مشاهدة النسخة كاملة : ساعدونى، مشكلة "فنية"!

Eng. Ahmed Said
04-09-2009, 01:26 AM
بعد السلام عليكم جميعاً..

دلوقتى أنا بدأت دروس وكانوا أول درسين math وألمانى، الحمدلله خلصت المطلوب منى فى الأول وحليت الأسئلة إللى المستر إديهالنا وكمان حليت مجموعة إضافية من كتاب لامى وكله الحمدلله رب العالمين

المشكلة بقى كانت فى مادة الألمانى إللى بدأتها إمبارح والمستر إدالنا ملزمة نحل منها ونذاكر إللى هو إداهولنا، كده تمام لحد هنا وأنا إلتزمت وذاكرت كويس الحمدلله مرة وإتنين، المهم بقى إنه كان بيكتب على ورق فلوسكاب والمفروض إن إحنا بعد ما تنتهى الحصة هننزل نصورها وللأسف ما أسعفناش الوقت لإنجاز ده والمفروض كنت هقابل صاحبى أصور الورق النهاردة بس حصلتله ظروف منعته وإن شاء الله بكرة هقابله آخد منه الورق، وكمان المستر كان طالب مننا إننا نحل 200 سؤال من كتاب ستار...

طيب معلش أنا إتكلمت كتير، بس المشكلة بجد هنا إن الورق كتير والحل كتير، وأنا بكرة بإذن الله عندى درس كيميا ويوم السبت بإذن الله درس عربى وإنجليش، يعنى كده يومين مليانين 100% وربنا يكرمنى وأقدر أخلص التلات مواد فى اليومين دول! طيب إزاى هقدر أنجز المطلوب منى فى الألمانى بشكل كويس لإن برضه ممكن مادة زى العربى أو الكيميا تطلب منى وقت أكبر إنى أديلها وقت كبير فى يوم فاضى ليا!

وللعلم أنا ليا الحد والإتنين يومين فاضيين وده المُتفق عليه لحد دلوقتى بس إحتمال يوم منهم ينشغل بالكيميا، وأنا ياجماعة بجد محتاس ومش عارف هعمل إيه، بجد أنا تهمنى أوي البداية السليمة وماخليش حاجة تتراكم عليا، المساعدة ياجماعة ياااريت ربنا يخليكم

bonno
04-09-2009, 02:08 AM
نصيحة من اخ سبق له المرور بالمرحلة

اولا : العربي افهم النحو و اعرف اللي عندك في الادب واحفظ النصوص و ماتذاكرهوش قوي دلوقتي لان قبل الامتحان هتركز عليه 13 يوم + شهر 5

ثانيا : الانجليزي احفظ الكلمات بس و الباقي يتحل لما تحل في اخر شهرين 3+4+5 من كتاب surprise للماجعة النهائية

ثالثا : الرياضيات سيبك انت يعني كفاية تفهم الحة وتحل حبة افكار مش كتير وما تضيعش وقت كتير فيها الدرس اللي تحس انك كيس فيه سيبك منه و الباقي كام مسألة والسلام ........ يعني المهم حل امتحانات اخر السنة ومسائل المتفوقين

رابعا : الالماني لغة جديدة عليك يعني لازم تحبها و تحسها و تاخدها واحدة واحدة وما تقفش عند اللي الاستاذ بيحفظهولك
المهم فيها تعرف اكبر قدر كلمات و بعدين امتحانات اخر السنة هتحسسك انك كينج

خامسا : الكيمياء افهمها النهاردة وذاكرها اليوم اللي قبل الدرس
يعني اكتر مادة تتذاكر
ملخصا ثانية ثانوي سنة اخر السنة
ثالثة سنة كل يوم

يعني ماتخفش لو حسيت انك ضايع في ثانية لانك عندك وقت تلاقي نفسك
اسأل مجرب و لا تسال ..............

Eng. A'laa Salah
04-09-2009, 03:13 AM
نصيحة من اخ سبق له المرور بالمرحلة

اولا : العربي افهم النحو و اعرف اللي عندك في الادب واحفظ النصوص و ماتذاكرهوش قوي دلوقتي لان قبل الامتحان هتركز عليه 13 يوم + شهر 5

ثانيا : الانجليزي احفظ الكلمات بس و الباقي يتحل لما تحل في اخر شهرين 3+4+5 من كتاب surprise للماجعة النهائية

ثالثا : الرياضيات سيبك انت يعني كفاية تفهم الحة وتحل حبة افكار مش كتير وما تضيعش وقت كتير فيها الدرس اللي تحس انك كيس فيه سيبك منه و الباقي كام مسألة والسلام ........ يعني المهم حل امتحانات اخر السنة ومسائل المتفوقين

رابعا : الالماني لغة جديدة عليك يعني لازم تحبها و تحسها و تاخدها واحدة واحدة وما تقفش عند اللي الاستاذ بيحفظهولك
المهم فيها تعرف اكبر قدر كلمات و بعدين امتحانات اخر السنة هتحسسك انك كينج

خامسا : الكيمياء افهمها النهاردة وذاكرها اليوم اللي قبل الدرس
يعني اكتر مادة تتذاكر
ملخصا ثانية ثانوي سنة اخر السنة
ثالثة سنة كل يوم

يعني ماتخفش لو حسيت انك ضايع في ثانية لانك عندك وقت تلاقي نفسك
اسأل مجرب و لا تسال ..............

انا مش معاك في الكلام ده
سنه تانيه انا من رايي انها اهم من ثالثه وفرصه انك تجيب فيها درجات اعلي
صراحه في تانيه هي اللي فرقت معايا وكان ممكن لو اهتميت اكتر بيها احقق مجموع اعلي
وبالنسبه للعربي ماده رخمه مع الاعتذار لمدرسين العربي بالنسبه اللي مبيحبهاش زي حالاتي
والرياضه تفهم كويس بس تحل كتير علي قد ما تقدر زي ما انت قلت
والالماني معنديش فكره عنده لاني كنت اخدت فرنساوي
وبالنسبه للكيمياء ماده للفهم بس انا مش معاك في انك تذاكرها اليوم اللي قبل الدرس وقبل معاد درسك تراجعها
بس انا ضد انك تذاكر الحاجه لاول مره قبل الدرس علطول
ومش في الكيمياء بس في كل المواد

هتحاول تنفذ ده كله من دلوقتي ومع بدايه الدراسه هتتعقد وتتعب
ابدا بالتدريج وفي الاول المناهج سهله وطبيعي لما تبدا المذاكره وتدخلوا في المناهج هتلاقي نفسك تذاكر اكتر

بعد السلام عليكم جميعاً..

دلوقتى أنا بدأت دروس وكانوا أول درسين math وألمانى، الحمدلله خلصت المطلوب منى فى الأول وحليت الأسئلة إللى المستر إديهالنا وكمان حليت مجموعة إضافية من كتاب لامى وكله الحمدلله رب العالمين

المشكلة بقى كانت فى مادة الألمانى إللى بدأتها إمبارح والمستر إدالنا ملزمة نحل منها ونذاكر إللى هو إداهولنا، كده تمام لحد هنا وأنا إلتزمت وذاكرت كويس الحمدلله مرة وإتنين، المهم بقى إنه كان بيكتب على ورق فلوسكاب والمفروض إن إحنا بعد ما تنتهى الحصة هننزل نصورها وللأسف ما أسعفناش الوقت لإنجاز ده والمفروض كنت هقابل صاحبى أصور الورق النهاردة بس حصلتله ظروف منعته وإن شاء الله بكرة هقابله آخد منه الورق، وكمان المستر كان طالب مننا إننا نحل 200 سؤال من كتاب ستار...

طيب معلش أنا إتكلمت كتير، بس المشكلة بجد هنا إن الورق كتير والحل كتير، وأنا بكرة بإذن الله عندى درس كيميا ويوم السبت بإذن الله درس عربى وإنجليش، يعنى كده يومين مليانين 100% وربنا يكرمنى وأقدر أخلص التلات مواد فى اليومين دول! طيب إزاى هقدر أنجز المطلوب منى فى الألمانى بشكل كويس لإن برضه ممكن مادة زى العربى أو الكيميا تطلب منى وقت أكبر إنى أديلها وقت كبير فى يوم فاضى ليا!

وللعلم أنا ليا الحد والإتنين يومين فاضيين وده المُتفق عليه لحد دلوقتى بس إحتمال يوم منهم ينشغل بالكيميا، وأنا ياجماعة بجد محتاس ومش عارف هعمل إيه، بجد أنا تهمنى أوي البداية السليمة وماخليش حاجة تتراكم عليا، المساعدة ياجماعة ياااريت ربنا يخليكموحل مشكلتك تنظيم الوقت
هاقولك علي حاجه
محدش منا يقدر يساعدك في تنظيم وقتك انت الوحيد اللي تقدر تنظمه حسب ظروفك
واعتقد انك قريت ملاحظاتي علي رد bonno

Eng. Ahmed Said
04-09-2009, 10:46 AM
أنا الحمدلله منظم أسلوب إستثمار وقتى بشكل عام، لكن "خبايا" التجارب العملية مقدرش أعمل حسابها عشان مش بإيدى أتحكم فيها بنسبة تطمن!

وأنا طرحت الموضوع هنا كنوع من أنواع الدردشة بينا وبين بعض وأنا واثق إنى هلاقى إللى يساعدنى إن شاء الله لإن المنتدى هنا فى منتهى الإحترام

sh2awa _ 91
04-09-2009, 04:17 PM
انا هقولك على ابسط حل عشان تلاقي طول السنة وقت كفاية لكل المواد ..
انتا تخلص الدرس بتاعك وبعد لما تروح تاخد فترة راحة بسيطة وتبتدي تذاكر الي اخدته وتخلص واجباتك في المادة دي .
وبكدة يبقى بتخلص اول باول وتلاقي وقت فاضي تراجع طول السنة على الي انتا عايزه .
بالنسبة للي حصل معاك دي حاجة لا ارادية ومش هتحصل كل مرة يعني .
عديها الاسبوع دة وحاول تلم المواد ان شاء الله وبعدين تمشي على منهج نك تخلص الي بتاخده في نفس اليوم
صدقني هيساعدك اوي ان شاء الله

Moky
05-09-2009, 09:50 AM
أنا الحمدلله منظم أسلوب إستثمار وقتى بشكل عام، لكن "خبايا" التجارب العملية مقدرش أعمل حسابها عشان مش بإيدى أتحكم فيها بنسبة تطمن!

وأنا طرحت الموضوع هنا كنوع من أنواع الدردشة بينا وبين بعض وأنا واثق إنى هلاقى إللى يساعدنى إن شاء الله لإن المنتدى هنا فى منتهى الإحترام
لما تيجي تعمل جدول مذاكرة او تنظم وقتك يعنى سيب براح في الجدول مش تخلي الجدول متزنق وبالدقيقة
لو في جزء مثلا حيحتاج ساعتين مثلا سيبله في الجدول ساعتين ونصف ده عشان "الخبايا " والحاجات المفجأة اللي المدرسين بيطلبوها
أما لو ما فيش حاجة مفجأة وخلصت المذاكرة في وقت ااقل مما كنت محدد في الجدول يبقى مفيش مشكلة ويبقى قدامك فرصة انك تحل اكتر او تراجع
اصل في ناس بتعمل جدول بالدقيقة فلما تيجي حاجة مفجأة امتحان واجب كبير شوية الجدول يبوظ ويزعلوا اوي ويحسوا انهم ضايعين في المذاكرة.

انا كنت ألماني والحمد لله كنت جايبه فيه 50 وكنت جيباها بالحل اكتر من المذاكرة
كويس ان المدرس بتاعك مركز على الحل
انا مش باقولك ما تذكرش الالماني طبعا لازم تذاكر بس الحل حيفيدك اكتر من انك تقعد تراجع على اللي ذاكرته والاسئلة كلها بتتكرر حتوصل في المراجعة حتكون حفظت الاسئلة من كتر التكرار
وبعدين مش لازم تقعد تحل الاسئلة كلها مارة واحدة ممكن تأسمها على كذا مرة وتحلها ما بين المواد التانية

الكيمياء لو فهمتها يبقى مش حتاخد وقت في المذاكرة أما لو ما فهمتهاش حتأخد وقت طوييييييييييييييل ومش حتتذاكر كويس برضه يعنى تحاول بقدر الامكان انك ما تخرجش من الحصة الا لما تفهم و اصلا الباب الأول في الكيمياء سهل وقصير وأن كان الحفظ فيه أكتر من الفهم.

العربي طالما فاهم النحو و بتحل علي بيتلم بسهولة صحيح في ناس بتسيبه لفترة المراجعة وبتجيب نتيجة كويسه بس ما انصحكش انك تعمل كده لان ده بيسبب تعب أعصاب جامد الاحسن انك تذاكره اول بأول

وبعدين انت لسه في الاول ما تشدش نفسك جامد عشان ما تجيش في المهم وتكون زهقت معظم الكلام اللي في الاول بيبقى سهل و بيتلم بسهولة

أتمنى أني أكون افدتك

Eng. Ahmed Said
05-09-2009, 12:22 PM
لما تيجي تعمل جدول مذاكرة او تنظم وقتك يعنى سيب براح في الجدول مش تخلي الجدول متزنق وبالدقيقة
لو في جزء مثلا حيحتاج ساعتين مثلا سيبله في الجدول ساعتين ونصف ده عشان "الخبايا " والحاجات المفجأة اللي المدرسين بيطلبوها
أما لو ما فيش حاجة مفجأة وخلصت المذاكرة في وقت ااقل مما كنت محدد في الجدول يبقى مفيش مشكلة ويبقى قدامك فرصة انك تحل اكتر او تراجع
اصل في ناس بتعمل جدول بالدقيقة فلما تيجي حاجة مفجأة امتحان واجب كبير شوية الجدول يبوظ ويزعلوا اوي ويحسوا انهم ضايعين في المذاكرة.

انا كنت ألماني والحمد لله كنت جايبه فيه 50 وكنت جيباها بالحل اكتر من المذاكرة
كويس ان المدرس بتاعك مركز على الحل
انا مش باقولك ما تذكرش الالماني طبعا لازم تذاكر بس الحل حيفيدك اكتر من انك تقعد تراجع على اللي ذاكرته والاسئلة كلها بتتكرر حتوصل في المراجعة حتكون حفظت الاسئلة من كتر التكرار
وبعدين مش لازم تقعد تحل الاسئلة كلها مارة واحدة ممكن تأسمها على كذا مرة وتحلها ما بين المواد التانية

الكيمياء لو فهمتها يبقى مش حتاخد وقت في المذاكرة أما لو ما فهمتهاش حتأخد وقت طوييييييييييييييل ومش حتتذاكر كويس برضه يعنى تحاول بقدر الامكان انك ما تخرجش من الحصة الا لما تفهم و اصلا الباب الأول في الكيمياء سهل وقصير وأن كان الحفظ فيه أكتر من الفهم.

العربي طالما فاهم النحو و بتحل علي بيتلم بسهولة صحيح في ناس بتسيبه لفترة المراجعة وبتجيب نتيجة كويسه بس ما انصحكش انك تعمل كده لان ده بيسبب تعب أعصاب جامد الاحسن انك تذاكره اول بأول

وبعدين انت لسه في الاول ما تشدش نفسك جامد عشان ما تجيش في المهم وتكون زهقت معظم الكلام اللي في الاول بيبقى سهل و بيتلم بسهولة

أتمنى أني أكون افدتك

كلامك مقنع جداً وكويس فعلاً، عجبتنى حتة إنى لما أعمل جدول أسيب فترة بعد الوقت المحدد لإنجاز أى حاجة عشان أكون مرتاح أكتر وعامل حسابى لو فيه مفاجأت

العربى طبعاً لازم يكون أول بأول عشان ببساطة محدش فى ثانوية عامة بيراكم حد عليه

دينا وهبه
06-09-2009, 06:04 PM
الالمانى سهل جدا وهيخلص بسرعة باذن الله
وفر بس وقت النت لان النت فعلا بيسرق الوقت جامد

bonno
08-09-2009, 04:19 AM
انا عملت زي اللي كتبته ونصحت بيه وكانت النتيجة 99,3 %

بالنسبة ليا انا كان نهاري في الدروس واللايستيشن سنتر
اما الليل ف السهر و القهوة صحابي
النوم كان بعد صلاةالفجر والصحيان حسب الدروس

المدرسة الدخول مفتوح مادام الغياب لسه ما اتاخدش

ما اضنش ان ده نظام ينفع الا مع بتوع الريف

bonno
08-09-2009, 04:29 AM
على فكرة الشباب نظام مذاكرتهم بيختلف تماماعن البنات ( الطبيعة تغلب ) الشباب لعبيين يعني مستحيل يعدي يوم من غير ما يضيع وقت في اللعب والكلام الفاضي لكن ممكن جدا يعدي ايام بدون انه مجرد يفكر يذاكر على عكس الانسات

صلاح الدين حاتم
03-10-2009, 12:17 PM
عارف انت ضيعت وقتك اكتر فى النت وعرض مشكلتك