مشاهدة النسخة كاملة : نقاش::المرأة ليست .... ملــزمـــة ....بأعمال المنزل..

سؤئة الطيوبة
07-08-2010, 12:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
في هذا العصر صارت المراة هي المسؤولة عن كل شؤون الحياة الزوجية بما في ذلك شؤون المنزل رغم ان الشرع لا يلزم المراة بخدمة بيتها وعندما تعمل داخل البيت فإنه من منطلق روحية العطاء والإخلاص للحياة الزوجية وتأكيد معنى المودة والرحمة ولم يوجد دليل قاطع يدل على وجوب عمل المرأة داخل بيتها لذالك على الرجل مساعدة زوجة في شؤون المنزل
ولنا في رسول الله صلى الله عليه وسلم أسوة حسنة فكان يعين أهله في مهنة البيت ولا يستنكف ويغسل ثوبه ويحلب شاته ويرقع ثوبه ويخصف نعاله
اتى احد الصحابة الى عمر رضي الله عنه ليشتكى اليه زوجته وعندما اتى الى الباب سمع صوت زوجة عمر يعلو على أمير المؤمنين وبينما هو ينوي المضي إذ بعمر يفتح الباب ويقول كأنك جئت إلي فقال الصحابي نعم جئت أشتكي إليك زوجتي فوجدت عندك مثل ما عندي
فرد عليه عمر ( تحملتتني وغسلت ثوبي وربت اولادي ونظفت بيتي وتفعل ذلك ولم يأمرها الله تعالى بذلك إنما تفعله طواعية وتحملت كل ذلك افلا أتحمل إن رفعت صوتها )
وهذا يدل على ان المراه ليست ملزمة بأن تقوم بأي عمل من أعمال البيت ولم يكلفها الاسلام بذلك فعلى الرجل مساعدة زوجته في شؤون المنزل

أكون سعيدة جدا بطرح أرآئكم ووجهات نظركم في هذا الموضوع

وجدان حنفي
07-08-2010, 12:09 PM
مش بقولك يا اسراء انتي جاية توقعي بيني وبين رحـ. . . ( يخرب بيتي كنت هنسى وأقول اسمها )

انا طبعا بهزر

انا عارف ان المرأة مش ملزمة بأعمال البيت

بس افرضي ان الظروف مش مساعدة ان اتحمل أجر خادمة ؟؟؟

يبقى لازم المهام توزع

فيبقى على الزوج السعي في طلب الرزق

والزوجة طبعا أعمال البيت

الا اني انا وجدان

هساعد في شغل البيت كتيييير

دة لاني بحب خطيبتي اللي هتبقى زوجتى

وكمان من باب المشاركة الوجدانية

ومن باب اني احس بتعبها شوية

نفس فكرة انك تصوم عشان تحس بالجعانين

وشكرا

سؤئة الطيوبة
07-08-2010, 12:19 PM
[quote=وجدان حنفي;2506684]مش بقولك يا اسراء انتي جاية توقعي بيني وبين رحـ. . . ( يخرب بيتي كنت هنسى وأقول اسمها )

انا طبعا بهزر

انا عارف ان المرأة مش ملزمة بأعمال البيت

بس افرضي ان الظروف مش مساعدة ان اتحمل أجر خادمة ؟؟؟

يبقى لازم المهام توزع

فيبقى على الزوج السعي في طلب الرزق

والزوجة طبعا أعمال البيت

الا اني انا وجدان

هساعد في شغل البيت كتيييير

دة لاني بحب خطيبتي اللي هتبقى زوجتى

وكمان من باب المشاركة الوجدانية

ومن باب اني احس بتعبها شوية

نفس فكرة انك تصوم عشان تحس بالجعانين وشكرا

_____جميل جدا رايك يا وجدان وياريت كل الرجالة يعملو كدة

شكرا لمرورك الكريم

أحمد كووول
07-08-2010, 12:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

في هذا العصر صارت المراة هي المسؤولة عن كل شؤون الحياة الزوجية بما في ذلك شؤون المنزل رغم ان الشرع لا يلزم المراة بخدمة بيتها وعندما تعمل داخل البيت فإنه من منطلق روحية العطاء والإخلاص للحياة الزوجية وتأكيد معنى المودة والرحمة ولم يوجد دليل قاطع يدل على وجوب عمل المرأة داخل بيتها لذالك على الرجل مساعدة زوجة في شؤون المنزل
ولنا في رسول الله صلى الله عليه وسلم أسوة حسنة فكان يعين أهله في مهنة البيت ولا يستنكف ويغسل ثوبه ويحلب شاته ويرقع ثوبه ويخصف نعاله
اتى احد الصحابة الى عمر رضي الله عنه ليشتكى اليه زوجته وعندما اتى الى الباب سمع صوت زوجة عمر يعلو على أمير المؤمنين وبينما هو ينوي المضي إذ بعمر يفتح الباب ويقول كأنك جئت إلي فقال الصحابي نعم جئت أشتكي إليك زوجتي فوجدت عندك مثل ما عندي
فرد عليه عمر ( تحملتتني وغسلت ثوبي وربت اولادي ونظفت بيتي وتفعل ذلك ولم يأمرها الله تعالى بذلك إنما تفعله طواعية وتحملت كل ذلك افلا أتحمل إن رفعت صوتها )
وهذا يدل على ان المراه ليست ملزمة بأن تقوم بأي عمل من أعمال البيت ولم يكلفها الاسلام بذلك فعلى الرجل مساعدة زوجته في شؤون المنزل

أكون سعيدة جدا بطرح أرآئكم ووجهات نظركم في هذا الموضوع

اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله و صحبه أجمعين

أسوتنا و قدوتنا

فمساعدة المرأة في الأعمال المنزلية من الأخلاق فلا يكرمهن إلا كريم

و قال عليه الصلاة و السلام :

إنما جئت لأتمم مكارم الأخلاق

سؤئة الطيوبة
07-08-2010, 12:48 PM
صــــــــح رايك يا احمد..........احسن حاجة المشاركة ..........شكرا لمرورك

samar saad
07-08-2010, 01:17 PM
لا يا سؤئة الحقيقة لازم كل واحد ياخد مهامه فى الحياة يعنى ربنا سبحانه وتعالى موزع الادوار يبقى غلط لو كل واحد ماقاامش بيه وبعدين انا عن النفسى بيتى ده هيكون مملكتى وكل واحده كده يبقى انا المسئولة عن كل شىء حتى جوزى فأنا بشوف ان الست ملزمة بأعمال البيت واللى ماتعملش كده ماتبقاش انثى

نقاء الروح
07-08-2010, 01:23 PM
للاسف الفكر السائد عند معظم الشباب الان

ان البنات هن المسئولات عن تنظيف طبخ و ...الخ من مهام البيت ..

و انها خلقت لهذا ..

و نجد انهم بمجرد ما يشوفوا اختهم او زوجاتهم او ...

الطلبات تبدأ ..

الا من رحم ربي طبعا ,,

و بينسو تماما انهم لازم يساعدو

عالاقل يعملو الاشياء الخاصة بيهم ..

و على فكرة

هم بيعملو كدة عشان في اعتقاد خاطئ ان الشاب ال يساعد

فالبيت ده بقلل من رجولته او حاجة ..

مع اني اقولهم والله احنا بحترم جدا جدا الشخص المتعاون

وده مش بيقلل من قدره ابدا بالعكس بيرفعوا ..

و كل ما يذكر الموضوع ده اتذكر دكتور جامعة فاضل

نعرفه .. ما شاء الله عليه

بكن له كل الاحترام ..

شخصية فعلا تستحق الاحترام ..

مش بيتعب حد ابدا ,, و متعاون جدا ..

ربنا يحفظه لبيته ..

و مرسي عالموضوع الحلوو ..

وجدان حنفي
07-08-2010, 01:29 PM
لا يا سؤئة الحقيقة لازم كل واحد ياخد مهامه فى الحياة يعنى ربنا سبحانه وتعالى موزع الادوار يبقى غلط لو كل واحد ماقاامش بيه وبعدين انا عن النفسى بيتى ده هيكون مملكتى وكل واحده كده يبقى انا المسئولة عن كل شىء حتى جوزى فأنا بشوف ان الست ملزمة بأعمال البيت واللى ماتعملش كده ماتبقاش انثى

اتنا معاكي تماما يا سمر

بس دة ميمنعش من شوية مشاركة من كل واحد للتاني

نقاء الروح
07-08-2010, 01:33 PM

اختي الحبيبة ..

اتعلمين ..

انا اوفقك تماما فيما قلتي ..

ولكن

ما نصبو اليه مشاركة نفسية وجدانية

مجرد عمل بسيط كلمة شكر بسيطة

معاملة حسنة ..

فقط ..

و انا عندما انادي بالمشاركة لا اقصد ان يعمل مثلنا

لا .. ولكن ليكن مقدرا مشاركا لنا روحيا

و هذا يكفي ..

:)

samar saad
07-08-2010, 01:34 PM
اتنا معاكي تماما يا سمر

بس دة ميمنعش من شوية مشاركة من كل واحد للتاني

والله بص يا وجدان لو هو بيحب زوجته اووووى يبقى هيساعدها من غير ماتقول وهيحب يريحها لكن اعرف رجالة للاسف بقى ايكش تكون بتموت كده وهو قاعد ولا على باله وشوفتها كتير والله لكن فى رجالة ماشاء الله عليهم وبتمنى جوزى يطلع كده يارررررررررررب

ساحرة33
07-08-2010, 02:00 PM
عندك حق يا سمر
لان الراجل يسعى طول النهار
والست هى الى بتقوم باعمال المنزل هو بيرجع تعبان عايز يرتاح:)