اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية الأداب

كلية الأداب كل ما يخص كليات الأداب للجامعات المصرية

موضوع مغلق

قديم 30-09-2011, 04:10 AM
*زهرة * *زهرة * غير متواجد حالياً
عضو جديد

*زهرة * is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا كان عندي استفسار صغير

انا اداب اثار جامعه حلوان

انا عرفت ان القسم ده محتاج خروج وسفر

وممكن كمان بيات برة البيت زي الاقصر واسوان

وكمان بيطلوا الدكاترة حاجات كتيرة يعني مصاريف غاليه

كاميرات وحاجات غريبه كده

يا تري الكلام ده صح ولا غلط

لو اي حد يعرف حاجه ياريت يقولها لو مفيهاش ازعاج

شكرررا

اختكم زهره

قديم 17-10-2011, 12:58 AM
ابو يوسف الغرباوي ابو يوسف الغرباوي غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابو يوسف الغرباوي is on a distinguished road

انا عاوز اسال سؤال ضروري جدا انا حاصل علي كلية التربية قسم تاريخ سياسي وعشان اعمل دراسات عليا في التاريخ قالولي لازم اخد تكميلي في كليه الاداب عاوز اعرف الشروط لوسمحتم
قديم 20-11-2011, 09:48 PM
aya ismailia aya ismailia غير متواجد حالياً
عضو جديد

aya ismailia is on a distinguished road
افتراضي اداب صيني

انا عايزة اعرف كلية اداب صيني بتاخد من مجموع لغات كام؟؟؟؟؟؟؟
قديم 15-01-2012, 05:46 PM
ihab_seleman ihab_seleman غير متواجد حالياً
عضو جديد

ihab_seleman is on a distinguished road
افتراضي التحويل من كلية لاخرى

هل يمكن التحويل من اداب انجليش حلوان لتجارة انجليش في العام التالي لان دراسة اداب لاتوافق ميولي مع العلم انني كنت علمي علوم وحاصل على 89% في الثانوية
شكرا
قديم 16-01-2012, 07:41 PM
strayps strayps غير متواجد حالياً
عضو جديد

strayps is on a distinguished road

انا عاوز اعرف هو انا مفروض مزيدش عن كام ماده اشيلها فى الترم الاول عشان اكمل فى الترم التانى وكمان لو شيلت مواد همتحن فيها امتى
قديم 08-03-2012, 03:11 AM
rroma rroma غير متواجد حالياً
عضو جديد

rroma is on a distinguished road

ممكن اعرف مفيش فى قسم الاداب قسم للجغرافيا
كمان عايز اتووووووواصل مع حد فى اداب طنطا بيكمل او طلبه لانى بعمل تمهيدى هنااااااك
قديم 09-05-2012, 08:51 PM
a.m.m.m.b a.m.m.m.b غير متواجد حالياً
عضو جديد

a.m.m.m.b is on a distinguished road
افتراضي طلب لقسم جغرافيا عامه

لو سمحتو ياريت انا عاوزه يكون فيه قسم لجفرافيا عامه ويكون عن منهج كليات دمنهور لان منهجى يختلف عن منهج اسكندريه ...لو سمحتو يارييييييييييت
ولكم منى الشكر
قديم 28-05-2012, 11:39 PM
totaawad totaawad غير متواجد حالياً
عضو جديد

totaawad is on a distinguished road

السلام عليكم انا لسة عضوة جديدة هنا معاكم وانا فى الفرقة الثالثة قسم علم نفس اداب عين شمس وكنت عايزة امتحانات سابقة لمادة نظريات علم النفس د/ رشا الديدى بعد اذنك وشكرا جزيلا
قديم 28-05-2012, 11:53 PM
totaawad totaawad غير متواجد حالياً
عضو جديد

totaawad is on a distinguished road

ارجو الرد وشكرا
قديم 13-06-2012, 07:48 PM
الصورة الرمزية علاء العالم
علاء العالم علاء العالم غير متواجد حالياً
عضو جديد

علاء العالم is on a distinguished road

يا جماعة لو سمحتم حد يرد عليا ضرورى انا فى جامعة الازهر بالقاهرة حصلى حادثه ومقدمتش اعتذار دخول الامتحان وعدت السنه و انا السنه دى مش هدخل الامتحان لظروف خاصه يعنى هبقى مستنفذ السنة دى حد يقولى ينقع ادخل جامعة القاهرة انتساب موجه اللى هيرجع العام القادم ينفع و لا لأ ؟ واعمل ايه و ماهى الكليات المتاحه ليا ؟. ارجووووو الرد سريعا وجزاكم الله خيرا ؟
قديم 17-07-2012, 09:31 PM
moh63 moh63 غير متواجد حالياً
عضو جديد

moh63 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
أنا خريج كلية التربية قسم التاريخ دفعة 2007 وأرغب في الحصول على الماجستير ثم الدكتوراه فما الشروط للحصول على ذلك وما هي الخطوات التي يجب تطبيقها وما المطلوب تفصيليا
قديم 17-07-2012, 09:36 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء

عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh63 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
أنا خريج كلية التربية قسم التاريخ دفعة 2007 وأرغب في الحصول على الماجستير ثم الدكتوراه فما الشروط للحصول على ذلك وما هي الخطوات التي يجب تطبيقها وما المطلوب تفصيليا

أولا :درجة الدبلوم :
1 . دبلوم العامة في التربية:1- يشترط لقيد الطالب بدرجة الدبلوم أن يكون حاصلاً على درجة الليسانس أو البكالوريوس من غير كليات التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من معهد آخر معترف به من المجلس الأعلى للجامعات .2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم العام سنة جامعية .2. دبلوم المهني في التربية :1- يشترط لقيد الطالب بدرجة الدبلوم أن يكون حاصلاً على درجة البكالوريوس في التربية من إحدى كليات التربية بالجامعات المصرية أو على درجة معادلة من معهد آخر معترف به من المجلس الأعلى للجامعات .2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم المهني سنة جامعية .3- تمنح الدبلوم المهني في التربية في إحدى التخصصات التالية :-الإدارة المدرسية / التربية الخاصة / الإرشاد النفسي / تعليم الكبار / التخطيط التربوي واقتصاديات التعليم / حضانة ورياض أطفال / تكنولوجيا التعليم / القياس النفسي والتربوي / علم نفس تربوي / تخطيط وتطوير مناهج / تدريس إحدى المواد الأكاديمية 3. دبلوم الخاص في التربية:1- يشترط لقيد الطالب في الدبلوم الخاص في التربية أن يكون حاصلاً على الدبلوم العام في التربية أو الدبلوم المهني في التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات.2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم الخاص سنة جامعية .3- تمنح الدبلوم الخاص في التربية في نفس تخصص الدبلوم المهني.ملحوظة : قيمة الرسوم الدراسية بمرحلة الدبلوم سواء دبلوم عامة أو مهني أو خاص (2200) ألفان ومائتان جنيه إسترليني للدبلومة الواحدة بجميع الجامعات المصرية ماعدا جامعة طنطا (2400) ألفان وأربعمائة جنيه إسترليني ، جامعة الزقازيق (3000) ثلاثة آلاف جنيه إسترليني.ثانيا : درجة الماجستير :1- يشترط لقيد الطالب لدرجة الماجستير في التربية أن يكون حاصلاً على الدبلوم الخاص في التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات وفي جميع الحالات يجب ألا يقل تقديره العام في الدرجة الجامعية الأولى وفي الدبلوم الخاص عن جيد .2- يدرس الطالب بعد قيده لدرجة الماجستير في التربية مقررين إحداهما في الإحصاء التربوي المتقدم أو أي مقرر آخر يقرره مجلس الكلية والآخر في مجال التخصص ويؤدى الطالب في كل منهما امتحان بعد انقضاء عام دراسي على الأقل من تاريخ القيد.3- يتقدم الطالب بموضوع بحث (الرسالة) للماجستير يكون ذا صلة بالدبلوم الحاصل عليه يقره مجلس الجامعة بناءً على اقتراح مجلس الكلية لمدة لا تقل عن سنة على الأقل وثلاث سنوات على الأكثر تحسب من تاريخ موافقة مجلس الكلية على التسجيل.4- الرسوم الدراسية المستحقة (2400) ألفان وأربعمائة جنيه إسترليني موزعه كالتالي:-(1200) جنيه إسترليني رسم قيد يدفع في أول سنة فقط(1200) جنيه إسترليني مصروفات سنوية
ثالثا : الدكتوراه :
1- يشترط لقيد الطالب لنيل درجة دكتوراه الفلسفة في التربية أن يكون حاصلاً على الماجستير في التربية في نفس التخصص من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة لها من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات.2- يدرس الطالب بعد قيده لدرجة الدكتوراه مقررين أحدهما في الإحصاء التربوي أو أي مقرر آخر يقرره مجلس الكلية والآخر في مجال التخصص ويؤدى الطالب في كل منهما امتحان بعد انقضاء عام على الأقل من تاريخ القيد.3- يتقدم الطالب بموضوع بحث ( الرسالة ) للدكتوراه يقره مجلس الجامعة بناءً على اقتراح مجلس الكلية لمدة ثلاث سنوات على الأقل وخمس سنوات على الأكثر تحسب من تاريخ موافقة مجلس الجامعة على تسجيل الموضوع.4- الرسوم الدراسية المستحقة (3200) ثلاثة آلاف ومائتي جنيه إسترليني موزعة كالتالي:- (1200) جنيه إسترليني رسم قيد يدفع في أول سنة فقط- (2000) جنيه إسترليني مصروفات سنوية

قديم 17-07-2012, 09:39 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء

عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء العالم مشاهدة المشاركة
يا جماعة لو سمحتم حد يرد عليا ضرورى انا فى جامعة الازهر بالقاهرة حصلى حادثه ومقدمتش اعتذار دخول الامتحان وعدت السنه و انا السنه دى مش هدخل الامتحان لظروف خاصه يعنى هبقى مستنفذ السنة دى حد يقولى ينقع ادخل جامعة القاهرة انتساب موجه اللى هيرجع العام القادم ينفع و لا لأ ؟ واعمل ايه و ماهى الكليات المتاحه ليا ؟. ارجووووو الرد سريعا وجزاكم الله خيرا ؟
انا اعرف فى نظام الجامعات العامة
لو سقطت سنتين بتبقى ليك سنة تالتة
اسمها من الخارج ودى بتبقى اخر فرصة
لو نزلت فيها بتتفصل
معرفش الازهر كده ولا لا

قديم 18-07-2012, 01:36 AM
الصورة الرمزية mohamed_hussein.1995
mohamed_hussein.1995 mohamed_hussein.1995 غير متواجد حالياً
عضو قدير

mohamed_hussein.1995 is on a distinguished road
افتراضي لو سمحتوا عايز اعرف ما هى شروط قسم الايطالى كلية الاداب جامعة القاهرة

لو سمحتوا عايز اعرف ما هى شروط قسم الايطالى كلية الاداب جامعة القاهرة
قديم 18-07-2012, 02:42 AM
moh63 moh63 غير متواجد حالياً
عضو جديد

moh63 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يوسف الغرباوي مشاهدة المشاركة
انا عاوز اسال سؤال ضروري جدا انا حاصل علي كلية التربية قسم تاريخ سياسي وعشان اعمل دراسات عليا في التاريخ قالولي لازم اخد تكميلي في كليه الاداب عاوز اعرف الشروط لوسمحتم
وأنا لي نفس السؤال من فضلكم الرد
موضوع مغلق

العلامات المرجعية