الموضوع: طالب فى كلية طب
قديم 09-11-2016, 09:50 PM
فن المذاكرة فن المذاكرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فن المذاكرة is on a distinguished road
New طالب فى كلية طب

وده طالب ف كليه طب
أهم حاجه لازم ابدأ بيها هي #العامل_النفسي فى الثانوية ، لأنه بيلعب دور رئيسي فى إن السنة دي تعدي بسلام
* أكبر ضغط نفسي بيواجهك هو ضغط الأسرة ( لما يقولولك ذاكر عشان تدخل كلية من كليات القمة ) و ضغط الأصدقاء ( لما تلاقي مستواهم أعلى منك و تحصيلهم أسرع و خلصوا مذاكرة و انت لسه )
* تتعامل إزاى معاهم ؟؟
= كبر دماغك و خليك مع نفسك و فكك من أي كلام يضغطك أو يوترك ، أول حاجه لازم تؤمن بيها و تحطها فى دماغك دايما إن كل واحد له قدراته المميزة عن غيره و بالتالي كل واحد له طريقته فى المذاكرة و له مدة استيعاب مختلفة و هكذا لكن أنت فى الآخر عندك القدرة انك تبقى حتى الأول ع الجمهورية بدون أى مبالغة ( لو فيه إرادة و إصرار ) .
= أقسم بالله أنا كان عندي واحد صاحبي بيجاوب بطريقة رهيبة فى الدروس على أسئلة تعجيزية و كنت شايف ان مستواه فى السما و انا فى قاع الارض ( بس دا كان بيحفزني بشكل ايجابي اني اذاكر اكتر يعني ما كانش بيحبطني ) و في الآخر فوجئت انه جايب زيي فى 2 ثانوي ( 97% ) و كان ممكن بكل سهولة أجيب أكتر بكتير لولا شوية تراخي و إهمال .
= فيه واحد بيحب يقعد على الكتاب كتير و عنده قدرة طول البال فى المذاكرة ، لكن فيه واحد تانى ما عندهوش قدرة طول البال لكن ربنا عوضه بقدرة سرعة الاستيعاب و الفهم ، فالاتنين فى الاخر متساويين ، و الاتنين لو ذاكروا بضمير هيجيبوا نفس المجموع ، أقسملك بالله الكلام دا عن تجربة و اتأكدت منه بنفسي فيما بعد .
= أوعي حد يضغطك خليك مع نفسك مع خطتك فى المذاكرة مع هدفك و خليك واثق إنك تقدر تعمل أى حاجه مهما أجمع كل الناس إنك غبي أو مستواك ضعيف ، و مش معنى إن فيه حد بيذاكر 18 ساعة يبقى لازم تذاكر زيه ، أو حد بيجاوب حلو فى الدروس أو سبقك فى المنهج يبقى أنت ضايع ، لا خلي الحاجات دي تحفزك بشكل إيجابي مش تحبطك .
= خد الثانوية ببساطة جداً زيها زي أى سنه .
= فكك من التركيز على كلية معينة و ركز على ازاى تذاكر بإحسان و بضمير ، ازاي ما تسبش ذرة إهمال أو تقصير ، و على رأي واحد : انحت فى الصخر ، فعلاً اتعب و ذاكر لحد ما تنام و أنت مرهق من المذاكرة ، لحد ما تحس إن اللى ذاكرته خد حقه و زيادة ، عشان قبل الامتحان تدخل و أنت راضي عن مجهودك و متوكل على الله ( مش متواكل ) و واثق إن ربنا هيكرمك لأنه وعدنا بألا يضيع أجر من أحسن عملا ، و بعد ما تمتحن تقول طز فى النتيجة طز فى أى شئ أنا عملت اللى عليا و كل اللى يجيبه ربنا أنا راضي بيه