مشاهدة النسخة كاملة : لحظـة من فضلكم ... ده موضوع مهم

darkee
12-07-2010, 09:25 AM
السـلام عليكمـ
طبعـاً مع نهاية الموضوع فى ناس هتتعصب عليا وهيقولوا انت عشان جايب مجموع قليل وكدا بس بجد فكروا فى اللى هقوله ده ....

يعنى ايه كلمـة فاشل بالنسبة ليك ؟ ....

هـل هو اللى مجبش فوق 90 %

هل هو الواد او البنت اللى قاعد او اللى قاعدة جنبك ومعرفش حل مسألة الرياضة او سؤال علل بتاع الكيميا او رسمة الاحياء او سؤال التاريخ ؟

احنا ليه بنعمل كدا ياجماعـة ؟ .. ليه بنحكم على البنى ادم بأنه فاشل بسبب درجته فى مادة او مجموعه فى الثانوى ... ونرجع نقول مصر بتتخلف ؟

عارفين يعنى ايه فاشل ....

فاشل ده يعنى زى واحد دخل هندسة خد السنه فى سنتين وبقى مدمن وعاش حياته سواد فى سواد ويأس فى يأس ...

فاشل ده يعنى واحد مش عارف يفتح بقه عشان فى خمسمية واحد فى العيله زى ماما وبابا وطنط محاسن بيتحكموا فى قراره ...

هو ده الفاشل ... الامعـة ... العقل نعمة من عند ربنا ... ياريتنا نستخدمها صح

وعلى فكره انا مش بقول النماذج السودا بس انا بس بقول ده للتوضيح انا عارف ان فى نماذج حلوه كتير....

ارجو اننا نفكر بعد كدا قبل منطلق الحكم على بنى ادم مخلوق زينا بأنه فاشل ...

والســلامـ عليكمــ

الأستاذة أم شاهندة
12-07-2010, 09:33 AM
عمر ما كان عدم التوفيق فى الدراسة دليل نجاح أو فشل
كتير من العظماء لم يدرسوا أصلا ً
بل هناك منهم من لم ينجح أصلاً بالمدرسة
الفاشل هو الذى ييأس
إياكم واليأس
لا تنسوا أن الله موجود سبحانه وتعالى لا يضيع أجر من أحسن عملاً

واخدين بالكم من أحسن عملاً

أحسن العمل ستجد ما تريده
أى عمل

هل لو تخرج طالب من كلية الطب وكان الأول على دفعته
ثم نسى فوطة أو مشرط فى بطن مريض كما نسمع
ألا يكون فاشل ؟

عارفين فشل ليه ؟
لأنه لم يتقن عمله

بالتوفيق للجميع

darkee
12-07-2010, 09:35 AM
عمر ما كان عدم التوفيق فى الدراسة دليل نجاح أو فشل
كتير من العظماء لم يدرسوا أصلا ً
بل هناك منهم من لم ينجح أصلاً بالمدرسة
الفاشل هو الذى ييأس
إياكم واليأس
لا تنسوا أن الله موجود سبحانه وتعالى لا يضيع أجر من أحسن عملاً

واخدين بالكم من أحسن عملاً

أحسن العمل ستجد ما تريده
أى عمل

هل لو تخرج طالب من كلية الطب وكان الأول على دفعته
ثم نسى فوطة أو مشرط فى بطن مريض كما نسمع
ألا يكون فاشل ؟

عارفين فشل ليه ؟
لأنه لم يتقن عمله

بالتوفيق للجميع
هو ده اللى انا قصدى عليه ... لأنى كتير سمعت كلمة فاشل من زمايلى طول السنه على بعض الناس اللى ربنا مش واهبهم موهبة فى الرياضيات او عباقرة فى الكيميا او بيعرفوا يشرحوا بنى ادم فى حصة الاحياء ...

smooth_criminal
12-07-2010, 09:38 AM
معاك حق
بس المشكلة الناس مش عايزه تفهم كده
بس صفة فى مصر مش فى الانسان وده اللى بيفرق الدول المتقدمة عن المتخلفة و محش يقدر يقول ان مصر دولة متقدمة مع احترامى لمصر ولكل المصرين اللى انا واحد منهم

smooth_criminal
12-07-2010, 09:41 AM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

darkee
12-07-2010, 09:44 AM
معاك حق
بس المشكلة الناس مش عايزه تفهم كده
بس صفة فى مصر مش فى الانسان وده اللى بيفرق الدول المتقدمة عن المتخلفة و محش يقدر يقول ان مصر دولة متقدمة مع احترامى لمصر ولكل المصرين اللى انا واحد منهم

مهو لما نتربى على اساس اننا نكرمش الخمسه جنيه للعسكرى عشان منخدش المخالفة ونحور على اهلنا عشان منتعاقبش ونقضيها كوسه طول حياتنا فى الوظيفه وحتى فى طابور العيش يبقى مصر هى امى وامى علمتنى انى ابئى كدا ... وانا معاك يمعلم

العميل السرى
12-07-2010, 10:52 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كلامك صح وياريت الوعي والفهم دة يبقي عند كل الناس

انا طالب صنايع هل دة معناة اني مستوايا واتعامل قليل ؟ وعموما ً اهه انا في انتظار التنسيق

انا درست لغاية تانية ثانوي عام لكن رسبت رحت مغير مسار ورايح صنايع وبتندم اني مدخلتش صنايع من الاول لان دخلتها شوفت فعلا ان فية ناس بيئة ودي زي ما موجودين في الصنايع فية زيهم في كل مدارس مصر ولقيت برضة الناس المحترمة اكتر

بصراحة نظام الثانوي العام لو فضل علي ما هو عليه لما ربنا يرزقني بزوجة واولاد انا مش هدخلهم غير ازهر او نظام خاص مثلا صنايع خمس سنين لان دة الافضل قدامنا حاليا ً

والمجاميع مبقدش بتفرق معاك فلوس بتدخل معهد او كلية كويسة

وبجد نصيحة مهمة جدا ً لازم يبقي عندك هدف حقيقي في حياتك وتعمل من اجلة ولكل مجتهد نصيب

لازم نفكر علشان نتغير للافضل

gohary93
12-07-2010, 11:04 AM
الفاشل هو شخص بدأ من القاع و ظل فيه...
يعنى الى عدى عليه يوم من خير ميستفيد بيه فهو فاشل ... لانه بدأ يومة صفر وظل صفر... وخير استفادة هو التعلم أو قرأءة القرأن الكريم

تقبل مرورى

darkee
12-07-2010, 11:08 AM
الفاشل هو شخص بدأ من القاع و ظل فيه...
يعنى الى عدى عليه يوم من خير ميستفيد بيه فهو فاشل ... لانه بدأ يومة صفر وظل صفر... وخير استفادة هو التعلم أو قرأءة القرأن الكريم

تقبل مرورى

خير الكلام بجد حكمة مفيدة جدا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كلامك صح وياريت الوعي والفهم دة يبقي عند كل الناس

انا طالب صنايع هل دة معناة اني مستوايا واتعامل قليل ؟ وعموما ً اهه انا في انتظار التنسيق

انا درست لغاية تانية ثانوي عام لكن رسبت رحت مغير مسار ورايح صنايع وبتندم اني مدخلتش صنايع من الاول لان دخلتها شوفت فعلا ان فية ناس بيئة ودي زي ما موجودين في الصنايع فية زيهم في كل مدارس مصر ولقيت برضة الناس المحترمة اكتر

بصراحة نظام الثانوي العام لو فضل علي ما هو عليه لما ربنا يرزقني بزوجة واولاد انا مش هدخلهم غير ازهر او نظام خاص مثلا صنايع خمس سنين لان دة الافضل قدامنا حاليا ً

والمجاميع مبقدش بتفرق معاك فلوس بتدخل معهد او كلية كويسة

وبجد نصيحة مهمة جدا ً لازم يبقي عندك هدف حقيقي في حياتك وتعمل من اجلة ولكل مجتهد نصيب

لازم نفكر علشان نتغير للافضل

والله كلامك صح بس فعلا المفروض الانسان فى مصر يفضل طول عمره زى التعبان يلف حوالين القوانين العقيمة عشان يعرف يعيش

Mohamed.Helmy
12-07-2010, 11:25 AM
الفشــل ملوش علاقة بالتعليم والدراسة ...طيب افرض واحد دماغه مش فى التعليم وقعد يذاكر بس ربنا موفقهوش ..يبقى ده فاشل ؟؟؟ ..لا طبعا ..

الفاشل اللى بشرب حشيش . اللى بيعاكس بنات . اللى بيحقد عالناس ..اللى اللى .....الخ ....

شكرا للموضوع وعلى فكرة فى علماء كتير وناس كتير ماتوفقوش فى سنة وغيرتلهم مسار حياتهم للأحسن وبقول ماشاء الله ناس ليها قيمة وأسم

AMAR ELLYALY
12-07-2010, 12:09 PM
والله انا معاك فى اللى انت قولتة