مشاهدة النسخة كاملة : من الاسرع..؟

مهندس عبدالعال نوفل
29-06-2009, 10:58 AM
لو تخيلنا إن هناك مسابقة في العدو شرطها الاساسى ان يكون الفائز من يقطع أطول مسافة في زمن معين .. بالقطع من سيفوز في هذه المسابقة سيكون الأكثر قوة والأمتن بنيانا والأكمل استعدادا .. هذا هو المنطق .. ولكن عندما نفاجئ بعكس ذلك تماما فقد نصاب بالذهول ونحن نرى إن من أوائل المتسابقين أشخاص لا يمكن تصور فوزهم بأي مركز متقدم .. ولكن هذا ما يحدث بالفعل عندما يقوم البعض بالعدو مع مجموعة ا لمتسابقين لمدة من الزمن وينسحبوا ليقوموا بأخذ قسط وافر من الراحة والتزود بما لذ وطاب من الطعام ثم يقومون باستكمال باقى الوقت من السباق فى يوم اخر ليحرزوا مركزا متقدما دون ان يحرك هذا الفعل اللجنة المنظمة للسباق .. ان هذا ما يحدث بالفعل فى امتحانات الثانوية العامة بما يمثل انتهاكا صارخا لمبدأ تكافئ الفرص .. كيف يقوم بعض الطلبة بتأجيل بعض المواد الى سنة اخرى يقومون خلالها بحفظ المواد .. الا يدل ذلك على انهم اقل ذكاء ويحصلون على درجات ليست من حقهم .. ان المنافسة العادلة هو امتحان للجميع فى وقت واحد يفرز القوى من الضعيف ويبين مستوى كل طالب ويعطى كل ذى حقا حقه.. هل آن الأوان ان نعيد للتعليم قوته وعدالته .. ان نظام السنة الواحدة هو الحل الامثل والعادل والذى يعيد إلى كل طالب حقه والى كل أسرة استقرارها.. هل لندائي من مجيب ؟.

سيف عبد العظيم
29-06-2009, 02:53 PM
الله انك الحق ولا غير الحق

لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله

اخى الحبيب ليس التعلم فقط ولاكن هناك امور كثيرة يجب ان تكون فى الاعتبار

النظام كله اخى اذا كنت انت متعجب من هذا فمبالك انهم كانو عاوزين يلغو مادة الدين

تقبل مرورى فى رعاية الله

محمد على ابوزياد
29-06-2009, 04:09 PM
لو تخيلنا إن هناك مسابقة في العدو شرطها الاساسى ان يكون الفائز من يقطع أطول مسافة في زمن معين .. بالقطع من سيفوز في هذه المسابقة سيكون الأكثر قوة والأمتن بنيانا والأكمل استعدادا .. هذا هو المنطق .. ولكن عندما نفاجئ بعكس ذلك تماما فقد نصاب بالذهول ونحن نرى إن من أوائل المتسابقين أشخاص لا يمكن تصور فوزهم بأي مركز متقدم .. ولكن هذا ما يحدث بالفعل عندما يقوم البعض بالعدو مع مجموعة ا لمتسابقين لمدة من الزمن وينسحبوا ليقوموا بأخذ قسط وافر من الراحة والتزود بما لذ وطاب من الطعام ثم يقومون باستكمال باقى الوقت من السباق فى يوم اخر ليحرزوا مركزا متقدما دون ان يحرك هذا الفعل اللجنة المنظمة للسباق .. ان هذا ما يحدث بالفعل فى امتحانات الثانوية العامة بما يمثل انتهاكا صارخا لمبدأ تكافئ الفرص .. كيف يقوم بعض الطلبة بتأجيل بعض المواد الى سنة اخرى يقومون خلالها بحفظ المواد .. الا يدل ذلك على انهم اقل ذكاء ويحصلون على درجات ليست من حقهم .. ان المنافسة العادلة هو امتحان للجميع فى وقت واحد يفرز القوى من الضعيف ويبين مستوى كل طالب ويعطى كل ذى حقا حقه.. هل آن الأوان ان نعيد للتعليم قوته وعدالته .. ان نظام السنة الواحدة هو الحل الامثل والعادل والذى يعيد إلى كل طالب حقه والى كل أسرة استقرارها.. هل لندائي من مجيب ؟.

مع الاسف يبقى انت فى مصر
اللهم اصلح حال العباد
الهم اصلح حال البلاد

احمد رضا
01-07-2009, 05:29 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختلف معاك اخي الكريم ( وطبعاً هذا لا يُقلل من شانك )

يمكن حضرتك بصيت لجزء وسبت جزء
ونسيت ان التعليم ده منظومة مُتكاملة
يعني مثلا ً نفترض ان عندي ثلاث اخوة
أخ عبقري .. أخ عادى .. أخ قدراته محدودة
مينفعش أعاملهم مُعاملة واحدة
مينفعش اديلهم مناهج واحدة
مينفعش ادرسلهم بنفس الطريقة
وده التخلف المصري بقي
بيعامل العبقري والعادي والغبي بنفس الطريقة
وطبعاً لا شك في ان كلهم عايزين يبقوا كويسين
إنما طالما التعليم مش عايز يتصلح ومش قادرين اننا نخلي كل واحد بيتعامل علي اد عقله
يبقي اعمل اللي يناسبني بقي عشان اوصل لهدفي
يعني متجيش تقول لصاحب القدرات المحدودة مش من العدل انك تأجل
لاء من العدل ونص كمان
يعني هوا اللي من العدل اني يتشرحلي من قِبل مُدرسين لا يفقهوا شئ في علم النفس التربوى
ومناهج مُتخلفة عامة
طبعاً مش من العدل
عشان كدا انا بقول طالما التعليم زي الزفت في مصر هو والوزارة كلها
اللي عايز يأجل يأجل طالما متأكد انه هيحقق
شكرا لموضوعك الجميل
:)

مهندس عبدالعال نوفل
02-07-2009, 01:47 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختلف معاك اخي الكريم ( وطبعاً هذا لا يُقلل من شانك )

يمكن حضرتك بصيت لجزء وسبت جزء
ونسيت ان التعليم ده منظومة مُتكاملة
يعني مثلا ً نفترض ان عندي ثلاث اخوة
أخ عبقري .. أخ عادى .. أخ قدراته محدودة
مينفعش أعاملهم مُعاملة واحدة
مينفعش اديلهم مناهج واحدة
مينفعش ادرسلهم بنفس الطريقة
وده التخلف المصري بقي
بيعامل العبقري والعادي والغبي بنفس الطريقة
وطبعاً لا شك في ان كلهم عايزين يبقوا كويسين
إنما طالما التعليم مش عايز يتصلح ومش قادرين اننا نخلي كل واحد بيتعامل علي اد عقله
يبقي اعمل اللي يناسبني بقي عشان اوصل لهدفي
يعني متجيش تقول لصاحب القدرات المحدودة مش من العدل انك تأجل
لاء من العدل ونص كمان
يعني هوا اللي من العدل اني يتشرحلي من قِبل مُدرسين لا يفقهوا شئ في علم النفس التربوى
ومناهج مُتخلفة عامة
طبعاً مش من العدل
عشان كدا انا بقول طالما التعليم زي الزفت في مصر هو والوزارة كلها
اللي عايز يأجل يأجل طالما متأكد انه هيحقق
شكرا لموضوعك الجميل

:)

الاخ برومثيوس
الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه كما يقولون .. وانا اختلف معك ايضا ولكن يبقى الاحترام موصول دائما بيننا
.. نعم هناك اختلاف فى القدرات بين شخص وآخر وعلى ذلك يجب ان يحصل ذو القدرات الاعلى على فرصة اعلى وان نعهد اليه بوظائف تتفق مع قدراته .. هل نترك طالب قليل الذكاء يؤجل المواد على مدار عدة سنوات ثم يدخل مثلا كلية الطب وبالطول والعرض يمضى سنوات طويله ثم يتخرج كطبيب ونكون نحن ضحايا له .. كل انسان له امكانياته العقلية ويجب ان نحترم هذه الامكانيات وعلى ذلك يجب توزيع الطلبة كل على قدره ..
اتمنى ان تكون فكرتى قد وضحت لحضرتك
مع خالص شكرى على متابعتك للموضوع

BaNZeR
02-07-2009, 07:25 PM
الاخ برومثيوس

الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه كما يقولون .. وانا اختلف معك ايضا ولكن يبقى الاحترام موصول دائما بيننا
.. نعم هناك اختلاف فى القدرات بين شخص وآخر وعلى ذلك يجب ان يحصل ذو القدرات الاعلى على فرصة اعلى وان نعهد اليه بوظائف تتفق مع قدراته .. هل نترك طالب قليل الذكاء يؤجل المواد على مدار عدة سنوات ثم يدخل مثلا كلية الطب وبالطول والعرض يمضى سنوات طويله ثم يتخرج كطبيب ونكون نحن ضحايا له .. كل انسان له امكانياته العقلية ويجب ان نحترم هذه الامكانيات وعلى ذلك يجب توزيع الطلبة كل على قدره ..
اتمنى ان تكون فكرتى قد وضحت لحضرتك

مع خالص شكرى على متابعتك للموضوع

وأنا اختلف معك أيضاً في وجهة النظر

بص ببساطة
اللى مستواه 70 % آخره يوم ما يأجل حيجيب مثلاً 75%

اولاً المناهجم بتاعتنا ده مهما حفظت فيها بتتنسي
انا الأدب كنت حافظ كل مدرسة فيه مع كل درس كنت باخده

بس يوم الامتحان كنت بحفظهم كلهم تاني (مش براجعهم)

وبعدين الحالة اللى بتتكلم عليها ده نادرة جداً

متنساش حالات تانية زي

واحد تعب ايام الامتحان ليه فرصة يكمل السنة الجاية

واحد عايز يخش طب ومش حينفع في هندسة وهو عارف كده
فليه فرصة إنه يأجل كام مادة عشان يتقن في البقية ويلحق قسمه

متقوليش واحد قسم السنة وقدر يدخل طب وهو اصلاً فاشل ؟
ليه اخد كل مادة في سنة !!

الظروف كتير وتفاوت الذكاء بين الطلبات كبير برده
ومن حق كل واحد يختار مجاله ويجتهد فيه