مشاهدة النسخة كاملة : رساله::

The Happy Angel
13-05-2009, 05:49 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد انا حسيت من واجبي ناحيه طلبه الثانوي العام اني اقول الصيحه دي من واقع خبرتي لاني كنت لسه بس من سنه بمتحن .

الحقيقه ان الله لايضيع اجر من احسن عملا

ومحدش يقول الامتحانات بتيجي من بره لان الحجات دي كلها بره ارادتنا وان اذا الانسان اجتهد بجد هيجيب المجموع اللي هو عاوزه حتي لو الامتحان جه ف الاثار

احنا جالنا امتحان الماني كله من بره المنهج وقالوا دي اخر سنه لمستشاره الماده والامتحان هيجي سهل ودا محصلش

والاحصاء كانت ايضا من بره المنهج

واعرف ناس نقصت درجتين بس ف الالماني وزيهم ف الاحصاء لانهم بصراحه اجتهدوا جدا جدا جدا وربنا مضيعش تعبهم

فيما معني الايه
(قل لو اجتمع الجن والانس علي ان يضروك بشيء لن يضروك الا ما كتب الله لك )

ومحدش يخرج يقول اتظلمت ابدا ابدا ابدا

لان الرضا بقداء الله وقدره والصبر هو سمه النجاه

ربنا سبحانه وتعالي يقول اذا رضيت بقدري اعطيتك بقدري

دي مقدمه بسيطه جدا واساسيه

ولو دخلنا فتفاصيل الموضوع اكتر

احد اهم عوامل النجاح

1- لاتعاطف ولا حب

محدش يحب ف الثانوي بالذات وانا معرفش صراحه حد كان بيحب وجاب مجموع كويس لانها بتكون مراهقه اكتر من كونها حب حقيقي ولا اعلم لماذا لاينظر الشاب او الفتاه الي النهايه انا عمري ماحبيت بنت انا شكلي عادي يعني مش وحش وكمان لاني كنت بفكر اخرتها ايه وبعدين طالما مش هقدر اتجوزها او حتي اخطبها ليه العب بيها حرام وحتي لو كانت خطوبه حقيقيه يبقي مش بعيش كل مرحله بجد مش بدي كل مرحله حقها ودا تقصير فحق نفسي الوقت دا مش وقت ارتباط خالص

والتعاطف دا بقي مصيبه بدراجتها :

لاني مثلا كنت بحس الانسان لما هيضحي هيلاقي حد يضحي علشانه دا صحيح بس انا بضحي بكل حاجه

يعني مثلا كان ليا واحد صاحبي كنت بسهر معاه مثلا احل معاه مشاكل بتاعته واسهر مثلا افكر فمشكلته حاولت اغير فيه كتير اوي وبصراحه اديته كل حاجه كل مجهودي الزهني والبدني والزهني وبعدين صراحه مكنش ليه غيري واتضربت كتير بسببه من بابا علشان مبذاكرش وبعدين جت فتره بعدت فيها عنه قلتله عملت ايه لما بعدت قالي كرهت؟؟ ومحدش بقي يتصور انا اتصدمت قد ايه

ومثلا كنت بكلم حد هو هنا علي فكره ف المنتدي وكان بردوا عنده مشاكل كتير جدا وكنت بكلمه لدرجه حتي ف ليله الامتحانات والحمد لله هو جاب 97 تقريبا وانا جبت 69

وحجات ملهاش لزمه تتحكي المهم ان الانسان ميتعاطفش بدرجه كبيره لانه هو الخسران الوحيد ومبقاش ف الدنيه وفاء ابدا وانا خدت علي كدا خلاص
انا كان حلمي رقم 1-اعلام 2-السن 3-أثار والحمد لله رسيت علي حقوق وانا راضي تماما

2- الاحباط :

مش عارف ليه بتيجي الفتره زي دلوقتي كدا اليومين دلول وتلاقي الطلبه كلهم بيقولوا خلاص انا مش عارف حاجه وهجيب مجموع زي الزفت وبيفقد الامل خالص ومش عارف يبتدي منين

وانا نفسي اقول ان الامل مراحش ابدا وصدقني ملحوقه

بصوا القصه دي مهمه اوي ف الموضوع دا

قبل ما احكيها الاول عاوز اقول ان احنا بنتعلم من الفشل أكثر مما نتعلم من النجاح,ونكتشف ماذا نفعل عندما نكتشف مالا نفعل)

فيارب تستفيدوا من التجربه لاني فشلت بكل صراحه ف تحقيق هدفي وعارف ليه فشلت وبقلكوا ليه لان الانسان لن يعيش العمر الكافي ليتعلم الاخطاء بنفسه .فيجب ان بتعلمها من الاخرين

المهم القصه بتحكي عن فتاه تدعي نورما رادلوف هي قصه قصيره جدا

بعد ولادتها باربع سنوات مرضت الطفله بحمي شديده ادت الي اصابتها بشلل نصفي فقرر الاطباء يضعوا مدعمات من الحديد حول قدمها وفي يوم ما سئلتها امها ما هو حلمك ف الحياه ؟؟

فقالت :أريد ان اكون اسرع امرأه ف العالم!!! وسط دهشه الام

فقالت الام باعتقادك واصررارك ستصلين ان شاء الله الي ما تريدين؟

مرت الايام وكربت نورما واصبح عمرها11 عام واستطاعت ان تدرب فسها علي المشي بدون حديد فقرر الاطباء ازاله الدعامات وسط تدهشه تامه .وعندما اصبح عمرها ثلاثه عشره عاما انتقلت الاسره للعيش بمدينه تيناسي ف الولايات المتحده والتحقت الفتاه بمدرسه بها نشاطات رياضيه وخاصه الجري فحدثت مقابله بين نورما والمدرب المختص فقال لها لماذا اخترت سباق الجري ؟ ردت
لاي قررت انا اكون اسرع امراه ف العالم نظر اليها فدهشه ولمح اصرار وقوه لامثيل لها فعينيها ثم اضاف عندي احساس شخصي انكي ستحققين حلمك ؟
واشطرت ان تتدرب اربع ساعات يوميا
ووافقت البنت وتدربت بكل قوه الي ان اتت اول بطوله محليه وخسرت البن وكان ترتيبها الاخيره بكل جداره ولكنها كانت تدرك ان الفشل والنجاح نتائج فقط لاغير فاذا قمت بتغيير الفعل ظهرت نتيجه مختلفه فتدربت بكل قوه اكثر مما كانت عليه ف السابق وفي عام 1960 فازت نورما بسباق المائه متر والمئتان متر والثلاثمائه متر وحطمت الارقام القياسيه واصبحت اسرع امرأه ف العالم

واحنا مش قادرين ندخل كليها احنا عاوزنها وللاسف انا كنت حاسس ف الوقت دا ان دا مستحيل لاني مكنتش مدرك ان الانسان عندوا قدرات مزهله كدا

3-البعد عن الله

الواحد لما بيبعد عن ربنا بيحس ان يومه ملخبط والدنيا مقفله وكل حاجه كدا مش فحالها وبيكون اسوأ يوم فحياتي لما بسيب صلاه .

الواحد لما بيقرب عن ربنا بيكون عنده
1- العزيمه والاصرار وقوه غريبه جدا
2-السكون والطمئنينه بجد بكون حاسس اني حتي لو مت دلوقتي مش خايف من حاجه وبقيت بدخل امتحانات الكليه وانا مش خايف ولا قلقان خالص

ملخص ياجماعه اللي ان قلته

1- الانسان يكون قريب من ربنا لان دا سر نجاجه
2- الرغبه المشتعله انك تفكر فحلمك كدا وتتخيله فكل لحظه لو بتتمني او تتمني تكون صحفي او صحفيه او اعلامي انك تتخيل دا قبل ما تنام وف الصباح وانت بتاكل بيكون حلمك ويعيش جواك واقسم بالله هتحققه لان دا هيخلق الكفاح اللي هو مفتاح النجاح
3-تحمل المسئوليه الكامله اي نتيجه هتحصل انت المسئول عنها اتمني ان لا يخرج احد ويقول انا اتظلمت يجب ان تصنع حظك بنفسك
4-القرارا القاطع ان الواحد لما بيقول انا هكون كذا ميغيرش حلمه ولامبادئه ويصبر لان الصبر من سمات العلماء

وابتعد عن

1- الحب
2- التعاطف بشده مع الاخرين
3 -تضييع الوقت
4-الثرثره مع الاصدقاء لان محدش بيفع حد

يارب اكون افدت حد بحاجه ولو صغيره واعزروني لو كنت قصرت فحق حد او كانت هناك اخطاء لغويه ف الموضوع او فطريقه السرد

وخيرا الفشل والنجاح نتايج يعني مش نهايه المطاف اوعي حد يفكر ف الانتحار او حد يمل من المذاكره لان 99% من الناس اللي قرروا يستسلموا للفشل لم يكن يتصوروا قد ايه هما كانوا قريبين من النجاح

وافتكروني بالخير

علي فككره كان اسمي
mohamed amar
The sad angel

دي اسماء عضويتي القديمه وانا هنا تقريبا من 3 اعدادي واسمي محمد عصمت

والحمد لله انا راضي بكليتي الحاليه ومحدش عالم الخير فين والله المستعان

انا حلمي الحالي اني اكون وكيل نيابه والله المستعان

نصيحه اخيره
محدش يرراجع قبل الامتحان مباشره وكل واحد يمضغ لبانه مثلا لانها بجد بتمتص القلق بدل ما الواحد يعض علي سنانه
واتمني ان يقول كل واحد قبل دخوله الامتحان او عندما يشعر بالقلق (والله المستعان علي ماتصفون)

و حفظ الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ربنا يطمني عليكوا ويحفظكوا

..Just Stop
13-05-2009, 05:56 PM
ربنا يوفق جميع الطلبة
ربنا معاهم
موضوعك مهم
دمتم فى رعاية الله

The Happy Angel
13-05-2009, 06:02 PM
جزاكم الله خيرا اخي

amr_2010
13-05-2009, 06:38 PM
فعلا يا محمد كلامك كله صح
وانا استفدت جدا من كلامك
بس الانسان في السن ده بطبيعته بيبقا عايز يعمل الاربع حاجات الي انت قولت عليهم
فبيبقا صعب يمنع نفسه من الحاجات دي
يعني انا مثلا كنت بحب واحده كانت معايا في درس الكيميا وكنت قبل ماحبها كنت بكره حاجه اسمها كيميا بعد ماحبتها حبيت معاها الكيميا هههههه
وكانت بتشجعني كتير علي المزاكره ولما سابتني وبعدت عني قبل الامتحانات بأسبوعين قعدت الاسبوعين مزاكرش وكنت هنتحر وبسببها جبت ملحق كيميا ان انا كنت طول الامتحان كنت قاعد افكر فيها وبسببها حولت صنايع

تخيل بقا لو هي كانت كملت معايا كان زماني في هندسة دلوقتي بدل مانا لسه في تالته
فاممكن تبقا الحاجات حافز او عامل في النجاح

وبعدين انت فاكر لما كنت سهران معاك في ليلة الامتحان في الترم الاول وكان عندك ماده مش عارف فيها اي حاجه وكنت خايف لتشلها واديك جبت فيها مقبول ههههه

The Happy Angel
13-05-2009, 06:44 PM
ههههههههها

عندك حق

العلاقه كانت ايجابيه بس دي حاجه نادره شوف كام واحد حب وكانت علاقه ايجابيه وطلعته فوق وكام حد حب والحب بهدله خالص مفيش اصلا وجه مقارنه

علي العموم ميرسي

وانا كمان عملت حجات كتير غلط علشان كد انا فحقوق

soha fouad
13-05-2009, 07:43 PM
انا هحكيلك حاجه حقيقية
في واحد اعرفه من بعيد دخل حقوق وصحابه اللي دخل هندسة واللي دخل تجارة و جابه مجاميع اعلي منه
اللي في تجارة دلوقتي لسه في سنه 3
واللي في حقوق جاب امتياز و بقي معيد في الكليه
يعني زي ما انت قلت لو الواحد في دماغه حاجه هيعملها لو كانت بالنسبة للناس مستحيلة

وانت ان شاء الله تبقى وكيل نيابة زي ما نفسك وحاول تسعى ورا كده

وتسلم ايدك ع الموضوع
وبجد جامد جدا

bosy .. mostafa
15-05-2009, 01:10 AM
جزاك الله خيراً
بجد موضوع جميل

Rien
15-05-2009, 01:30 AM
شكرا لحضرتك عالموضوع بجد
جزاك الله خيرا

ولاء البحيرى
15-05-2009, 12:47 PM
بجد شكرا ليك اوى
انت كلامك بجد ادانى امل
ربنا يحقق لك حلمك وتبقى وكيل نيابة
ويحقق حلم كل طالب فينا وحلم كل شخص
ويحقق حلمى انى ادخل كليه الهندسة
اللهم امين

The Happy Angel
15-05-2009, 07:14 PM
انا هحكيلك حاجه حقيقية
في واحد اعرفه من بعيد دخل حقوق وصحابه اللي دخل هندسة واللي دخل تجارة و جابه مجاميع اعلي منه
اللي في تجارة دلوقتي لسه في سنه 3
واللي في حقوق جاب امتياز و بقي معيد في الكليه
يعني زي ما انت قلت لو الواحد في دماغه حاجه هيعملها لو كانت بالنسبة للناس مستحيلة

وانت ان شاء الله تبقى وكيل نيابة زي ما نفسك وحاول تسعى ورا كده

وتسلم ايدك ع الموضوع
وبجد جامد جدا

جزاك الله خيرا علي احساسك والله المستعان احاول ان ابذل قصار جهدي واتمني ان اكون مايحبه ربي ويرضاه

وارجوا ان تكون سعيدا ف حياتك وراضي عنها

وفي حفظ الله

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

The Happy Angel
15-05-2009, 07:17 PM
bosy .. mostafa

جزاك الله خيرا بوسي واتمني ان تكوني قد استفدت من الموضوع وربنا يوفقك باذن الله

The Happy Angel
15-05-2009, 07:20 PM
عديها !!

جزاك الله خيرا علي مرورك واتمني ان تكوني قد استفد من الموضوع ومتشكر مره تاني واتمني لك التوفيق

The Happy Angel
15-05-2009, 07:26 PM
بجد شكرا ليك اوى
انت كلامك بجد ادانى امل
اللهم امين

جزاك الله خيرا كلامك مؤثر لاني لما جيت اعمل الموضوع كان نفسي الناس كلها تستفاد وتتغير بس كان فذهني

انك لاتهدي من احببت ولاكن الله يهدي من يشاء

اتمني انه يكون فرق معاكي معاك

وليا طلب عندك انك تقوليلي عملتي ايه ف النتيجه ممكن ؟ وربنا يوفقك يابشمهندسه او باش مهندس

مش عارف ولد ولا بنت اعزرني انا بس مرهق جدا

وف حفظ الله

The Happy Angel
15-05-2009, 07:29 PM
بجد شكرا ليك اوى
انت كلامك بجد ادانى امل
اللهم امين

جزاك الله خيرا كلامك مؤثر لاني لما جيت اعمل الموضوع كان نفسي الناس كلها تستفاد وتتغير بس كان فذهني

انك لاتهدي من احببت ولاكن الله يهدي من يشاء

اتمني انه يكون فرق معاكي

وليا طلب عندك انك تقوليلي عملتي ايه ف النتيجه ممكن ؟ وربنا يوفقك يابشمهندسه

وف حفظ الله

الشيماء ثانوى
15-05-2009, 08:02 PM
بصراحه موضوع رائع
انا مش عارفه الناس اللى بتنتحر علشان المجموع بتعمل كده ليه
وبعين مفيش حاجه اسمها فشل طلما فى حاجه اسمها اراده وامل
انا متفائله بالرغم ان المجموع بتاعى مش حلو
لانى عارفه ان ربنا هو اللى عارف الخير فين
وشكرا على الموضوعالجميل ده

abdelRhman772007
16-05-2009, 02:26 AM
كلام جميل جدًا و فى محله
بس كنت تحطه أول السنة عشان الناس تاخد بالها من الأول
بس ده ما يمنعش أنه موضوع رائع و فيه شوية حكم تسلم عليهم
و ربنا يوفقك و تبقى و كيل نيابة

The Happy Angel
18-05-2009, 02:54 AM
بصراحه موضوع رائع
انا مش عارفه الناس اللى بتنتحر علشان المجموع بتعمل كده ليه
وبعين مفيش حاجه اسمها فشل طلما فى حاجه اسمها اراده وامل
انا متفائله بالرغم ان المجموع بتاعى مش حلو
لانى عارفه ان ربنا هو اللى عارف الخير فين
وشكرا على الموضوعالجميل ده

بسم الله الرحمن الرحيم

جزاك الله خيرا علي رؤيتك الواسعه للموضوع واري انك نظرت للموضوع بمداه القريب والبعيد ودا شيء عظيم

واتمني لك التوفيق وياريت تقوليلنا عملتي ايه

The Happy Angel
18-05-2009, 02:55 AM
كلام جميل جدًا و فى محله
بس كنت تحطه أول السنة عشان الناس تاخد بالها من الأول
بس ده ما يمنعش أنه موضوع رائع و فيه شوية حكم تسلم عليهم
و ربنا يوفقك و تبقى و كيل نيابة

بسم الله الرحمن الرحيم

احم معلش بس انا حاسس ان دا وقته بجد والله المستعان والناس كلها ربنا يوفقها وتتفوق

وجزاك الله خيرا علي كل شيء

The Happy Angel
19-05-2009, 11:51 PM
اتمني ياجماعه من كل من شارك ف الموضوع انه يشاركنا بعد الامتحانات ويقولنا عمل ايه واتمني للجميع التوفيق والله المستعان