قديم 16-08-2016, 08:40 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي اسعار و سوق الغاز … و العلاقه بين مصر و اسرائيل في الغاز

اسعار و سوق الغاز … و العلاقه بين مصر و اسرائيل في الغاز

النهارده حنتكلم مع بعض حكايه الغاز الطبيعي و سوقه و قصه مصر و اسرائيل.

الغاز الطبيعي ده تقريبا لحد التسعينات كان منتج ثانوي من انتاج البترول. و كنا في بعض الحقول نحرقه بطريقه فنيه متخصصه عشان ما يولعش و يعمل حريقه كبيره. كتير من حقول البترول في العالم بيطلع معاها غاز طبيعي و اسمه الغاز المرافق او بالإنجليزي أسوشتيد جاس. في بعض الأحيان كنا ناخذ الغاز اللي طالع ده و بدل ما نحرقه نعيد ضخه في الحقل عشان نحافظ علي ضغط البترول اللي طالع.

امريكا طلعت في عام ١٩٣٨ قانون اسمه قانون تنظيم الغاز الطبيعي (المصدر). في الأربعينات بدأت امريكا تبني شبكه ضخمه من الأنابيب لنقل الغاز من الحقول في جنوب امريكا (تكساس مثلا) للمستهلكين في الشمال. و ظهر في امريكا سوق لبيع الغاز الطبيعي. فبدأت الشركات المنتجه تبيع الغاز للمستهلك. لكن كانت الاسعار رخيصه جدا لان الغاز كان لسه وقتها منتج ثانوي زايد عن الحاجه. الانتاج الرئيسي كان البترول.

مشكله الغاز الطبيعي انه غاز. لذلك ملوش سوق عالميه او نقول انه اخد وقت طويل عشان يبقي فيه سوق عالمي. ليه؟ لانه غاز. البترول سهل قوي تحطه في سفينه و تنقله لأي ميناء في العالم و تبيعه. لذلك في سوق عالمي للبترول. الغاز صعب تحطه في سفينه و تنقله. صعب تمسكه و حجمه كبير. لازم تنقله في انابيب مخصوصه لحد المستهلك. و بالتالي الشركه اللي بتبيع لازم تبيع للمستهلك اللي خط الأنابيب واصل له. متقدرش الشركه دي مثلا تقول انا مش عاجبني السعر اللي المستهلك ده بيشتري بيه لذلك انا حاخد الغاز بتاعي و أبيعه بره امريكا مثلا. مينفعش. و ده تعريف انه مفيش سوق.
السوق يتطلب ان يبقي عند البائع و المشتري اختيارات و قدره علي عدم البيع او الشرا لو السعر غير مناسب. دي اساسيات وجود اي سوق. كمان اساسيات وجود سوق انك تقدر تبيع لو عاوز تبيع. طب لو انا شركه في تكساس و بأطلع غاز و عاوز تبيع في أوروبا متقدرش لانك متقدرش توصل السلعه للمستهلك و بالتالي مفيش سوق عالميه. في بس سوق محليه حوالين خط الأنابيب.

فضلت الأمور كده لحد السبعينات وبعدين أيه اللى حصل .

يتبع

آخر تعديل بواسطة محمد محمود بدر ، 16-08-2016 الساعة 08:43 PM