مشاهدة النسخة كاملة : وجهات نظر (الكل يدخل موضوع مهم)

MIZO_2010
15-12-2009, 11:52 PM
(ان اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضيه )
وتبادل وجهات النظر يعطي المفهوم الكامل
انا عملت الموضوع ده علشان اعرف طريقة ووجهة نظر كل واحد في مذاكرت كل ماده
انتظر ردودكم وتكونوا مشكورين واي نصائح ولا اسئله انا في الخدمه وان شاء الله مش هتاخر كمان عن حد
ومن خلال الموضوع ده هنوصل لاحسن طريقه نذاكر بيها
ده علشان الي محيراه طريقة المذاكره انما ان امستقر والحمد لله هههههههههه

وذي ما المتل الانجليزي بيقول :
No gains without pains

~~ yaso ~~
16-12-2009, 08:21 AM
موضوع رائع وان شاء الله الكل يستفيد
بالتوفيق لينا كلنا يارب

MIZO_2010
16-12-2009, 09:07 AM
موضوع رائع وان شاء الله الكل يستفيد
بالتوفيق لينا كلنا يارب

شكرا علي المرور الجمييييييييييل
نورتي الموضوع بطلتك
وطالما الوضوع عجبك
ياريت تساعدنا وتكتبي وجهة نظرك

احبك بصمت
16-12-2009, 06:10 PM
بصراحه يعنى المذاكره دى بالنسبه ليا زى ماتكون حاطتت بطنيات كتيير اوووى فوق بعض لو كل يوم مشيت عليهم هينزلوا لتحت شويه وهكذا [معلشوا تشبيه غبى]يعنى كل ما تذاكر كل ما المذاكره تبقى سهله وبسيطه

يعنى كل ماده وليها اسلوب مذاكر انا هاقول على طريقه مذاكرتى وعلى فكره انا مش بطلع الاولى انا بطلع التانيه التالته واكيد ودا تقصير منى طبعا

العلوم بفهم الدرس واحفظ التعريفات واسئله علل والمعادلات وبعدين احل الاسئله كلها
الرياضه بحل الامثله المحلوله لحد ما افهم الدرس كوويس جددا وبعدين احل الاسئله برضو

العربى كل درس بطلع المعانى والاسئله بتاعته واحفظها وبصراحه دى عقدتى يعنى
الانجليزى دا عشقى بجد لغه عبقريه وكل ما اعرف اكتر احس انها بتكبر اكتر وبحفظ الكلمات فيها والجرامر والاستركتشرز بتاعت الدرس واحل الاسئله بتاعت كل درس
والدراسات حلووه جدددا وسهله بس عايزه كتر مراجعه
انا بس ينقصنى كتر المراجعه ودا تقريبا نقظه ضعفى بس ان شاء الله السنادى اراجع كوويس

الموضوع حلو اووى وانا بحب تبادل الاراء وانت كمان قولنا رايك يامستقر فى مذاكرتك عشان نستفيد من خبراتك

وانتى كمان ياجسى قوولى لينا اسلوبك ياجميل وعلى فره انتى وحشاانى اوووى مش بشوفك على الميل خااابص لييه؟

~~ yaso ~~
16-12-2009, 06:33 PM
انا العربى بذاكره من ملزمة جميلة عندى فيها المعانى وشرح واسئلة واجابتها وبحل اسئلة كتاب المدرسة والاضواء
والدراسات من ملزمة و كتاب المدرسة
والعلوم زى ما احبك بصمت قالت
اما الرياضة و الانجلش فبحس انى بلعب مش بذاكر
بس انا عندى مشكلة جامدة
انى بنسى بسرعة وبذات الدراسات بعد مااقعد اذاكر فيها واحفظها مسافة ما اخلص او اتنقل لجزئية تانية انسى اللى قبلها
:slap1qk6:
ياريت لو تقولولى بتراجعو الدراسات ازاى

MIZO_2010
16-12-2009, 08:08 PM
بصراحه يعنى المذاكره دى بالنسبه ليا زى ماتكون حاطتت بطنيات كتيير اوووى فوق بعض لو كل يوم مشيت عليهم هينزلوا لتحت شويه وهكذا [معلشوا تشبيه غبى]يعنى كل ما تذاكر كل ما المذاكره تبقى سهله وبسيطه

يعنى كل ماده وليها اسلوب مذاكر انا هاقول على طريقه مذاكرتى وعلى فكره انا مش بطلع الاولى انا بطلع التانيه التالته واكيد ودا تقصير منى طبعا

العلوم بفهم الدرس واحفظ التعريفات واسئله علل والمعادلات وبعدين احل الاسئله كلها
الرياضه بحل الامثله المحلوله لحد ما افهم الدرس كوويس جددا وبعدين احل الاسئله برضو

العربى كل درس بطلع المعانى والاسئله بتاعته واحفظها وبصراحه دى عقدتى يعنى
الانجليزى دا عشقى بجد لغه عبقريه وكل ما اعرف اكتر احس انها بتكبر اكتر وبحفظ الكلمات فيها والجرامر والاستركتشرز بتاعت الدرس واحل الاسئله بتاعت كل درس
والدراسات حلووه جدددا وسهله بس عايزه كتر مراجعه
انا بس ينقصنى كتر المراجعه ودا تقريبا نقظه ضعفى بس ان شاء الله السنادى اراجع كوويس

الموضوع حلو اووى وانا بحب تبادل الاراء وانت كمان قولنا رايك يامستقر فى مذاكرتك عشان نستفيد من خبراتك

وانتى كمان ياجسى قوولى لينا اسلوبك ياجميل وعلى فره انتى وحشاانى اوووى مش بشوفك على الميل خااابص لييه؟
جمييييييل جدا وربنا يوفقكك
وبالنسبه للبطاطين ولله التعبير ده محتاجينه قوي علشان الدنيا هنا برد علي الاخر
وانا اتوقع ليكي مستقبل احسن بس شوية مذاكره ذياده كده واصرار
وانا بقولك انتي هتبقي الاوله الاوله من غير منازع بس مش عليا ههههههههههههه مع احترامي طبعا
وبالنسبه للانجليزي فدي ماذتي المفضله طبعا هيا و الرياضه
وكمان نقاط الضغف لازم نقضي عليها
وانا هكتبلكم في رد قادم عن طريقتي

MIZO_2010
16-12-2009, 08:11 PM
انا العربى بذاكره من ملزمة جميلة عندى فيها المعانى وشرح واسئلة واجابتها وبحل اسئلة كتاب المدرسة والاضواء
والدراسات من ملزمة و كتاب المدرسة
والعلوم زى ما احبك بصمت قالت
اما الرياضة و الانجلش فبحس انى بلعب مش بذاكر
بس انا عندى مشكلة جامدة
انى بنسى بسرعة وبذات الدراسات بعد مااقعد اذاكر فيها واحفظها مسافة ما اخلص او اتنقل لجزئية تانية انسى اللى قبلها
:slap1qk6:
ياريت لو تقولولى بتراجعو الدراسات ازاى

يا ملزماتك (جسي )ملكة الملزمات في مصر هههههههههه
ولو عن النسايان انا دعلتك دعوه وانا دعواتي مستجابه ههههههههههههه
وبالنسبه للطريقة مراجعة الدرسات ومراجعة ومذاكرة المواد التانيه
ليا رد قادم فيها بس لما اشوف بقيت الاراء
وشكرا

هيرمونى جرينجر
16-12-2009, 08:16 PM
موضوع جميييييل جدااااااااا
واحلى حاجه اننا كلنا بنحب الانجلش والرياضه
بس انا عندى الرياضه اكتر دى عشقى الاول والاخير ههههههههه
الدراست بكرههها جداااااااا انا بذاكر من ورق المستر بتاعى ومن ملخص الامتاحن وهيا فعلا محتاجه مراجعه دايما
انا اصلا بقول السنه دى تخلص وبعد كده مش هافتح الدراسات تانى
العلوم ماده جميله جدااااااا بس ارخم حاجه فيها الرسومات بس انا بح اكتر الكيمياء فيها وبذاكرها بقر الدرس وافهمه كويس ولو فى حاجه محتاجه حفظ وده قليل اوى لما تلاقيه فيها بحفظه وبعد كده حاحلى التمارين
العربى انا بحب النحو جداااااااا بفهم الدرس واحلى عليه والنصوصو والقراء والقصه كلها بطلع المعانى والمظاهر والاسئله من عندى وبعد كده اقلب على التمارين
وربنا يسترها السنه دى
وانتظروا عوده ليا

احبك بصمت
17-12-2009, 09:06 AM
جمييييييل جدا وربنا يوفقكك

وبالنسبه للبطاطين ولله التعبير ده محتاجينه قوي علشان الدنيا هنا برد علي الاخر
وانا اتوقع ليكي مستقبل احسن بس شوية مذاكره ذياده كده واصرار
وانا بقولك انتي هتبقي الاوله الاوله من غير منازع بس مش عليا ههههههههههههه مع احترامي طبعا
وبالنسبه للانجليزي فدي ماذتي المفضله طبعا هيا و الرياضه
وكمان نقاط الضغف لازم نقضي عليها
وانا هكتبلكم في رد قادم عن طريقتي

انا مش عايزه اطلع الاولى عليك كفايه عليا اطلع الاولى على المحافظه او الاداره ان مفيش تنافس بينى وبينك سبتلك الاول على الجمهوريه مش عيزاها

ادينا مستنين ردك عشان تقول بتذاكر ازاى يا استاذ اول على الجمهوريه وتفدنا كدا بمعلوماتك

MIZO_2010
17-12-2009, 02:22 PM
انا مش عايزه اطلع الاولى عليك كفايه عليا اطلع الاولى على المحافظه او الاداره ان مفيش تنافس بينى وبينك سبتلك الاول على الجمهوريه مش عيزاها

ادينا مستنين ردك عشان تقول بتذاكر ازاى يا استاذ اول على الجمهوريه وتفدنا كدا بمعلوماتك

ههههههههههه ماشي
بذاكر العلوم
بعد لما افهم باخد المفكره واذاكر الي فيها علي الدرس يعني المعدلات وكده والتعريفات والتفسيرات وكده
وعلي فكره في جزء لازم تكوني فيه حافظه المعدلات ومتاسسه في جزء الكميا علشان كده نصيحه احفظي ورقة المعدلات اللاتنيه الي في اول كتاب الامتحان وبعد كده جزء المعدلات كله هيبقي سهل
ولما تخلصي من المذكره ارجعي للدرس هتلاقي مش باقي غير نقط بسييييييييييييطه جدا راجعي عليها ولمي الدرس من تاني مذاكره وحلي كل الاسئله الي عليه
وبعد كده صدقيني مستحيييييييييييييل هتنسي الدرس تاني
بوكده تبقي العلوم لعبه
----------------
بالنسبه للعربي فبيختلف يعني لو نحو افهمي القاعده وطبقي من قطع من الاضواء من ورا عليها ولو مش فاهمه ارجعي للمدرس او المدرس ولو نصوص اول حاجه بتقري النص وبتحسيه وبتدخلي في جو النص يعني تكوني مدمجه قوي مع النص بنفس المشاعر الي يحملها علشان تقدري تحفظي بسرعه وتمسكي المعاني وقبل ما تحفظي النص حسيه هيبقي سهل وبعد كده الجمليات هتلاقي لو انتي حسيتي النص بتقوليها لواحدك ده طبعا بعد ما تقريها
ولو قرائه افهمي فكرة الموضوع الي انتي بتحفظيه وحطي كل الدوافع والمتعلقات في دماغك وابداي بالحفظ نقطه نقطه وطلعي علي كل نقطه في الدرس سؤال واحفظيه علي هيئة اسئله
اما بالنسبه للقصه فخديها علي انها حكايه اهم حاجه تدخلي في معني القصه وانتي هتفتكريها لواحدك وبعد كده قسميها لاسئله واحفظيها علي هيئة اسئله هتكون سهله
وطبعا بعد كل ده لازم تكوني بتحلي بعد مذاكرة كل درس عليه كل الاسئله
وبكده يبقي العربي تذوق واحاسيس وجمال
------------------------------------------------
وبالنسبه للدرسات جغرافيا افهم الخريطه يعني احطها في دماغي الاول وبعد كده احفظ الاماكن فيها علي هيئة اغنيه هههههههههه
المهم بالنسبه بقي للماكن البترول ولاهميات والكلام ده بحفظ اسئلة المفكره بتاعت بم تفسر والنتائج والتعريفات وهيا بتبقي سهله بعد كده
طبعا كل درس بيتخلص عن طريق اني اعمل 4 او5اسئله يلموا الدرس كلوا بالطريقه دي وانا براجع بفضل فاكر
وبالنسبه للتارلايخ باخده علي انه حكاية وده مبنسيش لاني بفضل فاكر الحكايه طبعا واحفظ الشخصيات والاعمال وكده
وفي ليلة الامتحان واان براجع اقرا بس لاني بكون حافظ طبيعي
وبكون مجهز 3 او 4 اسئله عن كل درس من الي هما بيلمواالدرس كله وبكده تبقي الدرسات حكايات قبل النوم ههههههههه
----------------------------------------
رياضيات بالنسبه للجبر ده بقي جميل جدا افهم بس الطريقه وحل لحد لما احفظ المسائل وطريقتها ههههههههههه
وبالنسبه للهندسه احفظ النظريات والنتائج علي هيئة اغاني واطبق بقي لحد لما متروحش ابدا من بالي
وبكده بتبقي المذاكره مزيكا ههههههههههههه
-------------------------------
بالنسبه للانجليش ده بقي انا كل لما شوف جمله ومعرفاش احولها انجليزي لما بدات الحمد لله اخد عليه
طبعا بحفظ الكلماغت والقواعد كيفية بناء الجمل واقعد بقي كل يوم قبل لما انام اتكلم شوية انجليزي وابني جمل ههههههههههه
وبالنسبه للقصه فدي بترجمها واحفظها علي هئة اسئله
وبكده يبقي الانجليزي لغه اساسيه في الحياه
-------------------------------------------
بالنسبه للكمبيوتر انا بالنسبالي كل فصل وله خواصه في المذاكره
وبكده يبقي الكمبيوتر تصنيفات
--------------------------------------------------
والرسم باجي اخر السنه ومعايا مذكره بحفظها وادرب علي كذا موضوع كدا طول السنه وعلي تسريع الادين علشان وقت الامتحان
وبكده يبقي الرسم روتين ممل
------------------------------------
وذي ما اتفقنا في الدرسات علشان نراجع بنسقم الدرس لاسئله بتشيل الدرس كله وبكده لما نجي نراجع بيكون اسهل
وفي ملاحظه هامه :
خدالمذاكره علي انها متعه او شئ لازم تعمليه في حياتك او عاده
واوعي تخديها علي انها عمل او شئ ملل او جهد
ودي انا قلتها قبل كده
-------------------------------------------------------------------------
واسف علي الاطاله
واي خدمه او سؤال انا موجود وفي الخدمه علطول
وشكراااااااااااااااااااااا
-----------------------------------------------

هارى12345
17-12-2009, 06:40 PM
السلام عليكم الموضوع ده جميل جدااااااااااا وعجبنى خااااااالص
بالنسبة لمذاكرتى فانا بحب التغير فى طريقة المذاكرة بس الصراحة مش بمشى على الطرق اللى حد بيقلى عليها ولا حتى الللى بقراه من المنتدى
انا الرياضيات بذاكرها من المعاصر اول حاجة بفهم من المستر بتاع الدرس وبعد كدة اذاكر من المعاصر واحل كل الاسئلة وبموووووت فى اسئلة المتفوقين اللى فى المعاصر وفى اخر السنة بمسك المعاصر من اول صفحة لاخر صفحة احل كل الاسئلة والامتحانات وبعد كدة االمستر بيدينى التوقعات المرئية اسئلتها جميلة الصراحة
العلوم بموت فيه وانا شاطر جدااااااااا فى الفيزياء ومتعتبروش ده غرور بس دى الصراحة وبحب الكيمياء اوى بس الاحياء فيه حبة غتاتة علشان الرسومات وبذاكره من الامتحان واحل كل الاسئلة اللى على الدرس وكذلك الامر فى اخر السنة(زى المعاصر) وبعد كدة بحل امتحانات كتير على المنهج وبتبقى سهلة جداااااااااااااااااااااااااا
العربى بذاكره عادى بحفظ كل مظاهر الجمال والمعانى وبحل اسئلة بس مش كتير زى الرياضيات والعلوم
الدراسات بقى بكره كل نقطة فيها بذاكرها بالعافيه بس الصراحة لما بذاكرها بحفظها حفظ جامد بس مش بحبها وبذاكرها الامتحان الانجليزى بمووت فيه بحفظ المعانى والقواعد والجمل وكل حاجة على الدرس وبعدكدة بحل كل اسئلة الدرس وبذاكره من جيم
اما الرسم والكمبيوتر مش عارف فيهم حاجة خاااااااااااااااااااالص ولا فتحته حتة ويا رييت تقولولى اذاكره عادى من المذكرات اللى هنا ولا حكاية الحذف دى حقيقة انا فربت اتجنن
خلاص انا كدة خلصت
ملحوظة المواد الادبية بذاكرها وانا بتمشى فى البيت ههههههههههههههه اخش المطبخ اطلع من المطبخ ادخل اوضى اطلع منها اتمشى فى السيتينك روم ههههههههههه وبعدين اطلع فوق بس بردو ببقى بحفظ اتمشى واحفظ واتفرج على المناظر الطبيعية من البلكونة ههههههههه وانزل تحت وهكذا بس الموضوع ده بيعصب اللى عندانا فى البيت جدااااااااا هههههههه علشان كل ما امشى انشر الصوت العلى المزعج
وبعد ما اخلص الدرس اقعد بقى على السرير واااء واااء رجلى وااء ههههههههههههههههههههههه
كفايه انا تعبت سلام

هيرمونى جرينجر
17-12-2009, 10:02 PM
بجد طرقكم جميييييله
وكمان هارى نوه عن حاجه
نتوا بتذاكروا بورقه وقلم ولا شفوى
لانى عن نفسى كله بصوت ولازم وانا بحفظ اكون بتحرك
الانجلش بس اللى بذاكره بورق علشان احفظ الكلمات
وكمان انا عارفه ان الطريه دى غلط بس للاسف متعوده عليها فلدرجه انى كان عندى دور برد جامد وصوتى كان مبحوح خالص وكان بيطلع بالعافيه فيوميها كنت بذاكر باعافيه وقعدت اعيط مش عارفه اذاكر خالص

هارى12345
17-12-2009, 10:10 PM
ههههههههههههه انا بردو صوتى بيوجعنى بس مش علشان برد لا هو كدة يغيب يغيب ويوجعنى جدااااا
بس ايه قعدى تعيطى دى ههههههههههههه
انا الرياضة والانجليزى بذاكرهم بالورقة والقلم علشان الحل والكلمات
وساعات بسمع المواد الادبية كتابة وكدة يعنى بس قليل لما يكون عندى وقت

نيفيل لونجبوتم
17-12-2009, 11:02 PM
:039uw8::039uw8:انا جديده معاكو في المنتدى ودي اول مشاركه ليا
الموضوع جميل جدا ورائع
قبل ما اقولكو طريقتي في المذاكره
انا عايزه اطلب طلب منكم
ممكن تساعدوني ؟
انا باخد 7 دروس
باخد 3 دروس في الحد والاربعاء و4 دروس في السبت والتلاتاء
والاتنين والخميس فاضين
انا ايام السبت والتلاتاء والاحد والاربعاء باجي تعبانه وبنام
بتبقى الايام ضاعت
والاتنين والخميس هما اللي بذاكر فيهم
من رأيكو احول حبه دروسي ليوم الاتنين والخميس عشان اعمل موازنه ولا ايه؟
ياريت تساعدوني وتقولولي ازاي بتوفقوا مابين الدروس والمذاكره
مستنيا ردودكم على العموم انا اسمي رنا
طولت عليكم
سلام

احبك بصمت
18-12-2009, 12:36 AM
ههههههههههه ماشي

بذاكر العلوم
بعد لما افهم باخد المفكره واذاكر الي فيها علي الدرس يعني المعدلات وكده والتعريفات والتفسيرات وكده
وعلي فكره في جزء لازم تكوني فيه حافظه المعدلات ومتاسسه في جزء الكميا علشان كده نصيحه احفظي ورقة المعدلات اللاتنيه الي في اول كتاب الامتحان وبعد كده جزء المعدلات كله هيبقي سهل
ولما تخلصي من المذكره ارجعي للدرس هتلاقي مش باقي غير نقط بسييييييييييييطه جدا راجعي عليها ولمي الدرس من تاني مذاكره وحلي كل الاسئله الي عليه
وبعد كده صدقيني مستحيييييييييييييل هتنسي الدرس تاني
بوكده تبقي العلوم لعبه
----------------
بالنسبه للعربي فبيختلف يعني لو نحو افهمي القاعده وطبقي من قطع من الاضواء من ورا عليها ولو مش فاهمه ارجعي للمدرس او المدرس ولو نصوص اول حاجه بتقري النص وبتحسيه وبتدخلي في جو النص يعني تكوني مدمجه قوي مع النص بنفس المشاعر الي يحملها علشان تقدري تحفظي بسرعه وتمسكي المعاني وقبل ما تحفظي النص حسيه هيبقي سهل وبعد كده الجمليات هتلاقي لو انتي حسيتي النص بتقوليها لواحدك ده طبعا بعد ما تقريها
ولو قرائه افهمي فكرة الموضوع الي انتي بتحفظيه وحطي كل الدوافع والمتعلقات في دماغك وابداي بالحفظ نقطه نقطه وطلعي علي كل نقطه في الدرس سؤال واحفظيه علي هيئة اسئله
اما بالنسبه للقصه فخديها علي انها حكايه اهم حاجه تدخلي في معني القصه وانتي هتفتكريها لواحدك وبعد كده قسميها لاسئله واحفظيها علي هيئة اسئله هتكون سهله
وطبعا بعد كل ده لازم تكوني بتحلي بعد مذاكرة كل درس عليه كل الاسئله
وبكده يبقي العربي تذوق واحاسيس وجمال
------------------------------------------------
وبالنسبه للدرسات جغرافيا افهم الخريطه يعني احطها في دماغي الاول وبعد كده احفظ الاماكن فيها علي هيئة اغنيه هههههههههه
المهم بالنسبه بقي للماكن البترول ولاهميات والكلام ده بحفظ اسئلة المفكره بتاعت بم تفسر والنتائج والتعريفات وهيا بتبقي سهله بعد كده
طبعا كل درس بيتخلص عن طريق اني اعمل 4 او5اسئله يلموا الدرس كلوا بالطريقه دي وانا براجع بفضل فاكر
وبالنسبه للتارلايخ باخده علي انه حكاية وده مبنسيش لاني بفضل فاكر الحكايه طبعا واحفظ الشخصيات والاعمال وكده
وفي ليلة الامتحان واان براجع اقرا بس لاني بكون حافظ طبيعي
وبكون مجهز 3 او 4 اسئله عن كل درس من الي هما بيلمواالدرس كله وبكده تبقي الدرسات حكايات قبل النوم ههههههههه
----------------------------------------
رياضيات بالنسبه للجبر ده بقي جميل جدا افهم بس الطريقه وحل لحد لما احفظ المسائل وطريقتها ههههههههههه
وبالنسبه للهندسه احفظ النظريات والنتائج علي هيئة اغاني واطبق بقي لحد لما متروحش ابدا من بالي
وبكده بتبقي المذاكره مزيكا ههههههههههههه
بالنسبه للانجليش ده بقي انا كل لما شوف جمله ومعرفاش احولها انجليزي لما بدات الحمد لله اخد عليه
طبعا بحفظ الكلماغت والقواعد كيفية بناء الجمل واقعد بقي كل يوم قبل لما انام اتكلم شوية انجليزي وابني جمل ههههههههههه
وبالنسبه للقصه فدي بترجمها واحفظها علي هئة اسئله
وبكده يبقي الانجليزي لغه اساسيه في الحياه
-------------------------------------------
بالنسبه للكمبيوتر انا بالنسبالي كل فصل وله خواصه في المذاكره
وبكده يبقي الكمبيوتر تصنيفات
--------------------------------------------------
والرسم باجي اخر السنه ومعايا مذكره بحفظها وادرب علي كذا موضوع كدا طول السنه وعلي تسريع الادين علشان وقت الامتحان
وبكده يبقي الرسم روتين ممل
------------------------------------
وذي ما اتفقنا في الدرسات علشان نراجع بنسقم الدرس لاسئله بتشيل الدرس كله وبكده لما نجي نراجع بيكون اسهل
وفي ملاحظه هامه :
خدالمذاكره علي انها متعه او شئ لازم تعمليه في حياتك او عاده
واوعي تخديها علي انها عمل او شئ ملل او جهد
ودي انا قلتها قبل كده
-------------------------------------------------------------------------
واسف علي الاطاله
واي خدمه او سؤال انا موجود وفي الخدمه علطول
وشكراااااااااااااااااااااا
-----------------------------------------------

دا انت كدا قلبت مطرب مش طالب

انا طرقتيى غيرك خالص

ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

احبك بصمت
18-12-2009, 12:40 AM
السلام عليكم الموضوع ده جميل جدااااااااااا وعجبنى خااااااالص
بالنسبة لمذاكرتى فانا بحب التغير فى طريقة المذاكرة بس الصراحة مش بمشى على الطرق اللى حد بيقلى عليها ولا حتى الللى بقراه من المنتدى
انا الرياضيات بذاكرها من المعاصر اول حاجة بفهم من المستر بتاع الدرس وبعد كدة اذاكر من المعاصر واحل كل الاسئلة وبموووووت فى اسئلة المتفوقين اللى فى المعاصر وفى اخر السنة بمسك المعاصر من اول صفحة لاخر صفحة احل كل الاسئلة والامتحانات وبعد كدة االمستر بيدينى التوقعات المرئية اسئلتها جميلة الصراحة
العلوم بموت فيه وانا شاطر جدااااااااا فى الفيزياء ومتعتبروش ده غرور بس دى الصراحة وبحب الكيمياء اوى بس الاحياء فيه حبة غتاتة علشان الرسومات وبذاكره من الامتحان واحل كل الاسئلة اللى على الدرس وكذلك الامر فى اخر السنة(زى المعاصر) وبعد كدة بحل امتحانات كتير على المنهج وبتبقى سهلة جداااااااااااااااااااااااااا
العربى بذاكره عادى بحفظ كل مظاهر الجمال والمعانى وبحل اسئلة بس مش كتير زى الرياضيات والعلوم
الدراسات بقى بكره كل نقطة فيها بذاكرها بالعافيه بس الصراحة لما بذاكرها بحفظها حفظ جامد بس مش بحبها وبذاكرها الامتحان الانجليزى بمووت فيه بحفظ المعانى والقواعد والجمل وكل حاجة على الدرس وبعدكدة بحل كل اسئلة الدرس وبذاكره من جيم
اما الرسم والكمبيوتر مش عارف فيهم حاجة خاااااااااااااااااااالص ولا فتحته حتة ويا رييت تقولولى اذاكره عادى من المذكرات اللى هنا ولا حكاية الحذف دى حقيقة انا فربت اتجنن
خلاص انا كدة خلصت
ملحوظة المواد الادبية بذاكرها وانا بتمشى فى البيت ههههههههههههههه اخش المطبخ اطلع من المطبخ ادخل اوضى اطلع منها اتمشى فى السيتينك روم ههههههههههه وبعدين اطلع فوق بس بردو ببقى بحفظ اتمشى واحفظ واتفرج على المناظر الطبيعية من البلكونة ههههههههه وانزل تحت وهكذا بس الموضوع ده بيعصب اللى عندانا فى البيت جدااااااااا هههههههه علشان كل ما امشى انشر الصوت العلى المزعج
وبعد ما اخلص الدرس اقعد بقى على السرير واااء واااء رجلى وااء ههههههههههههههههههههههه
كفايه انا تعبت سلام

انا كمان معرفش حاجه عن الكمبيوتر ولا الرسم

انا بذاكر الدراسات وانا بتمشى فى الاوضه بس مش بخرج منها لحسن كدا هيبقى فيها ضرب هههههه

وصوتى ما شاء الله يسمع سابع جار واحيانا بحط صابعى فى ودنى واسمع واعلى صووتى اووى ولما احفظ كتير اووى ودانى بتحمر ووشى يسخن وبتبقى حالتى حااله

وفى الاخر بنام مقتوله على السرير احلم بالدراسات

انا مره ماما دخلت عليا الاوضه بليل وانا فى تانيه اعدادى لقتنى بسمع دراسات واتخضت منى هههههه

دمعةالربيع
18-12-2009, 12:42 AM
موضووووووووع قممممممممة

بالنسبة الي سمعت احد الدكاتر يقول على المداكرة ووو

انو الواحد يجلس وحدو في مكان هادىء ويجلس بطريقة سليمة اي مسوي ظهرو كويس ههه حتى يسهل الاستوعاب لكن انا صراحة كل شوي اعمل حركة اقوم اجلس هههههههههههههههههههههه المهم قبل ما اداكر ادعي ربنا يشرح صدري ويسر امري وتدخلي المعلومة بسرعة قبل ما امل هههههههه وادا اتدكرت حاجات تانية ارجعلكم ان شاءالله...

احبك بصمت
18-12-2009, 12:43 AM
بجد طرقكم جميييييله
وكمان هارى نوه عن حاجه
نتوا بتذاكروا بورقه وقلم ولا شفوى
لانى عن نفسى كله بصوت ولازم وانا بحفظ اكون بتحرك
الانجلش بس اللى بذاكره بورق علشان احفظ الكلمات
وكمان انا عارفه ان الطريه دى غلط بس للاسف متعوده عليها فلدرجه انى كان عندى دور برد جامد وصوتى كان مبحوح خالص وكان بيطلع بالعافيه فيوميها كنت بذاكر باعافيه وقعدت اعيط مش عارفه اذاكر خالص

انا صوتى عمره ما كان مبحوح على طول صوتى عالى ههههه

انا لازم اكتب فى كل المواد عشان ما اسرحش

احبك بصمت
18-12-2009, 12:46 AM
انتوا بتعملوا ايه لما حاجه فى المذاكره بتقف قدامكووا او تحسوا انها صعبه ومش راضيه تتدخل فى دماغكوا؟

احبك بصمت
18-12-2009, 12:51 AM
:039uw8::039uw8:انا جديده معاكو في المنتدى ودي اول مشاركه ليا
الموضوع جميل جدا ورائع
قبل ما اقولكو طريقتي في المذاكره
انا عايزه اطلب طلب منكم
ممكن تساعدوني ؟
انا باخد 7 دروس
باخد 3 دروس في الحد والاربعاء و4 دروس في السبت والتلاتاء
والاتنين والخميس فاضين
انا ايام السبت والتلاتاء والاحد والاربعاء باجي تعبانه وبنام
بتبقى الايام ضاعت
والاتنين والخميس هما اللي بذاكر فيهم
من رأيكو احول حبه دروسي ليوم الاتنين والخميس عشان اعمل موازنه ولا ايه؟
ياريت تساعدوني وتقولولي ازاي بتوفقوا مابين الدروس والمذاكره
مستنيا ردودكم على العموم انا اسمي رنا
طولت عليكم
سلام

بصى يا قمرة انتى يوم الدرس اصحى من الفجر ذاكرى لو هو يوم اجازه ومفهوش مدرسه وربنا هيكرمك

وصلى ركعتين قضاء حاجه قبل ماتذاكرى كدا وربنا هيكرمك

وانا افضل لو تخلى دروسك كلها فى يومين واليومين دول تعملى فيها حاجات الدروس وتذاكراى حاجات بسيطه كدا وباقى الايام تذاكرى بجديه وربنا هيكرمك ان شااااء الله

بصراحه انا بكره الدروس بس باخده باالاجبار هى اللى بتضيع وقتى والله هى والنت بس لازم ناخدها

انتى جربى كدا اللى قولتلك عليه وانا تحت امرك يارنا

HeMa-SaMa
18-12-2009, 02:36 AM
يآآآه دا انا على كدا مش بذاكر خالص وفاشل

انا يمكن بكتيرى ساعة ساعة ونص فى اليوم بس طول النهار فى الدروس

العربى الاستاذ عامل لنا مذكرة جامدة جدا بتقفل لنا المنهج

والعلوم الاستاذ بيشرح ويكتب وبعدين احنا نكتب ونحفظ وراه

الدراسات بزهق من النسب الى فيها والتواريخ بس بحاول فى المراجعة اليومين دول مش افوت نسبه او تاريخ من غير ما احفظه

الرياضيات يوم الاثنين والخميس بحل محافظتين جبر وهندسة

وبسـ وربنا يستر

Mo0on Light
18-12-2009, 05:14 PM
السلام عليكم
موضوع حلو جدا وعرفت منه طرق حلوه للمذاكره
ربنا يوزفقكم كلكم ونسمع احلى الاخبار عنكم ف الامتحانات
وبالمسبه للمذاكره فانا فيا حاجه مش عارفه اغيرها انى ممكن اقعد يومين مافتحش كتاب واجى بعدها اعوض اليومين دول ومنمش كام يوم بعدها علشان بيجيلى اوقات بزهق م المذاكره فباخد فترة راحة ببس بتبقى طويله شويه
ياريت اللى عنده حل يقولى
والعلوم دا لعبتى مش بتعب خالص ولا بمل منه وخصوصا الكيميا الاول بحل الاسئله على اساس فهمى من شرح المدرس وبعدين ارجع اذاكر الدرس علشان احس انى براجع عليه مش بذاكره من جديد وبيبقى سهل جدا
اما الدراسات دى بقعد ف الدرس ساعه اتنين تلاته وبذاكرها بإنى بقرا الدرس كله مره وحده وافهم مضمونه وبعدين اقسمه اجزاء واطلع على جزء اسئله وهكذا وف اخر الدرس اجاوب على كل الاسئله اللى طلعتها وبعدين احل اسئلة الملخص
والعربى دا ماليش طريقه محدده فيه خالص بس النحو بفهم القاعده واحل اسئله كتييييييييير عليها علشان منسهاش تانى
والانجليزى دا اسهل ماده ومش بياخد معايا وقت كتير بس القصه بقراها وبعدين ابدأ اى كلمه جديده اكتبها واكتب جنبها معناها وبعدين لما اخلص التشبتر ارجع لكلمات المعاصر بس بتكون سهله لانى حفظتها
والرسم دااااااااا ربنا يستر هههههه اكيد زى كل سنه هنقص 5 اتعودت
مذاكرتش غير صفحه وحده لغاية دلوقتى
والحاسب واقفه عند الفصل الخامس محلك سر
والرياضه اهم حاجه احل كل اسئلة المعاصر علشان احس انى فهمت الدرس كويس
وانا بحب اذاكر وانا بتمشى بس مش بحب اىىىىى صوت يبقى جنبى ولا بحب اذاكر بصوت غير الدراسات لانى بشرحها لنفسى
ولو فى حاجه كانت صعبه ف اى ماده برجع للمدرس يشرحالى تانى حتى لو 10 مرات لغاية مافهمها

ربنا يوفقكم كلكم يارب

هيرمونى جرينجر
18-12-2009, 06:27 PM
افكار جميله
بس يا نيفيل انا باخد زيك 7 دروس ومش باخد يوم راحه كل يوم دروس لو اقدر اعمل زيك كنت عملت
خليكى كده وابقى ضبطى مذاكرك اليوومين دول وممكن تذاكرى من اول الفجر او تنامى وتصحى من الو الساعه 2 او 3 وتكملى مذاكر للصبح

HeMa-SaMa
18-12-2009, 07:22 PM
انتوا زهقنين علشان بتاخدوا سبع دروس امال انا اعمل ايه 12 درس فى الاسبوع وفى يومين فى الاسبوع باخد فيهم 4 دروس

Mo0on Light
18-12-2009, 07:36 PM
وعايشين؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
لما انا السنه دى باخد 3 وقربت اعيط
انا مبدأتش دروس غير من ساته ابتدائى
الله يكون ف عونكم بجد

HeMa-SaMa
18-12-2009, 07:39 PM
طيب يا جماعة عاوز استشراتكم لو بتاخدوا دروس كتيره كدا هتذاكروا بالقليل كام ساعة فى اليوم

علشان محتارانا برجع من الدروس ميت بس بخاف انام بحس انى هضيع كدا

سيرة الايام
18-12-2009, 07:52 PM
السلام عليكم فى الاول وبعدين تعليق انا لما دخلت عجبنى الموضوع جدا واستفدت منه جدا انا بذاكر كل المواد بس عندى مشكلة فى مادة الرسم وحاسه كدة انى هنقص فيه كتير لو سمحتوا قولولى اعمل ايه رغم انى بحب التلوين لكن ارسم دى صعبة لو حد فيكم يعرف يحللى مشكلتى يبقى متشكرة جدا ليه او ليها

~~ yaso ~~
20-12-2009, 06:25 PM
يا ملزماتك (جسي )ملكة الملزمات في مصر هههههههههه
ولو عن النسايان انا دعلتك دعوه وانا دعواتي مستجابه ههههههههههههه
وبالنسبه للطريقة مراجعة الدرسات ومراجعة ومذاكرة المواد التانيه
ليا رد قادم فيها بس لما اشوف بقيت الاراء
وشكرا

بركة والله . من ساعة ما دعتلى وانا مش عارفة اذاكر :lol:كل ما اجى اذاكر حاجة تحصل ياما حد يجلنا ياما مامتى تطلب منى حاجة ياما ازهق وفى الاخر حصلت حالة وفاة و انا والحمد لله نسيت اسمى شكلك كده كنت بتدعى عليا ودعوتك استجابت :stickjo4:ع العموم الحمد لله انا رجعت اذاكر تانى وميرسى ع الدعوة :)

انتوا بتعملوا ايه لما حاجه فى المذاكره بتقف قدامكووا او تحسوا انها صعبه ومش راضيه تتدخل فى دماغكوا؟
انا بخدها تحدى يا انا يا الحاجة اللى واقفة قدامى
السلام عليكم فى الاول وبعدين تعليق انا لما دخلت عجبنى الموضوع جدا واستفدت منه جدا انا بذاكر كل المواد بس عندى مشكلة فى مادة الرسم وحاسه كدة انى هنقص فيه كتير لو سمحتوا قولولى اعمل ايه رغم انى بحب التلوين لكن ارسم دى صعبة لو حد فيكم يعرف يحللى مشكلتى يبقى متشكرة جدا ليه او ليها
بصى ممكن تبقى تبعتيلى ميلك وانا عندى حاجات ع الكمبيوتر ممكن تفيدك عشان انا معنديش وقت و صبر عشان ارفعهم ع السايت فابعتهملك ع الميل اسهل
ده لو عايزة تتعلمى ترسمى مش اسئلة وكده يعنى

بالتوفيق...
:)

هارى12345
20-12-2009, 08:49 PM
بالنسبة للى خايفين من الرسم انا حطيت حاجات حاجات فى المتفوقين علشان يكون الموضوع ده خاص بالحوارات بس

طالب.
22-12-2009, 01:17 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
---------------------------------------

مشكور أخي الحبيب علي هذا الموضوع الرائع

Nada Ahmed 2050
24-12-2009, 10:33 PM
شكرا ليك على ذوقك وباذن الله اى سؤال هبقى اسالك فيه شكرا

Astro5
26-12-2009, 07:46 PM
هاي شباب ازيكوا عاملين ايه اخباركوا ايه ؟!!!!

Awatef Esmat
29-12-2009, 12:48 PM
يا جيسي دا اميلي ممكن تبعتيلي حاجات الرسم
awatef-f2000***********
سلااااااااااااااام