عرض مشاركة واحدة
  #49  
قديم 16-08-2016, 12:17 PM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
المشاركات: 23,998
معدل تقييم المستوى: 38
محمد محمود بدر is just really nice
افتراضي الميزان التجاري بين الدول

الميزان التجاري بين الدول






الميزان التجاري بين بلدين هو كل بلد بتصدر للتانيه بقد ايه و بتستورد منها بقد ايه.

مثلا. ناخد مصر و روسيا و هما بلدين كانوا في الأخبار كتير الفتره اللي فاتت.

روسيا بتصدر لمصر بحوالي ٢,٥ مليار دولار في السنه (المصدر ) و مصدر بتصدر لروسيا بحوالي نص مليار دولار في السنه. معني كده ان التوازن التجاري بين مصر و روسيا هو لصالح روسيا بالفرق بين الرقمين. يعني حوالي ٢ مليار دولار. الحقيقه مصر بتستورد من العالم أكتر بكتير من صادراتها بمليارات (المصدر ).

طيب ايه المشكله في كده؟

لما بلد تستورد أكتر بكتير من صادراتها معني كده ان مصادرها من العمله الصعبه حتخلص. لان دول العالم عايزه تصدر اما بعملتها او بالدولار او باليوان او الين او اليورو. و طبعا الغالبيه بتفضل تصدر و تاخد فلوسها بالدولار او اليورو لأنهم عملتين سهل تحويلهم لأي عمله تانيه في اي مكان في العالم و مقبول الدفع بهم في اي مكان في العالم تقريبا. فاكرين لما قلنا العمله هي نفسها سلعه تباع و تشتري؟

ايه اللي يخلي بلد تصدر حاجه و تاخد مقابلها سلعه بايره؟





طيب لما بلد تقل العمله الصعبه عندها يحصل ايه؟

يحصل انها متلقيش تشتري الحاجات اللي عاوزه تستوردها. و محدش يرضي يصدر لها. او يصدر لها و يطلب شروط كتيره. يعني يقول مثلا انا حاصدر لك و اخد فلوسي جنيه مصري من بتاعك بس مقابل كده انا حازود السعر مثلا ٣٠٪ لان الجنيه بتاعك ده مش مضمون و سعره بيقل و انا مبعرفش اصرفه. و بالتالي تضطر مصر انها تطبع جنيهات زياده عشان تلبي احتياج الاستيراد ده. فيقوم التضخم يزيد و سعر العمله يقل اكثر. فيقوم المصدر الأجنبي يزود السعر اكثر. فتحصل دوامه سيئه جدا للاقتصاد. و ده حصل لمصر في السبعينات و كان اسمه الاستيراد بدون تحويل عمله.

طيب واحد يسأل ليه طيب ليه مصر مش بتقع طالما بتستورد أكتر بكتير من صادراتها.

الاجابه ٣ حاجات. قناه السويس و السياحه و ربما أكتر اهميه تحويلات المصريين في الخارج. تحويلات المصريين في الخارج اكثر من السياحه و قناه السويس. و مع ذلك الكل مطنش عليهم (لاحظ التحويلات دي انخفضت ( المصدر ). دول بيدخلوا عمله صعبه بتعوض انعدام التوازن في الميزان التجاري.

طبعا السياحه واقعه و تحويلات المصريين في الخارج قلت . و ده اللي خلي الدولة تدور علي عشره من هنا و عشره من هناك.

لما بندخل السياحه و التحويلات و كل حاجه ملهاش علاقه بالاستيراد و التصدير يطلع لنا رقم جديد اسمه ميزان المدفوعات بدل الميزان التجاري.


يعني الميزان التجاري هو صادرات و واردات بس. ميزان المدفوعات هو كل مصادر العملات الصعبه اللي داخله و خارجه من البلد.


الضحك الإعلامي علي الدقون:


يتبع


رد مع اقتباس