مشاهدة النسخة كاملة : مش عارف اذاكر

ramy_ramy3411
19-05-2009, 05:25 PM
يا جماعه والله بجد انا مش عارف اذاكر علشان انا بلعب لعبة اسمها كونكر ودى مش عارف اذاكر منها خالص والله دى لعبة ادمان وانا مش قادر ابطلها خالص ومش عارف اركز فى المذاكرة خالص ولو فى حد بيلعبها يكلمنى ولو حد كان بيلعبها وبطلها يقولى ازاااااااااااى علشان خلاص هتجنن

FRANKENSTEIN
19-05-2009, 05:31 PM
ههههههههههههه
ناس مش عارفه تذاكر
وناس مش عارفه تذاكر ايه ولا ايه :d

بسيطه يا سيدي
دب خناقه مع ابوك
حيحبسك ف البيت ويمنع المصروف
مفيش اسهل من كدا

مجربه بنسبه نجاح 100 % :D

صحيح الموكوع مكانه مش هنا

:: [ K A B B O W ] ::
19-05-2009, 06:17 PM
بص يا مان حاول تعمل اولويات عندك يعنى المذاكره وبعد كده اللعب واى حاجه تانيه لان المذاكره هى مستقبلك
وبرده لوم نفسك شويه
يعنى فى وقت كده اقعد لوحدك وأفضل انب نفسك يعنى افضل قول لنفسك ايه التفاهه اللى انا معملها دى يعنى لما اكبر ويسالونى كنت بتعمل ايه فى الوقت ده هقلهم كنت ملعب لعبه اسمها اللى انت قلته فوق ده وحاول تبعد عن الكمبيوتر قدر الامكان يعنى مترحش تذاكر فى الغرفه بتاعتك لان فيها الكمبيوتر اللى اول ما هتشوفه هتروح تلعب اللعبه على طول روح ذاكر فى البلكونه اى غرفه تانيه تحت السلم المهم تبعد عنه
ولو غصبن عنك لعبت مره كده متفضلش تلوم نفسك اوى وقتها بص حاول انك متعملش كده تانى
اعمل لنفسك جايزه مثلا لو زكرت النهارده اربع ساعات هقوم العب اللعبه دى يعنى كده
واهم حاجه تدعى ربنا انه يوفقك فى البعد عنها
يا رب اكون عرفت اساعدك
نسألكم الدعاء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الجويرية
21-05-2009, 06:41 PM
استعين بالله واهم حاجة تحط هدف لنفسك وحاول تعلقه قدامك فى كل حتة تشوفه
علشان يبقى على طول فى دماغك علقه فى غرفتك فى اى حتة
بس المهم على طول يبقى فى بالك
واستعين بالله انه يخليك تتغلب على وقت الفراغ ده
وياريت تمنع نفسك منها وتقول لو ذاكرت الدرس الفلانى هالعبها مدةة معينة
يعنى حاول تكافئ نفسك وتحس بالمسؤلية
وربنا يوفقك يارب

ramy_ramy3411
30-05-2009, 01:11 PM
اف شكر على الردود بتاعتكم وهو حاولت ابعد عنها شوية بس برضه مش قادر ابطلها خالص

ramy_ramy3411
30-05-2009, 01:12 PM
الف شكر على ردودكم وحاولت ابعد عنها شوية بس مش قادر ابطلها خالص

سمية ام عمار
30-03-2010, 06:26 AM
انا طالية في الصف الثاني الاعدادي كنت شاطرة والان انا مش عارفة اذاكر ياريت تقولوا لي ما ذا افعل ارجوكم لانني في ضغط نفسي فظيع

ayman.masrawy
14-04-2010, 10:43 PM
يا ياجماعه انا طالب فى الثانويه ومش عارف اذاكر على طول بخرج وبسهر مع اصحابى ومش عارف اركز واذاكر

اسراء زين الدين
05-11-2010, 08:18 PM
الظاهر كله عنده المشكله دى

انا كمان مش عرفه اذاكر وعرفه السبب

اعتقد انى وضعه فى دماغى ان المذاكره دى شئ وحش او شئ بيمنعنى من العب

واعتقد كمان ان النفس البشريه مياله الى الراحه والخمول تحب مثلا انها تقعد قدام التلفاز

او تلعب ومش عايزه تذاكر

وبالنسبه للاخ اللى فى الثانوى اصحابك بيحولوا يبعدوك عن المذاكره فى الخروج معاهم وتلقئيهم هما مذكرين كويس قبل ما يخرجوا اصحى لنفسك واعرف انك فى مرحله مهمه حياه او موت اما تكون فخر اسرتك او انت عارف

yasmenaezz
05-11-2010, 09:12 PM
انا كمان وللهى مش عارفة ازاكر خالص و طول الوقت لاما نايمة او على الكمبيوتر و مضايقة موت عشان مش بذاكر بس مش عارفة اعمل اية

ايمن جمال احمد
24-02-2011, 02:20 AM
اسال الله ان يصلح احوال الجميع

superbatman
09-05-2011, 12:52 AM
SHIFT + Delete
واطلع لقدام

محمود ابو عيشة
09-05-2011, 12:59 AM
علي فكرة ياشباب الظاهره دي اصبحت منتشره جدا جدا وانا كمان مثلكم تماما في 2 ث وبرضوا مش عارف اذاكر
تعالوا نساعد بعضنا وكل واحد يقول فكره لما كل واحد يقول فكره ازااااي نذاكر هنلاقي افكار كتيره وكده نقدر نذاكر

bent aboha
09-05-2011, 01:57 AM
دى طبعا ظاهرة طبيعية للى فى ثانوية عامة وكمان المراحل التعليمية كلها
بس بالنسبة لramy_ramy3411 لعبة كونكرد دى تقريبا بتشتغل بالنت افصل النت خالص بقى لغاية لما تخلص امتحانات
لما بالنسبة للمذاكرة احنا عاوزين حد متخصص ينصحنا بجد لان الوقت بيعدى

احمد جمال333
27-05-2011, 01:12 AM
يااااااااااااااااريت حد يلاقى حل

ThèGôldènBôy
27-05-2011, 07:17 AM
السلام عليكم

انا كنت بلعب اللعبة دي وكان معاية حجات كتير قيمة كنت full +5 1soc all gem spg

وكنت بلعبها بادمان شدييييييد جداااااا كل يوم كدة 12 ساعة ولا بفتح كتاب

دي لعبة لعنة الله عليها دلوقتي بقى اذاي انا اتخلصت منها؟

بسيطة فكرت كدة يا مستقبلي يا اللعبة دي

قلت ياااه بعد سنتين فيها او اكتر مش فاكر اسيبها صعب طبعاا

فانا عملت اية عادي جداااا دحلت سجن الدي بي وطلعت تاني ودخلت تاني وطلعت تاني منة بردو

قومت فجاة كسرت الكيبورد وعملت ديليت اللاكونت بتاعي وراحت كونكر وكل الي اعرفهم فيها راحوا معاها

احيانا بكون عاوز العبها تاني بس خلاص انا ممعيش اكونت فانا عاوزك تعمل كدة

وتشوف يا مستقبلك يا الاكونت يتاعك وربنا يعوض عليك على الفلوس الي انت دفعتها فيها

ولو اخترت مستقبلك هتلاقي حجات كتير فاتك وعدت بس عادي هتلاقي نفسك بتتقدم في الدراسة بسرعة رهيبة اسال مجرب

المشكلة بقى ان الراجل كاتب من 2009 يا رب يشوف ردي مين عارف

محمدعمادنصحى
06-06-2011, 02:28 AM
امسح اللعبه دى من دماغك
وسيبك من الحجج دى

انا بحاول اتغير
02-10-2011, 02:09 PM
ايه يا جماعة هى مصر كلها مش عارفه تذاكر . ده انا كمان بردو فى تانيه ثانوى وتابع لعبه crossfire انا بلعب اللعبه دى طول الوقت لدرجه انى تعبت اوى لما جالى بلوك منها
...
وياريت ناخد الموضوع بجد لأن الثانوى مش لعبه ... يا ريت حل

:: [ K A B B O W ] ::
03-10-2011, 11:34 PM
سورى يا جماعه على الكلام اللى انا هقوله ده

و لو فى حد مرهف الأحساس ميقرأش كلامى ده أحسن ;)

بس فى ناس هنا بجد بتستهبل .. أو أنهم مش عارفين قيمه الوقت

أو مش فارقه معاهم حياتهم .. ينجحوا و لا يفشلوا مش تفرق

أنهم يكونوا أنسان اتولد و عاش و قضى حياته فى حجاته ملهاش اي ستين لازمه و مات

و لا حد عرفه و لا عمل حاجه مفيده فى حياته !!!!

يعنى ايه واحد يسيب مستقبله علشان لعبه ؟؟ ده سورى اسمه تخلف

مش بقول اننا مش نلعب و مش نأخد Fun time لا طبعا .. أحنا لازم نأخد الوقت ده علشان نقدر نكمل

بس مش لدرجه انى اشوف ناس بتقعد قدام الألعاب دى من أول ما تصحى لحد ما تنام .. 7 أيام فى الأسبوع 30 يوم فى الشهر 12 شهر فى السنة

أيه أهميتك حضرتك دلوقتى .. شخص تافه ضيع مستقبله و ضيع أمل أهله و بسبب لعبه هيتبهدل بقية حياته و هيحس بالمزله لأنه لا يوجد عنده أى علم فى حياته

سورى لا طبعا عنده العلم بالألعاب و اخر العاب نزلت و ال****ات الجامده اللى لسه نازله

اعتقد ان اى شخص يقضى حياته بالشكل ده مش يستحق الحياة اصلا

أحسن له يموت .. لأنه واخد اماكن كائنات تانيه فى الكون ممكن تكون افيد للبشريه منه

الحل لأى حد بيضيع وقته كله فى حاجات زى دى أنه يبص للمرايا و يفتح عنيه و يعرف انه انسان

مطلوب انه يعمل حاجه تفيده... و تفيد أهله .. و تفيد الناس اللى حوليه

ميرسى
04-10-2011, 11:01 AM
بص يا جميل

انا اولا ثى تالته ثانوى وكنت بلعب كونكر دى من وانا فى 3 اعدادى وكنت فعلا من عشاق اللعبة بس بطلط العبها لانى حسيت انها بتضييع الوقت جدا وهقولك انا بطلط العبها ازى

(انا اولا كان معايا اكونت جامد سكند ريبورن 130 بس أرشر على أكوارس .. )

انا بعد اما سنة 1 ثانوى خلصت قولت انا مش هلعبها خالص بالطريقة دى

1- حذفتها من على الجهاز ومعنتش بروح السيبر اللى كانت بتتلعب فيه ومعنتش بتكلم عليها خالص

2 - كنت طول النهار بانزل افلام من على النت واتفرج عليها .. على اساس انها حاجة هتشغلنى عنها (بس طبعا دى ايام مذاكره مش هينفع فحاول مثلا انك تشوف اى حاجة من اللى انت شايف انها بتسلى وقتك)

3 - جرب متلعبهاش اسبوع واحد بس ( متلعبهاش نهائى وكل اما تيجي فى دماغك فكر فى اى حاجة تانية ) وانت ان شاء الله مش هترجع تلعبها تانى

لان فعلا والله اللعبة دى بقت ادمان واوسخ من السجاير كمان

وانا سمعت اصلا انها بقت تافهة وبقت قريبة اوى من كونكر تهييس

mahmoudalkhazendar
01-04-2013, 12:14 PM
ابعدى عن الكمبيوتر

mahmoudalkhazendar
01-04-2013, 12:16 PM
انا مش عارفه اذاكر اااااااااااااااااااااعمل ايه

ابانوب ايليا
01-04-2013, 05:59 PM
::;4023524']سورى يا جماعه على الكلام اللى انا هقوله ده

و لو فى حد مرهف الأحساس ميقرأش كلامى ده أحسن ;)

بس فى ناس هنا بجد بتستهبل .. أو أنهم مش عارفين قيمه الوقت

أو مش فارقه معاهم حياتهم .. ينجحوا و لا يفشلوا مش تفرق

أنهم يكونوا أنسان اتولد و عاش و قضى حياته فى حجاته ملهاش اي ستين لازمه و مات

و لا حد عرفه و لا عمل حاجه مفيده فى حياته !!!!

يعنى ايه واحد يسيب مستقبله علشان لعبه ؟؟ ده سورى اسمه تخلف

مش بقول اننا مش نلعب و مش نأخد fun time لا طبعا .. أحنا لازم نأخد الوقت ده علشان نقدر نكمل

بس مش لدرجه انى اشوف ناس بتقعد قدام الألعاب دى من أول ما تصحى لحد ما تنام .. 7 أيام فى الأسبوع 30 يوم فى الشهر 12 شهر فى السنة

أيه أهميتك حضرتك دلوقتى .. شخص تافه ضيع مستقبله و ضيع أمل أهله و بسبب لعبه هيتبهدل بقية حياته و هيحس بالمزله لأنه لا يوجد عنده أى علم فى حياته

سورى لا طبعا عنده العلم بالألعاب و اخر العاب نزلت و ال****ات الجامده اللى لسه نازله

اعتقد ان اى شخص يقضى حياته بالشكل ده مش يستحق الحياة اصلا

أحسن له يموت .. لأنه واخد اماكن كائنات تانيه فى الكون ممكن تكون افيد للبشريه منه

الحل لأى حد بيضيع وقته كله فى حاجات زى دى أنه يبص للمرايا و يفتح عنيه و يعرف انه انسان

مطلوب انه يعمل حاجه تفيده... و تفيد أهله .. و تفيد الناس اللى حوليه

مع كامل احترامى ليك لكن اسمح لى انى اعارضك فى الموضوع ده لأن لفظ (بتستهبل) ده جارح شوية
اوك كلنا عارفين ان اهدار الوقت نتيجته كارثية تمام معاك فى دى ولو مثلا قلتلك ان الانسان لو كدب كدبة واحدة ممكن (بعيد عنك وعنا وعن الجميع طبعا) يخسر اخرته هل معنى كده انك انت او انا او حد تانى مش بنكدب؟؟ اطلاقا وحتى لو مش بنكدب اكيد بنعمل اخطاء تانى فى حياتنا وده الطبيعى لأن الانسان بطبيعته غير كامل فالكمال لله وحده وكل منا معرض للخطأ لكن المهم هو الرجوع وعدم الاستمرار فيه
كتير من الناس بيقدروا الوقت اكتر منى ومنك وقعوا ضحية اهداره فيما بعد والسبب غالبا بيكون النت والكمبيوتر علشان كده لازم تعرف ان مش من السهل مقاومة المغريات اللى فى عصرنا ده وبدل ماتقول للناس انتوا بتستهبلوا وتافهين ومتستحقوش الحياة وكلام من ده وتدمر معنوياتهم
كلمهم بطريقة مشجعة تحسسهم بيها ان مفيش حاجة حصلت وان الفرصة موجودة ولكن حتضيع منهم لو استمروا فى عدم تقديرها

اسف للاطالة وشكرا :)

نفسي اتعلم
31-08-2015, 05:34 PM
انا برود منازل عامه ساعدوني ااكر ازي