مشاهدة النسخة كاملة : انتظروا الاحكام العرفيه

أم هيما
11-02-2011, 06:17 PM
انتظروا بقى البيان التالت والاخير للجيش باعلان الاحكام العرفيه
وطبعا بعضكم مش عارفين ايه هى الأحكام العرفيه ياررب يارب استرها خليهم يزغردو ويفرحوا ويهللوا براحتهم

حسن ابو حبيبه
11-02-2011, 07:04 PM
يا ريت الشرح ما معنى الاحكام العرفيه هل يعنى ان اى شخص يرتكب خطا يحاكم محاكمه عسكريه

أم هيما
11-02-2011, 07:12 PM
تقدر حضرتك تشوفها فى التوبك بعنوان ما هى الأحكام العرفيه

alassal
11-02-2011, 07:13 PM
دى حتخرب اكتر ماهى خربانه

محمد حسن ضبعون
11-02-2011, 07:13 PM
يتولى
( المجلس الأعلى للقوات المسلحة )
أختيار حكومة انتقالية وطرح وثائق جديدة وتحديد المسؤليات
يعتبر مجلسى الشعب والشورى دون صلاحيات طبقاً لتنحى الرئيس
نداء هــــــــــــام
لنترك الميادين العامة الأن
حفاظاً على الأستقرار
ولنخفف من مسؤليات القوات المسلحة
نحن الأن مع وقفة صادقة مع النفس
المرحلة القادمة مفصلية للحفاظ على مكتسباتنا
لتأسيس دولة مدنية برلمانية ديمقراطية
كلمة مدنية تعنى ( ليس لها علاقة بالأديان أو الأحزاب أو التكتلات )
دعوة للسادة خبراء الدستور الوقوف مع القوات المسلحة بالرأى والمشورة
عاشت مصر حرة أبية
( قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير إنك على كل شيئ قدير )

جارةالوادى
11-02-2011, 07:14 PM
فعلا ربنا يسترها على مصر لان بجد ماعادش فيها حتة تتبهدل خلاص الاقتصاد انهار والموسم السياحى انضرب والشركات هتسرح العمالة والله اعلم نرجع شغلنا ولالاء الصورة قاتمة جدا جدا كنا ناقصين يعنى كمان حكم عسكرى اهى كدة اتقفلت يلا بقى يرجعو بيوتهم وينامو من المغرب زى الكتاكيت

أم هيما
11-02-2011, 07:16 PM
لا ان شاء الله هيطلع الحاكم العسكرى كمان شويه ويقول الحكومه تبقى كما هى وعلى الجميع الالتزام بتعليمات الجيش اليومية والاحكام العرفيه

استاذ عارف فراج
11-02-2011, 07:22 PM
لن يحدث
الثورة لن يقف في وجهها احد ان شاء الله
الجيش من الشعب ولن يفعل ذلك

latifeg2005
12-02-2011, 12:32 AM
ربنا يستر ويولى امورنا خيارنا
وعلى كل حال ليس لدينا الا ان ننتظر ما تأتى به الايام

merooooo83
12-02-2011, 01:03 AM
وضاع الحلم ياولادى ضاع الاستقرار والتثبيت والزيادة فى المرتبات وحلمفرص جدية فى العمل كله طار مع الحكومة اللى طارت ياريت ترتاحوا بقى دلوقتى بعد ما خربتوها وقعتو على تلها

أ/ هشام العيسوى
12-02-2011, 01:37 AM
للاسف كل واحد بيفكر فى نفسه فقط ومابيفكرش فى مصلحة الوطن
كان كل همكم التثبيت والزيادة وتولع البلد
ياحبيبى انت وهو اللى كانوا هيعطوهلنا فى الازمة كانوا هياخدوه اضعاف لو الامور سارت بهدوء ومرت الازمة
لازم كلنا نبص لقدام ومصلحة مصر افضل من مصلحتنا الشخصية
وان شاء الله القادم افضل

اخوكم معلم مساعد بالازهر

محمد حسين الشربينى
12-02-2011, 01:52 AM
يتولى

( المجلس الأعلى للقوات المسلحة )
أختيار حكومة انتقالية وطرح وثائق جديدة وتحديد المسؤليات
يعتبر مجلسى الشعب والشورى دون صلاحيات طبقاً لتنحى الرئيس
نداء هــــــــــــام
لنترك الميادين العامة الأن
حفاظاً على الأستقرار
ولنخفف من مسؤليات القوات المسلحة
نحن الأن مع وقفة صادقة مع النفس
المرحلة القادمة مفصلية للحفاظ على مكتسباتنا
لتأسيس دولة مدنية برلمانية ديمقراطية
كلمة مدنية تعنى ( ليس لها علاقة بالأديان أو الأحزاب أو التكتلات )
دعوة للسادة خبراء الدستور الوقوف مع القوات المسلحة بالرأى والمشورة
عاشت مصر حرة أبية

( قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير إنك على كل شيئ قدير )

الله يحفظ مصر

طه عرب
12-02-2011, 08:10 AM
طيب .... بس ننتظرها فين ..؟؟؟؟؟

أم هيما
12-02-2011, 08:18 AM
انتظرها النهردة ان شاء الله عشان شباب التحرير لسه بردو قاعدين فى الميدان وليهم طلبات مش هيمشوا الا لما تتنفذ هو احنا ناقصين عطله اكتر من كدة ما خلاص الطلبات هتكتر ومش هنخلص

تامر الفاضل
12-02-2011, 08:49 AM
انتظرها النهردة ان شاء الله عشان شباب التحرير لسه بردو قاعدين فى الميدان وليهم طلبات مش هيمشوا الا لما تتنفذ هو احنا ناقصين عطله اكتر من كدة ما خلاص الطلبات هتكتر ومش هنخلص
والله انتي مغيبة يام هيما مغيبة فعلا

طه عرب
12-02-2011, 09:49 AM
الاخت ام هيما اى حكم فى الدنيا هيكون افضل من الحكم السابق حكم الرشوة والفساد والمحسوبية والظلم وقانون الطوارىء وجيمى وعز ونظيف اللى خربوا البلد ومكنزين مليارات على قلوبهم تكفى الشعب كله يعيش كويس وعبيد اللى باع البلد اصحى يا ام هيما والنبى مش وقت توهان اللى جى ان شاء الله افضل بكل المقاييس ..مع خالص احترامى ...

moh ali moh
12-02-2011, 11:03 AM
وطبعا بعضكم مش عارفين ايه هى الأحكام العرفيه ياررب يارب استرها خليهم يزغردو ويفرحوا ويهللوا براحتهم
الجيش والشعب ايد واحدة.
للحرية ثمن يتحمله الشرفاء.

أم هيما
12-02-2011, 11:16 AM
يا جماعه انا كل اللى تمنيته وتوقعته حصل الحمد لله وانا بقول احكام عرفيه من قبل ما الجيش يطلع البيان الأخير

moh ali moh
12-02-2011, 11:27 AM
يا جماعه انا كل اللى تمنيته وتوقعته حصل الحمد لله وانا بقول احكام عرفيه من قبل ما الجيش يطلع البيان الأخير
ما شاء الله طب كويس وكنت عارفة انه مبارك هيتنحي طيب كويس خير والله.
احب اقول لحضرتك حاجة لو في احكام عرفية زي ما بتقولي احنا مستعدين نستحملها لانها لفترة تسمي فترة انتقالية علشان نعيش بشرف .وكفاينا بقي من عصر السرقة والنهب والهبش بتاع مبارك.

مدحت52
12-02-2011, 11:31 AM

انا معنديش رد على حضرتك غير اني اقولك ان الجيش اعلن في بيانة الثالث
اي اول بيان بعد التنحي انه ليس بديلا عن شرعية الشعب
واللحظة الاعظم هي اداء التحية العسكرية للشهداء ودي
للي يعرف معناها يعرف ان الجيش هو جيش الشعب

طه عرب
12-02-2011, 12:24 PM

> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>الله ينور يا باشا ...قول بالله عليك الكلام ده لأم هيما والجيش والشعب معا فى طريق الشرعية

مستر/ عبدالكريم على عبدالنعيم
12-02-2011, 12:34 PM
[quote=أم هيما;3096451]انتظروا بقى البيان التالت والاخير للجيش باعلان الاحكام العرفيه
وطبعا بعضكم مش عارفين ايه هى الأحكام العرفيه ياررب يارب استرها خليهم يزغردو ويفرحوا ويهللوا براحتهم[/quote

يا ام هيما ارائك بتدايقنى بتحسسينى انى انتى مش مصرية خالص مش حاسة بالطحن اللى احنا وانا اقوا انى اى حد مش شاب مش هيعرف معنى المعاناة اللى عانيناها

والله معايا ما يقرب من 20 واحد متعاقد كلهم على حال واحدة الناس عايزة تبكى خلالالالالالالالالالالالالالالالالاص فاض بيها والللى هييجى بعد كدة هيحترم الشعب دع غصب عنه سواء كان جيش او حكم مدنى او اى شىء

هما 460 الف واحنا 80 مليون الا انتى لا معانا ولا معاهم

اجوكم بلاش التردى الفكرى السياسي ونخلى عندنا تفتح وتعقل لما نقول وما نسمه

والله الموفق

أم هيما
12-02-2011, 01:39 PM
ما شاء الله طب كويس وكنت عارفة انه مبارك هيتنحي طيب كويس خير والله. اه هو حضرتك مش عارف انى من أمن الدولة بطلواا بقى الحوارات التعبانه دى كلنا كنا عارفين كدة من الوضع اللى كانت فيه البلد يوم الجمعه ولا كنت متخيل حضرتك ان الشعب هيروحوا مقر الرئاسة ويقتحموه ويعلقوا الرئيس فى الميدان ويشنقوه ولا كنت متخيل ان النار هتتفتح عليهم دا كان متوقع من الجميع مش عشان انا من امن الدوله
احب اقول لحضرتك حاجة لو في احكام عرفية زي ما بتقولي احنا مستعدين نستحملها لانها لفترة تسمي فترة انتقالية علشان نعيش بشرف .وكفاينا بقي من عصر السرقة والنهب والهبش بتاع مبارك.
ويا سيدى الحمد لله عاشت مصر عاشت مصر وربنا يحميها متتحمقوش اوى كدة كلنا مصريين

وهدو نفسيكوا بقى شويه وخلونا نشوف بكرة فيه ايه

أم هيما
12-02-2011, 01:41 PM
[quote=أم هيما;3096451]انتظروا بقى البيان التالت والاخير للجيش باعلان الاحكام العرفيه
وطبعا بعضكم مش عارفين ايه هى الأحكام العرفيه ياررب يارب استرها خليهم يزغردو ويفرحوا ويهللوا براحتهم[/quote

يا ام هيما ارائك بتدايقنى بتحسسينى انى انتى مش مصرية خالص مش حاسة بالطحن اللى احنا وانا اقوا انى اى حد مش شاب مش هيعرف معنى المعاناة اللى عانيناها

والله معايا ما يقرب من 20 واحد متعاقد كلهم على حال واحدة الناس عايزة تبكى خلالالالالالالالالالالالالالالالالاص فاض بيها والللى هييجى بعد كدة هيحترم الشعب دع غصب عنه سواء كان جيش او حكم مدنى او اى شىء

هما 460 الف واحنا 80 مليون الا انتى لا معانا ولا معاهم

اجوكم بلاش التردى الفكرى السياسي ونخلى عندنا تفتح وتعقل لما نقول وما نسمه

والله الموفق

انا اسفه حضرتك ان ارائى بضايقك اسفه اسفه جدااااا
اه على فكرة انا مصرية وعايشه فى الفلاحيين كمان غصب عنك وعن اى حد

أم هيما
12-02-2011, 01:43 PM

الحمد لله الجيش خيب ظنى يا سيدي والله
وقسما بالله العظيم انا نزلت التوبك قبل البيان الثالث عايز تصدق صدق مش عايز انت حر