مشاهدة النسخة كاملة : الوزير يقرر بإعادة توزيع المدرسين مرة أخرى لسد العجزقبل الموافقة على تعاقدات جديدة

ghoneem84
19-09-2010, 10:11 PM
سادت حالة من الارتباك مع بدء اليوم الأول للدراسة أمس، بسبب عدم اكتمال صيانة عدد من المدارس، وتغيير مديرى المديريات التعليمية فى عدد من المحافظات قبل بدء الدراسة بأسبوع، فضلاً عن تحول بعض المدارس إلى العمل بنظام الفترتين، فيما قرر الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم، إعادة توزيع المدرسين على الإدارات التعليمية المختلفة فى مديرياتهم، فى حال زيادتهم على الحد المطلوب فى المدارس، لسد نسبة العجز الذى تعانى منه بعض الإدارات.
وجاء قرار الوزير أثناء اجتماعه بالفيديو كونفرانس، أمس، مع مديرى المديريات التعليمية على مستوى المحافظات، لضبط سير العملية التعليمية من بدايتها، وطالب «بدر» مديرى المديريات الذين طلبوا تعاقدات جديدة فى بعض المواد لسد العجز بها، بإعادة توزيع المدرسين لديهم، موضحا أن مدرس الإعدادى قد يسد عجز مدرس ثانوى فى مادته، والعكس، دون المساس بدرجته الوظيفية.
وعلمت «المصرى اليوم» من مصادر مطلعة أن «بدر» اكتشف أن أحد مديرى المديريات الذى طلب التعاقد مع مدرسين جدد فى أحد المواد، لديه ٧٠ مدرسا فى المادة، ولكن سوء التوزيع والإدارة، حال دون وجودهم فى المدارس التى تحتاج إليهم، وهو ما جعله يطالب جميع المديريات بإعادة توزيع المدرسين مرة أخرى، لسد العجز، وعدم الإثقال على كاهل الدولة دون داع بالتعاقدات الجديدة، مشددا على موافاته بإعادة التوزيع بعد غد، الثلاثاء، على أقصى تقدير، للموافقة على تعاقدات فى حال وجود عجز حقيقى دون زيادة فى أعداد المدرسين.

رابط الخبر
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=270187&IssueID=1898

داليا عبد الرحمن
20-09-2010, 02:15 PM
هو يعني هيلغلي التعاقد بالاجر مش هيجددلنا العقد؟

داليا عبد الرحمن
20-09-2010, 02:19 PM
حسبي الله ونعم الوكيل
في ناس بتشتغل عقد عادي بقالها 10 سنين ومنتظرين ياخدوا العقد المميز
بعد كل ده يقول لهم مع السلامه
بس ربنا موجود
والرزق بايد ربنا واكيد ربنا هيكرمنا ان شاء الله

محمد ابوصلاح
20-09-2010, 02:58 PM
حرااااااااااااااااام حتي مش راضي بتعاقدات جديدة والالاف في انتظار فرصة
حسبي الله ونعم الوكيل

M.Ahmed Elsaid
21-09-2010, 01:44 AM
الرزق على الله يا سيادة وزير التعليم .. مش على وزراة التعليم

الحمد لله على كل شئ

miss/ samah raafat
21-09-2010, 04:06 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل

elmister
21-09-2010, 05:28 AM
ربنا يسترها علينا

ahmed salh
21-09-2010, 11:56 AM
اكتشف أن أحد مديرى المديريات الذى طلب التعاقد مع مدرسين جدد فى أحد المواد، لديه ٧٠ مدرسا فى المادة، ولكن سوء التوزيع والإدارة، حال دون وجودهم فى المدارس التى تحتاج إليهم، وهو ما جعله يطالب جميع المديريات بإعادة توزيع المدرسين مرة أخرى، لسد العجز، وعدم

المصري اليوم ما عرفناش منها ال70 مدرس للماده يعني ايه هل دول كل مدرسين الماده في الاداره ولا ده زياده

ahmed salh
21-09-2010, 12:01 PM
[موافاته بإعادة التوزيع بعد غد، الثلاثاء، على أقصى تقدير، للموافقة على تعاقدات فى حال وجود عجز حقيقى دون زيادة فى أعداد المدرسين.

لسه هيشوف فيه عجز ولا لا يوم الثلاثاء بعد بدء الدراسه ب عده ايام شوف الاستعداد ات والعك

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 01:53 PM
وفى الجيزة، قدم عدد من المدرسين شكاوى ضد قرار المديرية بزيادة عدد حصص المدرسين فى الأسبوع من ١٨ حصة إلى ٣١ حصة بما يخالف قانون كادر المعلمين، وقانون العمل نفسه، وقال المدرسون لـ«المصرى اليوم» إن الموجهين الفنيين أخبروهم بأن هذه تعليمات الوزارة الخاصة بتوزيع مدرسى بعض المواد التى تعانى من العجز، على بقية الحصص، رغبة فى عدم التعاقد مع مدرسين جدد، وهو ما اعتبروه مخالفة صريحة لتعليمات الوزير «بدر»، الذى طالب بحصر المدرسين وإعادة توزيعهم، دون المساس بعدد الحصص الخاصة بهم.

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=270476&IssueID=1900

وده مش عجز في المدرسين!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ايمان الفهد
21-09-2010, 04:39 PM
فعلا الادارة عندنا طلبت ان احدث المعلمين يتوجهوا للادارة التعليمية لاعادة توزيعهم لسد العجز فى المدارس ودا يوم الاحد وفعلا راحوا لكن امس جه فاكس باستدعاء كل المدرسين اللى كانوا بيشتغلوا بالاجر السنة اللى فاتت علشان يشتغلوا مكانهم تانى ورجع كل واحد مكانه وانتهى انتداب سد العجز قبل ما يبتدى

سنوات الانتظار
21-09-2010, 05:08 PM
طيب ياجماعة هل الكلام اللى اتقال هنا فى المنتدى عن فسخ العقود فى المواد التى بها زيادات صحيح ارجو الافادة

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 06:42 PM
فعلا الادارة عندنا طلبت ان احدث المعلمين يتوجهوا للادارة التعليمية لاعادة توزيعهم لسد العجز فى المدارس ودا يوم الاحد وفعلا راحوا لكن امس جه فاكس باستدعاء كل المدرسين اللى كانوا بيشتغلوا بالاجر السنة اللى فاتت علشان يشتغلوا مكانهم تانى ورجع كل واحد مكانه وانتهى انتداب سد العجز قبل ما يبتدى

يعني كل اللي كان علي راس العمل السنه اللي عدت رجعوا تاني
حظرتك تابعه لمحافظه ايه؟
والفاكس ده من الوزاره؟

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 10:45 PM
فوضي في المدارس..لليوم الثالث
نقص بالمدرسين.. وأزمة في كتب اللغات والعلوم والرياضيات بكل المحافظات
إقالة رئيس الأبنية التعليمية ببورسعيد.. وإحالة إدارة مدرسة بالعبور للتحقيق
تعاني المدارس من عدم الاستقرار والفوضي لليوم الثالث من بدء العام الدراسي خصوصا بسبب النقص الكبير في المدرسين.. كشف مصدر مسئول بوزارة التربية والتعليم أن أزمة الكتب لاتقتصر علي الصفين السادس الابتدائي والثالث الاعدادي. بل امتدت إلي مختلف السنوات خاصة مناهج اللغات والعلوم والرياضيات بكل المحافظات.

http://www.alamelarab.com/NEWSPA/elmesa.htm

خصوصا بسبب النقص الكبير في المدرسين
ليه لغي العقود بالاجر و الحصه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 10:49 PM
وفى الجيزة، قدم عدد من المدرسين شكاوى ضد قرار المديرية بزيادة عدد حصص المدرسين فى الأسبوع من ١٨ حصة إلى ٣١ حصة بما يخالف قانون كادر المعلمين، وقانون العمل نفسه، وقال المدرسون لـ«المصرى اليوم» إن الموجهين الفنيين أخبروهم بأن هذه تعليمات الوزارة الخاصة بتوزيع مدرسى بعض المواد التى تعانى من العجز، على بقية الحصص، رغبة فى عدم التعاقد مع مدرسين جدد، وهو ما اعتبروه مخالفة صريحة لتعليمات الوزير «بدر»، الذى طالب بحصر المدرسين وإعادة توزيعهم، دون المساس بعدد الحصص الخاصة بهم.

http://www.almasry-alyoum.com/articl...6&IssueID=1900 (http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=270476&IssueID=1900)

وده مش عجز في المدرسين!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mr Amrooo
21-09-2010, 10:51 PM
انا النهارده كنت فى ادارة غرب شبرا الخيمه محافظة القليوبيه
وطلبوا من اللى كان شغال السنه اللى فاتت
1-صورةاقرار القيام بالعمل
2-صورةالمؤهل
3-صورة البطاقه
4-صورةشهادة الميلاد
فهل فيه ادارة اخرى تم فيها ذلك

Mr Amrooo
21-09-2010, 10:55 PM
الفوضى فى المدارس ليست جديده يا اخت داليا هذا شيئ معروف من زمان
انا فاكر السنه اللى قبل اللى فاتت 2008--2009 العمل بالاجر بدأ عندنافى منتصف شهر نوفمبر

Mr Amrooo
21-09-2010, 11:02 PM
ايه ياجماعه انا شايف 6 اأعضاء يشاهدون الصفحه ولايعلق أحد ياريت كل واحد من حضراتكم يكتب أخر الاخبار فى ادارته

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 11:05 PM
الفوضى فى المدارس ليست جديده يا اخت داليا هذا شيئ مروف من زمان
انا فاكر السنه اللى قبل اللى فاتت 2008--2009 العمل بالاجر بدا عندنا فى منتصف شهر نوفمبر

بس كان العقد من الادراه والتوجيه لكن السنه دي بيقوللنا الوزير منع العقود
وعقدكم مش هيتجدد وهيوزعوا الحصص علي المدرسين

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 11:07 PM
حضرتك يا مستر عمرو لما قدمت الورق المطلوب في الاداره عندك قالولك هتستلم العقد امتي ان شاء الله؟

Mr Amrooo
21-09-2010, 11:08 PM
انا النهارده كنت فى ادارة غرب شبرا الخيمه محافظة القليوبيه
وطلبوا من اللى كان شغال السنه اللى فاتت
1-صورةاقرار القيام بالعمل
2-صورةالمؤهل
3-صورة البطاقه
4-صورةشهادة الميلاد
فهل فيه ادارة اخرى تم فيها ذلك

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 11:08 PM
هو حضرتك تابع لمحافظه ايه؟؟؟؟؟

داليا عبد الرحمن
21-09-2010, 11:12 PM
احنا عندنا مفيش حاجه خالص
بيقولوا الوزير منع العقود
مش عارفه اصلا ازاي ناس شغاله بقالها سنين عقد عادي وميرضوش يجددوا العقد السنه دي ويقوللنا مفيش عقود
والكلام اللي قاله الوزير علي الهوا في برنامج مصر انهارده ان اللي كان علي راس العمل هياخد عقود مميزه كان كلام في الهوا
والسنه بدات ولا شفنا عقد عادي ولا مميز

ميرو1988
22-09-2010, 04:13 AM
يا جماعة خلاصة الموضوع
الوزير وقفه للتعاقدات دون المميزة مصلحة اصلا وقرار صح
ليه؟
للان فيه ناس بتخش بالواسطة والمحسوبية وبتاخد عقد مكافاة وتتحول تبقى مميز وبتوع الحصة بيتنوهم حصة وابو 105 بيتنيه 105 وناس بتتظلم عشان مش معاها واسطة
فدلوقتى لما يحصرهم ويبعت ياخد بتوع الحصة ويتعملهم عقود عن طريق تضمن ان محدش هيخش بالواسطة
يعنى انا شفت مدرسة بعتت فاكس للوزير بقالها خمس سنين شغالة بالحصة وغيرها ادوله العقود
لو انتم عاوزين الموضوع فى ايد الادرارات هتقعدوا سنين بالحصة والاحدث تخرجا هتلاقيه بياخد العقد المميز وانت قاعد
زائ ان فيه اصلا توجيهات بيتعمدوا زيادة عدد المدرسين اصلا عشان يعيبنوا اقاربهم وحبايبهم

داليا عبد الرحمن
22-09-2010, 11:02 AM
يا جماعة خلاصة الموضوع
الوزير وقفه للتعاقدات دون المميزة مصلحة اصلا وقرار صح
ليه؟
للان فيه ناس بتخش بالواسطة والمحسوبية وبتاخد عقد مكافاة وتتحول تبقى مميز وبتوع الحصة بيتنوهم حصة وابو 105 بيتنيه 105 وناس بتتظلم عشان مش معاها واسطة
فدلوقتى لما يحصرهم ويبعت ياخد بتوع الحصة ويتعملهم عقود عن طريق تضمن ان محدش هيخش بالواسطة
يعنى انا شفت مدرسة بعتت فاكس للوزير بقالها خمس سنين شغالة بالحصة وغيرها ادوله العقود
لو انتم عاوزين الموضوع فى ايد الادرارات هتقعدوا سنين بالحصة والاحدث تخرجا هتلاقيه بياخد العقد المميز وانت قاعد
زائ ان فيه اصلا توجيهات بيتعمدوا زيادة عدد المدرسين اصلا عشان يعيبنوا اقاربهم وحبايبهم

اوكي ياميرو
انتي بتقولي فدلوقتى لما يحصرهم ويبعت ياخد بتوع الحصة ويتعملهم عقود عن طريق تضمن ان محدش هيخش بالواسطة
فين العقود دي؟؟؟؟؟
في شهر 6 قالوللنا فعلا ان الوزير اخد اسماء كل اللي كانوا شغالين بالاجر عشان هياخدوا عقود مميزه
ودلوقتي بيقوللنا لا
الوزير منع العقود وحتي مش راضين يجددوا العقد لينا يعني احنا كده خلاص بره
هو انتي تعاقد عادي ولا مميز؟
وعقدك اتجدد ولا ايه؟

Mr Amrooo
22-09-2010, 02:58 PM
انا رحت سلمت الاوراق المطلوبه النهارده فى الاداره
وسالتهم
بتاخذوا الاوراق دى ليه
قالوا لى هو ده المطلوب
غير كده ما نعرفشى

Mr Amrooo
22-09-2010, 03:14 PM
من اراد التواصل معى لكى يعرف اخر الاخبار
يترك لى رسالته على الايميل التالىmramrooo***********

ميرو1988
23-09-2010, 04:38 PM
اوكي ياميرو
انتي بتقولي فدلوقتى لما يحصرهم ويبعت ياخد بتوع الحصة ويتعملهم عقود عن طريق تضمن ان محدش هيخش بالواسطة
فين العقود دي؟؟؟؟؟
في شهر 6 قالوللنا فعلا ان الوزير اخد اسماء كل اللي كانوا شغالين بالاجر عشان هياخدوا عقود مميزه
ودلوقتي بيقوللنا لا
الوزير منع العقود وحتي مش راضين يجددوا العقد لينا يعني احنا كده خلاص بره
هو انتي تعاقد عادي ولا مميز؟
وعقدك اتجدد ولا ايه؟
شوفى العقود دى مش هتيجى الا لما يطمن ان فعلا العمل محتاج
يعنى انا اعرف مدارس فيها مدرسين قاعدين يعنى فى تلات مدارس حوالى 15 مدرسة قاعدة فاضية بحجة انها مدرسة اولى وبيتم التعيين بحجة وجود عجز
الوزير لم يمنع العقود هو هياخد اللى محتاجه وده الصح للان لو اتسابت مفتوحة الدم لو فكرت تعين مش هتعين خالص بسبب العدد الضخم
انتى طبعا عقد مكافاة شاملة وبالتالى انتى برة دلوقتى لو الراجل محتاجش وقال مش عاوز بس خدى بالك حتى لو العقد اتجدد انتى برضك برة لازم تاخدى المميز وده مش هتاخديه الا لما الامور تتنظم صح زى الراجل ما بيعمل
انا عقد مميز وفاضله سنة
ما تقلقيش وصدقينى لو ليكى نصيب هتاخديه

Mr.AI
23-09-2010, 09:28 PM
حسبي الله ونعم الوكيل

داليا عبد الرحمن
23-09-2010, 10:06 PM
شوفى العقود دى مش هتيجى الا لما يطمن ان فعلا العمل محتاج
يعنى انا اعرف مدارس فيها مدرسين قاعدين يعنى فى تلات مدارس حوالى 15 مدرسة قاعدة فاضية بحجة انها مدرسة اولى وبيتم التعيين بحجة وجود عجز
الوزير لم يمنع العقود هو هياخد اللى محتاجه وده الصح للان لو اتسابت مفتوحة الدم لو فكرت تعين مش هتعين خالص بسبب العدد الضخم
انتى طبعا عقد مكافاة شاملة وبالتالى انتى برة دلوقتى لو الراجل محتاجش وقال مش عاوز بس خدى بالك حتى لو العقد اتجدد انتى برضك برة لازم تاخدى المميز وده مش هتاخديه الا لما الامور تتنظم صح زى الراجل ما بيعمل
انا عقد مميز وفاضله سنة
ما تقلقيش وصدقينى لو ليكى نصيب هتاخديه

انتي بتقولي كده عشان مش حاسه يعني ايه ناس دفعه 1997 وبيشتغلوا عقد عادي شوفي بقي بقالهم كام سنه منتظرين العقد المميز وفجاه يتقالهم مع السلامه ويبقوا بره
اما بالنسبه ان العمل محتاج فهو محتاج وفي عجز كبير بس هو قال يزودو عدد الحصص علي المدرسين
وطبعا اللي لينا نصيب فيه هنشوفه
وهو بقي لغي العقود ملغهاش الرزق ده بتاع ربنا واحنا عندنا امل كبير اوي في ربنا

ahmed salh
24-09-2010, 10:20 PM
يا جماعه اللي انا اعرفه ان التعاقد العادي يلغي في 30-6 -2010 و يجدد مره اخري ف 1-10-2010

ان شاء الله

داليا عبد الرحمن
25-09-2010, 10:04 AM
يا جماعه اللي انا اعرفه ان التعاقد العادي يلغي في 30-6 -2010 و يجدد مره اخري ف 1-10-2010

ان شاء الله

يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار ب
وان شاء الله خير

وائل طوسون
13-11-2010, 02:12 AM
انا اداب فلسفه 2006 تقدير جيد مش لاقى شغل فى الى مدرسه حكومى او خاص سواء ثانوى او اعداى او ابتدائى او حتى روضه
ومره عمتى طلبت منى اكلمك ابنها علشان يذاكر لانه لعبى . فقال اذاكر ليه مانت اهو مالكش لزمهههههههههههههههههههههههه
هل هو صح؟ ولا انا اللى بتهيئلى
(على فكره انا داخل باسم اخوى)

عوف شاذلى
14-11-2010, 04:16 PM
السيد مشرف المندى شوية تنطيم

ناجى اسماعيل عبد النبى
14-11-2010, 06:31 PM
لو عمل كدة ها عمل اعتصام عن الاكل واموت احسن

semosemo
15-11-2010, 01:01 AM
يا جماعة حيرتونا لما الناس دى زيادة امال كنتوا مشغلنا ليه

Rofa2010
07-01-2011, 10:07 PM
انا بجد مش فاهمة يعني كل اللي الاخبار دى ومش شايفين اي حل خالص!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ياجماعة احنا كتير لو كل واحد فينا وصل المشكلة الي اي حد من الصحافة او الاعلان او الاحزاب الوطنية او المجالس المحلية او الاحزاب المعارضة اوووووووووووووووووووو ممكن نعمل ضجة كبيرة اوي
انما اننا نستنى الاخبار تحصل يبقي مافيش حد ها يعبرنا
لازم نخليهم يتحركوا وده مش هايحصل الا لو عرفوا اننا مش هانسكت

علي عضاضلي
07-01-2011, 10:48 PM
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!