اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 27-08-2012, 02:35 AM
actavious_ actavious_ غير متواجد حالياً
عضو نشيط

actavious_ is on a distinguished road
افتراضي الاحباط = 100 %

انا دخلت الكلية النهاردة ، لقيتها عبارة عن مدرسة اعدادى !! دا حتى فيها مبنى عامل زى مبنى المجال الصناعى اللى كان ف مدرستى ، ولقيت فراش ماشى بالفلانة البيضة ام حملات جوا الكلية عادى كدا ، وبسأله ايه المبنى دا هو دا اللى هناخد فيه محاضرات دا بتاع مجال يا عم ، قالى لاء دا فيه نشاط رياضى عشان لو عاوز تلعب بينج !! بينج ! بينج يا منى ؟!!!

وانا اللى مجموعى جاب كلية اثار وسيبتها عشان خاطر ادخل سياحة وفنادق وف الاخر بينج !

انا جالى احباط بطريقة غبية قلت مين اللى هيرضى يشغل عنده واحد خريج كلية بالمنظر دا ! دى المعاهد انضف منها بمليون مرة ، كمان لو دخلت قسم ارشاد اكيد هيفضلوا يشغلوا المرشد اللى متخرج من حلوان وكان بيدفع 3500 ، بدل ما يشغلوا اللى كان بيدفع 300 جنيه ومتخرج من كلية زيها زى مدرسة اعدادى

انا دلوقت بفكر احول تجارة زيي زي معظم الشعب رغم اني لا حببها ولا حابب مجالها ولا هفلح فيها وهسقط انا عارف بس ع الاقل اسمها كلية وشكلها شكل كلية محترمة ونضيف مش مدرسة !

اى حد مهتم ؟ O.o

قديم 27-08-2012, 12:37 PM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road

والله لو حابب تحول حول اثار ملهاش لازمة تجارة ولمعلومات كلية سياحة وفنادق موقعها اة جميل لكن والله العظيم مدرسة الثانوية بتاعتى كانت اكبر والاعدادى وشكلها كان افخم بكتيررررررررر وعلى فكرة كليتى الى ف الجامعه زيها زى اى كلية تانية شكلها جامد وكدة لكن الى بدرس فيها برا الجامعه فهو دة الى مخليها حلوة انها ف موقع ممتاز انما لو ع شكلها صدقنى اغلبية الكليات شكلهعا وحش يعنى حلوان الى هى التوب شكلها اصغغر من مدرسة الاعدادى هى كمان فحتت الشغل مش مهم المكان اوى اد مهو مهم التقدير بتاعك واللغات بتاعتك فاااااااااهم ولو خايف مش تشتغل من ارشاد يا تحول وتخوش اثار ولم تتخج اخرك مرشد بردة او تحول دراسات سياحية اى حاجة تعجبك وولمعلوماتك احلا كليتين من حيث الشكل حسب م اذكر اسكندرية واسماعلية وتقريبا الفيوم والغالبية ف الكليات دى لو جوا الحرم الجامعى بيبقا شكلها احسن من الى برا
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 27-08-2012, 12:46 PM
عضو نشيط

يعنى هما مثلا مش هيفضلوا بتاع حلوان عن ويدوه الاولوية ؟؟ خصوصا انه بيدفع 3500 ف السنة ! انا عن نفسى هتعلم ايطالى وانجليش اجبارى ، وناوى اتعلم لغة تالتة لوحدي ، هل دا هيتيح ليا فرص عمل ولا بردو بتاع حلوان ليه الافضلية ؟؟؟
قديم 27-08-2012, 01:27 PM
عضو قدوة

بتاع حلوان لية الافضلية ف حاجة واحد ان حلوان هى افصل واول كلية ع مستواى الجمهورية لانها الاولة وال3500 الى بيدفعو بيبقو عشان الرخصة الى مينفعش حد يشتغل مرشد الا بيها طبعا الى بيخرج من حلوان سهل انو ياخودها ع عكس اى طالب من اى جامعه تانية هو دة السر ف ال3500
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 27-08-2012, 01:40 PM
عضو نشيط

هار اسود يعنى ايه ؟؟ يعنى انا مش هيبقى ليا رخصة ؟؟؟؟ امال انا داخل الكلية اعمل ايه !!! انتى متأكدة م الكلام دا يا ايمان ؟!!!!!!!!!
قديم 27-08-2012, 05:51 PM
عضو قدوة

Talking

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة actavious_ مشاهدة المشاركة
هار اسود يعنى ايه ؟؟ يعنى انا مش هيبقى ليا رخصة ؟؟؟؟ امال انا داخل الكلية اعمل ايه !!! انتى متأكدة م الكلام دا يا ايمان ؟!!!!!!!!!
لا طبعا متاكدة انتة بيبقا صعب حصولك على الرخصة انما بتوع حلوان بياخدوها بسرعة اوى بس مش معناه انك مش بتاخدها بس الى بيدفع اكتر بيرتاح اكتر دة نظام بلدنا
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 02-09-2012, 03:41 AM
mohamed mo7md mohamed mo7md غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed mo7md is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة actavious_ مشاهدة المشاركة
انا دخلت الكلية النهاردة ، لقيتها عبارة عن مدرسة اعدادى !! دا حتى فيها مبنى عامل زى مبنى المجال الصناعى اللى كان ف مدرستى ، ولقيت فراش ماشى بالفلانة البيضة ام حملات جوا الكلية عادى كدا ، وبسأله ايه المبنى دا هو دا اللى هناخد فيه محاضرات دا بتاع مجال يا عم ، قالى لاء دا فيه نشاط رياضى عشان لو عاوز تلعب بينج !! بينج ! بينج يا منى ؟!!!

وانا اللى مجموعى جاب كلية اثار وسيبتها عشان خاطر ادخل سياحة وفنادق وف الاخر بينج !

انا جالى احباط بطريقة غبية قلت مين اللى هيرضى يشغل عنده واحد خريج كلية بالمنظر دا ! دى المعاهد انضف منها بمليون مرة ، كمان لو دخلت قسم ارشاد اكيد هيفضلوا يشغلوا المرشد اللى متخرج من حلوان وكان بيدفع 3500 ، بدل ما يشغلوا اللى كان بيدفع 300 جنيه ومتخرج من كلية زيها زى مدرسة اعدادى

انا دلوقت بفكر احول تجارة زيي زي معظم الشعب رغم اني لا حببها ولا حابب مجالها ولا هفلح فيها وهسقط انا عارف بس ع الاقل اسمها كلية وشكلها شكل كلية محترمة ونضيف مش مدرسة !

اى حد مهتم ؟ o.o

بص يا معلم .. الكليه بتاعتنا اصلا مش كليه سياحه هى كانت كليه تربيه وطب بيطرى و تربيه رياضيه فمتزعلش لما تلاقى الكليه بالمنظر ده وهى بقت كلية سياحه من سنه 2006 يعنى مخرجتش غير تلت اربع خمس دفعات بس ولسه هتتفاجا لما تعرف اسماء الدرجات ( النادى . نوعيه كبير .نوعيه صغير . بيطرى 1)
اما بالنسبه للعامل فممكن يكون عم علاء ده اشهر شخص ف الكليه او محمد بتاع الامن ؛ وانا معرفش انت زعلان من االبينج ليه )) وعلى فكره جامعه المنصوره جامعه ليها مكانتها ف مصر وافضل من جامعات كتير..

قديم 02-09-2012, 12:19 PM
عضو قدوة

ايوووووووووووووة بقا يا محمد
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 08-09-2012, 02:26 PM
student/salma student/salma غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

student/salma is on a distinguished road

انت تقدر لسة تحول لكلية الاثار طالما مجموعك جايبها,و بصراحة كلية الاثار بردو ممتازة اوي

العلامات المرجعية