مشاهدة النسخة كاملة : لمن لا يعمل فى تخصصه الاصلى

مسيو عاطف
02-09-2010, 07:09 PM
ارجو ان يتجمع كل مدرس متعاقد امتحن الكادر او لم يمتحن ولا يعمل فى تخصصه الاصلى الذى حصل عليه فى الكلية هنا فى هذا الموضوع وذلك لنحاول ان نفعل شيئا لناخذ حقوقنا ولنتفق على ان نحاول اخذ حقنا بتدريس مادة تخصصنا
انا مدرس لغة فرنسية وحين تم التعاقد معى لم يكن هذا التعاقد سوى فى الابتدائى ولذا لم يكن هناك مفر من قبوله على امل التعديل ولكن لم يتم حتى الان بالرغم من مطالبتى به فى الادارة وفى المديرية فى سوهاج وعلى الرغم من اننى منتدب الان لتدريس اللغة الفرنسية فى المرحلة الثانوية
لنتحد ونتجمع ونتفق

مسيو عاطف
02-09-2010, 07:12 PM
وارجو من المشرفين تثبيت هذا الموضوع لان من لايعمل فى تخصصه كثيرون وهو عندهم اهم من التعيين نفسه

mmnnoo
02-09-2010, 07:21 PM
والله انا برده مدرس عربي عام يعني ( اعدادي أو ثانوي ) لكن لما عملوا العقود كان المتاح عقود في المدارس الابتدائية .
ومازال الوضع كما هو عليه حتى الآن منذ 7 أعوام ولا تغير
مع العلم اني امتحنت الكادر كمعلم لغة عربية للأسف ابتدائي
هل هناك أمل مع العلم ان عندنا في بورسعيد عجز كبير في المراحل الاعدادية والثانوية بشهادة الموجهة العامة للغة العربية في بورسعيد

semary8
02-09-2010, 08:07 PM
انا معايا بكالوريوس تربيو عام رياضة يعنى متخصص ابتدائى واعدادى ولما جت العقود فى 2/2008 كنت شغال فى ابتدائى فجالى العقد على الابتدائى مع انه كان فيه عجز اعدادى قبل كده
ولغاية دلوقتى بحاول انقل ومش عارف وجبت موافقة من وكيل الوزارة وبرده مدير عام الادارة بالعبور مش عاوز ينقلنى

saber samy
02-09-2010, 09:04 PM
انا خريج تربية علم نفس وحت الان اعمل مدرس فصل فى المرحلةة الابتدائية ويا رب نعدل التخصص ودا صعب فى بلدنا والله المستعان

مسيو عاطف
02-09-2010, 09:41 PM
ممكن نعمل حاجة واحدة
نتجمع ونروح للوزير نفسه ونحاول نشرح له ظروفنا
الفاكسات مش هتنفع
مش هيعبرونا
انا عارف ان كل واحد فينا عنده تغيير تخصصه اهم من التعيين
على فكرة دلوقتى بقى فيه تعاقدت اعدادى وثانوى
يعنى اللى هيييجى بعدنا هياخد مكاننا وهيتعين فى نفس تخصصه وفرصنا هتقل وهتتنتهى
ايه رايكم
انا تليفونى 0113599191
وعلى استعداد اسافر ونروح للوزير مع بعض

شيكا شيكا
02-09-2010, 10:04 PM
انا مدرسة احياء ثانوي و الان انا ادرس علوم في مدرسة ابتدائية و لما عملت العقد قالوا ان مفيش عجز غير في الابتدائي و لو مش عجبك لاتتعاقدي و امتحنت الكادر علي تخصص علوم ابتدائي و حسبنا الله و نعم الوكيل

honeynoga3
02-09-2010, 10:56 PM
انا اعمل عقد عادي منذ البداية في تخصص حاسب الي علما باني خريجة كلية التربية قسم فلسفة واجتماع ومعي دراسات عليا تخصص تكنولوجيا التعليم والان بصدد تحضير الماجستيروقد مرارا وتكرارا ان احول الي تخصصي ولكن كلها محاولات فاشلة وغير معترف بي من قبل الوزارة ولن يتحول عقدي الي مميز حيث انني اعمل في غير تخصصي الاصلي وعند طلب التحويل في المديرية قالوا لي بالنص روحي اقعدي في بيتكم ولما يبقي في مكان هنبقي نشوفك او ترضي وتسكتي رغم ان في غيري مش تربوي لكن خريج تجارة ومدرسين حاسب الي عملوا عقود مميزة وهم الان سيحضرون دبلومة تربوي فايهم احق من درس 4 سنوات تربوي واستكاملها في كيفية تطوير مادته بشكل علمي وموثق ام هؤلاء وعجبي!!!!!!!!!!!!!!!!

وليد غربية
02-09-2010, 11:19 PM
لا حول ولا قوة الا بالله

ahmed-mohamed
02-09-2010, 11:51 PM
ايوة فعلا لازم نتجمع ونقرر هنعمل ايه يالا كلنا نتحد بجد

semosemo
02-09-2010, 11:58 PM
السلام عليكم
اساتذتى الكرام اود ان نتحد وساعرض عليكم مشكلتى التى ليس لها حل الا باتحادنا
انا خريج كلية التربية ( عام ) وعندما جاء التعاقد فى ادارتنا تم التعاقد معى على معلم ابتدائى
ولكن لسوء حظى لم اعمل من اول تعاقدى (2006 ) الا على المرحلة الاعدادية واصبحت لا علاقة لى الا بالمرحلة الاعدادية
عندما تقدمنا لتقديم اواراق الترشح لاداء اختبار الكادر فى الاكاديمية رفض الموظف المختص ان يدخلنى الاختبار على المرحلة الابتدائية متعللا بتقريرى التوجية ومدير المدرسة ودخلت الاختبار على المرحلة الاعدادية وبفضل الله اجتزت المكونات الاربعة
ولكن العجيب بعد حوالى اكثر من شهرين على ظهور النتيجة فوجئت بان نتيجتى قد حجبت لاختلاف مادة التخصص التى اديت فيها الاختبار عن مادة التخصص التى فى العقد
وقال لى مدير فرع الاكاديمية وفق اوضاعك وتعالى
ومن يومها الى الان وانا اشتكى لطوب الارض
الوزير وكيل الوزارة الاكاديمية المحافظ علما بان عدد غير قليل من زملائى ظهرت نتيجتهم وهم نفس حالتى حتى مادة التخصص
ارجو منكم ان نتحد ونقدم مطالبنا الى اى مسؤل وانا مستعد للذهاب الى المريخ للحصول على حقى
كل ما اريده الاعتراف بنتيجتى التى ظهرت ثم حجبت:(:(

مسيو عاطف
03-09-2010, 12:36 AM
خلاص نبقى نتجمع ونبقى رجالة مرة واحدة فى حياتنا ونروح للوزير
ويحصل اللى يحصل ياريت نتصل ببعض ونحط ارقام تليفوناتنا
0113599191

مدرسة الانجلش
03-09-2010, 12:44 AM
والله انا برده مدرس عربي عام يعني ( اعدادي أو ثانوي ) لكن لما عملوا العقود كان المتاح عقود في المدارس الابتدائية .
ومازال الوضع كما هو عليه حتى الآن منذ 7 أعوام ولا تغير
مع العلم اني امتحنت الكادر كمعلم لغة عربية للأسف ابتدائي
هل هناك أمل مع العلم ان عندنا في بورسعيد عجز كبير في المراحل الاعدادية والثانوية بشهادة الموجهة العامة للغة العربية في بورسعيد

وليه للاسف هو الابتدائي ماله

كرم علي عبد الستار
03-09-2010, 12:52 AM
انا خريج تربية عام [ عين شمس ]
قسم فيزياء وتعاقد مدرس علوم ابتدائي [ والله ما هو عيب ] بس ده ظلم
وحاولت مليون مرة تغيير التخصص دون جدوي
قوال لي موظف الاكاديمية العبرة بالتعاقد وليس بالتخصص
وأخذت واسطة ودخلت لرئيسة الاكاديمية فرع روكسي
قالتي ممكن بعد التعيين تغير التخصص عمد دخول امتحان الكادر المرة الجاية
وكل عام وانتم بخير ولا تعيينا ولا غيرنا التخصص
كرم علي 0173478004

مسيو عاطف
03-09-2010, 01:01 AM
وليه للاسف هو الابتدائي ماله
الابتدائى على راسنا من فوق بس احنا شغالين فى تخصص غير اللى تعبنا وسهرنا الليالى عشان نتعين بيه
مش حرام مدرس تربية فرنسى يدرس العاب وحساب ابتدائى

fatema2004
03-09-2010, 01:18 AM
تربية عام انجليزى
أعمل بالأزهر ابتدائى من 2005 وامتحنت الكادر ابتدائى
وصرت معلم ا بتدائى
ولما كنت أحاول التغيير لثانوى أو إعدادى من سنوات اعترضت الأستاذة الموجهة ورفضت قرار الموجه العام لأن مباشرتى متأخرة 3 أيام عن من يستحق العام لأنه صاحب واسطة ولو دور تانى وتقديره مقبول
وطبعا أستحق الابتدائى لأن ورقنا تأخر بسبب الواسطة التى تتنفع وقت زحمة الأزهر وسلام ل جيد جدا والعمل الذى يشهد له من عملت معهم أقل من شهر فى الإعدادى

عفوا على الإطالة لكن حنقى من الأستاذة <ن-ا-صرة>الحق لا يجعلنى سوى القول

حسبنا الله ونعم الوكيل
وسوف يسئل كل من حمل الأمانة والمسئولية
حسبنا الله ونعم الوكيل
فى ظل أيام يستجيب الله فيها الدعوات

اللهم أنت قادر على كل من ظلمنا وأضاع حقنا وكان سببا فى تعجيز شباب الأمة و تحطيم آمالهم

ولنستعن ب
حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم 7 مرات صبح ومساء

semosemo
03-09-2010, 02:08 AM
0116543084
مستعد اروح لرئيس الجمهورية بس اخد حقى للى ضاع بسبب غلطة موظف

مدرسة الانجلش
03-09-2010, 02:16 AM
الموضوع ده جميل ومهم ولابد من تثبيته

semosemo
03-09-2010, 02:20 AM
معى 10 اشخاص يمكنهم الذهاب لجهنم ان لزم الامر
مش عاوز حد يدروش ويقولى حرام عليك الذهاب لجهنم
لم يرى احد ما رايت من المرارة والاسى

جارةالوادى
03-09-2010, 02:21 AM
طيب مانا لغة عربية وجيد جدا وجامعة الازهر و2 دبلوم دراسات عليا وابتدائى والحمد لله تخصصى مستواه ثانوى ومعظم الناس اللى اعرفهم بيه ثانوى ومن غير دراسات عليا بس لو مكنتش اشتغلت ابتدائى وقتها مكنتش هشتغل اقعد بقى استنى الاعدادى لما كان يجى لى بعدها بسنة ولااتنين صحيح الشغل فى الاعدادى اريح وتخصص مش فصول يعنى وغير كدة زى ماكلكم خايفين تقولوها نظرة المجتمع لمدرس الابتدائى نظرة دونية جدا برغم ان نظرتهم لرياض الاطفال مش كدة بس ياجماعة تعاملو بقى لان العجز الحقيقى فى التعليم فى المرحلة الابتدائية اما عجز الاعدادى والثانوى فبيقدرو يغطوه بالانتدابات وغيرها وكل حد مش بياخد غير نصيبه وانت اللى تقدر تخلى الناس تغير وجهة نظرها فى معلم الابتدائى باهتمامك بمظهرك بطريقتك فى الكلام بشغلك واجتهادك بثقافتك فى اليابان ياجماعة اللى بيدرس للابتدائى معاه دكتوراة والمساعد بتاعه مؤهل جامعى وبيعمل دراسات عليا عشان يوصل لمكان المدرس الاصلى والطفل اجمل حاجة فى الدنيا وتقدر تاثر فيه بسلوكيات وحاجات تتتغرس معاه طول عمره ومينساكش بيها من فضلكم بصو للجوانب الايجابية شوية وبلاش الانتخة دى
اما بقى الناس اللى فعلا عقودهم غير تخصصاتهم فهما دول بجد محتاجين
يقفو بجد وينظمو نفسهم ويوفقو اوضاعهم زى الناس اللى قابلو نفس المشكلة فى امتحانات الكادر انما مينفعش كلنا نبقى ساخطين على تدريس الابتدائى احمدو ربنا غيرنا مش لاقى شغل ودفعات قبلنا وبعدنا هتموت وتتعاقد ان شاالله عمال

semosemo
03-09-2010, 02:24 AM
طيب مانا لغة عربية وجيد جدا وجامعة الازهر و2 دبلوم دراسات عليا وابتدائى والحمد لله تخصصى مستواه ثانوى ومعظم الناس اللى اعرفهم بيه ثانوى ومن غير دراسات عليا بس لو مكنتش اشتغلت ابتدائى وقتها مكنتش هشتغل اقعد بقى استنى الاعدادى لما كان يجى لى بعدها بسنة ولااتنين صحيح الشغل فى الاعدادى اريح وتخصص مش فصول يعنى وغير كدة زى ماكلكم خايفين تقولوها نظرة المجتمع لمدرس الابتدائى نظرة دونية جدا برغم ان نظرتهم لرياض الاطفال مش كدة بس ياجماعة تعاملو بقى لان العجز الحقيقى فى التعليم فى المرحلة الابتدائية اما عجز الاعدادى والثانوى فبيقدرو يغطوه بالانتدابات وغيرها وكل حد مش بياخد غير نصيبه وانت اللى تقدر تخلى الناس تغير وجهة نظرها فى معلم الابتدائى باهتمامك بمظهرك بطريقتك فى الكلام بشغلك واجتهادك بثقافتك فى اليابان ياجماعة اللى بيدرس للابتدائى معاه دكتوراة والمساعد بتاعه مؤهل جامعى وبيعمل دراسات عليا عشان يوصل لمكان المدرس الاصلى والطفل اجمل حاجة فى الدنيا وتقدر تاثر فيه بسلوكيات وحاجات تتتغرس معاه طول عمره ومينساكش بيها من فضلكم بصو للجوانب الايجابية شوية وبلاش الانتخة دى
اما بقى الناس اللى فعلا عقودهم غير تخصصاتهم فهما دول بجد محتاجين
يقفو بجد وينظمو نفسهم ويوفقو اوضاعهم زى الناس اللى قابلو نفس المشكلة فى امتحانات الكادر انما مينفعش كلنا نبقى ساخطين على تدريس الابتدائى احمدو ربنا غيرنا مش لاقى شغل ودفعات قبلنا وبعدنا هتموت وتتعاقد ان شاالله عمال
يا استاذة انا حاولت ادخل الامتحان على الابتدائى لكن الموظف رفض رفض
اعمل ايه؟
يعنى انا رضيت بالهم والهم مرضيش بيا

semosemo
03-09-2010, 01:22 PM
ما ضاع حق وراءه مطالب

شريف حسن .
03-09-2010, 01:33 PM
ريحوا بالكوا لانى حصل معايا كده ومدير الادارة قالى حسب ما تشوف المدرسة تدرس مش شرط تخصصك

nourhan200005
03-09-2010, 01:34 PM
ربنا يوفقكم جميعا وحد يسمعكم ويديكم حقكم

samir_frara888
03-09-2010, 01:41 PM
طيب .... تقولوا ايه بقى على اللى معاه ليسانس آداب وتربية (عام) لغة عربية ومتعاقد مكافاة شاملة منذعام 2007 أخصائي تطوير طب ياريت كنت مدرس ابتدائي (فصل ) بس مش طااااااااااااااااااااااااااااااااايل والله يابخته اللى اتعين وبيدرس مادته والله حتى لو ابتدائي

وعلى العموم ربنا معاكم وبالتوفيق
بس انا فلة قوي كدة وهسانى بقى العربي وخلاص لانكم حتى لورحتوا للوزير هيقولوكم اطمنوا كل الأوضاع هتتنظم وربنا يسهل

semary8
03-09-2010, 03:20 PM
انا معاكم فى اى حاجة تليفونى
0148484072

mmnnoo
03-09-2010, 05:53 PM
أنا مستعد للذهاب إلى أي مكان نجد فيه حقوقنا والله الموفق .
محمد التابعي

مسيو عاطف
03-09-2010, 10:57 PM
خلاص نتصل ببعض ونتفق ونشوف هنعمل ايه بالظبط
بس ياريت قبل الدراسة ما تبدا

eva2010
04-09-2010, 12:19 AM
انا تخصص طبيعة وكيمياء وليا 3 سنين بعد التخرج بشتغل مدرسة علوم ابتدائى صدقونى ياجماعة بأمانة انا قربت انسى ازاى اوزن معادلة ياريت نلاقى حل .. حرام تعبنا يضيع كدا و اغلبنا تخصصات مهمة ومطلوبة

aladdin027
04-09-2010, 03:59 PM
لا يجب أن نترك اخواننا في مشكلتهم المزمنة
لازم نتكاتف جميعا كمعلمين مساعدين للمطالبة بحق اخواننا المشروع في تدريس المواد التي ذاكروها طوال أربع سنوات
احنا كلنا في نفس المركب
و ممكن يحصل لأي واحد فينا في لحظة بقرار من مدير ادارة

الاتحــــــــــــــــــــــــــاد قــــــــــــــــــــــــوة

محمد أحمد ناصف
04-09-2010, 04:33 PM
الزملاء الأعزاء
علي ما اعتقد ان الموضوع من برة بيقول لمن لا يعمل في تخصصة يا ريت بقي اللي بيعمل في تخصصة دا راجل تمام ومش عايز حاجة تاني يا ريت يسيبنا احنا بقي في بلوتنا وبدل ما يخش يقول في الهند وفي السند بيعملو كذا احنا هنا في مصر وفي مصر تربية عام بيشتغل اعدادي وثانوي يبقي يشتغل كدة واحنا لما دخلنا الكليات دي ب 94 % كان عشان كدة
ويا ريت محدش يزعل من كلامي
وكل عام وانتم بخير :giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::gilj otiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiin iug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3: :giljotiiniug3::giljotiiniug3::039uw8::039uw8::039 uw8::039uw8::039uw8::039uw8::039uw8::039uw8::slap1 qk6::slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::slap1 qk6:

محمد أحمد ناصف
04-09-2010, 04:35 PM
و علي فكرة ده تليفوني يا اخواننا
0142060320
وانا تحت امركم في اي وقت

جيجى ؟
04-09-2010, 07:08 PM
السلام عليكم
انا بكالوريوس تربية فيزياء واعمل منذ 2005 مدرسة علوم ابتدائى وامتحنت الكادر علوم ابتدائى وارسلت رسالة للاكاديمية وللوزير اسألهم عن امكانية دخولى الامتحان مرة أخرى وتععديل التخصص
الاكاديمية ردت بأنه لا يمكن تعديل المسمى الوظيفى الذى تم التعاقد عليه والوزارة لم ترد ( آسفة للإطالة) :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

مسيو عاطف
04-09-2010, 08:34 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

mahmmoud_sakr
05-09-2010, 03:14 AM
ليه التربيه والتعليم كلها مشاكل وملخبطه كده وهما عارفين وشغالين فى الغلط
سبحان الله ربنا يهدى الجميع

دوري المظاليم
05-09-2010, 06:11 PM

مسيو عاطف
06-09-2010, 02:09 AM

آمين يارب ويهديك انت كمان

mmnnoo
10-09-2010, 03:06 PM
أنا حاسس بأن الكثير من المعلمين المساعدين أصيبوا بنوع من التبلد وعدم الرغبة في البحث عن حقوقهم .
وهذا له أسبابه المنطقية وكلكم عارفينها أهمها عدم الشعور بمصداقية المسئولين بالتربية والتعليم في كل مرة .
لكن أرجو من الله سبحانه وتعالى أن يفك الكرب عنا جميعا ويعطي كل ذي حق حقه ، ويكون كل شخص منا في مكانه الطبيعي بعد عناء 3 سنوات في الثانوية العامة حتى نحصل على مجموع تربية ((((((( عــــــــــــــــــــــام ))))))))) حتى نصبح مدرسين ثانوي أو إعدادي
لكن للأسف منذ 7 سنوات ونحن نعمل في غير مكاننا الطبيعي (ابتدائي )
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااارب
رجع لنا حقنا يا أرحم الراحمين
وكل عام وأنتم بخير

samirwei
12-09-2010, 10:49 PM
انا خريج اداب فرنساوى من 2004 وبحضر ماجستير وعندم تقدم للدرسات العليا قدم للعقد مش لقيت غير مكتبات وطبعا قبلت لانى محتاج فلوس علشان اكمل دراسه والحمد لله بصدد مناقشه الرساله فى اللغه الفرنسيه والى الان مكتبات روحت واتكلمت قال الموظف اللى بيحسب نفسه مسئول عن الارزاق لو مش عجبك سيبها فى الف غيرك مستنينها ومش عارف اعمل ايه خايف امتحن الكادر فى المكتبات وانا لا افقه شئ فيها غير انى امشى نفسى فيها

ahtrx
13-09-2010, 02:02 AM
السلامو عليكو انا اسمى اسلام متعاقد فى الاسكندرية ولى نفس مشكلتكو المهم انا خريج تربية ابتدائى قسم رياضيات وعقدى مدرس فصل مش عارف ازاى بس انا مش هسكت باى

mmnnoo
13-09-2010, 06:23 PM
يارب أكرمنا ولا تهنا
وياريت صوتنا يوصل إلى أبعد مدى ،ويحقق لنا الحلم الكبير بالعمل في تخصصنا بنفس المرحلة التي دخلنا الكلية من أجلها ( شعبة عامة ) .