اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 29-05-2013, 01:29 PM
م / دعاء م / دعاء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

م / دعاء is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمة حاسب الى مشاهدة المشاركة
ربنا ييسر لكى امورك ان شاء الله
بس لو سمحتى استاذة دعاء ليه التأشيرة مش بتفتح معى
اختى الكريمه هى عباره عن ملف وورد عادى لما بتضغطى على اللينك بيفتح صندوق لحفظ الملف عندك على الجهاز بس انتى كونى داخله مسجله فى المنتدى بس عادى عموما اللينك اهوة ولو فيه مشكله تانيه قوليلى
تاشيرة محافظ كفرالشيخ بوجوب اجازة مرافقه زوج.doc

قديم 31-05-2013, 06:27 PM
معلمة حاسب الى معلمة حاسب الى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معلمة حاسب الى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م / دعاء مشاهدة المشاركة
اختى الكريمه هى عباره عن ملف وورد عادى لما بتضغطى على اللينك بيفتح صندوق لحفظ الملف عندك على الجهاز بس انتى كونى داخله مسجله فى المنتدى بس عادى عموما اللينك اهوة ولو فيه مشكله تانيه قوليلى
الملف المرفق 97307
شكرا لكى اختى دعاء
ولكن عندما اضغط على اللينك تظهر لى رسالة (ليس لديك تصريح بدخول هذه الصفحة)
مش عارفة من ايه؟
اكيد فى مشكلة
انا بقول ان ادارة المنتدى لسه لم تصرح لى بهذا مش عارفة
قديم 31-05-2013, 08:06 PM
ايناس محمد. ايناس محمد. غير متواجد حالياً
مشرف متميز منتدى معلمى المعلم المساعد

ايناس محمد. is on a distinguished road

اقتباس:
شكرا لكى اختى دعاء
ولكن عندما اضغط على اللينك تظهر لى رسالة (ليس لديك تصريح بدخول هذه الصفحة)
مش عارفة من ايه؟
اكيد فى مشكلة
انا بقول ان ادارة المنتدى لسه لم تصرح لى بهذا مش عارفة
بيفتح عندى

و هى عبارة عن مذكرة عرض للسيد المحافظ
الموضوع : تقدم بعض العاملين المتعاقدين و المثبتين بوظائف التدريس و الوظائف المعاونة بطلبات يلتمسون فيها الموافقة على منحهم اجازات خاصة بدون مرتب لمدة عام .
البحث: تيسيرا على العاملين المتعاقدين و المثبتين و لحين استكمال المدد اللازمة قانونيا لشغلهم درجات مالية طبقا لاحكام القانون 155 لسنة 2007 و القانون 47 لسنة 78 وتعينهم على درجات مالية .
وفى ضوء عدم الاخلال بمقتضيات العملية التعليمية من حيث العجز و الزيادة و فى حالة التأشير من موجة عام المادة الدراسية الذى ينتمى اليها المتعاقد الطالب للاجازة بعدم وجود عجز .
لذا : نرىتفضل معاليكم بالموافقة على منح المعلمين المساعدين المثبتين و المتعاقدين بالمديرية اجازة مرافقة زوج او زوجة فقط حيث ان هذا النوع من الاجازات وجوبية و لا يتناقض منحه من القانون و لا يشكل عبء ماليا على المديرية
و الامر مفوض لمعاليكم
و تفضلوا بقبول فائق الاحترام
وكيل الوزارة محمد سعيد عطية
10/2/2013

و تم الموافقة عليها من قبل المحافظ و كتب عليها اوافق ويعمم بتاريخ 10/2/2013
قديم 31-05-2013, 08:33 PM
معلمة حاسب الى معلمة حاسب الى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معلمة حاسب الى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فريال يوسف مشاهدة المشاركة
بيفتح عندى

و هى عبارة عن مذكرة عرض للسيد المحافظ
الموضوع : تقدم بعض العاملين المتعاقدين و المثبتين بوظائف التدريس و الوظائف المعاونة بطلبات يلتمسون فيها الموافقة على منحهم اجازات خاصة بدون مرتب لمدة عام .
البحث: تيسيرا على العاملين المتعاقدين و المثبتين و لحين استكمال المدد اللازمة قانونيا لشغلهم درجات مالية طبقا لاحكام القانون 155 لسنة 2007 و القانون 47 لسنة 78 وتعينهم على درجات مالية .
وفى ضوء عدم الاخلال بمقتضيات العملية التعليمية من حيث العجز و الزيادة و فى حالة التأشير من موجة عام المادة الدراسية الذى ينتمى اليها المتعاقد الطالب للاجازة بعدم وجود عجز .
لذا : نرىتفضل معليكم بالموافقة على منح المعلمين المساعدين المثبتين و المتعاقدين بالمديرية اجازة مرافقة زوج او زوجة فقط حيث ان هذا النوع من الاجازات وجوبية و لا يتناقض منحه من القانون و لا يشكل عبء ماليا على المديرية
و الامر مفوض لمعاليكم
و تفضلوا بقبول فائق الاحترام
وكيل الوزارة محمد سعيد عطية
10/2/2013

و تم الموافقة عليها من قبل المحافظ و كتب عليها اوافق ويعمم بتاريخ 10/2/2013
شكرا اخت فريال قرأتها
والله جزاه خيرا محافظكم
التاشيرة دى حتحل مشاكل ناس كتير فى محافظتكم وربنا يوفقهم
بس المشكلة انى من المنوفية والمحافظة بقالها كتر من 5 شهور من غير محافظ
والله انا خلاص مش عارفة اعمل ايه؟
ربنا يحلها من عنده
دعواتك
قديم 31-05-2013, 08:39 PM
ايناس محمد. ايناس محمد. غير متواجد حالياً
مشرف متميز منتدى معلمى المعلم المساعد

ايناس محمد. is on a distinguished road

اقتباس:
شكرا اخت فريال قرأتها
والله جزاه خيرا محافظكم
التاشيرة دى حتحل مشاكل ناس كتير فى محافظتكم وربنا يوفقهم
بس المشكلة انى من المنوفية والمحافظة بقالها كتر من 5 شهور من غير محافظ
والله انا خلاص مش عارفة اعمل ايه؟
ربنا يحلها من عنده
دعواتك
ربنا معاكم يارب و يوفقكم
و ان شاء الله ربنا يفرجها و يحلها من عنده و تعرفى تاخدى اجازة
قديم 02-06-2013, 04:05 PM
راجية رضي بي راجية رضي بي غير متواجد حالياً
عضو جديد

راجية رضي بي is on a distinguished road

يارب هون علينا وزيمابيقولوا ينفخ في صورة محافظ الغربيةويوافق
انا نزلت التاشيرتان بتاع كفر الشيخ والمنيا وجوزي مصمم انه ينزل اجازة وياجيمعايا لمحافظ الغربيةيشوف حل للموضوع دة اصل حرام لما ابقي لسةمتجوزةوانزل واسيب جوزي واحنا في بدايةحياتنا كدة بقالنا سنتين ونص وقالوا هنتميزوبردوا مافيش امل ولا تثبيت انا تعبت وجوزي زهق والله لوله وظيفةهوكمان ماكنت اشتغلت بس علي الاقل واحد مننا لهوظيفه
حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 02-06-2013, 09:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية رضي بي مشاهدة المشاركة
يارب هون علينا وزيمابيقولوا ينفخ في صورة محافظ الغربيةويوافق
انا نزلت التاشيرتان بتاع كفر الشيخ والمنيا وجوزي مصمم انه ينزل اجازة وياجيمعايا لمحافظ الغربيةيشوف حل للموضوع دة اصل حرام لما ابقي لسةمتجوزةوانزل واسيب جوزي واحنا في بدايةحياتنا كدة بقالنا سنتين ونص وقالوا هنتميزوبردوا مافيش امل ولا تثبيت انا تعبت وجوزي زهق والله لوله وظيفةهوكمان ماكنت اشتغلت بس علي الاقل واحد مننا لهوظيفه
حسبي الله ونعم الوكيل
حبيبة قلبى ربنا ييسرلك احوالك يارب حسه بيكى والله لانى عشت هذه المعاناه ولسه عايشه فيها ربنا يوفقك وييسرلك امورك عن قريب يارب
قديم 10-06-2013, 04:38 PM
أنس الفيصل أنس الفيصل غير متواجد حالياً
عضو جديد

أنس الفيصل is on a distinguished road
افتراضي محافظ كفر الشيخ يلغي قرار منح إجازة مرافقة زوج أو زوجة

لديً مشكلة وأريد أن أطرحها على حضرتك وهي أنني أعمل بالسعودية منذ عام 2002م ومتزوج وزوجتي تعمل بالسعودية بوزارة الصحة وقد عملت بالتدريس في مصر من عام 2000م وحتى عام 2002م بنظام الحصة وعندما رغبت الإدارة التعليمية بالحامول بمحافظة كفر الشيخ إعادة التعاقد مع المعلمين المنقطعين والذين يثبت عملهم بالمدارس من قبل , تقدم أخي بأوراقي للإدارة التعليمية بالحامول وبالفعل نزل اسمي ضمن الأسماء الموافق عليها بالعمل بنظام المعلم المساعد لحين وجود درجات مالية يتم التثبيت عليها .
وبالفعل أخذت إجازة من عملي بالسعودية لمدة ستة أشهر وتركت زوجتي وأولادي بالسعودية حيث أن زوجتي كما قلت تعمل بوزارة الصحة السعودية واستلمت العمل في تاريخ 22/10/2012م وعندما انتهت مدة اجازتي قررت ترك العمل والعودة للسعودية حيث أن الراتب لا يتعدى 162 جنيه ولكن أخبرني أحد الزملاء بأنه صدرت موافقة معالي محافظ كفر الشيخ على مذكرة وكيل وزارة التربية والتعليم بكفر الشيخ بالموافقة على السماح للمعلمين المتعاقدين والمثبتين بإجازة لمرافقة الزوج أو الزوجة حيث أن هذه الإجازة وجوبية بحكم القانون وجاءت موافقة المحافظ بالتأشير على الطلب بعبارة ( أوافق ويعمم ) وبالفعل كانت سعادتي كبيرة حيث أنه يوجد مخرج من هذا الموضوع وبالفعل بدأت في تجهيز أوراقي مثل ( مشهد من جامعة طنطا من جهة عمل الزوجة موجه لمدير التربية والتعليم بكفر الشيخ يفيدهم فيه بأن زوجتي على رأس العمل بالسعودية وزوجها مرافق معها ورغبتهم الموافقة على منحي إجازة لذلك ) وكذلك صورة عقد الزوجة وصورة الإقامة السعودية وصورة تأشيرة الخروج والعودة ..........إلخ وتقدمت بهذه الأأوراق للسيد مدير الإدارة التعليمية بالحامول لكنه رفض في باديء الأمر بحجة أن المتعاقدين ليس لهم حق في الإجازات وبعد تزويده بصورة من تأشيرة المحافظ وافق على الطلب مبدئياً شرط موافقة الموجه الأول للمادة الدراسية التي أدرسها وبالفعل حصلت على موافقة من الموجه بلا مانع وتوجهت بعد ذلك إلى المديرية بكفر الشيخ وحصلت على تأشيرة من الموجه العام بالمديرية وكذلك مدير عام شؤون الموظفين .....................إلخ وقمت بدفع ما حدده محاسب الإدارة ودفعت مبلغ ( 800 ) جنيه صندوق زمالة وعلاج ومصيف ,......... إلا أنني فؤجئت بعد تقديم الأوراق بأسبوع بأن مسؤول الإجازات بالمديرية يخبرني بأن المحافظ سحب قراراه ورجع فيه مرة ثانية ........وبناء عليه تمّ رفض إجازتي .
السؤال للأخوة وعلى رأسهم الأأستاذ شريف

هل لو قمت برفع دعوى قضائية ستكون لصالحي علماً بأن العقد الموقع مع الإدارة ليس مذكور فيه سوى الإجازات العادية ( العرضة , الطارئة , المرضية , إجازة الحج ) .
وهل لو انقطعت عن العمل وسافرت مع زوجتي يحق لي مستقبلاً الرجوع للعمل برفع قضية .وكيف أسترد المبالغ التي دفعتها
أرجوا الإفادة ولكم خالص الشكر والتقدير
قديم 10-06-2013, 05:56 PM
عضو مجتهد

للاسف فعلا محافظ كفرالشيخ تراجع عن قراره بمنح المعلمين المساعدين اجازات جاصه وذلك لان عدد ضخم تقدم لهذه الاجازه فعكت على الكل . الله المستعان ملحقناش نفرح
قديم 10-06-2013, 06:36 PM
عضو جديد

طيب مفيش حل قانوني ياجماعة
طالما إن إجازة مرافقة الزوجة أو الزوج هي من الإجازات الوجوبية بمقتضى نص المادة 69 من قانون العاملين المدنيين بالدولة الصادر بالقانون رقم 47 لسنة 1978 أن تكون حالات الترخيص بأجازة بدون مرتب إذا طلب الزوج أو الزوجة ذلك باعتبار أن إحداهما قد صدر فى شأنه قرار باعارة أو أجازة خاصة و على الإدارة أن تستجيب لهذا الطلب فى جميع الأحوال
قديم 12-06-2013, 01:56 AM
محتااااااااره محتااااااااره غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محتااااااااره is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م / دعاء مشاهدة المشاركة
للاسف فعلا محافظ كفرالشيخ تراجع عن قراره بمنح المعلمين المساعدين اجازات جاصه وذلك لان عدد ضخم تقدم لهذه الاجازه فعكت على الكل . الله المستعان ملحقناش نفرح
ايه اللى بيحصل ده انا مش قادره اصدق انا عماله اقرأ الكلام 3 مرات اقول اكيد انا قرأت غلط ليه اللى بيعملوه فينا ده ده انا بقالى شهر ببحث عن الفاكس اللى تبع كفر الشيخ وكل ما ادخل موضوع اطلب من اى حد فى كفر الشيخ واستحلفه بالله انه يبعت صورة الفاكس وبعد ما الواحد يقول الحمد لله بدأت تفرج تتسد فى وشه تانى يعنى ايه محافظ يوافق على طلب وير جع فيه علشان كثرة الطلبات والناس اللى سافرت بناء على موافقته وضعهم ايه والناس اللى اتعطل واتمنع سفرهم بناء على تراجعه ذنبهم ايه حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يقف فى تعطيل مصالح الناس وحياتهم واستقرارهم
قديم 12-06-2013, 10:17 AM
عضو جديد

افتراضي تلاعب بالقرارات وبأعصاب المعلمين

هذا خير دليل على التخبط الإداري الذي تعيشه مصر الآن .
لابد من وقفة من نقابة المعلمين الرئيسية والفرعية بالمحافظات للتدخل ومعالجة مشاكل المعلمين الراغبين في أخذ إجازة مرافقة زوج أو زوجة ومساواتنا بالمعلمين المعينين لحين صدور أوامر بتعييننا على درجات مالية .
يجب أن يكون هناك دور قوي للشؤون القانونية بوزارة التربية والتعليم في معالجة هذا الموضوع
قديم 14-06-2013, 06:17 AM
محتااااااااره محتااااااااره غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محتااااااااره is on a distinguished road

ولا حد عنده فكره عن اى حاجه انا حاسسه انى اتلغبطت ولا بقيت عارفه ده حقى ولا مش من حقى اخد اجازه وحتى لو حقى اخده ازاى والكل من الصغير للكبير فى الادارات والمديريات يقول مش من حقك انتى تعاقد ما لكيش اجازات خاصه يعنى هيا تعاقد دى وصمة عار نستحق عليها العقاب يعنى هوا اللى متعين ده بنى ادم ومن حقه يستقر ويعيش واحنا مش بنى ادمين
حسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم بيعطل مصالح واستقرار وحياة الناس
قديم 14-06-2013, 01:47 PM
معلمه من المنقطعين معلمه من المنقطعين غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلمه من المنقطعين is on a distinguished road

طيب ياجماعه اللى خدو اجازه وسافرو فعلا موقفهم ايه وهيعمل معاهم ايه دى الاجازه دىى فايده للدوله لانها بتوفر مرتبات لا وببيندفع تامينات ومعاشات يعنى فايده للدوله يارب يرجع فى كلامه تانى ويمشى القرار لاحول ولاقوة الابالله
قديم 14-06-2013, 02:00 PM
عضو مجتهد

Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين مشاهدة المشاركة
طيب ياجماعه اللى خدو اجازه وسافرو فعلا موقفهم ايه وهيعمل معاهم ايه دى الاجازه دىى فايده للدوله لانها بتوفر مرتبات لا وببيندفع تامينات ومعاشات يعنى فايده للدوله يارب يرجع فى كلامه تانى ويمشى القرار لاحول ولاقوة الابالله
اللى اخدها خلص نفد بيها الله المستعان علينا احنا
ياخوفى انا ان شاء الله منتظره التعيين وخايفه ليقولولى بعد التعيين استنى 6 شهور عشان يوافقو على الاجازه ما هو الكلام كله انقلب وبقينا زى زمان والمحافظ سحب كلامه
ربنا يستر ربنا معانا وحسبنا الله ونعم الوكيل

العلامات المرجعية