكل يوم حتى تستجاب المطالب للجميع ولسنا كلاب يرملنا عظمة لا للكل لمفيش مدارس هو اه ده الي قتلوا اخوتنا نزودهم مكافئة قتل وحنا العجبة فوقوا بقة والله حرام عليكم المسلم والمسيحي وجميع الفئات تتحد حتى انتصرت الثورة على الفساد وحنا مش عرفين نتحد بلاش اذكر اسماء ياريت الي موفقنا يتكلم والي مش موافقنا يدعلنا ناخد حقنا وربنا معانا إن شاء الله هناخد حقنا كلنا

ابووائل
25-02-2011, 04:01 PM
معاك يا سيف
بس لازم طريقة تجمعنا

ابووائل
25-02-2011, 04:04 PM
المحافظ قرر النظر في المطالب بالضغط و العدد نحصل و نصلح بلادنا

خالد ابوالعلا
25-02-2011, 04:31 PM
ايه اخبار بداية المدارس بس الاكيد الاكيد

سيف رسول الله
25-02-2011, 04:36 PM
معلمون معتصمون حتى الموت

http://ilikeegypt.com/teacher.php

معلمون معتصمون حتى الموت

http://ilikeegypt.com/teacher.php

بيان تغيير الظلم
تاريخ الظلم:
لقد قال أحد الزملاء كلمة أعتقد أنها وافية لسرد ماحدث لنا :
لقد تعرض المعلمون المساعدون لكل أنواع الاهانة التي يمكن أن يتخيلها بشر ، فالكثير منهم اضطر للاستدانة و البعض الآخر باع شبكة عروسه ، و ذلك كله بهدف تغطية نفقات الحصول علي الدبلومة التربوية اللازمة للتعيين ، و بعدها تم اختراع موضوع شهادة Icdl ، ليس لهدف سوي تعطيل تنفيذ القانون ، و لقد انصعنا للامر الواقع و قلنا " آمين ".
و بعد أن كان المطلوب هو النجاح في أربعة موديولات فقط " أربعة امتحانات " ، عندها اكتشف السادة المسؤلون الجهابذة أن مخططهم لم يكبح جماح شباب المعلمين ، فذادوا الموديولات " الاختبارات " الي سبعة كاملة .
و لكن هيهات لهم أن يوقفوا النهر عن الجريان ، لقد اجتاز الآلاف من شباب المعلمين الاختبارات ليحققوا رقما قياسيا لم تحققه أي وزارة أخري .
و جاءت النهاية ، و نضبت الحيل ، فأخذ السيد الوزير الأسبق / احمد ذكي بدر .. يستخدم حيلة التسويف و التأجيل مرة بحجة أن الأوراق و المستندات تتم مراجعتها ، و مرة بحجة أن هناك بعض " القلة المندسة " التي قامت بتزوير أوراقها ، و مرة ......... تجر مرة ......
الي أن قامت الثورة
و استيقظت مصر
و فر الجبناء الفاسدون
و هبت رياح التغيير
و أخيرا هلت قرارت التعيين
و لكن .. و يالها من كلمة تقتل كل أمل و حلم
بدأت اللعبة من جديد
تم الاعلان عن أن رسائل التهنئة سوف ترسل لكل من استوفي أوراقه
و جاءت الرسائل بالفعل و لكن لبضع مئات
و الأغلبية الساحقة لم تجد شيئا
و تم ارسال أسماء من ستم تعيينهم الي الادارات التعليمية
و لكن ....
أين بقية الأسماء ، و هم قد استوفوا كل أوراقهم ، لدرجة أنني كنت عندما أشتري جريدة " جرنال " كنت أختمها بختم النسر و أحتفظ بها لعل جهابذة الأكاديمية يطالبونني بصورة منها شرط تكون "طبق الأصل"
لقد اكتشفنا أننا قد وقعنا ضحية موظف / ة مستهتر / ة
و لكن ما ذنبنا نحن !!!
انني أحذر من انفجار وشيك ، و ثورة ربما لن تكون سلمية تماما
اللهم و قد بلغت
اللهم فاشهد

مطالب تغيير الظلم كالآتي:
1-تثبيت جميع المعلمين المساعدين الذين استوفوا شروط التعيين فورا أسوة بزملائهم، وعدم الانتظار والتسويف الذي اعتدنا عليه من الحكومة
2-إلغاء شرط ال ICDL
3-التثبيت الفوري لكل من أمضى 3 سنوات بناءا على قرار رئيس الوزراء حيث أننا لسنا أبناء البطة السوداء ، تم تثبيت جميع المؤقتين الا المعلمين !!! هل لأننا أبناء البطة السوداء أم لأن قدرنا أن نكون معلمين في هذه البلد؟!

سوف يتم التجمع على حسب المحافظة والارسال عبر الايميل او التليفون ما سوف يتم فعله
عزيري المعلم السامي والعظيم كن ايجابيا وشارك في بيان تغيير الظلم :

سمسم طه
25-02-2011, 09:16 PM
معلهش ليا تعليق بسيط بس

علي الاخت سمسم

ياريت بلاش تحبطي الناس واللي فيها مكفيها

وسوال ؟؟ ياتري انتي تعاقد ولا انتي اصل مدرسه ؟

لانك لو تعاقد وحاسه اللي الناس حاساه مكنتيش قولتي كدا

سبونا خلينا نتكلم يمكن ربنا يوصل صوتنا لناس بتفهم
لا والله العظيم انا تعاقد وتقريبا كان فى مرارة عقبال ما التعاقد نزل وانا مش بحبط حد بس بخاف على حياة انسان ممكن يتاذى بسبب زحام او تهور او لاى سبب ونرجع نبكى ونقول ارواح الشهداء ياستاذ عصام انا مش بقول حد يسكت عن حقه اطلاقا بس بهدوء وبعقل مش بزحمة وصوت عالى وعامة ربنا يستر ويقدم الخير للجميع
وشكرا لتعليقك

أحـمد قرنى
25-02-2011, 10:23 PM
ايه اخبار بداية المدارس بس الاكيد الاكيد

آخر كلام
تم تأجيل الدراسة الى السبت الموافق 5 / 3 / 2011

عمرون عيد شعبان
26-02-2011, 05:46 PM
يا جماعة يا متعاقدين ويا بتوع الأجر ويا كل فتاة وشاب أرجوكم تروحو بكرة أمام المديرية علشان الأعتصام والنهاردة أنا كنت هناك والعدد كان قليل جدا فأرجوكم نروح بكرة كلنا وكل واحد يبلغ زملائه ولو بتليفون اللهم بلغت اللهم اشهد ده علشان حقنا ذى الباقيين فى الدولة أخوكم عمرون

عمرون عيد شعبان
26-02-2011, 05:52 PM
أرجو كل متعاقد الذهاب غدا أمام المديرية والمطالبة بالحقوق المشروعة مع زملائكم والا تكونو خائنين فى نظر زملائكم

Miss Ola
26-02-2011, 06:58 PM
انا ان شاء الله بكرة هروح
وهبقى معاكم انا وزمايلى

الصصاروخ
26-02-2011, 07:03 PM
ايه الاخبار عندكم