مشاهدة النسخة كاملة : استمتع بالسيئ

ammhhe
03-01-2011, 11:08 PM
انا اسف فالعنوان عنيف!
احد الخبثاء افتى ان التعيين متوقف على صدور قانون الوظيفه الجديد الذى يعطى سلطات اكبر للقيادات الاداريه فى الجزاء والنقل .........الخ
والقانون سوف يصدر قريبا
واليوم السابع تبشر
وللامانه العلميه
العهدة على الحكومه
نقلا عن اليوم السابع

اجتمع الدكتور نظيف رئيس الوزراء اليوم، الاثنين، مع وزراء الشئون القانونية والتنمية الإدارية والقوى العاملة، وصفوت النحاس، رئيس جهاز التنظيم والإدارة وذلك لمناقشة قانون الوظيفة المدنية وهو أحد مطالب برنامج الرئيس الانتخابى حيث يهدف للارتقاء بالأداء الحكومى والتعامل مع القصور فى القانون رقم 47 وتغيير فلسفته الذى كان ينظر إلى العاملين بالجهاز المركزى وليس على الأداء الإدارى مما انعكس سلبا فى التطبيق وهو ما أدى إلى ضرورة وضع قانون جديد عن الوظيفة المدنية بحيث تكون الأولوية للوظيفة ثم لشاغلى الوظيفة وليس العكس.

وصرح الدكتور مجدى راضى، المتحدث الرسمى باسم مجلس الوزراء، أن تغيير القانون رقم 47 من أجل الارتقاء بالوظيفة ومستوى أداءها واندماجها فى الاتجاه العام العالمى الذى يعتمد على التنافسية فى اختيار أفضل الكفاءات لأداء الوظائف والقضاء على احتكار وظيفة ما لمدة طويلة دون أن يطور صاحبها فى أداءه أو تحقيق أداء أعلى فى المستوى الوظيفى وهذا بدوره سيؤدى إلى القضاء على سمة الأقدمية الآفة التى تعتلى الوظائف الحكومية ولا تجعل فيها تطورا أو ارتقاء وأيضا القضاء على التفخم الحكومى الذى بلغ 6 مليون موظف لا يؤدون مهامهم بشكل أمثل.

وأضاف راضى أن الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة انتهت من وضع خريطتين إحداها للواقع الوظيفى بحيث يصير هناك هيكل وظيفى واضح للدولة من حيث الدرجات المالية والإدارية التى يمكن أن يشغلها الجهاز الإدارى.

كما أكد أن القانون الجديد سوف يفعّل عمليتى الثواب والعقاب فى الأداء الوظيفى وأن القانون الجديد سوف يبقى على الوظائف الدائمة التى تحقق الاستقرار وأيضا على الوظائف التعاقدية.

من جانبه، قال نظيف، إن هذا القانون لن يؤثر سلبا على أوضاع الموظفين الحاليين من الناحية المالية ولكن سينعكس على أهمية تطوير المهام الوظيفية لهم حتى يتم تطبيق تكافؤ الفرص للعاملين.

ويذكر أن مسودة القانون الجديد التى تمت مناقشته اليوم احتوى على 59 مادة ولكن تم حذف بعض المواد ودمج مواد أخرى بحيث تصبح مواد القانون حوالى 52 مادة وأن هذا سيتم على ثلاث اجتماعات متوالية بمجلس الوزراء لتحديد الشكل النهائى لمشروع القانون لعرضه على الدورة الحالية بمجلس الشعب.

محمد ابو مريم 84
03-01-2011, 11:15 PM
مش قلنا لكم شكلها طلعت قرعا
ومفيهاش تعيين
ياللا بقى اتصرفوا ورونا هتعملوا ايه ؟
هنستنى لحد شهر 3 والا 4 والا 7 والا طوال العمر .
بجد احنا عجزة

ammhhe
03-01-2011, 11:20 PM
نحن ملوك الكلام يامحمد

miss_emy
03-01-2011, 11:24 PM
حرااااااااااااااااااااااااااااااااام واللهى اللى بيحصل فينا دا منهم لله حسبنا الله ونعم الوكيل بس الحق مش عليهم الحق على الى مستحلى الظلم وراضى بيه

mrmoh
03-01-2011, 11:35 PM
والله حرررررررررررام

محمد ابو مريم 84
03-01-2011, 11:40 PM
تعالوا نعمل اضراب بعد ما نفضالهم بعد امتحانات النقل
لو موافقين نجمع اكبر عدد لحد نهاية الامتحانات
ونعتبره يوم تعارف مش مجرد تعارف على النت ونداعى لمنتدانا الجميل اللى انا بعتبره بمثابة فيس بوك المدرسين
ايه راى الوملاء ؟

أبوووووعبدالرحمن
03-01-2011, 11:59 PM
لو عايزين نتحرك فما ينفعش نتأخر يوم واحد نريدها غضبة من أجل الحصول على حقوقنا المهضومة والتي طالما تمنينا أن نحصل عليها في هدوء
وأود أن أوصل رسالة لبعض إخواننا أقول لهم فيها (لو سمحتم جميعا ان لم تستطيعو ان تكونو يدا تدفع للأمام فلا يليق بكم أن تكونوا يدا تجذب للخلف
واعلموا أن حقوقكم لن تأتي إليكم وأنتم تضعون أيديكم على خدودكم فهذا لا يليق بالأحرار)

محمود 511
04-01-2011, 10:58 AM
ينطقم المنطقم الجبار من كل الذى يريد هدم طموحات الشباب اغبا حكومه شفتها فى حياتى ليه ( لان معظم من يريد التثبيت ينوى على السفر والسفر معناها جلب عمله صعبه للبلد وغير كده ساب مجال لواحد تانى يتعين مكانه وبكده يقضى تكدس الخريجين ولا انا كلامى غلط حد يرد عليا

رائحه الورد
04-01-2011, 11:44 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل

علي عضاضلي
04-01-2011, 11:53 AM
كفاااااية كلام وكفاية سلبية
وانا امبارح اقترحت وقولت حد يساعدني ف عرض الموضوع،بس للاسف
الكل نايم في العسل نووووووووووووووووووووووووووووم
بعد اذنكم اكمل نوم زييكم اخخخخخخخ اخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

مدرسة الانجلش
04-01-2011, 12:34 PM
ينطقم المنطقم الجبار من كل الذى يريد هدم طموحات الشباب اغبا حكومه شفتها فى حياتى ليه ( لان معظم من يريد التثبيت ينوى على السفر والسفر معناها جلب عمله صعبه للبلد وغير كده ساب مجال لواحد تانى يتعين مكانه وبكده يقضى تكدس الخريجين ولا انا كلامى غلط حد يرد عليا

ينطقم المنطقم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

االمفروض حضرتك يعني معلش وانا اسفة تكتبها كده ينتقم المنتقم

the keng
04-01-2011, 01:25 PM
اتنوا هتفهموا امتي ؟
نحن نخضع لقانون الكادر
يارب تفهموا بقي
القانون بتاع الوظيفه العامه ده ملناش دعوه بيه
يارب الناس تفهم

محمدقبيص
04-01-2011, 01:49 PM
اتنوا هتفهموا امتي ؟
نحن نخضع لقانون الكادر
يارب تفهموا بقي
يارب الناس تفهم

هي شكلها لا نافع قانون كادر ولا نافع قانون عام
هي شكلها قانون العصى والجزرة
وامشي ................ لحد متحصل الجزرة
مع اعتذاري الشديد للجميع وأولهم انا
:wub:

جارةالوادى
04-01-2011, 02:50 PM
ماهو قانون الكادر ده هو السبب فى موقفنا اللى احنا فيه ده لانه وقف الدرجات يعنى معنى كدة ان مفيش درجات لينا عشان نتثبت لان لسة اللى فى الدرجة الثالثة مخدوش الثانية وسابوها لنا عشان كدة هما مش عارفين هيعينونا ازاى بقى ؟؟؟؟؟؟ كادر ومسميات بس يعنى المعلم المساعد يبقى معلم وبس دون درجة وظيفية ويبقى ياابوزيد ماغزيت لان كدة مفيش تثبيت ولاوظيفة عامة ونبقى ضمن الهيكل الادارى للدولة ونتثبت ولنا درجة يعنى القرشين دول اللى يجيبو كيلو وربع لحمة اللى زدناهم على مرتبنا او لسة هنزيدهم هما السبب ولو تفتكرو كمان ان الوزارة والجهاز المركزى بينهم مشاكل على مسالة الدرجات دى للناس اللى ليها كوادر ياخدوها ولالاء يبقى احنا اصلا ميقدروش يعينونا الا لما يحلو مشاكلهم ويشوفو فعلا نستحق درجات وظيفية ويبقى كدة كدة هنستنى مناقشة قانون الظيفة العامة ولاهنبقى كادر وكل مانيجى نترقى هيعملو لنا المشاكل دى فيها ياجماعة بالراحة كدة 3 او 4 شهور وهذا هو المطلوب اثباته من كلمة اوائل او مطلع 2011

رامي ابو عاشور
04-01-2011, 02:54 PM
يوجد عيب في كل واحد مننا نحن المصريين هذا العيب الخطير يتمثل في اننا في كثير من الاحيان نعد بشيء ولا نحققه فلماذا نعد من الاساس؟ ما دمنا غير قادرين علي تحقيق ما نعد به، ولماذا نترك الامور للصدفة وللمذاج الشخصي ؟ نطلب من المسئولين بأن يرحمونا ويعدلوا أوضاعنا السيئة فنحن نؤدي عملنا احسن بكثير من المعينين ولدينا مؤهلات عليا بخلاف معظم المعينين اين اتجاه الدولة لاصحاب المؤهلات العليا ، هل خطيئتنا اننا ولدنا في زمن لا تراعي فيه الحكومات المتعلمين ! حسبي الله ونعم الوكيل

عصام الطواب
04-01-2011, 03:03 PM
مفيش فايدة

محمود 511
04-01-2011, 05:41 PM
ينطقم المنطقم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

االمفروض حضرتك يعني معلش وانا اسفة تكتبها كده ينتقم المنتقم
ماشى يا نين عين الدقهليه واخده بالك من كل حاجه يعنى والله تركزى فى الاهم التثبيت والله انا خايف لا يطلع فى الاسبلنج بتاع الكلام حاجه غلط ولا حاجه

ammhhe
04-01-2011, 10:33 PM
اتنوا هتفهموا امتي ؟
نحن نخضع لقانون الكادر
يارب تفهموا بقي
يارب الناس تفهم

هو انت ما تعرفش ان فيه ماده فى قانون الكادر بيقول انه مكمل فى بعض الامور ما لم يرد نص اخر لقانون الوظيفه العامه هو احنا تبع موضفى القمر
واهلا بابو العريف معنا
وشكرا للاخت جاره الوادى على المشاركة الواعية:)

محمد معروف حنيش
05-01-2011, 03:26 AM
اتنوا هتفهموا امتي ؟
نحن نخضع لقانون الكادر
يارب تفهموا بقي
يارب الناس تفهم
اخيرا لقيت واحد فاهم اننا زى ما قلنا قبل كده قانون لوحدنا
ما لناش دعوه بقانون الوظيفة الجديد
احنا كادرررررررررررررررررررررررررررررررر
وانا كمان متأكد اننا هانتعين هذا الشهر
قولوا يارب
وشوية تفاؤل

ammhhe
06-01-2011, 03:03 PM
ابشرو
التعيين
هذا الشهر
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بشرط لوجه حاجه
عاوز الحلاوه

amanymhamd
06-01-2011, 08:42 PM
يا اخونا يجب ان نتصل باحد الاعلاميين لتوصيل صوتنا للوزير واخذ كلام صريح منه فى التعيين لا نريد وهم الاضراب كثير منا يخاف لن تجد الكل يقف وقفة واحدة

مستر عبدالمجيد
06-01-2011, 08:53 PM
سلبييييييييييييييييييين وغلاااااااااااااااااابة
المدرسييييييييييييييييييييين
للأسف

ammhhe
08-01-2011, 07:49 PM
ان شاء الله الصبر

منه الله الغرباوى
09-01-2011, 03:42 PM
تعالوا نعمل اضراب بعد ما نفضالهم بعد امتحانات النقل
لو موافقين نجمع اكبر عدد لحد نهاية الامتحانات
ونعتبره يوم تعارف مش مجرد تعارف على النت ونداعى لمنتدانا الجميل اللى انا بعتبره بمثابة فيس بوك المدرسين
ايه راى الوملاء
على رايك المنتدى اصبح صفحه فيس بوك نتعرف على بعض مش اكتر من كده
واه راى النقابه مش المفروض احنا اعضاء نقابه واه لزمتها نقابه المعلمين احنا المدرس المساعد لوعمالنا حصر لينا هاتلاقينا نقابه لوحدنا ونسميها نقابه المعلم المساعد ويظهر ان اللقب ده هيفضل ملزمنا لغايه ما نطلع معاش(المعلم المساعد)

ahmedhassanien
12-01-2011, 01:27 PM
لازم وقفة يا ناس

ammhhe
17-01-2011, 02:18 AM
انتو فاكرين لما كتبت الموضوع ده يوم 3/1
اهو بان صدق كلامى والحمد لله
وعلى لسان الوزير فى البيت بيتك(مصر النهارده)
لما قانون الوظيفه الجديد يطلع
اهههههههه يا غاليين