قديم 18-10-2012, 10:08 PM
hoshosh hoshosh غير متواجد حالياً
عضو جديد

hoshosh is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab rehab مشاهدة المشاركة
اى حد مجتهد بيقدر يثبت نفسه و يتفوق على غيره حتى لو كان مؤهل متوسط

الفرق الوحيد ان اللى متخرج من عين شمس دا واحد غصب عنه اتبهدل و تعب و دور و اتطلب منه يبقى سوبر مان و
لو اكتفى بالدراسة و قرر انه مش عايز يتعلم حاجة تانى ولا يجرب بايده و لا يروح تدريب و مش هيشتغل غير الشغل اللى على اد معلوماته هيقعد فى البيت

لكن خريج الجامعة الالمانية و البريطانية لان دول اللى اعرف فيهم ناس و تابعت مناهجهم عالمواقع بتاعتهم لو مش عايزين يتعلموا بينزلهم مراجعة اخر السنة فيها معظم الامتحان و لو مش عايزين يعملوا المشروع فيه مهندسين بيبعولهم المشاريع و دا وضع منتشر جدا هناك على فكرة و لو مش عايزين يدوروا على اى حاجة المعلومة بتجيلهم لحد عندهم بكل طريقة ممكنة
ممكن حضرتك تشوف دلوقتى على موقع الجامعة الالمانية مثلا فى اى مادة ايه اللى بينزل للمادة دى و تشوف اى امتحان و المراجعة اللى نزلت قبل الامتحان
انا ليا اصحاب دخلوا الالمانية منحة و بعد اول سنة لما سالتهم عالنتيجة و قالوا a+ لسة بقول ما شاء الله قالولى لا متتخدعيش بالنتيجة دى سهل جدا اى حد يجيبها

جامعة تانية زى الجامعة الامريكية فيها دا و دا و علشان كدا خريجها بيشتغل فى احسن الاماكن

نفس المقارنة هى اللى بين ثانوية عامة و american diploma و ig

الاتنين مناهجهم احسن من ثانوية عامة و امكانيات اعلى و انشطة اكتر للطلبة بس امريكان دبلومة دول بيشتروا شهادة بفلوسهم و اى جى احسن تعليم فى مصر و بيدخلوا الكليات بيبقوا الاوائل عالدفعة
علي فكرة موضوع ان a+ سهل كلام غلط انا طالب في اعدادي هندسة المانية و قابلت واحد في تانية بسالوا متوسط المجاميع بتاع دفعة بتاعتكوا كام سنة الي فاتت الي 2.5 -2.7 (تقريبا 80% لي 85%) دا يثبت ان كلية مش سهلة و مفهاش هزار